Mellie Geplaatst: 15 juli 2019 Geplaatst: 15 juli 2019 Zelfde hier! Al waren het niet de eerste,Maar wel eindelijk een bord vol. Gisteren gefrituurd in een bodempje zonnebloemolie. Zeezout erover. Zoooo lekker! Af en toe een verlate hete verrassing ertussen. Blijft een soort van spicey roulette bij de kinderen proef ik wel eventjes een hapje voor. Ze zijn direct in het puntje al pittig en niet pas geleidelijk tegen het einde aan. Dat is dan wel weer een voordeel met kindproof eten.
TomP Geplaatst: 16 juli 2019 Geplaatst: 16 juli 2019 Verkeerd uitgedrukt...Had er al gegeten op de 'klassieke' manier = bakken in pan in olie Dit was de eerste keer dat ik ze klaarmaakte op de BBQ Laat je Padron wel eens rood worden Mellie alvorens op te eten?Zijn ze dan even lekker of dan gewoon te scherp?
Erny Geplaatst: 16 juli 2019 Auteur Geplaatst: 16 juli 2019 Ik laat er elk jaar wel enkele rood worden om het zaad van te kunnen winnen. Ze worden dan inderdaad nog scherper (als ze scherp zijn) maar verliezen ook wat van die speciale Padron smaak. Dus ik blijf ze groen oogsten en eten.
TomP Geplaatst: 16 juli 2019 Geplaatst: 16 juli 2019 OK dank je!! Oogsten om te eten zoals ik nu doe dus en daarna om zaadjes te oogsten volledig laten afrijpen
donaldk Geplaatst: 16 juli 2019 Geplaatst: 16 juli 2019 @erny, @timvk2000 en anderen, Sol probeert mensen weer bij elkaar te krijgen op de wikibook van chillipepers.nl* inderdaad met een s, het vorige forum dat een vergelijkbaar einde kende in 2012, waarbij de domein eigenaar onbereikbaar was. Ik heb de gmail van de whois gemailt. En Q heeft Sol mijn email adres doorgegeven. Dus we beginnen gewoon weer van vooraf aan. Mocht iemand contact willen/hergroeperen pm me dan je email adres. *Is al een tijd te koop, maar ik had geen zin al mijn gegevens achter te laten, ongetwijfeld een harvester, naast. domeinkaper https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Mellie Geplaatst: 17 juli 2019 Geplaatst: 17 juli 2019 OK dank je!! Oogsten om te eten zoals ik nu doe dus en daarna om zaadjes te oogsten volledig laten afrijpen Precies dat ja! Ik zaai de scherpe Erny padrons niet meer. Te veel pit! Ik heb al zo veel hete pepers al in de tuin. Ik vind het juist van padron zo fijn dat die zo gematigd is en knapperig. Dus de gematigde variant laat ik de laatste pepers rood worden voor zaad. Rood eten vind ik ze zelf niet lekker. De knapperigheid is er dan ook uit wat voor mij juist een Unique sellingpoint van de pdp is.
timvk2000 Geplaatst: 18 juli 2019 Geplaatst: 18 juli 2019 @donaldk balen zeg! ik stuur mn mailadres wel even via pm, kun jij mij toevoegen? zou graag helpen.
donaldk Geplaatst: 18 juli 2019 Geplaatst: 18 juli 2019 Ik vrees het ergste Tim. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Saalk86 Geplaatst: 21 juli 2019 Geplaatst: 21 juli 2019 Ik ben niet zo van de hete pepers, maar heb dit jaar wel de smaak te pakken met de mildere varianten (lees: paprika soorten). Erg leuk Voorgaande jaren altijd de alom bekkende California Wonders, die ik altijd veel te weinig opbrengst vond geven. Hierdoor geen enorme fan van zelf paprika’s kweken maar dit jaar ben ik geheel omgeslagen door allerlei andere leuke milde peperplanten!! Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
rorror Geplaatst: 24 juli 2019 Geplaatst: 24 juli 2019 Sinds de laatste 2 dagen zie ik dat één van de 6 potten waar ik de pepers in heb staan, de bladeren gelig gaan ogen. De andere potten zijn de bladeren strak groen.Dit lijkt mij een voedingsgebrek? En kan ik nu met dit extreme hete weer bij voeden, maar wil natuurlijk niet dat de plant ineens verbrand met deze hitte.Wat is dan het beste, nu tijdelijk even een lichte voeding geven via het water? En dan zaterdag of zondag, wat vaste mest door de bovenste laag erbij?Ze staan wel wat warmpjes er bij... de thermometer in de pot gaf net 47 graden in de volle zon aan... Blaadjes hangen niet. Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Saalk86 Geplaatst: 26 juli 2019 Geplaatst: 26 juli 2019 Hier ook 1 pot met wat gele bladeren aan onderkant. Dit is wel de pot die bij laagstaande zon op het westen, vol achter glas in zon staat. Ik dacht misschien heeft dit er mee te maken. Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
simonvb Geplaatst: 26 juli 2019 Geplaatst: 26 juli 2019 Mijn paprika's op de volkstuin zijn gisteren gedeeltelijk verbrand. Diegene die in de zon hangen, zijn om weg te smijten. Diegene die onder de bladeren van de plant hingen, hebben het gered. Is wel spijtig want zijn planten die veel werk vergen in de winter/lente. Zit wel op zandgrond wat de hitte waarschijnlijk nog verergerd.
