Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Volkstuinregels = laat maar

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

Uhm, je weet dat een perceel met opbouw of bouwvergunning €300+ per vierkante meter kost , Dat nieuwe kavels waar je kunt bouwen eigenlijk nooit groter zijn dan 200-250 vierkante meter, nou ja ze zijn er wel, maar dan heb je het over een hoger segment.

En voor die 20K kun je zelfs in het dure Westen ook een langjarige pachtovereenkomst sluiten voor voor een hele of halve bunder agrarische gronden.

Naar ik begrijp zit moestuinhuur meestal ergens tussen de 50 en 100 euro per jaar. Daar heb je dus een derde m2 of minder voor.

Nee tegen de supermarkt kun je niet op. Of je moet speciale dure 'BIO' EKO fruit en bladgroen gaan kopen, dan misschien wel. Maar hetzelfde geldt voor aan huis telen, zelfs als je geen grondvergoeding rekent, omdat je die kosten toch al hebt gemaakt.

Greylinette woelvork had ik nog nooit van gehoord, elegante eenvoud. Maar hier (veengebied) is de grond nat of hard, dus als je meer dan een paar meter moet doen is een rototiller toch wel handig. Vooral als je een oppervlakkige ademhaling hebt;-). De tijden van drie diep spitten is al lang voorbij (in beroepsteelt iets van jaren 50 beetje jaren 60).

aangepast door Gast

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

Weet iemand de reden, waarom het vrijwel op alle volkstuincomplexen het verboden is een paar kippen te houden, zelfs in een afgesloten ren is het verboden. Ik kan de reden niet ontdekken en goede argumenten heb ik niet gehoord. Ik zoek nog steeds een volkstuin (omgeving Krimpenerwaard) waar dat mogelijk is.

Geplaatst:

Ow, 50 euro per jaar voor die oppervlakte met water en stroom.. ja dat is echt spotgoedkoop! Ik dacht dat het zoiets per kwartaal of per maand was..

Maar laten we stoppen over mijn achtertuin. Ik ben opgegroeid in een buurt waar de achtertuin maar 25m2 was, en na de scheiding van m'n ouders een flatje zonder balkon. Het lijkt er op dat ik er op wordt aangekeken dat ik een grote tuin heb nu of me maar moet schamen. Daar ga ik niet aan beginnen. Dat kwam niet aanwaaien. Maar tis een prima manier om het gesprek te doden.

De moestuin hier is nu een paar potten en daaruit komt nu al meer opbrengst dan we consumeren dus met 25m2 kan een hoop vooral als je het slim aanpakt met hoogteverschillen en lagen en combinaties (zei iemand polycultuur?).

Maar leuk dat het allemaal zo geweldig is op de volkstuin.. vanwaar dan dit topic?

Geplaatst:
  • Auteur

Ik houd het ook bij huis Laen.

Home of the Turbo.

Geplaatst:
Het lijkt er op dat ik er op wordt aangekeken dat ik een grote tuin heb nu of me maar moet schamen. [...]

Maar tis een prima manier om het gesprek te doden.

Je hoeft je niet te schamen voor je huis met tuin, maar voor je wereldvreemdheid en gebrek aan begrip voor mensen die het - buiten hun schuld - minder goed getroffen hebben.

Ook al heb je er hard voor gewerkt, het blijft een kwestie van - in de eerste plaats - goede gezondheid, intelligentie, de juiste genen, de juiste mensen om je heen en domweg niet teveel pech.

En dan zo'n laatste zin "Maar leuk dat het allemaal zo geweldig is op de volkstuin.. vanwaar dan dit topic?".

Dát is pas "een prima manier om het gesprek te doden"

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ik begreep een beetje dat dit topic gemaakt werd, omdat iemand op zoek was / is, naar een plek waar hij kan tuinieren/ moestuinieren helemaal naar zijn eigen zin. Zonder al te dwingende regels dus.

Die plekken zijn er. Er zijn er ook een hoop waar ze dus regels/ verenigingsregelementen hebben. Soms de raarste statuten kom je tegen. Kwestie van gewoon goed zoeken

Ben je op zoek naar je eigen plekje vrijheid, moet je er allereerst veel moeite voor doen en een hoop zaken gaan afwegen.

afstand is er 1. dus het waar . Hoever ben ik bereid voor dat stukje paradijs te bewegen. fietsen, auto, whatver. En dat binnen je mogelijkheden.

Dan de tuin zelf natuurlijk: je kan een paradijsje gevonden hebben, maar het is nou net op een plek / grondsoort / omgeving / die niet geschikt is voor hetgeen je wil. Ook een waar dus.

Dan de afwegingen kosten en baten. Dat is ieder voor zich. De 1 maalt niet om de kosten, de ander probeert van zijn tuin te eten en alles wat daar tussen zit. Zelf weten, zelf afwegen; kan een ander niet voor je doen, als dat uberhaubt al een afweging is.

Dan de regels. Je huurt iets, dus heb je je te houden aan de regels. Wil je dat niet, kun je beter daar niet gaan huren of vertrekken. Moeilijker dan dat is het niet.

Je kan het jezelf moeilijk maken, en je wilt dus eigenlijk iets wat daar bv niet mag en daar heel moeilijk in gaan zitten, maar dat is niet zo slim he ? Je kunt je ook gewoon voegen naar wat er van je verlangt wordt en er van gaan genieten van hetgeen wel mag.

Ik wil een kas van 4 bij 7, maar dat mag bij ons niet. Dat is wel jammer, maar helaas pindakaas. Ik geniet van mijn kasje van 3 bij 4.

Ik heb 30 stokken druiven staan en maai dat deel elke paar weken. Ja, dan bloeit er wel eens een paardenbloem. Dat is vloeken in de kerk bij ons op het complex. Sja. Ik weet niet. Vloeken in de kerk doe ik sowieso al, dus ik haal mijn schouders op als mijn buurvrouw weer gaat mopperen daarover. Verder is het een doodlief mens en ze krijgt ook nog een mooie tros druiven.

Ik betaal 45,- per jaar voor 1 tuin, ik heb er 2 naast elkaar en wil nog wel een 3e ook.

Vanmorgen had ik eigenlijk een afspraak bij ons op het complex, met een mede-forumlid van hier; iemand die een volkstuin zoekt. Ik zou hem ons complex laten zien, er zijn nu nog 2 tuinen vrij.

Hij liet me weten van de week al te zijn wezen kijken. Het leek hem niets. Te benauwend. Hij komt van het groninger platteland en vond ons complex toch wat te benauwend. Ligt ons complex midden in de 'vrije' natuur ( wandelgebied ) en echt best mooi. maja. het is gewoon hoe iemand iets voelt he ? Heel persoonlijk. En totaal geen noodzaak elkaar daar op aan te vallen.

Zelf heb ik nog een tuin in Noord Frankrijk. Het spreekwoordelijke hutje op de hei. Geen regels, wel beperkingen ( afstand , grondsoort ). Mijn echte eigen paradijsje. Ik ben gelukkig voorzien Vooral omdat de kans toch best wel groot is, dat er hierna geen paradijs op mij ligt te wachten.

Geplaatst:
Ook al heb je er hard voor gewerkt, het blijft een kwestie van - in de eerste plaats - goede gezondheid, intelligentie, de juiste genen, de juiste mensen om je heen en domweg niet teveel pech.

In mijn woordenboek staat dat onder het kopje "slachtofferrol".

Maar laten we concluderen dat onze denkpatronen niet in lijn liggen.

Ik ben afgezien daarvan heel wat wijzer geworden echter van dit topic en begrijp veel beter waarom mensen een volkstuin nemen.

Is het op de meeste volkstuinen overigens zo dat men verwacht dat je maar 1 stuk van laten we zeggen 250 neemt of zou je er voor 4 x 50 euro = 1000m2 kunnen huren als da beschikbaar is?

Geplaatst:
  • Auteur

Kaveltjes zijn schaars.

Home of the Turbo.

Geplaatst:

Hier zijn nog tuinen zat vrij. Dit zal per plaats verschillend zijn denk ik. Ook is het mogelijk om kleinere tuinen of grotere te huren. De lege kavels worden vol gezet met pompoenen die in de herfst de nodige inkomsten voor de vereniging genereren waardoor wij in december met 33% korting zaden en pootgoed kunnen bestellen.

Overigens op het tennisforum verklaren ze mij voor gek omdat ik geen eigen tennisbaan in m'n tuin heb

Geplaatst:

Bit, zo is het maar net. Bij twijfel niet inhalen. Overigens is het niet het Groningse platteland, maar het is Fryslân, my heitelân.

Geplaatst:

Eindelijk een stukje grond gevonden, bij een heel klein complex. Er tuinen 7 mensen en de enige 2 regels zijn: Geen overlast bezorgen aan de buren en als je stopt leeg opleveren. Wil je een paar kippen houden, recreëren, een huisje plaatsen, bloementuin maken, allemaal goed. Er is geen boekwerk aan regels, er staat zelfs niets op papier, Ik ben er erg blij mee, want het is precies wat ik zocht. De aanhouder wint, zullen we maar zeggen.

Geplaatst:

Nou dat klinkt heel erg mooi!

Ondanks dat regels niet altijd even prettig zijn geven ze je meestal wel wat veiligheid. Altijd jammer dat er van die zeikerts zijn die deze regeltjes uitmelken tot de laatste druppel natuurlijk.

Maar goed met een beetje fatsoen en de 2 regels die je opgeeft denk ik dat je héél veel tuinplezier daar gaat beleven.

Ik wens je in ieder geval heel veel plezier en zie graag wat foto's van je grote avontuur verschijnen.

Gr. Jeroen

• 2 weken later...
Geplaatst:

Okee, ik kom helemaal 100% terug op wat ik eerder zei, want ik ga mijn volkstuin opzeggen.

Lichte irritaties werden eerst kleine frustraties en en toen kneiterakelige stresstoestanden. Heb er inmiddels - na een paar dagen twijfelen en tranen en praten met verschillende mensen - ook wel vrede mee. Ik ga in 2019 eerst weer lekker in de achtertuin tuinieren, ben al bezig met een soort van One Yard Revolution-planning in een mooi nieuw Excel-sheet , en dan in de loop van dat jaar op mijn gemakje op zoek naar een plek waar er niet in mijn nek wordt gehijgd.

Ik vind het echt heel jammer, want ik geniet nog steeds met volle teugen van mijn tuin, maar er wordt teveel van me gevraagd en geëist dat dwars tegen mijn gevoel ingaat. Ik wil vrij kunnen zijn en doen in mijn eigen tuin, en helaas blijkt dat hier niet mogelijk.

Geplaatst:

Wat zonde pippi! Zijn er geen volkstuincomplexen waar men ook wat minder regels hebben bij je in de buurt?

Geplaatst:

Dat is sneu Pip. Ik hoop dat je in je eigen achtertuin deze zomer en alles seizoenen daarna wel je ei kwijt kunt.

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Geplaatst:

Balen Pip, maar in je eigen tuin ben je eigen baas en kan je helemaal los gaan. Dat is toch ook wel een heerlijk gevoel.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.