appelvrouw Posted September 27, 2016 Share Posted September 27, 2016 Dit topic even omhoog schoppen. Ik dronk van de week bij Jorieke heerlijke druivensap, en ben nu zelf druiven aan t ontsappen in de ontsapper, samen met appels want ik heb niet zo heel veel druiven te doen.. Is het een goed idee om de tijd in het boekje aan te houden? (druiven 45 minuten en appels 1 uur) De vruchtenlaag is behoorlijk ingezakt, maar er lijkt me toch nog wel sap in te zitten. Kook ik het langer dan verdund het misschien alleen maar?Jorieke jij laat het afkoelen doe je dat onder de korf, dus in de sappan? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 27, 2016 Share Posted September 27, 2016 Ik sap meestal meteen vele kilo's, dus tap het sap steeds af in een pan met een zeef+kaasdoek. Daar koelt het dan af. Ik houd geen tijden aan, als de prut genoeg gezakt is naar mijn zin, schep ik alles er uit, in een groot vergiet in een kom. Daar lekt het dan nog wat uit terwijl ik alweer een nieuwe lading in de pan gooi. Dan uitgelekte sap is vaak niet zo veel, wel heel dik (van appels dan). En dat giet ik er na een tijd (vaak zodra de volgende lading fruit ook weer is ingezakt, en ik het vergiet dus weer nodig heb) uit bij de rest. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted September 27, 2016 Share Posted September 27, 2016 OK dank je wel. En roer je in de prut? Doe je er nog wat mee daarna? Varkens of fruitleer of compote? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 27, 2016 Share Posted September 27, 2016 Ik roer wel af en toe even ja. Of meer omscheppen eigenlijk. Ik doe er niets mee, er zitten pitten en schillen enz. in en de smaak is er aardig van af. De varkens ruimen het voor me op Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted September 27, 2016 Share Posted September 27, 2016 Nou, klaar. Voor twee liter sap heb ik me toch een berg afwas Het leukste vind ik nog wel dat ik de boel toch door de passe vite heb gehaald en 6 jampotten vol met lekkere compote heb..best vol van smaak en met een leuk paars kleurtje. Er zaten ook wat valperen bij en die geven een extra denk ik..maar in ieder geval valt de natuurlijke zoetheid me niet tegen van de druif en de notarisappel. Gemakkelijk voor de rode kool denk ik zo. De loopkippen vonden de rest ook heerlijk Joep Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mariekeenfrance Posted November 5, 2016 Share Posted November 5, 2016 Ook ik ga eens kijken voor een sap pan... maar eerst eens meer vruchten. Wij hebben nog vrij jonge bomen waarvan sommigen het goed doen als de temperatuur buiten goed is........ Afgelopen jaar niets... wel bloesen en toen nog even kou, en wij wonen 580 mtr hoog! Dus eerst maar eens afwachten weer. Quote Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke. Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted November 7, 2016 Share Posted November 7, 2016 Ja Marijke daarhebben wij op 220 mtr ook last van. Ook omdat we in een dal wonen met een rivier..dwz vocht en kou een lastige combi. Bij de Points Verts hebben ze goede sappannen trouwens, niet duur. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mariekeenfrance Posted November 7, 2016 Share Posted November 7, 2016 Wij wonen op 580 mtr best hoog natuurlijk. Het is elk jaar afwachten... Quote Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted September 14, 2017 Share Posted September 14, 2017 Na bijna een jaar tegen de prachtige sappan, afkomstig van Appelvrouw, te hebben aangekeken (het sapseizoen was toen net voorbij) heb ik nu voor de tweede keer de pan gebruikt. Vorige keer de val appels ontdaan van rottende plekken en vervolgens met schil en klokhuis en al in de pan. Kwam prachtig sapje uit, mooi roze inderdaad. Maar ja... wat er overblijft van de appels leek ook nog goed bruikbaar. In een theedoek gehangen en daar nog wat gelei-achtig sap uit laten druppen.Ben bang dat ik die theedoek nu wel kan weggooien, die krijg ik nooit meer schoon. Dit keer heb ik de val appels ontdaan van de klokhuizen en schil en dus hield ik nu een heerlijke moes over. Beetje suiker erdoor en de appelmoes was klaar. Echt verrukkelijk! Het sap was ook weer heerlijk. Zo'n anderhalve liter uit één lading. Misschien zou ik dan volgend x de schillen en klokhuizen in een netje erbij