kaatje1966 Posted July 16, 2011 Share Posted July 16, 2011 kan iemand mij raad geven i v m courgette wecken niet invriezen want daar heb ik al een ganse lade van dus wordt de diepvries hierdoor veel te klein heb een teveel om onmiddellijk te verwerken in gerechten - uitdelen aan de buren en vrienden is gebeurdnu zat ik te denken of ik rauwe courgetteblokjes kan wecken of nietgaat dit niet gisten ?misschien met toevoeging van zout ? of samen met andere groenten bv ajuin - aardappel basis voor courgettesoepof ajuin - tomaat voor tomatensaus - tomantensoep of gewoon zuiver voor ovenschotelheeft iemand hier ervaring mee zoja graag uw antwoord aub Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje11 Posted July 16, 2011 Share Posted July 16, 2011 Je kan er soep van maken en in bakjes doen, neemt dan niet veel ruimte in, in de vriezer.Eventueel met weinig water, zodat je het later nog iets dunner kunt maken.Wecken geen idee of dat kan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 16, 2011 Share Posted July 16, 2011 Ik heb courgette stukjes geweckt in zoet/zure vocht. En courgette soep. Het 1e 'recept' staat in het kookboekje van Weck, en voor het 2e heb ik de temperatuur en weck-tijd genomen van groentesoep (ook uit het weck boek). 1 Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje11 Posted July 17, 2011 Share Posted July 17, 2011 Lekker recept, waar je ook courgette in kan verwerken.http://www.boodschappen.nl/recepten.php 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kaatje1966 Posted July 18, 2011 Author Share Posted July 18, 2011 Lekker recept, waar je ook courgette in kan verwerken.http://www.boodschappen.nl/recepten.phpbedankt ga ik zeker doenterug een teleurstelling vandaag mijn perenboom conference heeft het begeven voor de eerste keer veel peren en door de wind en overvloedige regen zijn de takken afgescheurd dus geen peren om op te eten ga proberen ze te wecken in zoet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kaatje1966 Posted July 18, 2011 Author Share Posted July 18, 2011 Lekker recept, waar je ook courgette in kan verwerken.http://www.boodschappen.nl/recepten.phpbedankt ga ik zeker doenterug een teleurstelling vandaag mijn perenboom conference heeft het begeven voor de eerste keer veel peren en door de wind en overvloedige regen zijn de takken afgescheurd dus geen peren om op te eten ga proberen ze te wecken in zoet zopas website opgezocht fantastisch wat een keuze nogmaals bedankt voor de hulp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Wegens plaatsgebrek in de diepvries had ik courgettes geweckt, om er later soep van te maken.Maar het was vreselijk zuur geworden! Nog wel soep van gemaakt, maar later weggegooid.Dat werkt dus niet voor mij Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eveline68 Posted July 29, 2013 Share Posted July 29, 2013 Ik maak altijd courgette in met ui zoet zuur, recept komt uit een blad van Landleven en is nog terug te vinden op de website. Heerlijk recept en heel eenvoudig, blijf heel lang goed. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
malouis Posted July 29, 2013 Share Posted July 29, 2013 Je kunt courgettes uitstekend wecken, dus je zit niet vast aan zoetzuur. (Best lekker hoor, maar op een gegeven moment heb je daar toch wel genoeg van.) 1 kg courgettecitroensap2 dl oliepeperkorrelssap van 1 citroen4 kleine uien, geschild2 blaadjes laurier1 takje tijm2 teentjes knoflook, gepeldzout Was de courgettes schil ze en snijd ze in plakken van ca. 1 cm. Leg ze onmiddellijk in ruim water met wat citroensap.Breng ca. 0,5 liter water met de olie, peper, citroensap, uien, laurier,tijm, knoflook en wat zout aan de kook.Laat dit 20 minuten zachtjes koken. Leg de courgettes erin, laat die 5 minuten koken, haal ze weer uit de pan en laat ze uitlekken.Zeef het kookvocht.Doe de courgettes in brandschone potten en giet het kookvocht erover.Eventueel aanvullen met gekookt water met 5 gram zout per liter.Sluit de potten en steriliseer ze ca. 45 minuten. Lekker bij varkens- of lamsvlees en bij mediterraan eten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gwen Posted July 29, 2013 Share Posted July 29, 2013 Ik heb gedaan: Pot nemen en hoeveelheid vocht die erin gaat afmeten en onthouden. Uitkoken in kokend water voor minimaal 10 minuten. De helft van de vochtinhoud als azijn afmeten en in een pannetje doen en naar smaak honing toevoegen en aan de kook brengen. Ondertussen de courgette ontdoen van zaadlijsten en in blokjes snijden. Rode peper (of 2) in hele kleine fliebeltjes snijden en in een bakje doen. De uitgekookte pot vullen met een laagje dillezaad, laagje courgette, laagje mosterdzaad en peperfliebels, laagje courgette, laagje mosterdzaad, laagje peperfliebels, laagje courgette enz en bovenaan weer eindigen met een laagje dillezaad. Dan de kokende azijn pakken en opgieten. Neem wel even de tijd zodat de courgette zich vol kan zuigen met de azijn en vul dan af tot het randje. Deksel erop, omdraaien zodat het geheel vacuum kan trekken, terug draaien na 30 minuten en af laten koelen. Is maanden houdbaar en scheelt wecken. Mocht het toch geen vacuum trekken (zoals bij mij) dan zet je de pot in de koelkast en is het geheel ook maanden houdbaar en kan je er steeds wat je nodig hebt uit halen voor door een salade o.i.d. . 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
habapini Posted August 2, 2013 Share Posted August 2, 2013 Bij mij trekken de potten ook niet vaccuum. Terwijl ik ze tot aan de rand vul. Maar ze zijn dan dus toch in de koelkast te bewaren? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gwen Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 Ja, maanden lang nog. De pot had in de koelkast alsnog vacuum getrokken. Was geinig om te constateren. Voor de zekerheid omdat er iets met de deksel kon zijn had ik de pot wel in de koelkast laten staan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lia56 Posted September 17, 2023 Share Posted September 17, 2023 Even omhoog... Kun je courgette nu wel of niet wecken? Ik lees heel veel verschillende berichten op t web.. Ik heb al veel gesneden en in de vriezer liggen maar daar kan niets meer bij. Heb nog de nodige die ik evt zou willen wecken als t kan. Wie heeft er ervaring mee? Niet in zoetzuur oid... ook dat heb ik genoeg 😅 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goudsbloempje2 Posted September 17, 2023 Share Posted September 17, 2023 Ik heb eerder wel courgette soep ingemaakt in potten. Dat ging prima. Â Waarom zou het niet kunnen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lia56 Posted September 17, 2023 Share Posted September 17, 2023 Van weckenonline.eu.. WECKEN OF INVRIEZEN Pompoensoep is net zoals courgettesoep niet goed te wecken. Om eenvoudig te onthouden welke soepen je kunt wecken; Denk even aan welke soorten soep je in de supermarkt in blik kan kopen. Deze kun je ook wecken. Courgettesoep en pompoensoep vind je niet in blik. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted September 17, 2023 Share Posted September 17, 2023 Van wat ik zo her en der op internet lees zijn pompoen/courgette en broccoli/ bloemkool soepies/puree nogal gevoelig voor botulisme qua zuurgraad. Zelfs onder druk inmaken wat de amerikanen veel doen schijnt dat niet helemaal te voorkomen. Dus hup in de voedseldroger en dan in de winter er gewoon een lekker soepie van koken. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lia56 Posted September 17, 2023 Share Posted September 17, 2023 mmmm moet ik dus eerst een voedseldroger kopen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted September 17, 2023 Share Posted September 17, 2023 Wat mij betreft de beste aanschaf die je ooit kunt doen. De goedkope bij de Lidl of de wat duurdere Stokli of de echt dure met timers en internet etc.. Wat je budget ook maar is. Nee, ik heb geen aandelen en ja, ik heb al een heleboel jaren een Stockli. En dat is tot nu toe mijn allerbeste bewaaraanschaf geweest. Dus mijn promo is echt vanuit mijn praktische huppeldepup. Eigenlijk vind ik dat elk huishouden een voedseldroger moet hebben, net als een koelkast 😀 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted September 17, 2023 Share Posted September 17, 2023 En ik heb dus die goedkopen van de Lidl en die is dit jaar 10 geworden, en staat op dit moment nog te draaien! 😀 dus…een optie.   3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lia56 Posted September 17, 2023 Share Posted September 17, 2023 Thanks... ga ik eens bekijken.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted September 17, 2023 Share Posted September 17, 2023 Overigens….als ik die courgettes echt zat word en geen plek meer heb of mensen die ze willen, dan trek ik gewoon de plant eruit! 😱😂 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lia56 Posted September 17, 2023 Share Posted September 17, 2023 14 minutes ago, jootje said: an trek ik gewoon de plant eruit! 🤣😂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts