Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Sappan


jootje

Aanbevolen berichten

Wat is nou de effectiefste manier om sap te krijgen?

Ik heb nu een paar keer met de sappan gewerkt, en heb het gevoel dat ik meer sap had kunnen verkrijgen. De pulp die overblijft is nog erg nat, zeker als ik het de kooktijd aanhoudt zoals overal aangegeven (bijvoorbeeld 45 minuten). Kan ik het beste na de aanbevolen tijd de pit uitdraaien en de boel laten uitlekken? Hoe doe ik het sap in dat geval dan in de flessen? Opnieuw verhitten en dan in de flessen gieten?

Of kan ik de pulp aanstampen en nog even laten doorkoken?

 

Tja, een hoop vragen! Ik moet wel zeggen dat ik het erg leuk vind om te doen, en het is natuurlijk heerlijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

moeilijk, ik heb het beste resultaat waneer ik niet roer in de zeef en als de hoeveelheid sap af begind te nemen en echt de moeite niet meer is , en alles afgegoten is, daarna kun je de boel uitzetten en laten uitlekken, het restje sap wat je opvangt is wat troebel en dik je zou het kunnen verwerken als gelei of jam.( ik hou de tijden uit het recepten boekje ook niet aan, lijkt niet te kloppen en de pulp is vaak inderdaad wat nat nog ...ik hou van volle zeef vruchten a 10 kg maar ongeveer 4 a 5 cm pulp over )

en mocht je moeite hebben met het weg gooien van de pulp, de meeste dieren lusten het ! of zo verwerken dat je er lekkere moes van kunt maken, succes !

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Whooo! Heb net te horen gekregen dat we zo veel appels als we willen mogen plukken bij mijn vorige buurman in de wei! Dat wordt overuren draaien voor de sappan!!!

 

Ik ga ook eens proberen om die gelei te maken.

 

Nog een vraagje: als de sappan al een tijdje aanstaat is het fruit voor een groot gedeelte geslonken. Kan ik er dan nieuw fruit bovenop gooien of is het beter om de mand eerst leeg te maken en er dan nieuw fruit in te doen?

 

Die sappan was echt de aankoop van het jaar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja daar ben ik nog niet helemaal uit... (over het nieuwe fruit er in doen). Dat vroeg ik me van het weekend ook af.

Maar ik doe het toch niet, omdat die geslonken zooi de stoom aardig tegen houdt natuurlijk.

De meest geslonken prut schep ik er uit, en laat ik uitlekken in een vergiet of zeef boven een kom of pan. Dan kunnen er nieuwe appels in (productie!!) en haal je toch zoveel mogelijk sap uit dat laatste prut.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het net aan de kook is, en de eerste prut is net tot de dekselrand gezakt ( ik vul de korf vol én bol) prop ik er gauw nog wat bij. Bij nu de hele middag bezig, het laatste staat te koken, ik ben op 3,5 liter na 2 korven vol. Alle prut van 3 x ontsappen gaat de hele nacht in doek aan een touwtje, dat is voor de gelei morgen...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een tip voor anderen?

Bij Dirk konden we een poosje geleden sap proeven ( uit 750 ml flessen met zo'n brede schroefdop) ik heb de dame die er bij stond gevraagd of ze flessen wou bewaren omdat ik nogal eens sap maak.

Ik mocht er de volgende dag zoveel ophalen als ik wilde en heb voor mezelf en mijn zoon flink wat meegenomen.

Anders gooien ze de flessen in de glasbak.

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen...

 

Groetjes! Meekje

Link naar reactie
Delen op andere sites

inderdaad gewoon hier en daar rond vragen, land/boerderij winkels hebben ze ook vaak over.

 

over het bij vullen in de vruchten zeef, ik ben er erg terughoudend mee, je perst dan als het ware prut door de gaatjes en dan krijg je troebel sap met kleine stukjes....en het loopt veel minder door doordat de oude prut de sapstroom belemmert.....

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meest geslonken prut schep ik er uit, en laat ik uitlekken in een vergiet of zeef boven een kom of pan. Dan kunnen er nieuwe appels in (productie!!) en haal je toch zoveel mogelijk sap uit dat laatste prut.

Ah, dat is een goed idee! Lijkt me ook de snelste manier als je veel te verwerken hebt. Gaan we uitproberen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...
  • 2 weeks later...

Ai, hier staan er nog maar een paar bij de Aldi, ik denk niet dat ze ze nog af gaan prijzen. Ik heb ze al een paar keer gekocht, 1,59 (originele prijs) is nog niet duur voor zo'n fles. We gebruiken ze voor bijv. kleine beetjes wijn (om te proeven, en daarna vele liters van te maken )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weeks later...

De sappan is een geweldige uitvinding, he? Ik gebruik hem alleen om ook echt sap te maken. In de fles giet ik dan eerst een beetje suiker, dan het sap er heet op. Ik gebruik lege Grolsch flesjes, die hebben zo'n mooie dop ervoor.

Jam maak ik nooit met de sappan, omdat het inderdaad erg lang duurt voor het sap voldoende is ingekookt. Voor jam ga ik als volgt te werk: bessen koken met steel en al, als ze zacht zijn in een kaasdoek gieten. Kaasdoek met een touwtje ophangen boven een pan of het kaasdoek over een pan leggen en dan met knijpers vastzetten (ik heb er een apart zakje met knijpers voor, want als ze eenmaal zwart van het zwartebessensap zijn, wil je daar je witte hemdje niet meer mee ophangen). De boel ongeveer 12 tot 24 uur laten uitdruipen. Het spul is dan zo ver uitgedrupt en gekookt, dat zelfs de kippen de bessenmoes niet meer eten. Het opgevangen sap nu even inkoken, suiker erbij en klaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Ik wil komen jaar een sappan kopen, heb het nog niet gedaan omdat onze bessenstruiken nog niet zo groot zijn. Nu zie ik dat jullie ook appels in de sappan gooien. Is dat lekker?

 

Ik had begrepen dat je appels beter in de sapcentrifuge kon doen omdat als je een sappan gebruikt het meer appelmoessap dan appelsap wordt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...