MarChant Geplaatst: 27 augustus 2019 Geplaatst: 27 augustus 2019 Mijn Anaheims gaan als een tierelier, maar de vruchten blijven groen. Ik had verwacht dat ze naar rood zouden rijpen. Ik heb de oudste twee Nu maar geplukt, die hingen al weken en werden een beetje zacht. De smaak was niet bijzonder, leek gewoon groene paprika, beetje bitter. De twee overgebleven Habanero' s zijn uiteindelijk toch oranje geworden en heb ik geplukt. Liggen nu in de vriezer te wachten op gebruik. Ook is een van mijn Mme. Jeanettes wakker geworden en heeft nu 4 vruchtjes en nog een paar bloemen.
muls80 Geplaatst: 27 augustus 2019 Geplaatst: 27 augustus 2019 Ik heb ergens in maart zaadjes uit een ajuma/ mme jeanette achtige peper van de markt gezaaid. Ik deed maar wat, met de groene vingers van mijn dochter, een groeiampje uit china en af en toe wat voeding voor balkonplanten erbij. Tot onze vreugde zit de plant nu sinds een weken vol met kleine pepertjes! Moeten we al deze pepertjes laten afrijpen of moeten we dunnen? En nu het zo goed gaat moeten we misschien maar goede voeding gaan gebruiken, of is dit ook prima (zie foto voor voeding)? Hoor graag tips want we willen nu wel de eindstreep halen! Mijn voedselbos onder dit topic
Ruderalis Geplaatst: 27 augustus 2019 Geplaatst: 27 augustus 2019 @muls80, ik geef wel voeding maar het ligt een beetje aan wat je wilt, als jij specifiek die voeding gaat geven gaat de plant harder groeien, de voeding is gebaseerd op hoge stikstof dus zorgt voor groei, het is dus groei voeding. Als je uitbundig wil bloeien moet je bloei voeding kopen met een lage stikstof en hoge fosfor NPK. Als je je plant in de bloei hebt is het verder heel nadelig voor de oogst als je hem weer terug brengt in de groei fase.
rorror Geplaatst: 27 augustus 2019 Geplaatst: 27 augustus 2019 Ik heb ook madam jeanette van de supermarkt gezaaid. Moet zeggen dat ze bij mij ook het traagst gaan, er het minst mooi bij staan, ook best zielige vruchten, maar wel groter dan bij jouw. Ik zie dat je de fles van de action gebruikt. Ik heb ook een fles van de action, alleen daar staat een tomaatje op de voorkant van de verpakking. Zit geen N in die fles, wellicht hebben zie die nog wel in de schappen.Ik geef de pepers om de 3dagen die voeding, incombinatie met andere voedingen waarmee ik afwissel. Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
muls80 Geplaatst: 28 augustus 2019 Geplaatst: 28 augustus 2019 Ik zie dat je de fles van de action gebruikt. Ik heb ook een fles van de action, alleen daar staat een tomaatje op de voorkant van de verpakking. Zit geen N in die fles, wellicht hebben zie die nog wel in de schappen. Bedoel je deze? Zit juist geen P in. Dan is het toch juist niet geschikt voor mijn pepers, of begrijp ik je verkeerd. (Of is dit toch een andere voeding?) Mijn voedselbos onder dit topic
rorror Geplaatst: 28 augustus 2019 Geplaatst: 28 augustus 2019 Heb ik het even goed mis, ik dacht dat daar juist geen N in zat. Ik moet even gaan kijken of ik niet toevallig een andere verpakking bedoelde Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
donaldk Geplaatst: 29 augustus 2019 Geplaatst: 29 augustus 2019 Je hebt de bio= vanasse= n+k, voor binnenplanten en voor buitenplanten, die heeft wat extra kalium voor sterkere planten vanwege buitenomstandigheden. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
SpouterAce Geplaatst: 30 augustus 2019 Geplaatst: 30 augustus 2019 Hallo, ik heb een stuk of 15 cayenne pepers en alle pepers die eraan zitten kleuren netjes van groen naar zwart en dan rood. Nu zit er één tussen met gele pepers eraan. Het zaad komt allemaal uit hetzelfde zakje. Zit hier nu een andere soort peper tussen of is er iets mis gegaan?
Grork Geplaatst: 31 augustus 2019 Geplaatst: 31 augustus 2019 Hier gaat het goed. De onderdeurtjes van het voorjaar blijken de grootste dragers! Ooit vlak voor de kleuring een trip te doen. Alle groene paprika's geoogst en gegaan. Na thuiskomst was het één bonte paprikaboel. Narijpen heet zoiets https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
muls80 Geplaatst: 5 september 2019 Geplaatst: 5 september 2019 De voeding van de action (n+k) heeft zijn werk gegaan. Plant is weer stuk groener en bloeit nog steeds uitbundig. Ook hangen er heel wat pepers aan. De plant staat bij mooi weer buiten, in elk geval s nachts binnen. Gaan deze pepers nog afrijpen? Moet ik ze dunnen? Of nu lekker laten gaan? Mijn voedselbos onder dit topic
rorror Geplaatst: 5 september 2019 Geplaatst: 5 september 2019 De pepers zullen wel rijpen, peper planten zijn meerjarige planten, dus de plant sterft niet af in de winter. Dus als de herfst/winter nadert kan je ze volledig binnen houden bij het raam, en kunnen de laatste afrijpen. Wel opletten op insecten, luizen planten zich binnen snel voort, maar hebben daar geen natuurlijke vijanden. Mijn peper planten staan nog steeds buiten, ook met het slechte weer, en de nacht. Weet alleen niet of dat nu nog zo verstandig is? Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Mellie Geplaatst: 5 september 2019 Geplaatst: 5 september 2019 Kan best hoor. Ik haal eenmaal buiten gezette pepers sowieso niet naar binnen. Ze blijven buiten totdat het weer omslaat naar winter en er echt niks meer te halen valt. Ik heb voor het eerste jaar een kas, dus wie weet houden ze daar wat langer stand.
MarChant Geplaatst: 16 september 2019 Geplaatst: 16 september 2019 Op het balkon heb ik diverse Anaheims met vruchten, maar 1 plant heeft vrij dikke vruchten die lijken bijna wel (kleine) puntpaprika's en de andere planten hebben de bekende dunne, lange 'normale' chilivorm. Toch zouden het allemaal Anaheim moeten zijn. Komt dat wel vaker voor dat vruchten van dezelfde soort zoveel in vorm verschillen? Het duurt trouwens erg lang voor ze rijp (rood) zijn. Ik merk wel dat het de laatste tijd kouder wordt, is het misschien al verstandig om de vruchtdragende planten binnen te halen? Of kunnen ze nog prima buiten afrijpen? Ook heb ik nu binnen op de vensterbank een Mme. Jeanette met een aantal vruchtjes maar nu vroeg ik me af, hoe weet ik wanneer deze rijp zijn? Ze beginnen geel en eindigen geel, maar zit er nog iets tussen?
rorror Geplaatst: 25 september 2019 Geplaatst: 25 september 2019 Heb vandaag de mooiste pepper binnen gezet. 5 potten staan nog buiten. Hiermee wil ik zien of ze binnen sneller afrijpen dan de gene buiten. Maatje 46 om te laten zien hoe groot hij is geworden. Past niet ik het raamkozijn. Later probeer ik nog een aantal te laten overwinteren, om een bonchi er van te maken (bonsai chilliepeper plant) Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Mellie Geplaatst: 27 september 2019 Geplaatst: 27 september 2019 Leuk plan rorror! Ik vind dat heel lastig met spint waar ik dan geheid last van heb of die rot rouwvarenmug... veel succes! Ik laat ze lekker in de kas totdat ze op zijn. Nog vol met pepers en bloemen en zijn sowieso groter dan ik, dus dik boven de 1,70 m. Niet echt een ideaal formaat voor binnen Dit heb ik geoogst en ik weet inmiddels niet meer wat ik er mee aan moet, zo veel pepers... vorig jaar had ik een fractie van dit. Iemand enig idee welke soort de peper hieronder zou moeten zijn? Een Ali expres peper. Geen naam. De eerste die rijp is en er hangen er nog zeker 30 aan. Ik heb het vermoeden dat hij ontzettend pittig is. De geur is scherp en prikt al in mijn neus.
Erny Geplaatst: 27 september 2019 Auteur Geplaatst: 27 september 2019 Oeh... die ziet er inderdaad erg heet uit Mellie, very gnarly. Lijkt me geschikt voor een heel heet sausje (met ananas bijvoorbeeld) wat je dan naar gelieven kunt doseren. Heb je er al één opengesneden en geroken? Ruikt ie aromatisch/fruitig/citrusachtig oid etc? Het lijkt wel een kruising tussen een Madamme Jeannette en een blokpepertje... Of de Aji Umba waar Diana het over heeft?https://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/vruchtgewassen/peper/madamme-jeannette/ Of een soort Scotch Bonnet, Yellow dan wel. ??
Mellie Geplaatst: 27 september 2019 Geplaatst: 27 september 2019 Goh, ik heb een onbekende gele peper die sprekend op de mdm Jeanette lijkt Ik wil hem vanavond op mijn gemak snijden en proeven. Nádat ik mijn lenzen uit heb. Het was een poosje geleden na enkel plukken, niet eens snijden!, dusdanig raak dat ik het hele huis bij elkaar heb gegild. Mijn oog en wang waren knalrood en hebben 2 dagen pijn gedaan! Bijzonder ongeloofwaardig verhaal kan ik me indenken, maar helaas uit het leven gegrepen. Ik ben tegenwoordig dan ook zeer voorzichtig
rorror Geplaatst: 27 september 2019 Geplaatst: 27 september 2019 Vandaag de Jalopeno geoogst, en de planten de das omgedaan, behalve 1, die mag als pre-bonchi door het leven. In mijn moestuin seizoen, zal ik wat meer afbeeldingen tonen, hoe ik de pre-bonchi in de pot heb gezet. Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Mellie Geplaatst: 29 september 2019 Geplaatst: 29 september 2019 Oeh... die ziet er inderdaad erg heet uit Mellie, very gnarly. Heb je er al één opengesneden en geroken? Ruikt ie aromatisch/fruitig/citrusachtig oid etc? Het lijkt wel een kruising tussen een Madamme Jeannette en een blokpepertje... Of de Aji Umba waar Diana het over heeft?https://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/vruchtgewassen/peper/madamme-jeannette/ Of een soort Scotch Bonnet, Yellow dan wel. ?? Ik weet niet wat het moet zijn hoor... net opengesneden. Hij ruikt heerlijk fruitig, echt lekker en toen wilde ik er direct een grote hap van nemen. Toch maar met beleid gedaan. Heel knapperig en sappig, als een lekkere paprika en geen pit. Nog een voorzichtig hapje. Nog een. Nog een... Inmiddels is de helft op en nog geen scherpte te bekennen. Heeeeeel apart. Ik proef nu in mijn keel wel een klein beetje iets wat pittig te noemen is. Maar heel flauwtjes. Dit had ik niet zien aankomen. Zou hij nog verder moeten rijpen om pittig te moeten worden? Zon grillige peper lijkt me dat die huilenswaardig zou moeten zijn. Moeder natuur heeft een fawtje gemaakt of...? Edit: statusupdate minuut of 2 latermijn vinger waarmee ik de peper vasthield en mijn mond zijn nu aan het tintelen en het brand ook. Apart pepertje. En de tweede edit: daar waar ik aan mijn neus heb gezeten, staat mijn rechterneusvleugel in brand en mijn maag doet mee.... ik heb tijdens het eten totaal geen scherpte gevoeld, maar alle sideeffects gillen dat ik een heel pittige peper op heb en knettergek ben! Ik denk dat deze peper nog verder moet rijpen om een tranendal te creëeren en nu alvast oefent met een schijn mildheid. Maar welke peper? Wie o wie?
oscardevos Geplaatst: 6 oktober 2019 Geplaatst: 6 oktober 2019 Ik heb de paprikaplanten met vruchten binnen op zolder gezet. De Chocolate Beauties rijpen zo nog wel naar chocoladebruine paprika's.Ik had in de kas de afgedragen planten al wel gekortwiekt, maar ze zijn mooi uitgelopen aan het stammetje. Toch maar proberen om ze over te houden. Ik moet er nog wel een anti-insectengaasje over doen om te voorkomen dat een verdwaalde luis zich in de winter tegoed gaat doen aan de planten. Ik geef de jonge bladeren voorlopig ook nog wat licht; de led paneeltjes hangen laag. Als het in de winter op zolder wat kouder wordt, hebben ze vast ook nog wat licht nodig.
henkg Geplaatst: 8 oktober 2019 Geplaatst: 8 oktober 2019 Mijn peperafsluiting 2019, alles in foliekas. Drie soorten:2 bouwemmers met Grand Pa's Home Pepper: deed het perfect, begon vroeg en gaat maar door. Blijft nog in de foliekas.1 bouwemmer met 1x Habanero: deed het goed, 1 oogst, is nu klaar (zijn lastige kiemers: dit jaar maar één plant)2 bouwemmers met elk 3x Cayenne: deden het wederom goed. Twee oogsten, aan eentje hangen nog ongeveer 30 nog groene pepers. Die emmer staat vanaf nu binnen, in een week of twee zullen ze rood zijn.De Habanero en meer nog de Cayenne zijn blijvertjes (al jaren), wel opnieuw te zaaien. De GPHP komt wel weer terug, maar dan voornamelijk als sierpeper (omdat ie alsmaar dóórgaat). Heet, maar verder geen smaak (zoetig/fris/citrus of wat dan ook). 2025_teeltlijst (.xlsx)
Saalk86 Geplaatst: 8 oktober 2019 Geplaatst: 8 oktober 2019 Ik had dit jaar alleen paprika soorten en wel de volgende: Mini Bell - op het oog leuke soort! Zoals de naam al zegt: allemaal mini paprika’s! Ze zitten bomvol zaden! Echt gigantisch! Daarnaast zijn ze klein, bel-vorm, dus al met al een heel werkje om ze gereed te maken om te eten. Na een aantal keer heb je het dus wel gehad! Leuk voor een keer, maar niet weer! Tolli’s Sweet - ook beschreven door Diana’s moestuin trouwens zag ik nu net! Opbrengst viel wat tegen maar zal ongetwijfeld aan mijn kweek-skills liggen! Tangerine dream - De winnaar! Hoge opbrengst, geen enorm grote paprika’s wel veel dus! Ook relatief weinig zaden, maar door de vorm zijn ze ook super handig vrij te maken van de zaden! Red Robertina - Viel wat tegen ivm late / weinige oogst. Ook hier, zal aan mijn kweekskills liggen, maar plant had wel minste paprika’s; maar ook de grootste. Voor volgend jaar doe ik allemaal andere soorten. En 1 mild pittige peper! Tangerine dream zijn de bovenste oranje. Red Robertina is de rode rechts. Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Mellie Geplaatst: 9 oktober 2019 Geplaatst: 9 oktober 2019 Ik heb 4 peperplanten weggegooid, 2 binnen gezet omdat ze heel klein waren (beetje ondergesneeuwd in de overvolle kas) en de rest staat gewoon nog in de kas. Te wachten op hun vroegtijdige dood vrees ik... er hangen nog heel veel pepers aan. Ik wil morgen sambal maken. Nooit gedaan. Ben wel benieuwd.
Mellie Geplaatst: 11 oktober 2019 Geplaatst: 11 oktober 2019 Oooo, een recept wat ik met mijn pepers heb gemaakt! Ik heb zo veel pepers, dat ik niet weet wat ik er mee aan moet. Mental note 2 self: pepers hoef je niet te verzorgen, als ze maar een lekker warm huisje hebben. Tomaten daarentegen.... enfin. Men neme pepers. Ik had zo’n 650 gr diverse soorten zie foto. De dikke pepers die makkelijk zijn te ontpitten, heb ik ook ontpit. Mét handschoenen aan Verder 2 kleine uien, 7 tenen knoflook -kwam zo uit-, 1 sereh, snuf zout en 6 eetlepels suiker met een kneepje citroen. Ik heb op suiker, zout en citroen na, alles fijngemalen. In een ruime pan met een flinke laag zonnebloemolie gebakken. Oppassen, want de dampen zijn ook wel flink pittig. Droog bakken. Ondertussen Potjes met kokend water schoongemaakt. En dan maar lepelen in de potjes. Ik had niet verwacht dat ze vacuüm zouden trekken, want het is geen gloeiendhete massa zoals jam die je overschept. Op 2 potjes na is alles wel vacuüm. Jeej. Het smaakt superpittig, maar het is zo geurig. Ben helemaal dol op deze geur smaak combi. Goed gelukt! Erna alles wel heel goed schoonmaken. Je pan erna niet gebruiken voor de risotto. Gewoon lekker een andere pan nemen
oscardevos Geplaatst: 16 oktober 2019 Geplaatst: 16 oktober 2019 Bovenstaande foto was genomen op 6 oktober. 10 dagen later: groei is aanzienlijk sneller dan in het voorjaar
Aanbevolen berichten