kustlijn Posted September 18, 2010 Share Posted September 18, 2010 Moet ik mijn appels plukken voor de nachtvorst? Quote Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted September 18, 2010 Share Posted September 18, 2010 Ja, dit moet. Anders gaan ze rotten. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
kustlijn Posted September 19, 2010 Author Share Posted September 19, 2010 Bedankt Frank, gisteren avond uw reactie nog gelezen en de appels geoogst.Vooral de Malus D. McIntosch bevondt zich in de gevaren zone.Deze is absoluut nog geen meter hoog, de appels hangen nog lager bij de grond. Quote Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted September 19, 2010 Share Posted September 19, 2010 Mooi! Er is voor zover ik weet maar 1 vrucht die je moet laten hangen tot na de eerste vorst, en dat is de mispel. Die moet namelijk rot geconsumeerd worden, dan komt de smaak het beste naar voren. Daarom ook het gezegde: 'zo rot als een mispel'. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
kustlijn Posted September 28, 2013 Author Share Posted September 28, 2013 Hoeveel graden nachtvorst kunnen appels hebben Onze appelbomen hangen nog compleet vol met appels, nog nauwelijks rijp, maar we hadden vanacht -0.5°C.Vannacht waarschijnlijk -1°C, de aankomende nachten dalende temperaturen.We hebben zowel hoogstam, alswel laagstam appelen, waarvan ik de soortnamen niet weet. Quote Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted September 28, 2013 Share Posted September 28, 2013 Het antwoord dat alle appels geoogst moeten zijn voor de vorst, klopt niet helemaal met mijn ervaring. Ik ben geen appeldeskundige, maar heb wel al lang appelbomen. We hebben 1 boom waarvan de appels zeer laat pas echt rijp zijn. Een oud ras waarvan ik de naam niet weet. Voor half november en misschien nog wel enkele weken later, moet je ze echt niet plukken, zijn ze gewoon nog niet lekker. En dan heeft het echt wel al wat gevroren in de meeste jaren. Ook in Zeeland. Er zijn meer zeer laat rijpende fruitrassen: appels, peren, druiven. Die zouden in het oosten en midden van het land, waar vaak al eerder vorst is, niet eens geteeld kunnen worden als de resolute waarheid is, dat alles voor vorst geplukt moet zijn.... Van sommige rassen wijndruiven weet ik overigens zeker dat nachtvorst gewenst is voor de oogst, om ze optimaal te kunnen gebruiken voor wijn. Zou het niet wat genuanceerder liggen, Frank? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted September 28, 2013 Share Posted September 28, 2013 Mijn ervaring, appels bevriezen aan de boom echt niet zo snel, laat ze ook meestal zo lang mogelijk hangen en krijgen hierdoor een perfecte smaak!Koude nachten met overdag zonnig weer bevorderen de kleur en smaak ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted September 28, 2013 Share Posted September 28, 2013 Komt bij, dat een boom, en zeker een grotere appelboom, zijn eigen microklimaat heeft. kan een appel of peer zeer gevoelig zijn voor vorst aan de bloesem in het voorjaar ( weinig of zeer klein blad aan de boom ) , in het najaar zal een nachtvorst het eerst laag bij de grond zitten en niet onder een boom. Echte vorst hebben we nu nog niet ( wel op klomphoogte op open land en op een schuurdak bv ) maar niet in een boom. Nog niet. Er zijn zat rassen die pas na half oktober geplukt dienen te worden. Hebben we het ook niet over échte transport-kou ook he ( gelukkig nog niet ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kustlijn Posted September 29, 2013 Author Share Posted September 29, 2013 Weknow, Persica en Bit , bedankt voor jullie bijdrage. Waar wij wonen zal de kou waarschijnlijk harder en eerder toeslaan als in Nederland, vanwege de hoogte (400 meter boven N.A.P) en de oostelijkere ligging (meer landklimaat).Dus hopen dat alle appels nog afrijpen. Wij hebben verschillende appelsoorten, welke wij niet kennen.Eén soort heeft de overhand, die lijken wel rijp, zijn echter in grootte achter gebleven.Bij sommige bomen zie je dat ze veredeld zijn, omdat er twee soorten appels aan één boom zitten. Mijn Duitse vrouw was met bovenstaande vraag op Duitse website's gaan shoppen, en kwam met de volgende kreten: "meine Mutter sagte früher: solange die Äpfel am Baum hängen, macht ihnen der Frost nichts, man pflückt sie in einer frostfreien Phase" " das mit dem frost stimmt, bei uns ernten die professionellen Apfelbauern auch derzeit noch Äpfel (hatte schon paar mal unter Null)ich glaub mal gehört zu haben, dass die grenze so bei minus 5 Grad liegt - ein paar grad unter null (wenn am baum) macht ihnen nix" "Die Äpfel vertragen soviel Frost, wie der Zuckergehalt im Saft das Gefrieren und damit Zersprengen der Zellen zu verhindern vermag. Ist das Fruchtfleisch stellenweise glasig, wars zu kalt - die muss man rasch verbrauchen, weil sie sich am Lager nicht halten. Bei Strahlungsfrösten im Herbst wirds in der Krone oft etwas weniger kalt als am Boden, deshalb die Mär, dass sie sich ungepflückt halten." Resumerend denk ik te kunnen zeggen:Dat afhankelijk van de soort appel, de soort boom (lees hoogte boven het maaiveld), de soort koude (straling koude vs convectie koude) , het zuiker gehalte van de appel, de appels wel een paar graden vorst kunnen verdragen. Quote Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts