Jump to content

Weg met de kas!

veuvecouderc

Recommended Posts

Het is wel weer eens tijd voor een 'weg met' topic.

Weg met de kas, deze keer. Kost een vermogen en niets dan ellende heb je ervan: als het hagelt gaat ie stuk, als het teveel regent krijgen je planten last van meeldauw en schimmels, schijnt de zon teveel dan moet je kalken anders verbrand de boel en uiteindelijk zijn ze ook nooit groot genoeg voor wat je er eigenlijk allemaal in had willen zetten. En dan heb ik het nog niet eens over de motluis die er graag woont, de chronische zorg over het luchten en de fragiele conditie van de bibberige kiemplantjes die er zijn opgegroeid maar later de volle grond in moeten.

Weg met de kas*, zeg ik dus. En recht op volle grond voor alle groenten (en andere planten)!

Edit:*behalve natuurlijk als het een sierelement in je tuin is zoals die mooie van Jorg of deze van Instructables http://www.instructables.com/id/Greenhouse-From-Old-Windows/

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

precies! Ik probeer ook meestal het werk in de kas altijd ook uit te stellen tot het minder weer is, zodat ik op dat soort dagen ook mijn ei kwijt kan: tussen de buien door het land op en verder lekker klooien in de kas met een koppie warme thee en een lekker muziekje en het kletteren van de regen op de kas: heerlijk!

Even a broken clock is right twice a day

Zo is het precies voor de lol is dus een kas al leuk hoe groter hoe beter, of een stuk of 3 maar liefst 5, kortom nooit

kassen genoeg, en ook nooit genoeg tunnels en koude bakken allemaal extra leuk om in te kweken

Players only love you when they're playing.

En wat dacht je van vroeg in het voorjaar erin lekker zaaien, echt vet stevige mooi zaailingen en prachtige planten, lekker veel ruimte ervoor

dat je helemaal vol zaailingen kunt zetten in grote potjes.

een kas is onmisbaar als je zelf zaaien wilt en vroeg beginnen.

Laat in najaar kun je nog sla, andijvie en weet ik wat erin zetten.

Met simpele kweek olie lampen schroef je temp zo op of hou je kas vorstvrij ideaal.

Dus we doen helemaal niet weg met de kas das een heel slecht plan, er komt een grotere en die ga ik binnen kort bouwen.

Ik kan niet zonder mijn kas. Heerlijk alles voorzaaien, en inderdaad met slecht weer kun je er nog verblijven.

En als in het voorjaar het zonnetje schijnt, maar het toch buiten nog koud is, zet ik een stoel in de kas, en ga er lekker zitten lezen

Ik kan ook niet (meer) zonder mijn kas. Ik heb er van het voorjaar (zelfs met die hitte) echt prachtig stevige planten opgekweekt, helemaal niet lang en slungelig, omdat het er 's nachts nog gewoon best koud wordt. Daardoor hoef je de planten ook niet heel lang af te harden; ze zijn al koude(re) nachten gewend.

Oh ennuh: in een mooie sierkas kan je ook meeldauw en het hele (door jou beschreven) rampenscenario 'oplopen' hoor

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

Weg met de kas*, zeg ik dus. En recht op volle grond voor alle groenten (en andere planten)!

Toch zonde als je rond deze tijd tomatenplanten vol met groene tomaten weg moeit gooien als ze zonder regenbescherming in de volle grond staan.

Nee, ik kan een kas (glas of tunnel) aan iedereen aanraden. Nodig is anders, maar handig en leuk is het zeker! De voordelen wegen zwaarder dan de beschreven 'nadelen'...

Ik zou zeggen, doe mij jouw kas maar dan. Ik heb er geen, maar zo er graag een willen. Maar onze tuin is te klein. Van de vereniging mag er dan geen kas op....

Misschien is het in Frankrijk ook eerder in het jaar warm en later koud. En in de zomer sowieso heter. Dan heeft een kas misschien niet de voordelen die hij hier wel heeft.

Misschien is het in Frankrijk ook eerder in het jaar warm en later koud. En in de zomer sowieso heter. Dan heeft een kas misschien niet de voordelen die hij hier wel heeft.

Ik geniet anders heel erg van mijn kas, het ding lekt, maar mijn tomaten doen het drie keer beter dan in mijn Franse tuin...in de lente al bloemkolen, en in de winter de knolselderijen...en nu de komkommers..en de paprika`s, en het avocado-boompje, de mini-granaatappel, mijn gemberbamboo en ik vind hem ook nog eens erg mooi, maar ja, met liefde gemaakt door mijn Lie...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Nee dat werkt niet goed Rom, in de winter ventileer ik enkel nog op zonnige dagen een beetje, meestal zit de kas in de winter potdicht.

maar kom ik er wel dagelijks in dat hij wel automatisch iets ventileerd