Kruidenvrouwtje Geplaatst: 19 januari 2019 Geplaatst: 19 januari 2019 De 1e probeert te kiemen kijkt zaadjes de grond uit You can bury a lot of troubles by digging in the dirt
Mellie Geplaatst: 19 januari 2019 Geplaatst: 19 januari 2019 Geen paniek! Braaf water gegeven na de foto hoor! Vandaag de laatste lichting gezaaid. Echt. Erewoord. Ik was vergeten dat ik een enjoya paprika had gekocht en de zaden van bewaard. Mooie paprika om te zien. Smaakt net zoals zijn rode en gele zusjes overigens, maar een plaatje om naar te kijken.
TomP Geplaatst: 19 januari 2019 Geplaatst: 19 januari 2019 Dag Mellie. De Enjoya onmiddellijk opgezocht, kende ik niet ...Ja hoor, moet het beamen, zéér speciaal en zéér mooi. Enig idee waar ik zaadjes kan bestellen?Is nieuw en met patent er op dus vermoedelijk nergens Jij haalde ze dan uit een gekochte parika?In België (nog?) niet verkrijgbaar ...
jootje Geplaatst: 19 januari 2019 Geplaatst: 19 januari 2019 Ook even de enjoya opgezocht! Prachtig, net een appeltje!
angela († maart 2025) Geplaatst: 19 januari 2019 Geplaatst: 19 januari 2019 De enjoya heb ik enkele jaren geleden al eens mee gebracht naar de MTFD.Henk (volgens mij) heeft er toen ook enkele gezaaid en kreeg gele paprika's Ciska bracht je reaper plantjes mee naar de MTFD? Eventueel als ruil (afhankelijk van de datum dan)
Nasuada Geplaatst: 19 januari 2019 Geplaatst: 19 januari 2019 Enjoya, heb ik idd een keer van de ruiltafel gepakt en gezaaid, kreeg faal rode paprikas. Geen streepje te bekennen. En thnx Ciska, Dit jaar peper met een missie (sambal). https://www.deblijehoeve.nl/
angela († maart 2025) Geplaatst: 19 januari 2019 Geplaatst: 19 januari 2019 Niet helemaal duidelijk maar de 3de paprika
MartinH Geplaatst: 20 januari 2019 Geplaatst: 20 januari 2019 Zojuist pepers gezaaid die ik op een markt Vietnam heb gekocht, volgens mij zijn het Rawit pepers al weet ik het niet 100% zeker mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl
Mellie Geplaatst: 20 januari 2019 Geplaatst: 20 januari 2019 Dag Mellie. De Enjoya onmiddellijk opgezocht, kende ik niet ...Ja hoor, moet het beamen, zéér speciaal en zéér mooi. Enig idee waar ik zaadjes kan bestellen?Is nieuw en met patent er op dus vermoedelijk nergens Jij haalde ze dan uit een gekochte parika?In België (nog?) niet verkrijgbaar ... Ik heb ze inderdaad uit de gekochte paprika gehaald. De zaaipogingen van anderen geven weinig hoop, maar ach. Een rode blokpaprika is ook lekker. Ik kan je wat zaadjes opsturen. Kun je het uitproberen. Pb me maar (En andere liefhebbers ook, ik kan er in totaal een stuk of 15 missen denk ik, dus wellicht 3 x 5 zaadjes pp)
annaelizabeth Geplaatst: 21 januari 2019 Geplaatst: 21 januari 2019 Vorig jaar had ik de paprika's en de pepers naast elkaar staan. Weet iemand of die met elkaar kruisen, zodat ik nu pittige paprika en zoete peper kan krijgen? Of doen ze alleen aan zelfbestuiving? Ze staan bij mij in het vrije veld.Ha, ik heb het al gevonden bij Diana:https://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/vruchtgewassen/peper/pepers-wetenswaardigheden/En heet is dus dominant over zoet...Ik ben benieuwd. Gelukkig heb ik ook nog wat paprika gezaaid van een vrucht uit de winkel!
Krikke83 Geplaatst: 21 januari 2019 Geplaatst: 21 januari 2019 Alle paprika's zijn capsicum annuum's. Maar in de capsicum annuum zitten ook vele pepers (zoals de jalapeno). Maar er zijn nog andere capsicum's zoals de Chinese. Sommige gaan moeilijk of niet met elkaar kruisen. In een soort gaat kruisen makkelijk. In de praktijk is het zo dat kruisingen slechts sporadisch voorkomt(zeker in een serre). Als je zaden voor je zelf teelt, dan hoef je niet per se af te schermen. Zet de verschillende capsicum-soorten naast elkaar en je verlaagt de kansen al enorm. Soms kan je natuurlijk dan eens een kruising hebben. Of een hete paprika Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zadenWij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.
paddestoelengek Geplaatst: 21 januari 2019 Geplaatst: 21 januari 2019 vandaag reactie terug van de kweker van de enjoya paprika.pas eind februari zullen de paprika's weer geoogst worden, dus tot die tijd niet in de winkels verkrijgbaar.blij dat ik wat zaadjes over de post krijg van Mellie moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Nasuada Geplaatst: 21 januari 2019 Geplaatst: 21 januari 2019 Spannend houdt ons op de hoogte. https://www.deblijehoeve.nl/
oudetuinmol54 Geplaatst: 25 januari 2019 Geplaatst: 25 januari 2019 hoi wat rond gekeken en na wat tips hier gevonden .ik heb paprika's gezaaid op 12-01- 2019 3 verschilden 1 Sweet Banana 2 Golden California Wonder 3 King of the North dit zaait heb ik bij Vreeken gekocht wie heb deze ook en hoe goed kom de paprika's op.De foto's zijn vandaag gemaakt om ze te zaaien in afvoerpijp heb ik gezien bij een ander misschien .
appelvrouw Geplaatst: 25 januari 2019 Geplaatst: 25 januari 2019 Bij mij staat ook een mooi bakje pepers en paprika’s op een warmtematje..simpele soorten, cayennepepers, grandpa s pepers jalapenos en enkele paprika soorten zoals gogosari en gele punt. Het zaaifeest is weer begonnen! We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
west Geplaatst: 25 januari 2019 Geplaatst: 25 januari 2019 Ga morgen proberen of de vloerverwarming hier voldoende is. Die is in ieder geval mooi constant, en met een overdekte bak denk ik dat ik de 25°c wel ga aantikken...
simonvb Geplaatst: 26 januari 2019 Geplaatst: 26 januari 2019 De paprika's en pepers zijn begonnen:- 4 keer paprika King of the north (goed resultaat vorig jaar in buitenteelt) - 4 keer paprika Healthy (eerste plukrijpe soort in buitenteelt vorig jaar) - 4 keer paprika sweet boneta- 2 keer paprika sweet chocolate- 2 keer hot apple- 2 keer peper marbles- 2 keer peper grandpa's home
DannyL Geplaatst: 26 januari 2019 Geplaatst: 26 januari 2019 Ik ben ook begonnen, en dit jaar een 3 weken eerder dan vorig jaar.Voor het eerst dit jaar met verlichting, want vorig jaar hebben het veel plantjes niet overleefd door het tekort aan licht.Alleen moet ik nog wat bubbelfolie tussen de raam en de plantjes doen om de kou vanuit het raam tegen te houden 8 dagen later.... Ze komen op Ok, ik ben erg blij dat het seizoen weer begint zeg
Saalk86 Geplaatst: 26 januari 2019 Geplaatst: 26 januari 2019 Ik had nog een pakje zaden, houdbaar tot en met 2015... Van lokale zaadhandel, California Wonder, heb ze maar in een bakje gedaan en we zien t wel Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
advanbrunschot Geplaatst: 26 januari 2019 Geplaatst: 26 januari 2019 Ik was in november 2018 in Vietnam en daar heb ik op een plaatselijke markt 2 zakjes met peperzaad gekocht. Ik was toen nog in de veronderstelling dat Google Translate mij wel kon helpen met het vertalen van het opschrift. En dat bleek niet zo te zijn, dus ik weet niet precies welk ras dit is. Volgende week ga ik ze binnenshuis zaaien in plastic potjes met grond die ik uit de moestuin gehaald heb. Deze kleigrond heb ik gemengd met kokosgrond die ik ook op de moestuin heb gebruikt voor het kweken van wortels in verhoogde bakken. Dit mengsel ga ik zeven en gebruiken in die plastic potjes. PS Ik zag ook dat deze zakjes wel geopend kunnen worden zonder de soortnaam af te scheuren. Ik heb dit al eens in een ander topic aangekaart. Wanneer gaan de Europese verpakkingsindustrie deze zakjes leveren?
annaelizabeth Geplaatst: 26 januari 2019 Geplaatst: 26 januari 2019 A.B. Seeds was een merk van De Ruiter tegenwoordig Monsanto. De vertaling moet dus wel te vinden zijn.
oudetuinmol54 Geplaatst: 26 januari 2019 Geplaatst: 26 januari 2019 ik zie dat de foto's er niet bij warren er niet bij staan
west Geplaatst: 26 januari 2019 Geplaatst: 26 januari 2019 @adHat giong = zadenOt = pepersHiem lai = zeldzameSung do dai = langwerpig/lang Maar dat zijn geen rassen natuurlijk..
Stoyanov Geplaatst: 27 januari 2019 Geplaatst: 27 januari 2019 Ik heb een vraagje.Vorig jaar heb ik, op goed geluk, wat zaden in vermiculiet gezaaid. Dat ging op zich goed.Maar nou herinner ik me een filmpje op internet, waarin wordt uitgelegd hoe je kan zien of zaad wel of niet gaat kiemen.Een glas met water. Daarin zou je de zaadjes moeten gooien. Alles wat blijft drijven zou je weg kunnen gooien.Weet iemand of dit een hoax is, of echt waar?
simonvb Geplaatst: 27 januari 2019 Geplaatst: 27 januari 2019 Volgens mij klopt dit wel, ik gebruik dit zelf ook wanneer ik zaden neem. Doe trouwens hetzelfde met de tomatenzaden bij oogsten dan ben je ook van de vliezen vanaf. In de zwaardere zaden zit (meer) voeding om de eerste tijd door te komen als zaailingen.
Aanbevolen berichten