Flipke Posted November 14, 2018 Share Posted November 14, 2018 Hallo iedereen,Ik ben Flipke en ben nieuw op het forum. Algemene schets: Onlangs heb ik een huis gekocht met een vrij grote tuin. Een deeltje daarvan werd door de vorige bewoner gebruikt als moestuin. Aangezien die er nu toch is zou ik het zonde vinden om het zonder proberen voor bekeken te houden en er gewoon grasperk van te maken. Rustig in de moestuin werken lijkt me dan ook zeer ontspannend. Enkele specificaties: De voorziene moestuingrond is 10 meter lang en ruim 7 meter breed. 2/3e van het oppervlak is nog 'in gebruik' door 2 grote delen van aardbeiplantjes die gaan overwinteren en na de winter respectievelijk aan hun 2e jaar en hun 3e jaar beginnen. 1/3 van het oppervlak ligt braak. Er zijn geen paadjes of stroken aangelegd of voorzien. Mijn doel: Graag had ik deze lap grond ingedeeld in stroken voor de gewassen (+- 110cm breed, 7 meter lang) en langs beide kanten een klein padje dat het bewerken makkelijk maakt en dat je de geplante groenten zelf niet vertrappeld (+- 30cm breed per padje). Dit zou ik eerst simpelweg doen met enkele stokken in de grond te duwen en die te verbinden met een touw, later als moestuinieren mij echt aanspreekt kunnen er (duurdere) afbakeningen komen. Op het stuk braak zou ik graag volgend jaar aardappelen zetten (Bintjes of Charlottejes, ben ik nog niet uit) en misschien enkele pompoenen aangezien ik mij laten vertellen heb dat pompoenen weinig natuurlijke belagers hebben en die ook zeer lekker zijn. Mijn vragen: - Ik veronderstel dat die 3e jaars aardbeien wel weg mogen en dat stuk gewoon braak laten voor volgend seizoen? Ik heb gelezen dat de aardbeien per jaar kleiner worden en er eigenlijk maar max 2 jaar aangeraden wordt. Tenzij jullie nog een idee hebben voor een gewas dat na aardbei geplant kan worden en zo de bodem in evenwicht blijft. Als deze weg zouden moeten, wanneer zou dit moeten gebeuren? Nu nog snel voor de winter of er net na, voor de lente?- Is het slim om een laagje afgevallen bladeren van mijn bomen op het stuk braak grond te leggen om zo het bodemleven te stimuleren tijdens de winter? De vorige bewoner deed dit ook. De onverteerde bladeren worden na de winter natuurlijk verwijderd en niet door de grond gemengd om schimmel te vermijden.- Wat betreft de aardappels: hoeveel kilogram kan je verwachten uit een gemiddelde oogst van 15m²? Dit hangt natuurlijk af van de temperaturen en de neerslag in de zomer, maar ik ben benieuwd naar het richtgetal. Alvast bedankt voor het lezen en eventuele antwoorden! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted November 14, 2018 Share Posted November 14, 2018 Welkom Flipke, En gefeliciteerd met je nieuwe bezit. -Ik ruim de aardbeien na het tweede jaar op, tenzij de nieuwe planten erg slecht gepakt hebben en ik een kleine oogst verwacht.Ik ruim ze na de oogst, maar voor jou zou het zo snel mogelijk zijn zodat de grond weer te gebruiken is.Ik neem de aardbeien in de teeltwisseling op en zet ze per half vak. Normaal kan je dan nog een nateelt( andijvie, sla, kool of iets dergelijks) doen op dat halve vak. -Bladeren zijn een goede bodembedekker voor in de winter. Ik zou ze onderwerken na de winter ( niet bij slecht verteerbare bladeren). -Om de geschatte opbrengst van aardappels te weten kan je prima de zoekfunctie rechtsboven gebruiken. 'Dan krijg je bijvoorbeeld dit als antwoord. Ik zet zelf verschillende soorten i.v.m. risico spreiding en omdat late aardappels bijv. beter bewaren.Je kan je pootgod per kilo kopen. Succes! Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
roeier Posted November 14, 2018 Share Posted November 14, 2018 Charlotte lijkt een veiliger keuze dan Bintje, vanwege betere phytophtora resistentie. Een overzicht van raseigenschappen vind je o.a. hier: https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/site/formulieren. Wat die aardbeien betreft selecteren mensen vaak nieuwe loten in de nazomer, zetten die op een nieuw stukje grond en ruimen dan het oude bed op. Daar zou je dan nu wat laat mee wezen, maar het is wel een mogelijkheid om het alsnog te doen. Of gewoon wat uitdunnen, als je er minder werk aan wilt besteden. Aardbeien helemaal weg doen hoeft niet als ze je bevallen; de reden dat aardbeien na verloop van tijd kleiner worden is dat er teveel plantjes op de m2 komen doordat ze voortdurend nieuwe loten aanmaken. Dan krijg je meer, kleine aardbeien inplaats van grote in minder getal. Niet minder oogst, maar wel meer werk.Persoonlijk zie ik weinig reden om de aardbeien nu al op te ruimen als je niets anders hebt wat je er nu neer wilt zetten. Zijn de aardbeien Junidragers of doordragers? Junidragers lijken ieder jaar vroeger te komen, vaak eind Mei al. Maar even uitgaande van begin Juni, dan nog is heel veel mogelijk als nateelt. Wel hebben veel dingen er baat bij om voorgeteeld te worden in pot, zeker pompoenen, maïs, komkommers... maar bij zoiets als boontjes hoeft het niet veel uit te maken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinky Posted November 14, 2018 Share Posted November 14, 2018 Hallo Flipke,Leuk dat je de moestuin wilt voortzetten! Aardbeien ruim ik altijd meteen op nadat ze voor de tweede keer gedragen hebben. Langer laten staan is niet nuttig. In hetzelfde seizoen zet ik op het vrijgekomen stuk grond nog een laat gewas zoals andijvie of winterpostelein. Maar daar is het nu te laat voor. Hoeveel aardappels je kunt oogsten van 15 vierkante meter hangt af van veel factoren: ras, grondsoort, weer (zon, temperatuur, neerslag), plantafstand, bemesting. Hier op arme en vaak droge zandgrond oogst ik in goede jaren gemiddeld net geen kilo per plant. Ik heb niet goed begrepen hoe je 15 vierkante meters liggen - 3 x 5 meter of 2 x 7,5 bijvoorbeeld - maar het is goed om vooraf te bepalen op welke afstand je de poters wilt zetten. Vroege aardappels zet men meestal korter op elkaar dan late. Ik zet alles op 50 x 50 centimeter en daar ben ik zeer tevreden mee. Het is altijd handig om het uit te tekenen op ruitjespapier (of in powerpoint op de computer, met raster ingeschakeld). Waarschijnlijk heb je ruimte voor 30 planten en een oogst van - gokje - minstens 25 kilo. Bij de keuze van aardappelrassen zou ik rekening houden met gevoeligheid voor ziektes als phytophtora. Dat kan schelen in bestrijdingsmiddelen. Op de website van zaadhandel Van der Wal kun je een schema vinden, waar per ras allerlei eigenschappen zijn aangeduid. Zie hierboven bij Roeier: daar heb je de link. Wat paadjes betreft: hier liggen vaste gras- en tegelpaden maar om bedden te maken worden daartussen elk voorjaar nieuwe paadjes getrokken in de dan gespitte grond, langs een draad met een hark. De hark heeft precies de goede breedte voor een paadje tussen de bedden. Eerst langs de draad goed in de grond trappen, dan harken, weer aantrappen, en afharken. Dan liggen die paadjes voor de rest van het seizoen vast. Zeker als je plan voor de moestuin nog niet vast ligt, zou ik de hark hanteren om tijdelijke paadjes te markeren. Veel succes! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Posted November 15, 2018 Share Posted November 15, 2018 Ik zou de aardbeien grotendeels laten staan zodat je ze volgend jaar kunt proeven en indien ze bevallen stekjes kunt nemen. De oude planten kunnen volgend jaar dan weg.Verder zou ik volgend voorjaar een paar frigo rassen aanschaffen zodat je deze onderling kunt vergelijken en de beste kunt doorhouden. Hiervoor nu wat ruimte creeren. Zelf heb ik 4 a 5 rassen waarvan er steeds een paar uit gaan en ik een nieuw ras probeer. Tot nu toe is Daroyal mijn fafourite. Korona viel mij erg tegen. En ja de bladeren lekker onderspitten, dit is de beste compost die er is. Verder veel verschillende groente en rassen planten om te bepalen welke het beste bij je passen. Het zal vast niet allemaal goed gaan de eerste seizoenen maar is dat erg? Zo zijn er goede courgette rassen voor de buitenteelt bv DunjaTomatenrassen welke Phytophthora resistent zijn en dus geschikt voor buitenteeltSla welke ook in de zomer niet snel doorschiet.Boterboontjes ras Minidor bevalt mij goed.Wortel zomer en winterrassen. Verder kan fruit uit eigen tuin zeer smakelijk zijn. Ik zoek zelf naar soorten en rassen welke je niet in de supermarkt kunt kopen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flipke Posted November 16, 2018 Author Share Posted November 16, 2018 Bedankt voor de verschillende antwoorden! De bladeren zijn al mooi bijeen geharkt en mooi verspreid over het braakliggend stukje. Gelukkig (of niet) zijn er verschillende bomen in de tuin dus heb ik vrij snel een mooie verzameling bladeren op het grasperk. Door jullie adviezen te lezen zal ik de aardbeien laten staan voor hun derde jaar, in de nateelt kan er dan pompoen op.Geen idee of ze trouwens junidragers of doordragers zijn. Hoe kan je dat zien? Wat de aardappelen betreft heb ik inderdaad gelezen van 50cm tussen rijen te laten en minstens 35cm tussen plantjes. Dus ik dacht stroken van 2 rijen te doen. Of toch misschien 3 rijen? Dan krijg ik waarschijnlijk wel overgroei op mijn paadjes. Maar ze liggen er nog niet dus ik kan de stroken in principe wat breder maken (120cm breed = 10cm speling, plant, 50cm tussen, plant, 50cm tussen, plant, 10cm). Zal eens moeten kijken hoeveel speling er moet zijn tussen aardappelplant en de afbakening van de strook. Zoals hierboven vermeld, ik heb ook gelezen dat mislukking in het eerste jaar veel mensen demotiveert en ze daarom stoppen. Daarom dacht ik niet heel veel verschillende dingen te planten voor het eerste jaar. Gewoon de aardbeien hun ding laten doen, aardappelen, pompoen (na de 3e jaars aardbeien geoogst zijn). Qua fruit zit ik ook goed aangezien er ook nog een kleine weide achter de moestuin is als 'tuin'. Daar staan 4 fruitbomen op (2x appel, 1x pruim, 1x ? = we zullen zien welke verrassingsvrucht eraan groeit ). Dus in de moestuin zal ik me tot groenten beperken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted November 16, 2018 Share Posted November 16, 2018 Op mijn aardappelveldje heb ik nooit paadjes. Nooit gemist ook. Zijn ze jong dan kan je er tussen door lopen met de schoffel, zijn ze volgroeid dan is dat niet meer nodig. Verschillende aardappels hebben verschillende plantafstanden. De vroege staan gewoonlijk dichter op elkaar dan de late. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waaslander Posted November 16, 2018 Share Posted November 16, 2018 Zoals hierboven vermeld, ik heb ook gelezen dat mislukking in het eerste jaar veel mensen demotiveert en ze daarom stoppen. Daarom dacht ik niet heel veel verschillende dingen te planten voor het eerste jaar. Gewoon de aardbeien hun ding laten doen, aardappelen, pompoen (na de 3e jaars aardbeien geoogst zijn). Ik zou eerder gaan voor spreiden van de risico's .Aarddappelen als het een nat voorjaar is en de plaag er in komt en erg weinig opbrengt?46m² aardbeien net wat kilo's die er af zouden kunnen komen die je om de dag of 2 moet plukken .(tot dat ze u strot uitkomen met manier van spreken ) En dan nog enkele pompoenen . Eind volgend jaar conclusie ?Mijn eerst zelf gekweekte aardappelen maar veel minder dan verwacht , mij beu geoogst en geeten aardbeien en enkele pompoenen . Ga je voor meer spreiding daarom moet je zeker niet alles zelf zaaien maar worden tegenwoordig veel plantgoed aangeboden per stuk tegen schappelijke prijs . Courgette niet al te moeilijk en meestal grootte opbrengst.Een ganse reeks koolsoorten worden ook aangeboden als plantgoed in presblokjes . Welke je graag eet kunt je enkele per soort kopen.Verschillende soorten sla worden er ook aangeboden als plantgoed .Een dan nog wat zelf zaaien bonen spinazie wortels . Zo kunt je zeggen mijn eerste zelf gekweekte .... dan geeten en eerst .... dan ,.....En kunt je volgend conclussie trekken dat viel goed mee dat middelmatig en dat viel tegen . En na een tijd zal het zelf opkweken van zaad tot plantjes als het wenst wel bijkomen . Ik zelf zet geen aardappelen meer juist door kans op de aardappelplaag (zeker zonder gebruik van sproeistoffen). En wil je u voorzien van aardappelen moet je toch een redelijk stuk tuin op offeren hiervoor . Dan ga ik liever voor meer diversiteit aan groenten . Zoete aardappelen zijn me wel erg bevallen dit jaar en kommen volgend jaar een 5m² meter is grootste oppervlakte voor 1 gewas .(Kunnen aardappel plaag niet krijgen) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted November 16, 2018 Share Posted November 16, 2018 Ik zou ook bijv. suikermaïs en klimboontjes zetten, als je daar van houdt dan natuurlijk. Makkelijke planten die het (bijna...) altijd wel doen. En een stukje waar je gewoon om de paar weken een rijtje verschillende slasoorten zaait. Die je dan steeds af knipt net boven hun 'hart' waardoor ze ook weer aangroeien. Je kunt kant en klare mixzakjes kopen bij vele zaadhandels En dan misschien in de zomer ergens wat verschillende koolplantjes kopen en die uitplanten op een plek waar dan al een paar keer sla is geoogst? Quote Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts