NieuweTuin Posted April 8, 2019 Share Posted April 8, 2019 Wij zijn vorig jaar verhuisd. In ons vorige huis had ik een rode bessenstruik geplant die vorig jaar voor het eerst een beetje oogst gaf.. en toen gingen we verhuizen.Dus nu ben ik enthousiast aan de slag om snel een nieuwe rode bessenstruik (heb een Rovada gekocht) te planten.Omdat de rode bessenstruik er wat eenzaam komt te staan (stukje tuin van 1.60 x 3.80 breed met pad ernaast) leek het me helemaal geweldig om er een blauwe bes bij te zetten. Na wat lezen lijkt het me dan helemaal handig om er 2 (verschillende) te zetten. Mijn vraag is: kan je blauwe bes - rode bes - blauwe bes plaatsen? Of is dat geen handige combinatie? En kan je ook een hele vroege met een hele late blauwe bes combineren? Kruist zich dat nog met bestuiven? Want het zou extra leuk zijn als we een lange bessen-oogst hebben. En eerlijk is eerlijk, ik heb geen kaas gegeten van tuinieren (wel van besjes mjam), maar we hebben een tuinkalender die we braaf volgen. Dus nieuwe planten en instructies voegen we er aan toe en dan hopen we dat we er vanzelf handigheid in krijgen. --update: duidelijkere topictitel-- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fruittuin17 Posted April 8, 2019 Share Posted April 8, 2019 Blauwe bes heeft hele zure grond nodig. Makkelijker is rode bes en witte bes en roze bes bijvoorbeeld. Dat zijn allemaal aalbessen alleen verschillende kleuren.Of je neemt kruisbes, ook erg lekker.Anders kun je ook nog ipv blauwe bes, honingbes nemen. Zijn alleen wel lelijke struiken vind ik.Als je van jam/gelei maken houdt kun je ook voor zwarte bes kiezen. Rauw niet te vreten maar in de jam de aller lekkerste.Opties zat dus. Blauwe bes is moeilijke teelt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted April 9, 2019 Share Posted April 9, 2019 Blauwe bessen vind ik juist zeer mooie struiken. Sommige rassen worden ook mooi rood in de herfst. Worden wel niet zo groot als aalbessen is mijn ervaring.Als je een blauwe bes zet, neem dan minstens twee verschillende rassen blauwe bes zodat ze elkaar bestuiven. De rode bes geeft alleen ook al veel bessen. Naar mijn weten bestuiven rode bes en blauwe bes elkaar niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NieuweTuin Posted April 9, 2019 Author Share Posted April 9, 2019 Blauwe bes heeft hele zure grond nodig. Makkelijker is rode bes en witte bes en roze bes bijvoorbeeld. Dat zijn allemaal aalbessen alleen verschillende kleuren.Of je neemt kruisbes, ook erg lekker.Anders kun je ook nog ipv blauwe bes, honingbes nemen. Zijn alleen wel lelijke struiken vind ik.Als je van jam/gelei maken houdt kun je ook voor zwarte bes kiezen. Rauw niet te vreten maar in de jam de aller lekkerste.Opties zat dus. Blauwe bes is moeilijke teeltZal de rode bes er last van hebben als ik de grond vermeng met tuinturf? De helft van ons gezin is namelijk dol op rode bes, maar we hebben allemaal heel graag blauwe bes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mastert Posted April 9, 2019 Share Posted April 9, 2019 In het algemeen, wordt er vanuit gegaan, dat blauwe bes een zuurdere/lagere ph waarde, nodig heeft, om goed bessen te kunnen vormen. Een andere mening, die je ook wel tegenkomt, is dat niet de ph-waarde, maar de aanwezigheid van de juiste schimmels, het belangrijkste is. Dus in ieder geval, zou ik zorgen voor houtsnippers, of andere goede mulch. En misschien kan je van iemand met gezonde struiken, wat aarde van onder aan de struik krijgen, om de juiste schimmels te laten vestigen. De makkelijkste combinatie zou natuurlijk zijn met een andere Ribes. Er zijn zoveel soorten!, ik vind ze zelf lekkerder dan de blauwe bes. Je hebt denk ik ruimte zat om aan een kant, twee elkaar goed bestuivende blauwe bessen te zetten, op dan wat zuurdere grond. Ook die zijn er in allerlei maten, en rijpingstijden. En aan de andere kant een tweede aalbessen struik. Ik denk trouwens, dat je ook nog wel, tegen een hekje, een klimmer, zoals, Japanse, wijnbes, braam, framboos, tayberry, enz. kan zetten. De mogelijkheden zijn oneindig. Ik zelf vraag dan advies bij een goede winkel, bv. eetbaargoed.nl, of kijk anders even op de site bij