rorror Geplaatst: 27 juli 2019 Geplaatst: 27 juli 2019 Ondanks de hitte en de volle zon, hebben mijn paprika's en pepers het overleefd. Misschien 3 blaadjes afgevallen in totaal. Voor de peper plant welke een lichte groene/gele kleur heeft had ik bitterzout besteld, en is ook geleverd. Vandaag heeft deze zijn eerste slokje daarvan gehad, heb het nooit gebruikt, maar ik zal de resultaten binnen een paar dagen posten, aangezien volgens zeggen het resultaat binnen een paar dagen a een week zichtbaar moet zijn. Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Mellie Geplaatst: 27 juli 2019 Geplaatst: 27 juli 2019 Mijn pepers zijn dit jaar zo veel heter dan andere jaren. Nu weet ik dat ze door de zon hun hitte krijgen, maar vind dit wel een flink stuk pittiger. Zelfde soorten als vorig jaar die pittiger zijn. Tr kil en de Chinese 5 colour is echt niet te houden. Ik krijg er maagpijn van als ik die rauw eet. Had ik vorig jaar niet, want was een stuk milder. Wel goed pittig, maar beduidend milder. Bekend fenomeen voor iemand? Het enige wat anders is, wat ik kan bedenken, is dat de pepers in de kas staan.
Mikki Geplaatst: 28 juli 2019 Geplaatst: 28 juli 2019 Auw echt zuur Mellie! Niet leuk allemaal vraat en al helemaal niet de paprika's. Die doen er al zo lang over en dan dit. Echt balen zeg, sterkte ermee. Hier gaat het gelukkig zonder rupsen best goed. Zowel binnen als buiten de kas ontwikkelen de planten en vruchten zich goed. In de kas, paprika Lilac In de kas, paprika Etkezesi Pelso In de kas, paprika Fakir red In de kas, paprika Jarik In de kas, peper pimiento de piquillo In de kas, paprika Earliest red Buiten, paprika's Sweet banana en Earliest red Buiten, paprika's Barancio en Jimmy Nardello Ik geef ze veel water, klopt dat ze bij jou redelijk droog staan?
Mikki Geplaatst: 28 juli 2019 Geplaatst: 28 juli 2019 Vind dit eigenlijk heel erg... nog 2 rupsen gevonden. 1 op een tomaat. Er is ook flink van de auberginebladeren gesnoept zag ik. Helaas geen rups daar gevonden. Ben ik nu heel naïef als ik denk dat ik met 3 rupsen wel klaar ben of...? Jank Oh wat balen, waar staan jouw planten buiten?