in kunnen doen zodat de pectine en smaak daarvan ook meetrekt. Mij bevalt die pan echt prima. Heel blij mee Jet!! Morgen weer naar de tuin en eens kijken hoeveel appels er nu weer af zijn gevallen na de storm van gisteren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted September 14, 2017 Share Posted September 14, 2017 ja top! wij sappen inmiddels druiven, bessen, tomaten, appels, valperen (dit jaar niet helaas, de 5 peren die ik had zijn plotseling "verdwenen")en koken en vergieten ook grote hoeveelheden in de lekker grote pan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charly Posted November 9, 2017 Share Posted November 9, 2017 Hier ook aan het sappen. Gisteren voor het eerst. En vandaag de tweede lichting op staan. Alleen appels trouwens. Gisteren en deze lichting ook trouwens geschild. Volgende lichting met schil en al in kwartjes. Ik dacht dat eea echt tot appelmoes zou koken. Maar visueel is dat niet zo. De bovenste partjes behielden bij mij hun vorm. Waarop ik na 5 uur sappen dacht: dit kan niet! En er eens in prikte. Bleek helemaal moes! Trouwens nog nooit zo'n zachte appelmoes gegeten. Heerlijk. Dank voor tip Erny! Heb het ook getroffen met de appel. Weet niet welke soort. Maar de moes is zoet genoeg van zichzelf vind ik. Mmmmmmm. Had van 1 pan 3 liter sap. En veel potjes moes. Schilletjes naar Dikkie. En een deel bewaard voor de stroop. Die ga ik van het residu maken dat straks overblijft na het ontsappen van de ongeschilde batch. Enorm werk allemaal weer. Maar oh zo leuk! Oogst van gisteren: Voorbereidingen voor de batch die nu op staat: Edit: deze lichting geeft van een iets grotere hoeveelheid, dezelfde soort appels slechts 1,5 liter. Of ik heb gisteren zo lang gesapt dat er veel condens bij gekomen is. Dan zal dat sap wel heul erg verdund zijn. Of ik heb deze batch niet lang genoeg laten koken (maar toch zeker 2 uur hoor). Enfin. Ik leef, ik leer. Quote wees bevriend met kleine dingen Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted November 9, 2017 Share Posted November 9, 2017 Mij bevalt die pan echt prima. Heel blij mee Jet!! Ik had je bericht nog niet gezien Erny, super dat je hem kunt gebruiken Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charly Posted November 16, 2017 Share Posted November 16, 2017 Opvolging nav het sappen. Een volle pan appelen levert gemiddeld 3 tot 3,5 fles van 750 ml sap op. We hebben zowel geschild als ongeschild geprobeerd. De moes is echter zo lekker, dat we voortaan schillen. De moes gaat heet, en verder ongezoet of gekaneeld in potjes. Erg lekker. De schilletjes en klokhuizen kook ik los in wat water met de deksel op de pan op laag vuur. Zeker vijf uur. Dan een nacht laten uitlekken. Warm maken en de suiker en citroenzuur toevoegen (wel de volle hoeveelheid. Toch lekkerder na afkoelen). Daarna in potjes (géén flesjes) het wordt dan een dikke siroop / gelei. Zeker geen stroop. Maar wel erg lekker. Zowel om aan te lengen met water tot limonade als voor op brood of bij kaas. De schilletjes die nog overblijven na het koken, gaan naar het varken. Erg prettig werken zo. Volgend jaar zeker weer. Dan zeker geen mandarijnen mee stomen (had er een paar liggen) want die worden bitter en vies en ruïneren de moes. Quote wees bevriend met kleine dingen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted November 16, 2017 Share Posted November 16, 2017 Haha... dank je voor dat laatste advies... was toch ook echt van plan die oudere mandarijnen die voor mn neus staan bij de laatste lading appels in de sappan te gooien. Niet doen dus... Ja... en zalig he die sappanappelmoes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted December 31, 2019 Share Posted December 31, 2019 Vandaag de sappan gebruikt om bapao te maken (met een handdoek onder het deksel, zodat die de gevormde druppels op ving.) Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
paddestoelengek Posted December 31, 2019 Share Posted December 31, 2019 Top bedacht Jorieke! Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charly Posted December 31, 2019 Share Posted December 31, 2019 Ja joh. Ga hier ook nog van die tantalizing plaatjes plaatsen! Tsssk. Hahaah. Maar serieus. Wat slim! Quote wees bevriend met kleine dingen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts