Cupcakeje Geplaatst: 4 februari 2019 Geplaatst: 4 februari 2019 Vandaag de eerste paprika's en pepers gezaaid. 4x Orange snack paprika6x blok paprika morgenrot6x paprika chocolat hell6x paarse paprika oda 8x paarse peper ufo7x madamme Jeanette6x cayenne peper6x hungarian wax peper Als alles op komt is er genoeg over om te ruilen op de mtfd
koolrabi Geplaatst: 4 februari 2019 Geplaatst: 4 februari 2019 (aangepast) @ LalaLime: Ja dit is bij mij ook voor gekomen. Meestal met zaadjes die ik niet gekocht had. Soms zagen ze er prachtig uit maar smaakten naar niks of zelfs vies. Candlelight is overigens helemaal niet peperachtig. Wat mij betreft meer voor de leuk dan voor de smaak. 6 februari 2019 aangepast door Gast met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
Nasuada Geplaatst: 4 februari 2019 Geplaatst: 4 februari 2019 Oooh leuk ik houd mij aanbevolen voor een paars pepertje en chocolade paprika mocgt je over hebben.Ik heb ook afgelopen weekend gezaaid ik cul zo mijn lijstje aan. https://www.deblijehoeve.nl/
Cupcakeje Geplaatst: 4 februari 2019 Geplaatst: 4 februari 2019 Wil je dat ff mijn topic zetten, dan kijk ik later wat er allemaal is opgekomen en over is dan krijg jij als eerst. Anders vergeet ik het
Krikke83 Geplaatst: 5 februari 2019 Geplaatst: 5 februari 2019 Vraagje voor de ervaren peper-kwekers: Is het bij jullie wel eens voorgekomen dat zelfgekweekte pepers totaal niet pittig waren? Echt nul, een mini paprikaatje dus eigenlijk. Afgelopen zomer een vijftal nieuwe (varierend van 500SHU tot 10.000SHU) pepersoorten, waarbij aan alle planten dus alleen deze 'minipaprika's' groeiden . Een aantal jaren terug hetzelfde meegemaakt met (nieuwe) zaadjes van de Candlelight. Geen zelfgewonnen zaadjes, en ik lees hierboven ook net dat 'pit' sterker is dan 'zoet', dus zelfs als er gekruist geweest was met een paprika, zou er iets van pittigheid in moeten zitten. Andere pepers doen het verder wel goed, zoals de cayenne, jalapeno en lemon drop. Moestuin is zandgrond, verbeterd met compost en voldoende bemest. Iemand enig idee hoe dit kan? Mijn pepers zijn steeds pittig tot te pittig . Ik had wel al eens gelezen dat bij veel watergift de pittigheid van de pepers zou dalen. Misschien is het dat? Ik zou wel met nieuwe zaden starten om terleurstelling te voorkomen. Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zadenWij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.
Stoyanov Geplaatst: 6 februari 2019 Geplaatst: 6 februari 2019 https://www.tuinadvies.nl/tuinwinkel/product/5125/elektrische-zaaibak-4-delig-groot In hoeverre achten jullie kenners deze propagator geschikt om paprikaplantjes in voor te trekken en uiteraard te laten kiemen eerst. ?
Patrijs Geplaatst: 6 februari 2019 Geplaatst: 6 februari 2019 Ik zag hier ook losse warmtematjes langskomen.Komen van de reptielen af, het mooist met thermostaat voor de verschillende soorten planten. De moestuin van Patrijs
advanbrunschot Geplaatst: 8 februari 2019 Geplaatst: 8 februari 2019 Ik heb vorig jaar in Vietnam 2 zakjes zaad van pepertjes gekocht. Die heb ik op 2 februari gezaaid in een mengsel van kokosgrond (Action) en grond uit mijn moestuin. Een emmer van dit mengsel heb ik een tijdje laten staan om er voor proberen te zorgen dat eventueel onkruidzaad al op komt en ik dat dan kan verwijderen. Na 3 weken een aantal potjes met dit mengsel gevuld en in ieder potje 2 zaadjes gedaan. Gisteren, 7 februari, zag ik al behoorlijk wat plantjes boven de grond. Maar omdat ik in ieder potje maar 2 zaadjes had gedaan en er per potje meer plantjes omhoog kwamen, moet het ook voor een deel onkruid zijn. Maar omdat ik aan een heel klein blaadje niet het onderscheid kan maken tussen peper en onkruid, heb ik nog niets uitgetrokken.Vandaag heb ik er licht bovengezet, ik hoop dat de plantjes nu flink gaan groeien en dat ik dan wel het verschil kan zien. Volgend jaar vul ik meteen de potjes en zet ze dan in de kweekbak. Alles wat dan na 2 weken is opgekomen, is onkruid. Waarna ik dan de peper kan zaaien.
Erny Geplaatst: 8 februari 2019 Auteur Geplaatst: 8 februari 2019 @Stoyanov Ik lees dat er een vaste grondtemperatuur van 19 graden wordt aangehouden bij jouw link. Voor het kiemen hou ik het graag op zo'n 25 graad. Daarna pas lager.Vind het heel veel geld voor een paar kleine bakjes. De Repshop website is er niet meer... Dat is waar die goedkope warmtematjes vandaan kwamen. Dus dat wordt weer zoeken naar een nieuw adresje.
Saalk86 Geplaatst: 8 februari 2019 Geplaatst: 8 februari 2019 Ik had nog een pakje zaden, houdbaar tot en met 2015... Van lokale zaadhandel, California Wonder, heb ze maar in een bakje gedaan en we zien t wel Na bijna 2 weken nog niks opgekomen Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Waaslander Geplaatst: 8 februari 2019 Geplaatst: 8 februari 2019 Ja tot vandaag me kunnen inhouden met zaaien van paprika's en pepers . En zijn eigenlijk weer al te veel soorten geworden .
henkg Geplaatst: 9 februari 2019 Geplaatst: 9 februari 2019 De Repshop website is er niet meer... Dat is waar die goedkope warmtematjes vandaan kwamen. Dus dat wordt weer zoeken naar een nieuw adresje.Deze webshop is er nog wel: https://www.terramania.nl/terrarium/terrarium-techniek/verwarming?facets_heat_category=231 2025_teeltlijst (.xlsx)
Waaslander Geplaatst: 9 februari 2019 Geplaatst: 9 februari 2019 Ik zag hier ook losse warmtematjes langskomen.Komen van de reptielen af, het mooist met thermostaat voor de verschillende soorten planten. Wat leggen jullie dan onder de warmtematten ? Als je de warmtematten rechtstreeks op een stenen vensterbank leggen vermoed ik dat er langs daar veel warmte verloren gaat . Dit omdat de steen op zijn minst even goed de warmte geleid dan de zaaiaarde .Of is er hier een warme en koude kant aan .
Erny Geplaatst: 9 februari 2019 Auteur Geplaatst: 9 februari 2019 Ik heb wat van die stukjes radiatorfolie eronder liggen. Thx Henk voor de nieuwe reptielenlink.
Mellie Geplaatst: 9 februari 2019 Geplaatst: 9 februari 2019 Ik gebruik helemaal niks. Dus zie dit als een peptalk als je dat ook doet Ik zaai voor in (kweek)bakjes met deksels en sommige zonder deksel. Ik had 1 zipzakje met potgrond op de vensterbank. Die ging wel erg snel. Het groeit misschien niet zo rap als bij mensen met warmtematjes, maar alles ontkiemt en groeit wat mij betreft prima. Veel zonlicht doet wonderen en als het echt een donkere dag is, zet ik er een lamp boven. Mijn moeder kweekt al zo lang ik me kan herinneren, vanaf november pepers en soms als ze ‘te laat’ is,vanaf december, in haar vensterbank. IJskoud en een stuk minder zon. Gaat ook prima. Ze heeft altijd kilo’s pepers. En elk jaar opnieuw al zeker 30 jaar.
Saalk86 Geplaatst: 9 februari 2019 Geplaatst: 9 februari 2019 Vandaag eindelijk zaadjes binnen!! post391946.html#p391946 - Mini Bell Yellow organic- Tolli’s Sweet Italian- Tangerine Dream- Robertina Ik gebruik geen warmtemat, ze staan wel onder verlichting in kamer ruimte waar het altijd 15-20 C is. Nog steeds geen California opgekomen na 2 weken, ik vrees dat zaden te slecht waren na al die jaren. Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Oudholland Geplaatst: 9 februari 2019 Geplaatst: 9 februari 2019 Ik heb een plaatje isolatiemateriaal onder de warmtemat liggen.PIR isolatie met aan beide zijden een laagje aluminium.Maar een plaatje piepschuim kan ook natuurlijk.Inderdaad direct op de vensterbank dan gaat de meeste warmte verloren. En direct na kieming van de warmtemat af en onder de lamp. Oudholland Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?
jeroenheel Geplaatst: 10 februari 2019 Geplaatst: 10 februari 2019 Mij peper planten krijgen allemaal vlekken op het blad en sommige bladeren beginnen te krullen weet iemand wat dit is
appelvrouw Geplaatst: 10 februari 2019 Geplaatst: 10 februari 2019 Oh, zonde want je hebt al mooie planten. Heb je de laatste tijd iets anders gedaan met de planten? Ander licht of voeding? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
jeroenheel Geplaatst: 10 februari 2019 Geplaatst: 10 februari 2019 Nee ik heb niks anders gedaan dan normaal ,Alleen vanuit de propagator in zaaitrays in p9 pottjes gezet onder licht
simonvb Geplaatst: 10 februari 2019 Geplaatst: 10 februari 2019 Hangt de lamp dicht op de planten of een stulp ofzo vantussen, lijkt een beetje op verbranding zoals van de zon.
Stoyanov Geplaatst: 10 februari 2019 Geplaatst: 10 februari 2019 Effe een vraagje tussendoor voor alle mensen die in een verwarmde propagator paprika's kiemen en kweken.Houden jullie constant dezelfde temperatuur aan, dag en nacht? Of moet de temperatuur 's nachts lager zijn? Net als in de natuur.Ik had inmiddels begrepen dat om en nabij de 25 graden moet zijn.Nog een vraag.Waarom beginnen jullie allemaal zo vroeg?Het dag en nacht ritme qua belichting klopt toch helemaal niet? Het is toch nog niet lang genoeg licht?Als ik die foto's zie van advanbrunschot, dan zeg ik dat die allemaal te sprieterig zijn door lichtgebrek.Gebruiken anderen hier soms daglichtlampen, of propagators met speciale lampen?
Mellie Geplaatst: 10 februari 2019 Geplaatst: 10 februari 2019 Ik begin vroeg, omdat ik met zonlicht en de normale huistemperatuur anders veel te kleine zaailingen heb in mei. Zo hebben ze de tijd om een aardig plantje te worden.
HuubvG Geplaatst: 10 februari 2019 Geplaatst: 10 februari 2019 @Jeroenheel, lijkt toch érg op verbranding door overbemesting.
advanbrunschot Geplaatst: 10 februari 2019 Geplaatst: 10 februari 2019 @Stoyanov Ik denk dat de meeste sprietjes onkruid is, zoals ik in mijn bericht uitleg. Er staat nu een lamp boven en zo gauw ik het onderscheid kan maken tussen peper en onkruid, gaat het onkruid er natuurlijk uit. Dus nu vertroetel ik dus ook het onkruid.
Aanbevolen berichten