Geplaatst: 18 mei 20187 j Ik zag toevallig online op een naburige gemeente's huis-aan-huis-blad's website dat een volkstuinvereniging/complex dat er een paar oude leden waren weggevallen en er dus plek was, dus ik ga eens op de website kijken. Maar bij de regels staat al dat je je Supermarkttentje niet mag neerzetten, je moet een duur plastic bakkie kopen neerzetten waar je je kont niet kunt keren en je moet knielen. Dat terwijl je de kavel het hele jaar huurt, dus als daar niks opmag... Het is verboden een tuinhuis of ander opstal te bouwen. Met toestemming van de verhuurder mag er wel een kasje worden aangeschaft en neergezet. Afmetingen kasje: maximaal lengte 200 x breedte 200 x hoogte 200 cm (hoogste punt van het puntdak is 200 cm.) Materiaal kasje: aluminium en polycarbonaat (dus geen glas). Het kasje mag geen eigen bouwsel worden maar moet een compleet bouwpakket zijn inclusief fundering Dan ga ik al niet eens meer bellen om te vragen wat de huur is. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 18 mei 20187 j Lijken mij normale regels. Maar dat verschilt per complex. Bij ons mag er niet eens een kasje op, dus je boft nog! Verder mogen er geen gekke bouwsels....en niks boven de 1.20 geloof ik.Dus ehhh...ik wilde dat we zo'n kasje van 2.00 x 2.00 mochten neerzetten. Al was het alleen maar om te schuilen bij regen, en in de winter als het toilet nog niet niet open is , stiekem te gaan zitten plassen! Maar goed, ik weet dat er ook complexen bestaan waar huisjes enzo op mogen. Lijkt me erg leuk voor mensen die zelf geen tuin aan huis hebben en op een appartement ofzo wonen!
Geplaatst: 18 mei 20187 j Auteur Ah de website is weer bereikbaar dus even opnieuw. Mooi verhaal over de overleden eigenaar die hart had voor tuinders met een kleine beurs, maar nu mag je dus niet eens je Aldi Tentje kwijt, maar moet je gelijk tienmaal zoveel neertellen voor een platte bak;-). Ik kan gelukkig beter staande dan zittend plassen. Kwam deze week goed uit, krolse brutale katten willen ons erf en huis/schuur innemen, dus even gevlagd. Alleen had ik maar 5,5 liter gespaard, dus eigenlijk wat te weinig, lol. In de nieuwe Aldi folder staat 10% ureum voetencreme;-). Maar ik breek met 4x2 nu al letterlijk mijn poten, heup er bijna ook nog bij omdat ik omviel door krapte En dan staan mijn eigenlijke plantjes nog in huis. Ook mag je geen producten met kluit afvoeren, dus je planten mag je niet eens binnenhalen. Zo'n grote tuin en dan geen bescherming mogen bieden, waarom huur je dan voor een kalenderjaar... Ik zag op een plaatje een houten huisje, dus twee maten? Ik ga eens kijken of er meer foto's zijn. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 18 mei 20187 j Sja. Volktuincomplexen kennen soms/vaak regels. Soms is het dat de gemeente wel tuinieren toelaat op een perceel, maar geen bebouwing; heeft gewoon met de bestemming van de grond te maken, de welstand, het gedoogbeleid of niet enz. Soms ligt het ook aan het bestuur van een bepaalde vereniging. Je moest eens weten wat voor regels er bij ons in de statuten staan. Niet dat veel mensen zich aan die regels storen ( bij ons dan ), maar toch. resultaat : bij die volkstuin moet jij dus niet zijn. Andere zoeken dan maar. Kun je je wel druk over maken, maar veel zin heeft dat denk ik niet.
