Mellie Geplaatst: 28 oktober 2019 Geplaatst: 28 oktober 2019 Oooohhh neeee! Ik zie net hierboven dat ik de vorige x knoflook bij de sambal heb gedaan. Nu niet. Jank.... ik wilde heel erg dezelfde, hij was zo lekker geworden! Grrrrr.... stampvoet... Ach ja, het is niet anders. Ik heb de kas leeggehaald en alle pepers op een handje aji de crystal na, in de sambal gedaan. 12 kleine en 2 grote potten. En mijn keel kriebelt nog steeds van de pittigheid. Ik nam een ademteug net toen ik de deksel van het keukenapparaat er af draaide. Niet doen! De aji de crystal heb ik de rijpe van bewaard, op 2 na, want het mes zat er al in. Jammer. Dat vind ik zon heerlijk fruitig pepertje. Nooit ergens gezien, dus ik ben zuinig op de laatste 8 die ik heb. Heb de groene overigens wel verwerkt in de sambal. Heb alleen nog pepers in de vriezer. Rest is allemaal verwerkt. Seizoen 2020:De aji de crystal komt zeker terug. Lemon drop wil ik ook wel 1 of 2 planten van. Niet zo lekker als de aji, maar wel lekker en leuk zo geel. Shishito wil ik ook weer. De chocolate cherry bomb hoeft niet meer, ook niet als curiositeit. Vind de hoeveelheid pit tov van vruchtvlees toch maar karig. Dan doe ik liever een extra aji erbij. De jalapeno hoeft ook niet per se terug. Vind ik wel een heel smakelijke peper, maar dan gebruik ik de ruimte liever voor pepers die moeilijker verkrijgbaar zijn of in verhouding duur zijn. Pdp is uiteraard ook weer van de partij. Chinese 5 colour. Turkse kil en piç. Ik wil de Italiaanse stierenhoorn paprika (3 x raden welke kleur!) weer terug. Nog plek voor andere paprika. Ik heb oranje punt bedacht. Rood ook leuk. Geen zwarte meer. Verder nog geen paprika keuze noch peperkeuze gemaakt. Ow jawel. Die rare aliexpres peper die er zo heftig uit ziet, die komt ook terug. Heb er nu vrij veel van op en ze blijven naar verhouding toch wel heel mild. Vind dat een leuk pepertje. Ook weer geel. Moet toch nog wat andere kleuren erbij doen. Nog suggesties voor een leuk pepertje? Geen geel! In december buig ik me daar wel weer over. Nadat de kerstboom weg is, wil ik weer voorzaaien. Hebben de ontvangers van de enjoya paprika nog paprika’s gehad en zoja; hoe waren ze? Ik heb ze bewaakt en gekoesterd, totdat de peper ervoor harder ging groeien en toen ben ik ze vergeten... ik had uiteindelijk nul enjoyas. Ben benieuwd hoe het anderen is vergaan!
donaldk Geplaatst: 31 oktober 2019 Geplaatst: 31 oktober 2019 Heeft iemand Pepper X zaadjes voor komend seizoen? https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
MarChant Geplaatst: 3 november 2019 Geplaatst: 3 november 2019 In mijn vensterbank staan nu nog de volgende plantjes: - madame Jeanette, deze heeft een paar vruchtjes- Habanero, zojuist twee rijpe vruchten geplukt, nu even niks meer eraan- bonchi Habanero, eerste groene spruiten schieten uit de kale stam- bonchi madame Jeanette, wel wat blad maar nog geen knop- kleine (semi-bonchi) madame Jeanette met een paar hele kleine vruchtjes- rawit, deze is 3 maanden oud en nu al 1m40 hoog (!); vormt zo nu en dan wel knopjes maar deze verschrompelen vervolgens, dus geen bloemen nog. Is dit normaal?
oscardevos Geplaatst: 6 november 2019 Geplaatst: 6 november 2019 De laatste paprika's rijpen naar chocoladebruin, het wordt koeler op zolder, maar het dakraam geeft nog voldoende licht, samen met het ledpaneeltje (6-9 uur en 17-21 uur). De bloemknopjes blijven zich vormen, maar worden verwijderd. Enkele stompjes hebben moeite om de eerste blaadjes te laten zien, maar de aanleg is zichtbaar aanwezig. Matige watergift via de schotels zorgen samen met het zand, dat de rouwvliegjes steeds sporadischer verschijnen. Het kleefvalletje vangt de laatste vliegjes weg. Ik speur zelf ook regelmatig het zand- en raamoppervlak af.
TomP Geplaatst: 8 november 2019 Geplaatst: 8 november 2019 Seizoen van de paprika's is bij mij afgelopen, nog enkele te oogsten maar de moeite niet meer. Pepers daarentegen blijven maar gaan dit jaar Hot lemon, blijft lekker Fireflame, de makkelijkste van allemaal, geeft massa's vruchten Trinidad Scorpion Peach, een plaatje en ook echt lekker - uitgesproken fruitgeur en smaak schrijven ze, moet ik beamen Brown Butlah, mooi maar redelijk moeilijk en laat bloeiend bij mij, vruchten ook té pikant voor mij Komen volgend jaar zeker terug:Bulgarian Carrot, Pimientos de Padron, Cayenne, Fireflame, Hot lemon, Trinidad Scorpion Peach Komen zeker niet terug:Bolivian Rainbow (was ik voor gewaarschuwd, sierpeper dus smaak stelt niet veel voor, is wel héél mooi met opstaande vruchten), Brown Butlah (te pikant voor mij
Krikke83 Geplaatst: 13 november 2019 Geplaatst: 13 november 2019 Ook ik had de tangerian dream. Zeer leuke paprika. Vroeg, veel en een toffe kleur. Perfect dus. Waar ik super enthousiast over was/ben, is de numex conquistador. Een peper met nauwelijks hitte. Een paprika eigenlijk. Het geeft mooie uniform lange pepers. De kleur is op zijn mooist tussen onrijp en rijp. Ze kleuren van groen naar rood, maar ze zijn heel even melkchocolade bruin. Echt prachtig. Ook een lekkere peper/paprika. Het duurt wel enorm lang vooraleer ze rijpen. Helaas dit jaar weer een klein peper gezet. Note to self: stop er mee! Veel pepers wel, maar een gepruts qua oogsten en gebruik in de keuken. Nog leuke waren aji auchaucap (sowieso verkeerd geschreven), devils tongue yellow, biber (zeer makkelijk en veel), habanero orange en jalapenos (i love jalapenos). Ik miste wel mijn trinidad (beest van een plant) dat ik vorig jaar nog had gezet en de turunçu spiral (zo makkelijk, vroeg, veel, mooi) die ik meestal zet. Nu lijstje maken voor volgend jaar. Ik ga miss afbouwen. Misschien maar 8 rassen, maar wel even veel planten. Iemand een aanrader? Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zadenWij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.
Mellie Geplaatst: 13 november 2019 Geplaatst: 13 november 2019 Oeh, mijn nieuwe favoriet: Aji blanco crystal! Zoooo lekker en geurig. Heel fruitig, beetje citrus en pittig. Absoluut een aanrader!
willemGN Geplaatst: 24 november 2019 Geplaatst: 24 november 2019 ik had mijn paprikaplanten dit jaar in een kasje staan, dat werd gedeeld met tomatenplanten. De paprikaplanten vonden dat natuurlijk niet leuk. Dus geen oogst gehad. Nu heb ik de planten uitgegraven en in pot gezet, om er volgend jaar weer mee verder te gaan. Na een flinke luisaanval staan ze er nu wat kaal bij. Gaat dat komend jaar nog wat worden. (Omdat ik dan aan het begin van het seizoen al aardige planten heb ?) [*]
rorror Geplaatst: 24 november 2019 Geplaatst: 24 november 2019 Meeste mensen knippen de planten flink terug, en halen dan ook de bladeren weg, binnen een paar weken heb je alweer mooie uitlopers. Dus als die van jouw nu kaal is geworden door naar binnen te zetten, en daarna luis, heb je ook de kans dat deze weer uitloopt. Misschien even wat terugknippen. Op een lichte plek zetten lampje erboven zodat deze wat meer licht heeft. Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Saalk86 Geplaatst: 3 december 2019 Geplaatst: 3 december 2019 Iemand bekend met deze soort peper?https://nikitovkaseeds.myshopify.com/collections/fruits-and-vegetables/products/203967 De ‘Whopper Yunnan’, Chinese Heirloom soort. Ik vraag me af of dit niet een Ali-express soort is namelijk. Kan er zelf ook weinig over vinden op internet. Iemand toevallig info of ervaring mee? Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
rorror Geplaatst: 5 december 2019 Geplaatst: 5 december 2019 Is er al een peper topic voor seizoen 2020? Heeft iemand een paar zaadjes over van de Carolina Reaper? Stuk of 3 of 4 is meer dan voldoende. Wil de verzend kosten etc natuurlijk vergoeden. Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
paddestoelengek Geplaatst: 6 december 2019 Geplaatst: 6 december 2019 Is er al een peper topic voor seizoen 2020? Heeft iemand een paar zaadjes over van de Carolina Reaper? Stuk of 3 of 4 is meer dan voldoende. Wil de verzend kosten etc natuurlijk vergoeden. Ik zie net dat het nieuwe topic is aangemaakt.peper-en-paprika-topic-2020-t26021.html Het kweken van de Carolina Reaper is uitdaging nr 1, het eten daarvan is natuurlijk de grootste uitdaging helaas hoor ik niets meer van Stan op dit forum maar ik heb veel van hem geleerd op het gebied van het kweken van pepers en paddenstoelen. moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
rorror Geplaatst: 6 december 2019 Geplaatst: 6 december 2019 Wil die peper gewoon eens proberen. Dat ik ze niet op eet zit er dik in. De pepper zet ik dan aan de rand van het terras. Waar een doorgang zit naar gezamelijk dakterras van alle buren. Om de wedstijd peppers te beschermen tegen plukken zet ik de Carolina Reaper er voor. Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
henkg Geplaatst: 6 december 2019 Geplaatst: 6 december 2019 Hier gaan we dus verder: peper-en-paprika-topic-2020-t26021.html 2025_teeltlijst (.xlsx)
Aanbevolen berichten