Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

beschadigde aardappelen


koolrabi

Aanbevolen berichten

Het is het derde jaar dat ik aardappels verbouw, niet heel veel. Eerst 2 jaar Frieslanders, ging goed, en dit jaar Premiere en een paar Anais aardappelen.

Bij de premiere aardappelen zag het er bij de oogst af en toe wat speciaal uit. Een dikke inkeping in de aardappel en ook niet een heel gladde schil.

Hieronder een foto.

 

IMG6070-50030551530540174.jpg

 

Ik heb inmiddels de aardappelen gerooid, ook omdat ik het niet vertrouwde met die gaten. Vooral die dwarse snee die zowel in kleine als in grotere aardappelen voorkomt gaf me te denken. Het komt niet bij alle Premiere aardappelen voor en ook niet bij de Anais aardappelen.

 

Toen ik alles rooide zag ik wat bijzondere overblijfselen in de grond. Niet heel veel maar wel een aantal keren.

Hieronder de foto:

 

IMG6187-2-50040011530540177.jpg

 

Ik heb dit niet eerder gezien en kan niet helemaal achterhalen hoe ik dit moet duiden. Is het een schimmel die achterbleef? Kan het kwaad?

 

Ik heb er inmiddels mijn behoorlijk groot geworden pepers en paprika's in gezet na de grond van compost en andere natuurlijke voeding te hebben voorzien. Achteraf misschien niet helemaal handig, omdat paprika's en pepers ook tot de nachtschade familie behoren. Maar ik had geen andere plaats. En ik realiseerde me dat te laat.

 

Kan iemand hierover zijn licht laten schijnen?

met groene groet,

 

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ RobO, Ciska: Dank voor jullie reacties.

 

Die inkeping kan niet komen van een spitvork want ik heb deze eerste aardappels met de hand geoogst. Het waren er nogal veel met allemaal dezelfde inkeping.

 

Gelukkig geen verontrustende berichten van kenners over deze foto's. Ik heb de aardappels gewoon gegeten maar vond het vreemd omdat het zo'n patroon leek te zijn bij een aantal van de aardappelplanten Premiere.

met groene groet,

 

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de aardappel niet door een spitvork gespiest is, dan zou ik het niet weten.....misschien een insect? Maar dan gewoon het aangestaste deel wegsnijden en de rest lekker opeten...Ze hebben er, hoop ik toch ...niet minder lekker om gesmaakt ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat het volstrekt gewoon was dat aardappelen openbarstten bij een groeiversnelling. Hebben ze een droge periode gehad en daarna water? Al kan ik niet zeggen dat ik dit vaak zie.

Die rare groeisels op de tweede foto kan ik niet thuisbrengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht ook aan groeischeuren. De inkeping/scheur lijkt een nieuw schilletje te hebben dus spitschade lijkt me niet.

 

Die hersenachtige structuren op de 2e foto lijken me geen oude poters. Ik heb ze zo in elk geval nog nooit aangetroffen. Het v-vormige structuurtje rechtsonder op de foto heeft heel typische uitstulpsels - kijk maar 's goed - en lijkt vast te zitten aan de wortel. Ik moest even denken aan de schedes die gevormd worden door ectomycorrhiza, maar erg onwaarschijnlijk in de moestuin. Ook zijn de structuren linksboven erg groot daarvoor. Maar wat dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de reacties. Deel van de puzzel opgelost.

 

Groeischeuren dus. Lijkt me aannemelijk. Misschien is de ene soort er gevoeliger voor dan de andere. Het kwam alleen bij Première voor, niet bij Anais.

 

Foto 2: inderdaad leek het wat op hersenen wat structuur betreft. Wat licht roze. Ik vond er ongeveer 5 van deze uitstulpingen aan overgebleven wortels. De helft van het aantal planten.

met groene groet,

 

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een foto van de aardappels nog even van meer dichtbij.

 

IMG6499-50011521531135501.jpg

 

Lijkt ook wat schurftig.

 

@ patrijs die galletjes komen wel in de buurt van wat ik uit de grond viste.

 

Ik denk dat de groeischeuren te maken kunnen hebben met lange droogte en daarna nattigheid en vervolgens grote warmte.

 

Het onderdeel schurft kan ik niet plaatsen tenzij het samenhangt met de groeischeuren of de oorzaak daarvan. Het aardappelbed is goed bemest met compost, koemestkorrels en kali en niet eerder gebruikt voor aardappelen.

 

Ze smaakten goed, maar volgend jaar poot ik weer Frieslanders in plaats van Premiere.

met groene groet,

 

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...