Geplaatst: 18 mei 20187 j Hier ook nog statuten uit de tijd van Methusalem. Trekt niemand zich iets van aan "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 18 mei 20187 j Je hoeft niet naar Friesland te verhuizen, donaldk. Waar in zuidelijker provincies volkstuinen er nog wel eens uitzien als campings, zien ze er hier vaak uit als een stukje bouwgrond. Agrarisch gebied, met bijbehorende regels. Er mag zeer weinig. Dit komt bij de gemeentes vandaan - bescherming van het open landschappelijke karakter. In Friese kleine dorpjes voegen de mensen zich daar makkelijk naar, maar dan hebben we het wel over een beperkte cultuur. Op de volkstuinen van Iens heb ik nog niets meer boven de klei zien uitsteken dan een enkele pluk rabarber. De aardappels zullen wel al in de grond zitten, straks komen daar nog wat boontjes bij, wat gekochte koolplantjes die in zuidelijker streken zijn opgekweekt zullen omstreeks deze tijd ook in de grond worden gestopt, en dan heb je het meeste wel gehad. Het is een beetje jammer dat je hier weinig met warmtebehoevende gewassen kunt, maar ik vind zelf het open landschap, zonder allemaal glazen, metalen en plastic bouwsels wel weer prettig. Wat ik wel jammer vind is dat de regels ook anti-fruitboom zijn, en mensen vaak de regels nóg strenger interpreteren dan ze zijn, waardoor je een kale vlakte overhoud waar totaal geen beschutting of schaduw is, en dus alles vol in de wind moet zien te groeien, en de zon het loof wegschroeit op onbewolkte dagen.Is niet alleen op volkstuinen een probleem: een koe of schaap in een Fries weiland heeft ook vaak niet de optie de schaduw van een boom op te zoeken op een snikhete dag. Mensen hebben op dit gebied een bord voor hun kop, als je het mij vraagt.
Geplaatst: 18 mei 20187 j Auteur Ik heb nog eens naar de beperkte plaatjes gekeken en er staat iets meer op het land dan 2x2x2 (schuin dak dus bovenkant buik is nokhoogte), dus wie weet. Een jaar geleden werd er geklaagd op de jaarvergadering (notulen online) dat er op twee percelen commercieel geteeld werd. Met de vraag of de eigenaar dat wist en ja die wist dat dus de vereniging zou gaan klagen. Want ze waren inderdaad bang voor de gedogende gemeente. Vanaf de weg zie je niks, er zit een hoge dijk voor en aan de andere kant is een laag weglichaam, dus veel klachten zul je niet krijgen. Dus mogelijk laat de eigenaar waar je van huurt meer toe dan de vereniging. Ik herinner me dat ik in 2012 met een gebruiker van een moestuintje achter die dijk in het ziekenhuis lag en die vertelde dat het mogelijk het laatste jaar was, omdat de eigenaar er mee wilde stoppen. De eigenaar is uiteindelijk in 2013 overleden. De vereniging is in 2012 opgericht en het terein is als moestuin behouden door een nieuwe eigenaar. Maar ja ik kan het nu al niet bij werken, dus moet ik wel een extra tuin nemen... Warmtebehoefte is beperkt, maar je kunt dan ook in het late najaar of zelfs winter koude resistente sla, spinaziesoorten telen. Ik ben niet zo van het gras, meer van vruchten, zoals pepers, maar ook framboos en echt fruit. Zo te zien staat het best vol, ook veel bloemen en dan oogt het snel vol. Wind heb ik hier thuis ook last van, wanneer je het niet nodig hebt, is het heet dan is het windstil. Maar lekker bodemverbeterende, overal te telen en snel groeiende en dus snel winddicht zettende hennep begin ik al niet eens aan, te veel gedoe, ook al zit er geen THC in. Gemiddeld zijn het grote tuinen, want totale terrein oppervlak gedeeld door aantal percelen/kavels is 300 vierkante meter. En er dan geen tentje op mogen zetten. Ja tentje, want je wilt geen bouwwerk, juist om 'ambtelijk gedoe' te voorkomen. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 18 mei 20187 j Als het in het reglement staat is het duidelijk. Je kunt je er enkel bij neerleggen en aanvaarden dat het zo is, misschien op de vergaderingen steeds aankaarten maar meer kun je niet. Als het je zo erg tegen de borst stuit, zou ik geen tuintje huren want dan krijg je toch maar miserie. Ik stoor me wel aan onze voorzitter, in ons reglement staat dat het moet dienen om groenten en fruit te telen maar dat enkele bloemen ertussen kunnen. Ik krijg altijd gezaag dat ik te veel bloemen heb staan terwijl 80% van mijn tuin gevuld zijn met groenten en fruit zijn.