donaldk Geplaatst: 29 juli 2019 Geplaatst: 29 juli 2019 Mijn pepers zijn dit jaar zo veel heter dan andere jaren. Nu weet ik dat ze door de zon hun hitte krijgen, maar vind dit wel een flink stuk pittiger. Zelfde soorten als vorig jaar die pittiger zijn. Tr kil en de Chinese 5 colour is echt niet te houden. Ik krijg er maagpijn van als ik die rauw eet. Had ik vorig jaar niet, want was een stuk milder. Wel goed pittig, maar beduidend milder. Bekend fenomeen voor iemand? Het enige wat anders is, wat ik kan bedenken, is dat de pepers in de kas staan. Het verschilt per soort, maar sommige hebben een grote variatie, zelf binnen een teeltveld, variatie binnen een plant. Bijvoorbeeld de Trinidad Scorpion Morouga had een geteste peper van 2,2 miljoen Scoville, maar slecht een mediaan (of gemiddelde?) van 1,2 miljoen, maar ook pepers van slecht 800 duizend, in die proefteelt op de hoogvlakte in New Mexico. Heb je zaden van eigen oogst? Of zit daar variatie in? https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
henkg Geplaatst: 30 juli 2019 Geplaatst: 30 juli 2019 De eerste rijpe cayennes (gezaaid in maart): Drogen en er pepperflakes van maken vind ik het best voor gebruik in de keuken.Omdat dan alles gemengd is weet je na een keertje gebruik precies hoevéél (beter: hoe weinig) je moet gebruiken. De hitte van pepers -ook die van hetzelfde ras, én van dezelfde plant- verschilt in de praktijk enorm.Hier liggen ze te drogen, vooraf in de lengte doorgesneden, met een theelepeltje zijn de zaadjes eruit geschraapt. Zie ook: pepper-flakes-maken-hoe-doen-jullie-dat-t6772-20.html#p324610 2025_teeltlijst (.xlsx)
Mellie Geplaatst: 30 juli 2019 Geplaatst: 30 juli 2019 Heb je zaden van eigen oogst? Of zit daar variatie in? Chinese 5 colour heb ik van Charly. Vorig jaar van gekocht zaad. De tr kil van eigen zaad van vorig jaar en wat gekochte zaden die ik vorig jaar ook had. Verschilt enorm. Heb buiten overigens een derde peper gespot van 1 plant. Verder niks buiten. Heb vandaag de lemon drop voor het eerst gegeten. Heel smakelijk! Was vlezig en knapperig zoals een paprika en dan die pit er achteraan. Voelde hem niet direct en had er nog een hap van genomen. De klap kwam later. Een blijvertje. Heeeerlijk!
Mikki Geplaatst: 2 augustus 2019 Geplaatst: 2 augustus 2019 De meeste paprika planten groeien goed..de paprikas zelf blijven nog uit ....wel veel bloemetjes en beginnen van jonge paprikas. Graag wil ik de plant kleiner met snellere vrucht groei. Ligt dit aan te weinig kalium? We gebruiken geen dierlijk mest, maar plantaardige mest omdat we geen slachtafval wil gebruiken. Geven dezelfde voeding als bij de tomaten en deze doen het goed. Ik lees bij Diana's Moestuin niet te veel voeding ..laat ik dat dit jaar dus juist wel doen....en wat extra kalk geven.
A.M. Geplaatst: 3 augustus 2019 Geplaatst: 3 augustus 2019 Beste moestuinvrienden, ik heb een vraag: ik kweek voor het eerst dit jaar paprikas vanaf zaadjes en het lukt aardig, en daar ben ik stiekem best trots op. Nu zie ik dat bij in ieder geval één plant de vruchten wat vreemde kleuren krijgen. Volgens mij hoort dit niet zo, of wel? Kan iemand mij vertellen of dit schadelijk is en zo ja, wat ik het beste kan doen (of laten)? Is het bijvoorbeeld verstandig om de vruchten al van de plant te halen om ze verder te laten rijpen?
Saalk86 Geplaatst: 3 augustus 2019 Geplaatst: 3 augustus 2019 Leuk he?! Die eerste vruchten! Volgens mij klein verbrand plekje (door de zon). Maar ik kan het mis hebben! Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Mellie Geplaatst: 5 augustus 2019 Geplaatst: 5 augustus 2019 Iemand enig idee wat voor peper dit is? I dacht dat mijn oranje snacktomaat gewoon rood was, maar is toch echt wel pittig. Mijn lip brandt nog steeds en het was een klein hapje. Niet direct overigens. De ergste scherpte komt later. Wel knapperig en dikwandig zoals een paprika. Alleen niet zoet maar loeiheet.
Erny Geplaatst: 5 augustus 2019 Auteur Geplaatst: 5 augustus 2019 Dat kan van alles zijn. Is het misschien een eigen kruising of heb je het zaad ergens anders vandaan? Volgens mij heb ik ook een leuke kruising. Denk tussen de Padron en een lichtgroen klein paprikaatje. Want opeens heb ik lichtgroene blokvormige pepers die mild pittig zijn. Tenminste, de eerste peper die eraf kwam smaakte zo. Ben benieuwd of de rest ook zo lekker is. Ondertussen zijn de Padrons lekker aan het produceren. Eet geregeld een lekker bordje vol. De voeding, de speciale A+B pepervoeding, doet wonderen voor de peperproductie.
rorror Geplaatst: 5 augustus 2019 Geplaatst: 5 augustus 2019 Als je de zaden van de punt paprika van de supermarkt hebt gebruikt, heb je een kans dat het een hete paprika wordt na het zaaien. Heb dit zelf ook gehad, en een kennis van mij ook, maar die had de hete paprika al vrolijk door de salade gemengd. Dus zeker voorproeven Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Aanbevolen berichten