Geplaatst: 26 januari 20197 j Een vriendin van mij is momenteel op reis naar Marokko. Ze verblijft er voor 14 dagen in Agadir.Zijn er speciale planten, groenten/fruit, zaden,...die enkel daar te verkrijgen zijn en die ik haar zou kunnen vragen om mee te brengen? Als ik hierop google kom ik enkel op muntsoorten en de arganboom uit. Hoop dat jullie mij wat tips kunnen geven over eventuele "speciallekes" die ik daar zou kunnen scoren. En verder lijkt het me wel leuk als anderen dit draadje kunnen gebruiken om zaadjes/plantjes en dergelijke te laten meebrengen door reizende mede-forumers..
Geplaatst: 26 januari 20197 j Ik lees even mee omdat ik kort daarna ook in Marokko zal zijn. Maar ik denk dat alleen zaden de douane ongemoeid zullen kunnen passeren.
Geplaatst: 26 januari 20197 j Als ze er nog zijn ? De oogst valt in Marokko in november en december. Misschien hangt er nog wat. Heb je volgens mij een vrouwelijke en een mannelijke boom nodig om ooit vruchten te krijgen, dus meerderen zaaien op de gok. ( en zien over te houden vele jaren ) Boompjes zelf zijn ook te koop in Nederland voor weinig geld ( klein; 5,- ), voor de sier natuurlijk; we wonen hier niet in Marokko.
Geplaatst: 26 januari 20197 j Ik heb jarenlang in Marokko gewerkt, en ken het land wel een beetje.Het gebied rond Agadir is bekend om zijn Argania bomen, je kan goedkoop argania olie mee nemen.Ook is de Souss bekend om zijn citrus, sinasappels en mandrijnen. Je kan Henna mee nemen, en ik neem altijd heel veel kruiden mee.Ook Olijf olie/ zeep etc zijn goedkoop.Ten zuiden van Agadir voobij Ait Melloul is een gebied waar veel primeurteelt is, daar begint nu de oogst.Ten Noorden van Agadir is een vallei waar kleine banaantjes gekweekt worden. ( Tamri) Ga naar de markt in Inezgane, net ten zuiden van Agadir, daar is een prachtige souk naast het busstation.Loop je door richtingde zee dan zijn er nog veel meer winkels, ook die planten verkopen. Verse dadels komen uit de woestijn in Marokko, ten Zuiden van de Atlas, voorbij Ouarzazate. Je kan een tak dadels meenemen, maar die zijn erg groot. Ook zijn de Marokkaanse dadels niet zo goed als de Algerijnse. Verder kan je nog veel leuks en lokaals kopen, bijv. cactusvruchten veel soorten lokale honing op de markt en gemalen noten, amandels etc.Ik hou op anders wil ik ook weer die kant op, maar misschien zwengel ik mijn campertje weer aan. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 27 januari 20197 j Ik zou je bijna als reisgids willen inhuren Patrijs!! Zelf verblijf ik (eind februari/begin maart) even ten zuiden van Marrakesh, nog suggesties anders dan de do's & dont's op Het Plein van de Dood en de siertuinen van Yves? Dat ik met arganolie en een zooi kruiden thuis ga komen is al duidelijk.
Geplaatst: 27 januari 20197 j Tuinbuurman heeft vanuit Marokko vijgen stek gebracht. En nu dit vijg levert hier eens per jaar lekkere vijgen
Geplaatst: 27 januari 20197 j Het is bijzonder link om zaden en stekken mee te nemen uit een ander land buiten de EU, sterker nog je pleegt een strafbaar feit en het kan je serieus tot hoge boetes doen komen te staan. Ik zou dus echt wel oppassen om iemand anders hier mee op te zadelen. Als je met eigen vervoer bent zal de kans groter zijn dat het lukt maar vlieg je dan moet je dit niet willen! Als je vriendschap je lief is dan zou ik het er niet op wachten en evengoed de website van de douane door te nemen wat wel en niet meegenomen mag worden.. groetjes Sandra
Geplaatst: 27 januari 20197 j Ik neem altijd planten en zaden ed mee. Gewoon als handbagage dat mocht een douanier het er niet mee eens zijn, het simpel weg te doen is. Nog nooit gebeurd. Dus ik probeer het gewoon de volgende vliegreis weer en gok erop dat het goed gaat Alleen niet doen vanuit Australië. Daar mag je zelfs geen brood of fruit meenemen als handbagage.
Geplaatst: 27 januari 20197 j Maximaal 5 kg fruit of groente mag je mee terugnemen uit Marokko (volgens de Nederlandse Douane) , maar voor de rest is even goed uitzoeken wat wel mag en wat niet: https://www.nvwa.nl/particulieren/reizen-en-bagage/planten-en-bloemen/planten-stekken-zaden-en-hout Planten, stekken, zaden en houtOm de verspreiding van plantenziekten en plagen te voorkomen, gelden strikte regels voor de invoer van planten, stekken, zaden en hout. Met deze producten mogen geen ziekten of plagen meekomen die een bedreiging zijn voor de natuur of teelt in de Europese Unie.Bij planten en zaden bestaat zoals hierboven aangegeven bovendien het risico dat de plant zelf een bedreiging vormt voor de Nederlandse natuur door inheemse planten te verdringen. Meer informatie hierover kunt u vinden op pagina Invasieve waterplanten of bij de EPPO.Fytosanitair certificaatBij planten en plantaardige producten hoort in veel gevallen een document waaruit blijkt dat ze gezond zijn (fytosanitair certificaat afgegeven door de autoriteiten in het land van origine). De producten waarvoor een fytosanitair certificaat nodig is kunt u vinden op pagina Import plantmateriaal.Voor sommige producten geldt een invoerverbod bij import. De informatie daarover kunt u ook vinden op pagina import plantmateriaal.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.