annaelizabeth Geplaatst: 3 maart 2019 Geplaatst: 3 maart 2019 Ook op dit forum wordt regelmatig melding gemaakt van het gebruik van karton als mulchlaag of als methode om onkruid om zeep te helpen. Daarbij wordt er keurig op gewezen dat bedrukt karton uit den boze is.Maar... Voor zover ik weet wordt het meeste karton gemaakt van papier dat voorheen bedrukt is geweest: van krantenpapier tot sinterklaaspapier.Bij de productiemethode van karton kan ik nergens vinden of - en zo ja op welke wijze - de betreffende inkten weer worden verwijderd. Niet giftige drukinkt bestaat niet. Zijn er niet giftige chemicaliën waarmee drukinkt opgelost kan worden? Wat blijft er bij de productie van het karton in het karton zelf achter?Elk jaar opnieuw twijfel ik of ik van karton gebruik zal maken, verzamel karton en doe dat dan maar weer bij het oud-papier. Ook een beetje gif wil ik liever niet in mijn tuin, we zitten al onder de rook van Schiphol. Is er iemand die echt precies weet wat er wel of niet in karton zit? Quote
D_SDennis Geplaatst: 3 maart 2019 Geplaatst: 3 maart 2019 Geen idee, echter vraag ik mij altijd af waarom er soms karton gebruikt wordt voor dit soort doeleinden. Al die tijd dat er karton ligt kun je er niets neerzetten/zaaien/planten en met de hand even alles goed wegwieden is vele malen sneller dan karton ophalen, vastleggen, controleren, aanvullen, weer vastleggen etc. Maar je vraag is wel goed. Ik ben ook wel benieuwd naar het antwoord. Quote
appelvrouw Geplaatst: 3 maart 2019 Geplaatst: 3 maart 2019 (aangepast) Inderdaad een goede vraag. Het karton wordt hier in de tuinen vaak gebruikt als basis voor een lasagna of lagenbed, door het karton op de bodem van dat bed te leggen sterft de gras/onkruidlaag af. Het zou ook lucht brengen in de bodem van de lasagna. Als ik vraag wat er in het karton zit wordt er over het algemeen vrij gemakkelijk over gedaan en wordt er gezegd dat de tegenwoordige lijmmiddelen bestaan uit plantaardige/organische stoffen. Over gerecycled papier met inktstoffen heeft men het niet. Er is wel onderzoek gedaan naar gerecycled verpakkingsmateriaal voor gebruik van voedingsmiddelen, daarin worden wel wat zorgen naar voren gebracht over aanwezige minerale oliën. 3 maart 2019 aangepast door Gast Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
RobN Geplaatst: 3 maart 2019 Geplaatst: 3 maart 2019 Bij het verwerken van oud papier wordt de inkt eruit gehaald, ze zullen er een goede techniek voor hebben want je karton moet niet giftig worden of doorweekt zijn van de inkt. Zwarte inkt is veelal op soja basis. En ik geloof ook dat de natuur veel zaken kan afbreken ook giftige stoffen. Quote Onkruidmanager 1.0
weknow Geplaatst: 3 maart 2019 Geplaatst: 3 maart 2019 Bruin (ribbel)karton zou bestaan uit natuurlijke vezels (hout) en lijm/bindmiddel (zetmeel).Het is niet te controleren of alle karton hieraan voldoet. Mijn advies zou zijn om alleen voor bruin en niet of nauwelijks bedrukt karton te kiezen om in de tuin te gebruiken. Inderdaad kan met name een omzetting naar compost sommige soorten gif bufferen en vele natuurlijke gif-soorten afbreken. 1. Het in je tuin leggen is niet perse hetzelfde proces als composteren. Grote kans is dus dat evt. gif niet wordt afgebroken en zich opstapelt. 2. Compost kan slecht effect verminderen of ondervangen...en dat kan heel prettig zijn. In veel mindere mate en veel langzamer vinden er in een bodem, mits organische stof aanwezig, soortgelijke processen plaats als bij composteren. Maar veel beter zorg je geen gif in je tuin te brengen. Bovendien zijn er ook gifsoorten (o.a. bepaalde zware metalen en vooral complexe chemische verbindingen als oude bestrijdingsmiddelen, PAK's of chloor-koolwaterstoffen) die niet of heel slecht worden afgebroken. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Frans Geplaatst: 3 maart 2019 Geplaatst: 3 maart 2019 https://nl.wikipedia.org/wiki/Papierhulpstof Verder hieronder een leuk filmpje over het maken van karton. Uit niets blijkt dat de chemische stoffen die ooit gebruikt werden bij de fabrikage van papier (oud papier is het basismateriaal van karton) er uit worden gehaald. Die stoffen hoeven overigens door een mogelijke chemische reactie die na het toevoegen ontstaat niet meer in hun oorspronkelijke vorm aanwezig te zijn maar wat kwam er dan voor in de plaats ? Ook de voor bodemleven al of niet schadelijke inkten worden zo te zien niet uit de pulp gehaald. Waarom zou je ook, karton is in principe niet bedoeld om in een moestuin te gebruiken en daarna in de bodem te 'verdwijnen'. Dit wil overigens nog niet zeggen dat karton schadelijk is voor bodem(leven) en het is ook nog de vraag in hoeverre planten de niet-natuurlijke reststoffen uit karton opnemen. E.e.a geeft wel , zoals topicstarter annaelizabeth terecht opmerkt, stof tot nadenken. 1 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
RockyRambo Geplaatst: 9 maart 2019 Geplaatst: 9 maart 2019 Goede vraag, dus ook maar zelf ff gaan Googlen, uit Wikipedia https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Papier-_en_kartonafval Hierna gaat de brij naar een ontinkter, waar door middel van een wasmiddel de inkt in bellen naar boven drijft. Hier wordt de inkt weggehaald. De pulp die overblijft vormt een grondstof voor de fabricage van nieuw papier en karton. Papiervezels kunnen ongeveer 8 keer worden hergebruikt. Omdat de vezels door recycling steeds korter en slapper wordt, worden ook verse houtvezels toegevoegd. Quote De kracht van een druppelaar
Maak Geplaatst: 24 april 2021 Geplaatst: 24 april 2021 Gebruik jouw gezonde verstand: kijk en oordeel zelf https://www.mijnzakengids.nl/schadelijke-stoffen-verpakkingen-mythe-voorbij/ Quote
Moonsparkle Geplaatst: 24 april 2021 Geplaatst: 24 april 2021 (aangepast) Op de vraag waarom gebruik je het? Ik had vooral gras in mijn achtertuin en kwam er door dit forum juist achter dat het een idee is om het gras met karton af te dekken en daarop tuinmest te doen. Dit heb ik in augustus gedaan en de peulen en sugar snaps groeien prima, het zit ook veel voller met wormen /leven dan het stuk grond wat ik al gebruikte als moestuin. Ik had wel vooral bruin karton, maar ook wat stukken wit. Wel zonder bedrukking. 24 april 2021 aangepast door Moonsparkle Quote
Maak Geplaatst: 25 april 2021 Geplaatst: 25 april 2021 (aangepast) Het meeste karton en papier is gerecycled, dus het maakt niet uit of er bedrukking op staat of niet. Het bevat allemaal MOSH en MOAH. Al het gerecycled papier en karton bevat de chemische resten van inkt, wat je niet ziet je op onbedrukt papier/karton. Dit is niet te filteren als papier en karton wordt gerecycled, dus gebruik je het in de natuur, dan komt het alsnog in het ecologisch systeem. Onzichtbare vervuiling dus. Zelfs in 'virgin' (wit) papier. "MOSH en MOAH staan voor Mineral Oil Saturated Hydrocarbon en Mineral Oil Aromatic Hydrocarbon en ontstaan tijdens het bewerken van ruwe olie. Die wordt gebruikt in industriële inkt, veelal voor het drukken van kranten – die weer gerecycled worden tot karton." 25 april 2021 aangepast door Jorieke123 link (zelfde als in 1e bericht) weggehaald Quote
Roelie Geplaatst: 25 april 2021 Geplaatst: 25 april 2021 Ik werk al 41 jaar en 6 maandjes op een golfkartonfabriek en ben nog nooit op het idee gekomen het in de tuin te gebruiken. Ik zie er geen meerwaarde in. Des al niet te min zijn er een paar collega's die het wel doen en elk jaar een aanhangwagen vol afgekeurde vellen karton mee naar de tuin nemen. Ze zijn er goed over te spreken. Ik heb er geen klachten over mogen vernemen. Volgens onze kwaliteitsdienst is het papier waar het karton van wordt gemaakt vrij van inkten en lijmen. Het golfkarton zelf bevat uiteraard wel lijm, het spul dat de golfjes met de liners verbindt. Dit is op basis van maiszetmeel, wat borax en water. Kortom, ik zie geen enkele reden om het te gebruiken, maar ik zie ook geen enkele reden waarom iemand het niet zou doen... 3 Quote
HuubvG Geplaatst: 26 april 2021 Geplaatst: 26 april 2021 @Roelie, ook toevallig, ik ben net aan het bellen met Eska board in mijn woonplaats, om te vragen naar bruin karton. In het verleden heb ik wel wit karton (voor de modelbouwhobby) en grijs karton voor de tuin gekregen, in ruil voor een taartje voor de medewerkers. De medewerker die hier over gaat is er woensdag pas weer. Ik maak me geen zorgen dat de sporen van allerlei soorten gif in minimale hoeveelheden - terug - in het milieu gaan, zo verspreid en verdund dat het niet eens meetbaar is. Meer zorgen maak ik me over afval dat geconcentreerd op één plaats terecht komt en verbrand wordt, maar dat terzijde vanwege off topic. Wel heb ik liever het bruine golfkarton dan het grijze, dat hebben ze hier sinds kort ook, men weet nog niet of het al vrijgegeven wordt voor mijn doel. Ik hoor er woensdag meer over. Op de moestuinen van het NME alhier, die ietwat verwaarloosd zijn sinds maart vorig jaar, groeit veel onkruid, onder andere kweekgras. Mijn plan is om verspreid over een groot oppervlak, met enkele meters tussenruimte, de kartonplaten neer te leggen en dan te bedekken met compost en rijpe mest, die hierin grote hoeveelheden aanwezig zijn, gezien de parktuin en kinderboerderij. Daarin worden dan courgettes, pompoenen, kalebassen etc uitgezet, met de bedoeling het omringende onkruid te bedekken met de vele grote bladeren, zodat het onkruid in de minderheid zal raken en de tuinen weer bewerkbaar worden. Roelie, over welke plaats heb jij het, en is daar ook strokarton door particulieren af te halen? Tegen vergoeding eventueel? Quote
DirkDW Geplaatst: 26 april 2021 Geplaatst: 26 april 2021 Op 24-4-2021 om 19:24, Maak zei: Gebruik jouw gezonde verstand: kijk en oordeel zelf https://www.mijnzakengids.nl/schadelijke-stoffen-verpakkingen-mythe-voorbij/ Door welke wetenschap wordt dit artikel ondersteund? Lijkt me nu niet echt een deftige bron. Al zeker niet als je zelf nog maar 2 posts hebt op dit forum Quote
redzebra Geplaatst: 26 april 2021 Geplaatst: 26 april 2021 (aangepast) Er werd verwezen naar een studie van foodwatch in dat artikel :Rapport_Besmetting_van_ons_voedsel_met_minerale_olie_-_testresultaten.pdf (foodwatch.org). edit: België op dit punt : Huiles minérales - Minerale olie | FOD Volksgezondheid (belgium.be) Langs de andere kant denk ik dat er via andere wegen meer minerale oliën in de tuin komen dan van een stukje karton, graafwerken, kettingzagen, smeermiddelen, behandeld hout en zelfs het jute bindtouwtje enz. Het gaat hier ook over voedselverpakking niet over overdracht via wortels enz. Via gft zal trouwens ook het nodige papier en karton in menige tuin komen. 26 april 2021 aangepast door redzebra Quote
Roelie Geplaatst: 27 april 2021 Geplaatst: 27 april 2021 @HuubvG Strokarton? Daar doen we al niet meer aan sinds 1979.... Maar golfkarton, dat ligt meer in de verwachting. Mocht je belangstelling hebben, ik kan denk ik wel een karretje karton voor je regelen. Even voor de duidelijkheid, voor jou en wellicht enkele andere "buurtgenoten" Ik ga niet het halve land door om karton te gaan bezorgen... Quote
HuubvG Geplaatst: 28 april 2021 Geplaatst: 28 april 2021 @Roelie, shame on me... Strokarton, ik dacht echt dat het bruine golfkarton nog steeds van stro gemaakt zou zijn. Niet dus? Ik herinner me vaag iets van het sluiten van strokartonfabrieken. Verder heel erg bedankt voor het aanbod, maar ik zie er toch vanaf. Ik ben stukje bij beetje het veld gereed aan het maken voor gebruik. Met de handschoen aan de spitvork. Waarschijnlijk krijg ik hulp van vrijwilligers en kunnen we er gezamenlijk wat van maken. Mede gezien bovenstaande berichten zonder kartonplaten. Quote
Roelie Geplaatst: 29 april 2021 Geplaatst: 29 april 2021 Herinner je vaag iets over het sluiten van strokartonfabrieken? Nou, ze zijn niet gesloten, maar doen het nu anders. De fabrieken van W.A.Scholten en Hooites Beukema ruik je nu niet meer, dat is het grote verschil... Maar goed, nu weer on topic.... Quote
Slane Geplaatst: 18 maart 2023 Geplaatst: 18 maart 2023 Om de bodem gevuld met onkruid en gras niet te hoeven omspitten of verwijderen is een goede manier de afdekmethode. Dit kan het best met karton omdat iedereen wel wat oude dozen heeft, maar ook een houten plaat of planken voldoen. Het karton (met hier en daar wat stenen) kan ook na het vergaan van de onkruidlaag worden weggehaald! en hoeft niet ondergeschept te worden met mulch. Na het verwijderen van het karton kan er mulch op de vergane laag geschept worden en daaroverheen een laag van bijvoorbeeld houtsnippers, groenrest en gemaaid gras of hooi. Op die manier komt er geen kartonrest in de grond en kun je zelfs eerder beginnen met planten. Succes allemaal! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.