Geplaatst: 18 mei 20187 j Auteur Er staat planten, dus daar kan niet over geklaagd worden. Alleen voor grote bomen geldt een verbod lees ik. Bijzondere situatie is dat je huurt bij de eigenaar en niet bij de vereniging. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 19 mei 20187 j Ik blijf het idee van een volkstuin vreemd vinden (wel geld uitgeven aan een andere tuin en daar ook nog naartoe moeten rijden en die regels allemaal.. in plaats van eigen tuin gebruiken en dan nog de vraag of aankopen in de supermarkt financieel niet interessanter zijn).. ..Maar dit geeft me echt de indruk dat je op zo'n volkstuin vooral zaken wil doen je die thuis ECHT niet wil: planten telen die de grond uitputten omdat ze veel vragen van de grond of je ze uit moet graven zoals aardappels.En dan aan het eind van het seizoen je tuin opzeggen en alles netjes kaal achterlaten door het kapot te spuiten met een grote hoeveelheid vergif. Helemaal in lijn met de industriële agrarische gewoontes .
Geplaatst: 19 mei 20187 j @laen Niet iedereen heeft een grote achtertuin. En als je kweekt op een balkonnetje, is het idee van een tuin van 100 of meer m2 heel aanlokkelijk. En het kan toch ook heel lekker zijn om even op de fiets te stappen, naar de volkstuin, daar lekker los te gaan en alle klusjes van thuis te vergeten? Niet te vergeten dat tuinieren in verenigingsverband naast gezelligheid en kennisdeling ook vast nog andere voordelen kan opleveren in vergelijking met eenzaam tuinieren in je achtertuin. Ik tuinier in mijn achtertuin en zelfs ik heb gespeeld met het idee van een volkstuintje omdat ik nooit genoeg ruimte heb. Inmiddels heb ik de voortuin geannexeerd en snoep ik randjes aan de zijkant eraf voor mijn moes behoefte. Dus ik kan weer even vooruit. Maar een moestuinvereniging lijkt mij wel erg gezellig, afgezien van dat geneuzel over regeltjes... Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
Geplaatst: 19 mei 20187 j Lang niet iedereen heeft een eigen tuin die groot genoeg is. En sommigen hebben helemaal geen tuin. Dan is een volkstuin een alternatief.Edit: Spitskool was me net voor. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 19 mei 20187 j Auteur Ik heb eens zitten kijken naar de vastgestelde pachttarieven, die zijn hier ook best hoog westelijk weidegebieden. Plus onder de zes jaar gelden die niet of onder de 500 m2. Maar het is gewoon te veel werk, al gaat alles bij ruime opzet, zoals een open volkstuin tuurlijk wel makkelijker dan bij een volstaande tuin. Maar als je dan nog moet gaan klooien in een platte bak, lol. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 19 mei 20187 j ..Maar dit geeft me echt de indruk dat je op zo'n volkstuin vooral zaken wil doen je die thuis ECHT niet wilNou zeg! Wat denk jij slecht over je medemens/-moesstuinier. Hoe kom je op het idee... "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 19 mei 20187 j @donaldk Beetje warrige reactie, vind ik. Heeft je spellingscontrole vreemd gedaan ?
Geplaatst: 19 mei 20187 j Auteur Nee is een een drie-ledige reactie, in drie alinea's. 1 alternatief en vergelijking met pacht agrarische grond. 2 Ik moet mijn energie en capaciteiten niet overschatten. 3 Er zijn voordelen van externe tuin, die minder werk maken, zoals aangehaald bij 2, maar ook nadelen die voor meer werk zorgen. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 19 mei 20187 j Heeft je spellingscontrole vreemd gedaan ?Of is Nederlands niet je moerdertaal? "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 19 mei 20187 j Ha, ik maak wat los in de medemens . Maar waarom zou je een huis zonder tuin kopen met 't gevolg dat je jarenlang geld uitgeeft aan een volkstuin.. waarom niet iets meer neer leggen voor een huis met tuintje dan, of in een andere gemeente waar voor minder geld meer te krijgen is? je huis is toch niet alleen om in te overnachten of omdat je toch een dak boven je hoofd nodig hebt, dat is toch ook iets om te leven. En groot hoeft een tuin niet te zijn om er flink wat opbrengst uit te halen. En ja, als je dan bij een volkstuin uitkomt waar met een scheef oog gekeken wordt naar no-till praktijken of gekker nog, bloemen? En de eis dat je grondbewerking doet met een grondfrees of iets dergelijks (las ik in een ander topic)? Geen kasje mogen plaatsen voor de tomaten? Ja, als dat zo door gaat dan blijft er niet veel liefde over: als de natuur zijn werk niet mag doen, dan vooral niet proberen gezond te houden. Dus dat is geen aanval op de medemens of mede-moestuinier, maar op de volkstuincomplexen, volkstuincomplexbeheerders of gemeentes met hun vreemd idee van behoud van landschap, mits 't zo'n aparte volkstuinregels zijn zoals het onderwerp aangeeft. De gezelligheid lijkt me dan wel weer wat ja .
Geplaatst: 19 mei 20187 j Serieus laen? Misschien heb ik het mis, maar je klinkt nu wat pedant en bevoorrecht. Waarom mensen niet allemaal een huis kopen met een tuin? Misschien omdat je geen geld hebt voor een huis met tuin? Of om wat voor reden dan ook gebonden bent aan een bepaalde regio en niet naar een meer landelijke regio kunt verhuizen. De kosten voor een volkstuin zijn niet altijd torenhoog. Zoek maar eens op. Dus dat is bijna altijd niet in verhouding met het kopen van een huis met een lapje grond erbij om daar te moestuinieren. Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
Geplaatst: 19 mei 20187 j Serieus laen? Misschien heb ik het mis, maar je klinkt nu wat pedant en bevoorrecht.Zo bedoel ik niet over te komen, maar ik probeer het gewoon te begrijpen. Als de kosten niet zo hoog zijn zal het inderdaad dan nog mee vallen, maar de vraag is of de kosten van het "abonnement" en van het onderhoud en van de zaadjes en van het gezeik met de regeltjes en de tijd die er in gestoken wordt dan wel financieel opwegen tegen de andere kant: er voor kiezen het niet te doen en het in de supermarkt of bij lokale boer te kopen. Daarmee bedoel ik dat het wellicht anders misschien wel hele dure kroppen sla worden, bij wijze van spreken, en dan is 't al voornamelijk vanwege de hobby en gezelligheid. Daarmee geloof ik niet in "dat de mogelijkheid er niet is" want ik ben nog niet overtuigd zoals je leest dat aan volkstuinieren gedaan wordt omdat je het nodig hebt om te kunnen eten. Waarmee ik dan terug uit kom op dat als je 't voor opbrengst doet, je weer bij een huis met een tuintje uit komt .
Geplaatst: 19 mei 20187 j Dan begrijpen we elkaar vast verkeerd laen. Ik snap heel goed dat iemand een volkstuin neemt. Net zoals mijn gerommel in mijn achtertuin. Ik heb een leuke opbrengst, maar doe het zeker niet alleen voor de opbrengst. Ik vraag me zelfs af of ik break-even draai. Maar zelfs als je het voor de opbrengst doet, kan ik me voorstellen dat een volkstuin goedkoper is dan een huis in Noord-Holland met hetzelfde aantal m2 als een gemiddelde volkstuin. Wie weet hebben we het hier nog wel eens live over op een MTFD. Dan kunnen we dit tot in uitentreuren bespreken, allebei volkstuinloos - en dus stiekem geen kenners van dit onderwerp. Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
Geplaatst: 19 mei 20187 j ..Maar dit geeft me echt de indruk dat je op zo'n volkstuin vooral zaken wil doen je die thuis ECHT niet wilNou zeg! Wat denk jij slecht over je medemens/-moesstuinier. Hoe kom je op het idee... Nou inderdaad. Ik wil juist van mijn volkstuin het liefst een supergezond mini-ecosysteem maken. Dat wil ik in mijn achtertuin ook , maar ja die is een stuk kleiner. Ik vind het heerlijk, die volkstuin, de mogelijkheden zijn zoveel uitgebreider dan in een achtertuin. Ik probeer van alles uit, maak steeds weer nieuwe plannen, ik leer er bizar veel van, veel meer dan in die achtertuin. En ik vind het beregezellig om lekker bezig te zijn terwijl de tuinburen ook bezig zijn, en dan af en toe even een praatje, plantjes weggeven of krijgen, advies geven of krijgen... En ja er zijn regels, op mijn complex zelfs vrij veel. Maar als ik het vergelijk met andere complexen in de omgeving, krijg ik er ook wel weer heel veel voor terug. We hebben hier verplichte werkbeurten (twee per jaar) op een zaterdagochtend zodat de boel netjes blijft, er is een onderhoudsplan waarin staat of je dit jaar je schuur moet verven of ander onderhoud moet plegen, je wordt geacht het gemeenschappelijke pad voor je tuin netjes te houden en de gemeentelijke heg aan de achterkant te snoeien, er mogen niet allerlei hoge habbiewabbie bouwsels in je tuin af en toe komt de onkruidpolitie langs en er wordt ook wel iets van actieve deelname als verenigingslid verwacht. Daartegenover staat dat ik op het sjiekste complex in de omgeving (haha, zo noemde iemand met een volkstuin elders het echt) zit, ik heb (standaard) een kas en een schuur op mijn tuin. Als er een raam uit mijn kas waait, zet de vereniging er een nieuw raam in en dat kost niks. Stort mijn schuur in elkaar, dan komt er zonder kosten een nieuwe. Ik heb een pompaansluiting naast de tuin dus hoef nooit te slepen met emmers uit de sloot. Ik zit in een stikleuke werkgroep om biologisch tuinieren op het complex te bevorderen, en we boeken bijna vanzelf al zichtbaar resultaat. Al met al is het een vrij strak georganiseerde vereniging met duidelijk beleid en een visie. Als ik het vergelijk met andere complexen, nou, doet u mij dan maar die paar regels. En als ik het vergelijk met mijn achtertuin, dan is het gewoonweg heerlijk om die paprika's en tomaten en aubergines lekker in die kas te hebben, en om al die ruimte te hebben om (helemaal op mijn eigen manier, want daar heb ik bij de vereniging wel alle vrijheid) mijn groente te telen.
Geplaatst: 19 mei 20187 j En groot hoeft een tuin niet te zijn om er flink wat opbrengst uit te halen. Hier in de Randstad mag ik blij zijn met mijn achtertuin van 40 m2, maar dat staat toch niet in vergelijking met mijn 220 m2 volkstuin... En ja, als je dan bij een volkstuin uitkomt waar met een scheef oog gekeken wordt naar no-till praktijken of gekker nog, bloemen? En de eis dat je grondbewerking doet met een grondfrees of iets dergelijks (las ik in een ander topic)? Scheef oog valt nog mee. Ik heb wel bejaarde medetuiniers gehad die mij kwamen vertellen dat het bezopen was dat ik niet spitte, zo zou ik nooit oogst kunnen hebben. Anderhalf jaar later zie ik zelfs conventionele tuinburen een eindje verderop de compost niet meer onderspitten, maar als laag bovenop de aardappels gooien, de vereniging heeft een grelinette aangeschaft die je gratis kan gebruiken en er wordt steeds minder 'traditioneel' getuinierd. Dat is niet mijn verdienste, het is gewoon de tijdgeest, maar geeft wel aan hoe snel dingen kunnen veranderen.
Geplaatst: 19 mei 20187 j Ik betaal 50 euro per jaar voor 250m2, stromend bronwater, stroom en heul veul gezelligheid. Lijkt mij meer dan redelijk en de regels zijn zeer soepel. We mogen een hokje plaatsen en qua beplanting is alles mogelijk, mits je buren er geen last van hebben en de maximale boomhoogte is 3 meter. Ik vind het dan ook wel wat kortzichtig om alle volkstuinverenigingen over 1 kam te scheren. Ik begrijp dat mijnheer/mevrouw Laen goed geboerd heeft en een mooi tuintje aan huis kan bedruipen helaas is dat dus niet voor iedereen weggelegd en zou dit met een beetje inzicht wel te begrijpen moeten zijn toch? En nee, voor het geld hoef je het niet te doen hoor, met een NettoRama of Lidl in de buurt kun je jezelf die moeite besparen. Ik heb al heel veel leuke contacten opgedaan en heel veel geleerd dus ik blijf lekker volkstuinieren! Gr. Jeroen
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.