Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Pompoen aangevreten

rosgulpen52

Recommended Posts

Mijn ervaring: De wilde konijnen lieten bij mij de pompoenplantjes altijd met rust. De jonge planten hadden nog het meest te duchten van slakken. Ik had ook last van woelmuizen die sommige plantjes uit de grond werkten. Misschien dat dit bij jou ook het geval is? Opgelost door het plantgat van de jonge plantjes te bekleden met gaas. Vraat aan pompoenen eigenlijk nooit gehad.

Misschien een foto van de schade?

Woelmuizen zou ik denken maar ik weet niet of die bij jullie ook zitten. Anders andere knaagdieren. Die vreten zowel aan de vruchten als aan de wortels. Als het woelmuizen zijn dan heb je meestal ook dat de grond kleine hoopjes laat zien en lopen er gangen onder je tuin. Waar de plant eruit is kun je vaak met je vingers voelen dat er een gang zit. Er zijn er dit jaar erg veel, op mijn tuin zie ik erg veel hopen en activiteit maar de schade valt tot nu toe mee.

Slakkenvraat kun je duidelijk onderscheiden van vraat door knaagdieren.

Momenteel met die droogte worden allerlei vruchten ook aangevreten door dieren die simpelweg dorst hebben. Dus een bakje water hier en daar in je tuin kan ook schade - niet specifiek aan pompoenen, maar in het algemeen - voorkomen.

Hallo, dit lijkt op ratten die aan je pompoen gevreten hebben!

Aangezien er achter mijn tuin bos is en zowel ik als mijn buurman kippen hebben, had ik recent last van ratten met hetzelfde probleem.

Best je pompoenplanten afschermen met fijn gaas zodat knaagdieren niet meer aan je planten kunnen. Als je niet zeker weet of je ratten en/of muizen hebt, kijk eventueel of je gaten in de grond kunt vinden waarlangs deze in je tuin komen.