Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur
11 minuten geleden, Jorieke123 zei:

afsluiten met deksels

Het moet natuurlijk wel kunnen ademen ( de methylalcohol laten verdampen) 

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ah ja ik ben niet volledig genoeg in mijn bericht, ik zal het aanpassen. We hebben de drank na de 2e stook in flessen gedaan die open zijn, losjes afgedekt met een doekje tegen stof/beestjes/enz. 

Geplaatst:

De volgende dag hebben we batch 2 gedaan, met alle pruimenprut er nog in ook. Daar kwam weer mooi wat alcohol uit, maar die prut is wel zo ongelooflijk ontzettend aangebakken daar onderin de ketel. Erg irritant. We hebben de 2e stook van batch 2 nog niet gedaan, de dag was om en voorlopig is het geen destilleerweer voor ons ;) We kunnen weer veel in de tuin doen!

• 3 weeks later...
Geplaatst:
  • Auteur

En al geproefd?

Geplaatst:

Batch 2 nog niet, die moet nu nog even ademen en dan verdunnen enzo. Batch 1 wel en Joep vindt hem goed gelukt!  Nog geen verslag van verschil in smaak tussen wel en geen prut meestoken enzo dus. 

• 11 maanden later ...
Geplaatst:

Vorig jaar hebben we hier een boel pruimpjes geraapt. Die pruimenbomen kregen wij ooit (dik 10 jaar geleden?) als mirabellen, van Duitse familie. We noemen die dingen dus al die tijd al mirabellen. Niet de geweldige mirabellen 'de Nancy' waar Appelvrouw en Lie hun eau de vie altijd van maken, maar dan 1 of andere minder zoete (en vroegere) Duitse soort ofzo.

Maar goed... nu ik hier op het forum mensen zie posten over 'kroosjes', ben ik eens wat gaan zoeken en denk ik dat we ze voortaan kroosjes moeten noemen?

Nou... dat ter inleiding ;)

Die hebben we dus geraapt, en laten gisten met suiker om het alcoholgehalte wat op te schroeven. Dat hebben we daarna voor het grootste gedeelte gezeefd, en er ook nog wat vruchtjes en pitjes in laten zitten. En dát heeft dan weer een jaar afgesloten en wel in onze kelder gestaan. Tot gisteren (en vandaag) :

227_4399.JPG

227_4400.JPG

Geplaatst:

Waarom een jaar opgeslagen?

De omzetting naar alcohol gaat toch redelijk snel

Geplaatst:

Dat het een jaar werd, komt voornamelijk door 'uit het oog, uit het hart' omdat het tonnetje daar zo achterin de kelder stond wink En nu komt de nieuwe oogst er aan en blijkt dat we nog wat achterlopen met stoken.

Ja die omzetting gaat redelijk tot zeer snel ja, maar door het langer te laten staan wordt de smaak voller. Schrijft het boekje (The Artisan's Guide to Crafting Distilled Spirits) wat ik lees.

Het alcoholgehalte moet dan wel hoger zijn dan die van een normale pruimengisting, vandaar ook het suiker wat we toe hebben gevoegd.

Geplaatst:

Ooohh ik ben gek op koper; die ketel!!😍😍😍😍🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

Geplaatst:

Mooie opbrengst. Als je de alcohol mengt met vers sap van kroosjes (en suiker), heb je een echte kroosjeslikeur gemaakt.

Geplaatst:
  • Auteur

Hoe is de geur en smaak?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic