rosgulpen52 Posted June 26, 2018 Share Posted June 26, 2018 Onze pompoenplant is gesloopt en een klein pompoentje in wording aangevreten. Eerder al de courgetteplant uit de grond getrokken en de mini courgette eraf gegeten. Zelfs onder een afrastering. Welk dier zou dit doen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bassie76 Posted June 26, 2018 Share Posted June 26, 2018 Mijn ervaring: De wilde konijnen lieten bij mij de pompoenplantjes altijd met rust. De jonge planten hadden nog het meest te duchten van slakken. Ik had ook last van woelmuizen die sommige plantjes uit de grond werkten. Misschien dat dit bij jou ook het geval is? Opgelost door het plantgat van de jonge plantjes te bekleden met gaas. Vraat aan pompoenen eigenlijk nooit gehad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted June 26, 2018 Share Posted June 26, 2018 Konijnen nemen niet echt iets mee maar eten wat ze vinden ter plaatse op. Ik zou eerder aan muizen denken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Innitje Posted June 27, 2018 Share Posted June 27, 2018 Hier vreten de slakken zelfs de volwassen courgetteplanten en de courgettes zelf weg, dus ik zou denken aan slakken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svvoorden Posted June 27, 2018 Share Posted June 27, 2018 Misschien een foto van de schade? Woelmuizen zou ik denken maar ik weet niet of die bij jullie ook zitten. Anders andere knaagdieren. Die vreten zowel aan de vruchten als aan de wortels. Als het woelmuizen zijn dan heb je meestal ook dat de grond kleine hoopjes laat zien en lopen er gangen onder je tuin. Waar de plant eruit is kun je vaak met je vingers voelen dat er een gang zit. Er zijn er dit jaar erg veel, op mijn tuin zie ik erg veel hopen en activiteit maar de schade valt tot nu toe mee. Slakkenvraat kun je duidelijk onderscheiden van vraat door knaagdieren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pearly Posted July 3, 2018 Share Posted July 3, 2018 Ratten zijn ook gek op pompoenen, vooral op de pitten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted July 4, 2018 Share Posted July 4, 2018 Momenteel met die droogte worden allerlei vruchten ook aangevreten door dieren die simpelweg dorst hebben. Dus een bakje water hier en daar in je tuin kan ook schade - niet specifiek aan pompoenen, maar in het algemeen - voorkomen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DirkD Posted July 4, 2018 Share Posted July 4, 2018 Hallo, dit lijkt op ratten die aan je pompoen gevreten hebben! Aangezien er achter mijn tuin bos is en zowel ik als mijn buurman kippen hebben, had ik recent last van ratten met hetzelfde probleem. Best je pompoenplanten afschermen met fijn gaas zodat knaagdieren niet meer aan je planten kunnen. Als je niet zeker weet of je ratten en/of muizen hebt, kijk eventueel of je gaten in de grond kunt vinden waarlangs deze in je tuin komen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts