Jump to content

Sappan

jootje

Recommended Posts

• 1 month later...
  • 3 weeks later...

Even over het "sap"... Als je dat heet in flessen doet, is het dan ook lang houdbaar? En hoe lang is lang? Peren-, bramen-, aardbeien- of appelsap bijvoorbeeld? Of scheelt het ook nog per soort? Volgens mij hebben mijn ouders namelijk zo'n pan... Kan ik hem eens lenen als het nodig is

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Geen idee hoe lang precies. Maanden, richting een jaar? Ligt er ook aan of je er nog suiker door doet, en hoe zuur de vruchten zijn denk ik? Er van uitgaande dat de flessen superschoon zijn en het er echt heel heet in gaat, tot helemaal bovenin de fles.

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

• 11 months later...

Ik weet niet hoe iets eruit ziet nadat jij het gewassen hebt maar bij mij hangt er na een wasbeurt geen zand meer aan en het is niet dat de poepjes mee in het sap gaan, daarvoor zijn de gaatjes van de mand te klein... Ik vroeg het maar omdat je bij het maken van appelsap ook maar enkel de appels moet wassen en in vier snijden, de klokhuizen, schillen en pitjes komen ook niet in het sap terecht..

Ik krijg donderdag mijn sappan. Iemand van het breicafe heeft er een die ze niet gebruikt. Die mag ik hebben, in ruil voor een flesje sap. nou zei ze wel dat er een nieuw slangetje en rubbertje moest komen. Waar zou ik dat kunnen kopen? Bij de brouwmarkt? En zijn die universeel?

Edited by Guest

Tot zover de lol van de sappan. Na overleg met de brouwmarkt blijkt dit een sqppan van voor 1995 te zijn. Een aluminiumpan met rode rubber slangen. Deze zijn toen uit de handel gegaan omdat het aluminium niet goed zou zijn voor het sap en innimiene kleine deeltje aluminium zouden in de sap kunne komen. Er is dus geen slang/rubberringetje voor te krijgen.

Balen is dit.

Moet ik weer op zoek maar een modernere sappan.

• 1 month later...

Ik ben ook helemaal weg van de (ont)sappan. Dat ze niet meer van aluminium gemaakt worden verbaast me niks; alu zorgt dat de pectine niet meer werkt; jam uit een alupan zal nooit geleren. In Zweden staan ze in rijen in de kringloopwinkels. RVS is stukken beter, maar duurder.

Ik heb er ook een, maar ik heb nooit zo veel vruchten dat ik die functie gebruik. Ik gebruik de onderpan voornamelijk als marmeladepan.

Misschien dat ik mijn kan verleiden een braamstruik te planten?

Iemand vroeg hoelang het sap uit deze pan houdbaar is; naart mijn idee toch zeker 5 jaar en goed drinkbaar. Ik ben eens een fles vergeten met aardbeien/zwartebessensap. Was na 5 jaar nog heerlijk en smakelijk!

Deze zijn toen uit de handel gegaan omdat het aluminium niet goed zou zijn voor het sap

Het punt is dat zure voedingsmiddelen (veel vruchten!) aluminium aantasten. Niet dat de hele pan ineens verdwijnt, maar er komen minimale hoeveelheden in opgeloste vorm in je 'gezonde' sapjes.

Om die reden wordt ook afgeraden om bijvoorbeeld appelmoes in een aluminium pan te maken.

Je ziet het vaak ook in de kringloopwinkel: in oude aluminiumpannen zitten vaak gaatjes, waar het aluminium dus weggevreten is.

Het is nog de vraag hoe schadelijk aluminium is, maar die sappannen zijn natuurlijk niet voor niets uit de handel genomen

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Thea wat een klein gelukkie. En sappan zo goedkoop! Ik ben het met je eens dat sommige spullen waar je in Ned goud geld voor betaalt in Duitsland stukken goedkoper zijn. Ik kocht eens een kilo citroenzuur (heb ik nodig voor de citroen/sinaasappellimonade) voor €8,- in een gewone bouwmarkt vergelijkbaar met Gamma. Bij ons betaal ik zomaar 12,- of €14,-. En dat scheelt toch zo'n stuk. De gwoonste dingen in bouwmarkten te koop en in nl moet je ernaar zoeken; leuke etiketten voor op de jampotten bijv. Jamtrechters voor een prikkie en reuzehandig.

Ik ben al weer een tripje naar D. bezig te plannen. 'k Woon bij Utrecht dus ik ga niet voor één zakje etiketten.

• 5 months later...