Flup Geplaatst: 15 augustus 2019 Geplaatst: 15 augustus 2019 Mooie kolven zeg! Ik zie dat appelvrouw handige hulpmiddelen bij het eten van maiskolven heeft. Dat is een stuk handiger dan dat ik het nu heb gedaan. Kortom, die ga ik ook aanschaffen. Bedankt voor de hint. Quote
appelvrouw Geplaatst: 15 augustus 2019 Geplaatst: 15 augustus 2019 Graag gedaan Flup, wij hebben ze gewoon geërfd van oma, maar ze zijn idd superhandig! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
henkg Geplaatst: 15 augustus 2019 Auteur Geplaatst: 15 augustus 2019 Vandaag heb ik ergens één enkele mooie maiskolf geplukt, van snijmais (veevoer).De kolven daarvan zouden vrijwel oneetbaar zijn.15 minuten gekookt (vrij lang dus), en geproefd. Dat viel verrassend mee. Licht zoet, beslist niet melig of anderszins viezig, goed te doen, maar alleen als eenmalig probeersel.Niet zo zoet als welke middelmatige suikermais uit de supermarkt dan ook (denk ik, want die koop ik nooit), en vergeleken met ons wedstrijd-ras: niet acceptabel. Wel zeer jong geplukt: rauw nog nauwelijks gelig, kleine korrels (ik weet niet of korrels van snijmais later groter worden) Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
HuubvG Geplaatst: 16 augustus 2019 Geplaatst: 16 augustus 2019 Mijn teelt behoort ook tot de allerberoerdste. Ik heb eerlijk gezegd niet veel gedaan om er wat van te maken.Gewoon in mijn nieuwe huistuin met beroerde grond uitgeplant, te dicht op elkaar gezet, geen extra voeding gegeven, te weinig bewaterd en zo. Quote
Erny Geplaatst: 16 augustus 2019 Geplaatst: 16 augustus 2019 @Flup , handige maisstekertjes tegenwoordig ook bij de Action e.d. te koop. Heb daar laatst een nieuw setje gekocht (na járen geleden de vorige geimporteerd te hebben uit maisland USA). Quote
appelvrouw Geplaatst: 17 augustus 2019 Geplaatst: 17 augustus 2019 Zojuist de laatste twee maïskolven geoogst, kijk eens aan: Maar dan wel samen Eentje 271 en een 260 gram Mijn zwaarste inzending blijft dus de eerste van 367 gram Volgens mij heeft Frans sowieso een zwaardere, iets van 376?En er komen er vast nog wel meer.?Ik vond het iig een leuke en vooral lekkere wedstrijd, we gaan er zo nog even van smikkelen Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Flup Geplaatst: 17 augustus 2019 Geplaatst: 17 augustus 2019 Was zeker een leuke wedstrijd. En zeker lekker! Volgend jaar teel ik weer suikermais. Het smaakt erg goed. En zeker als ik straks die maisprikkers heb gekocht is het eten helemaal goed te doen. Dank Erny en appelvrouw! Quote
tuinLB Geplaatst: 17 augustus 2019 Geplaatst: 17 augustus 2019 Gisteren weer 2 kolven geoogst. De grootste was net ietsje zwaarder dan de eerste. Mijn zwaarste tot nu toe is dus onderstaande, maar er komen er nog meer. De kolf die er achter ligt was slecht 7 gram lichter. Tot nu toe 4 kolven geoogst waarvan 3 goede en 1 slechte omdat die slecht aan het worden was. De 3 goede wogen 350, 352 en 345 gram. Dus mooie grote uniforme kolven. Kans is groot dat dit ras volgend jaar terug komt. Quote
henkg Geplaatst: 22 augustus 2019 Auteur Geplaatst: 22 augustus 2019 Mijn eerste serieuze inzending:320 gram. Ook twee andere geoogst: 300 en 248 gram. Na blancheren:Niks mis mee, mooie kolven. Maar nog geen winnaar. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
henkg Geplaatst: 22 augustus 2019 Auteur Geplaatst: 22 augustus 2019 De tussenstand vind je in het tweede bericht van dit topic.Hier dus: teeltwedstrijd-2019-suikermais-t24858.html#p388842 Nu aan kop: Frans, met 373 gram. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Plotiemoos Geplaatst: 23 augustus 2019 Geplaatst: 23 augustus 2019 Op dit moment heb ik de derde plek. Ben er trots op. Eerste keer dat ik mee doe aan een wedstrijd hier!!! Quote
tuinLB Geplaatst: 23 augustus 2019 Geplaatst: 23 augustus 2019 Ah, op dit moment net buiten het podium. Morgen maar weer eens kijken of er nog een paar kolven geoogst kunnen worden Quote
henkg Geplaatst: 24 augustus 2019 Auteur Geplaatst: 24 augustus 2019 Mijn zwaarste nu: 328 gram:En nog 12 andere: 197, 270, 265, 174, 215, 193, 216, 262, 168, 157, 278, 317 gram.En er komen er nog meer. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Patrijs Geplaatst: 25 augustus 2019 Geplaatst: 25 augustus 2019 Eindelijk kunnen de koelere plekken van Nederland en Vlaanderen ook de mais oogsten.Vandaag de eerste drie. De mais is erg achtergebleven na de droogte en koudere periode en staat een meter te laag met schriele planten dus ik ben al blij dat er wat gelukt is. Quote De moestuin van Patrijs
henkg Geplaatst: 27 augustus 2019 Auteur Geplaatst: 27 augustus 2019 Alles is er hier nu af, op een paar kleintjes na. Die zijn voor de kippen van een buur.Zwaarste is nu (vandaag) 337 gram. En daarnaast: 231, 228, 204, 270, 247, 199, 191, 317, 325, 239, 283, 258, 297, 309 gram.Vandaag druk geweest met blancheren, per drie, direct na de oogst per drie. Dan in koud water, laten uitlekken, kwartiertje in de vriezer, dan groentelade kk. En tussentijds de volgende drie, en zo voort. Straks vacumeren en in de vriezer, voor later gebruik.En dan "moest" ik ook nog 2x zwemmen (beter: kwartiertje dompelen om af te koelen), en aardappels rapen (nu 15 kg). Druk, druk dus. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
henkg Geplaatst: 28 augustus 2019 Auteur Geplaatst: 28 augustus 2019 De stand is weer bijgewerkt, en is gesorteerd van zwaar naar licht. Frans staat nog steeds bovenaan, met 373 gram.Er zijn nu nog 12 deelnemers die nog geen enkel resultaat hebben ingezonden.Wij stellen het zeer op prijs om ook van hen te horen hoe het gaat, of ging. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Plotiemoos Geplaatst: 29 augustus 2019 Geplaatst: 29 augustus 2019 Mijn excuses. Ik heb gisteren al het onkruid weg gehaald bij de maisplanten. Lastig werk aangezien de flespompoenplant er ook door heen is gewoekerd.En ik vond nog een maiskolf. Door de pompoenplant en onkruid nier gezien.Gisteren hebben mijn man en ik een halve mais gegeten... Maar uiteraard heb ik hem ook gewogen....Mag deze nog meedoen? Quote
henkg Geplaatst: 30 augustus 2019 Auteur Geplaatst: 30 augustus 2019 Iedereen mag meerdere inzendingen doen, jij ook dus. Uiteraard alleen van de wedstrijd mais zaden.Bij deze sta je bovenaan ... Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Roland Geplaatst: 31 augustus 2019 Geplaatst: 31 augustus 2019 Dat was even schrikken. Wat of wie veroorzaakt deze vraatschade? Hierom de andere grote ook maar geoogst. Quote
Patrijs Geplaatst: 31 augustus 2019 Geplaatst: 31 augustus 2019 Die vraatschade heb ik sommige jaren ook. Hier zijn het de kauwtjes die als ze de mais ontdekt hebben alles in een paar dagen leegpikken en soms hele kolven meeslepen. Voor mij een reden om te zorgen dat ik mijn mais als eerste klaar op het veld heb en om iedere dag even de mais te checken. Quote De moestuin van Patrijs
leonietjes Geplaatst: 31 augustus 2019 Geplaatst: 31 augustus 2019 (aangepast) Mijn inzending is geen winnaar, zie ik al. Maar, er zitten nog meer kolven aan de planten, dus wie weet komt het nog. Deze maiskolf weegt mét jasje aan 330g, en zonder jasje nog maar 261g 2 september 2019 aangepast door Gast Quote http://moestuin-leonie.blogspot.nl
Plotiemoos Geplaatst: 31 augustus 2019 Geplaatst: 31 augustus 2019 Iedereen mag meerdere inzendingen doen, jij ook dus. Uiteraard alleen van de wedstrijd mais zaden.Bij deze sta je bovenaan ... Fijn, deze was trouwens niet lekker. Waarschijnlijk iets te oud.En inderdaad alleen wedstrijdzaden. Ik heb ook een zakje nog liggen maar die zit nog dicht. Deze had ik besteld bij vd wal, alvoor de wedstrijd bekend werd.Maar om verwarring te voorkomen alleen de wedstrijdzaden gezaaid.Volgend jaar gaan mijn eigen weer de grond in. Quote
tuinLB Geplaatst: 1 september 2019 Geplaatst: 1 september 2019 Vandaag de laatste 2 kolven geoogst. Eindscore:12 zaadjes gezaaid. 11 planten uitgeplant. Uiteindelijk 11 kolven eetbaar kunnen oogsten gemiddeld gewicht 291 gram. Hoogste gewicht 352 gram, laagste gewicht 225 gram. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.