Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste,

Ik heb vorig winter een Jostabes geplant, alleen vind ik hem raar en onlogisch groeien (zie foto). Ze groeit zijwaart en uiteindelijk worden de takken te lang en gaan ze laag hangen. Hoort deze nu gesnoeid te worden?

2018081219301999301534148104.jpg

Geplaatst:

Probleempje lijkt me hier dat zo'n beetje elke tak over de grond aan het slingeren is.

Vorig jaar heb ik ook een Jostabes aangeschaft, daar was bamboe bijgestoken en een touw omgewikkeld om de takken bij elkaar te houden. Ik vond het te strak zitten, heb de bamboe bij het uitplanten verwijderd maar wel een touw wat losser om de plant gehouden, anders gingen die takken ook teveel hangen.

Ik vraag me af of bij jou de takken niet teveel verhout zijn ondertussen om ze nog naar boven te kunnen leiden. Ik zou de ergste takken in elk geval wegsnoeien tot een stukje boven de grond, dan zullen er wel nieuwe scheuten komen, die zou ik dan wel gelijk gaan leiden.

Ik denk dat de takken zichzelf wel overeind zullen houden als ze eenmaal verhout zijn, maar tot die tijd hebben ze hulp nodig.

Geplaatst:

Ik zou het nu maar even zo laten. Volgend voorjaar bij het verschijnen van nieuwe snelgroeiende scheuten, die scheuten vroegtijdig aanbinden aan een stok die je in de struik steekt. Lange stokken nemen: in 1 jaar groei tot 1 of anderhalve meter is niet abnormaal. Elke 2 weken even checken en opnieuw omhoog aanbinden. Josta's groeien snel en ongelooflijk rommelig met rare hangende lange takken. Je kan het gaande het seizoen wel wat begeleiden en wat bijsnoeien, maar ga je nú snoeien, dan verlies je wel wat oogst volgend jaar juni. Gelijk na de oogst deze slungels grotendeels wegsnoeien kan heel goed, daar reageert de struik dan wel op, door nog meer uitlopers te maken, die dan ook weer wat meer omhoog begeleiden of deels wegnemen. Maar wat je ook doet; het blijft een rare lelijke slungel, dat is toch echt wel Josta eigen.

Over zure grond ed., zou ik me geen zorgen maken. Josta's zijn ontzettend makkelijk en kunnen vele grondsoorten aan. Jouw Josta ziet er niet slecht uit kwa blad enzo. Ook nauwelijks mest nodig trouwens, ze groeien van zichzelf al als gekken.

Geplaatst:
Lange stokken nemen: in 1 jaar groei tot 1 of anderhalve meter is niet abnormaal. ....

Josta's groeien snel en ongelooflijk rommelig met rare hangende lange takken.......

Ook nauwelijks mest nodig trouwens, ze groeien van zichzelf al als gekken.

Oh... Ik heb een hartig woordje met mijn josta's te spreken geloof ik.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Geplaatst:

@marcodew

Met die takken zo laag bij de grond en geen fatsoenlijke harttak meer aanwezig gaat dit een lastige struik worden . I.p.v. die onderste takken weg te snoeien zou ik ze afleggen met een schep aarde er overheen. Op die manier heb je volgend voorjaar een paar nieuwe planten die je vanaf het begin kunt 'sturen' zoals je dat zelf wil. Door zijn enorme groeikracht en tijdig snoeien is het zelfs mogelijk een Josta als 'boompje' te laten groeien. Vooral bij het oogsten van de bessen is dat bijzonder handig en de grond rondom de plant is makkelijk schoon te houden.

josta295801534242802.JPG

Welke vorm je ook kiest , belangrijk is in ieder geval dat een Josta eerst de hoogte in moet. Dat bereik je door de onderste takken tijdig weg te nemen en dat mag gerust tijdens het groeiseizoen gebeuren.

josta424841534244519.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

@

Ik kan dus de Jostabes ook wat dieper in de grond zetten zodat je meerdere delen vanuit de grond krijgt zodat je het ook makkelijk kan verjongen?

Ik heb namelijk ook een rode bes die 1 stam heeft met daarop allemaal takken. Als ik deze ook wat dieper zet, krijg ik meerdere gestelstakken die ik kan verjongen als ik het goed begrijpt? Heeft het invloed op de hoeveelheid oogst?

(Wat is de beste tijd om dit te doen als dat kan?)

Geplaatst:

De plant dieper in de grond zetten heeft geen zin. Je zet hem daardoor alleen maar op achterstand. Van dit struikje zou ik nu het beste proberen te maken door de raad van Bit op te volgen.

Heb je nog plaats voor een of meerdere struiken dan zou ik zoals ik al zei overwegen de uitlopers van de onderste takken af te leggen of als stekken in de grond te zetten. Leuk werk, en het geeft een hoop voldoening als je van een nieuwe pas gewortelde scheut een mooie plant kunt maken. Met Josta's uit de handel die al bijgesnoeid zijn lukt dat meestal niet meer.

Ben je van plan dit te gaan doen dan hier de 'gebruiksaanwijzing'. Volg allereerst niet letterlijk de raad op van de site waarvan harms1 de link gaf. Daar staat o.a. :

- Voor eigen gebruik kan je deze bessen vermeerderen d.m.v. winterstek (twijgstek/ houtstek). Stektijdstip van december tot februari.

Gebruik voor de gewone stekken bij voorkeur stevige, lange houtachtige, eenjarige twijgen De steklengte is ca 30 cm. Bovenaan wordt de stek net boven een knop afgeknipt.

Dat laatste beslist NIET doen ! Van de kop van de stek moet je afblijven want als je die wegknipt veroorzaakt dat te vroege zijwaartse takvormingen waardoor je struik direct de breedte in gaat en er een rommelige plant ontstaat. Voor een mooie struik is het van belang dat het groeipunt van de harttak intact blijft en ongestoord door kan groeien. Zijtakken komen er nog genoeg , die ontstaan later rondom de harttak uit de knoppen in de oksels van de bladeren , en ook die zijtakken gaan zich later weer vertakken. Verder is het van belang dat je de harttak aanbindt aan een stok zodat hij mooi verticaal blijft groeien. Doe je dat niet dan gaat hij afhangen en is het met je mooie verticale groei gedaan. Naarmate de struik groeit kun je beginnen met het wegnemen van de onderste takken zodat er een makkelijk toegankelijke struik met een stam(metje) ontstaat.

• 2 years later...
Geplaatst:

Mijn nieuwe 'Jostaboom' . Na 3 jaar klaar om op zijn definitieve plekje in de tuin gezet te worden. Hij ontstond in 2018 uit stek en werd net zoals zijn oudere soortgenoot beneden zodanig gesnoeid dat er een boomvorm ontstond.

josta12.thumb.JPG.9845a19a3a570ee22999d8a3b3bfddda.JPG

Handig voor als je wat ouder wordt 😊. Je hoeft niet meer te bukken en voorover in de struik te duiken om te kunnen oogsten.

josta13.thumb.JPG.166947b18a17b7e568bf4689431b832e.JPG

Geplaatst:

Mooi zeg! Ik zie dit topic nu pas, ik wist niet dat dat kon met de jostabes. Ik ga morgen mijn rommelige struik eens bekijken, zien of dit alsnog te realiseren valt. En anders in de winter een stek nemen en ook zo'n boompje vanaf het begin opbouwen.

• 1 year later...
Geplaatst:

Fijn topic! Mijn jostabessen die ik van mijn tuinbuurman heb gekregen flappen inderdaad raar door de tuin. Slappe takken!  Ik heb  dit jaar wel voor het eerst flink wat bessen. Zijn nog niet rijp, maar als ik ze lekker vind, ga ik ook eens kijken of ik er jostaboompjes van kan maken. 

Geplaatst:

@woldistel

Een hoge stam (soort boomvorm dus) is leuk maar niet eens echt nodig. Ook met een wat lagere stam bereik je dat je een struik krijgt die makkelijk toegankelijk is. Een slordige groeier blijft het sowieso, dat is Josta eigen, zodat door snoei aan het eind van het seizoen weer een hoop te corrigeren valt. Rare uitlopers die binnen in de struik ontstaan snoei ik eerder weg. Dat is voor de plant geen enkel probleem.  

josta15.thumb.JPG.aace70d5532fb1aaa21940afd4027983.JPG

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...