fruitbomen.net. Daar staan heel veel soorten beschreven, vaak met hoe groot ze worden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fruittuin17 Posted April 9, 2019 Share Posted April 9, 2019 Ik zou de aalbes niet in turf zetten nee.Beter blauwe bes vervangen door honingbes. Lijkt erop maar hoeft niet zo zuur te staan en kan dus beter gecombineerd worden met andere bessen.Maar vergeet ook de kruisbes niet, die is zo heerlijk zoet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertus Posted April 10, 2019 Share Posted April 10, 2019 Nieuwetuin woont in Eindhoven ... dus (zoals ik) op zandgrond en niet op klei.Niet te moeilijk doen ... gewoon blauwe bes zetten, wat turf erbij en stukje verder weer een andere bes.Ikzelf heb op relatief kleine afstand witte bes, zwarte bes, jostabes, kruisbes, blauwe bes ... met prima opbrengsten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brabantse Tuinprins Posted April 11, 2019 Share Posted April 11, 2019 Meeste zandgrond in Midden Brabant is aan de zure kant dus prima geschikt voor blauwe bes. Echter op diverse plekken is zandgrond ook 'klapzand' d.w.z. houdt weinig water vast en droogt zeer snel uit. Met name het gebied ten zuiden van Eindhoven is 'klapzandprairie' (daar is nu al een beregeningsverbod voor weilanden) en minder geschikt voor blauwe bes tenzij je de grond goed verbetert met humus en in droge periodes regelmatig kalkvrij water geeft. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mastert Posted April 11, 2019 Share Posted April 11, 2019 Tuinprins en Bertus, leuk om te lezen hoe plaatselijke omstandigheden zo van invloed kunnen zijn. Klapzandprairie is voor mij nieuw, weer wat geleerd. Bij kwekerij de Zoetewei verkopen ze trouwens de "prairiebes Jahns" , ik geloof een soort kruisbes. Misschien ook een mogelijkheid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted April 11, 2019 Share Posted April 11, 2019 Zal de rode bes er last van hebben als ik de grond vermeng met tuinturf? De helft van ons gezin is namelijk dol op rode bes, maar we hebben allemaal heel graag blauwe bes.Als je blauwe bessen zonder zorgen tussen o.a ribes of kruisbes wil telen bestaat er nog de mogelijkheid een (specie)kuip van voldoende omvang in de grond te graven , de kuip vullen met een grondmengsel van lage ph (hoog aandeel tuinturf), en daarin de blauwe bes planten. Bovenzijde kuip vullen met een laag van enkele cm's mulch wat voor een blauwe bes noodzakelijk is. Na dit karweitje hoef je je op wat snoeiwerk na, en het na een paar jaar af en toe wat mest voor zuurminnende planten geven , nooit meer druk te maken of je blauwe bes zich tussen de andere bessensoorten wel happy vind. Zelf heb ik kortgeleden op deze wijze ook een aantal blauwe bessen geplant. Behalve de info die ik via Google en dit forum vond was de info die ik via pb van een forumlid kreeg (ervaringsdeskundige ) bijzonder waardevol, waarvoor alsnog hartelijk dank. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted April 12, 2019 Share Posted April 12, 2019 Snijd je dan de hele bodem uit de speciekuip, of is -voor de afvoer-van overtollig water- het boren van een fors aantal grote gaten voldoende? Of: Zou het maken van een muurtje (waterdicht vijverfolie rondom, tot iets van 50 cm diep) ook afdoende zijn? Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
TomP Posted April 12, 2019 Share Posted April 12, 2019 Turf gewoon door de bodem mengen is een oplossing die goed werkt voor 'korte' termijn = feedback medewerker Schrijnwerkers te Meeuwen Gruitrode - kwekerij blauwbessenook nagevraagd bij Blue Berry Fields (andere kwekerij van blauwe bessen te Beringen) > zij bevestigden dit De oplossing die Frans aanhaalt, metserskuip, werkt héél goed, ingraven (minder gevoelig aan temperatuur en uitdroging) en mulchen en klaar.Kuip moet vooral breed zijn, diepte is van minder belang omdat ze relatief oppervlakkig wortelen.Gewoon enkele gaten in de bodem (enkele cm's erboven zodat er veelal een voorraadje water is) werkt perfect. Wat Henkg als oplossing geeft lijkt me ook interessant, is tenslotte ook een soort van kuip die je maakt maar wat dan met het teveel aan water?Geen idee of je makkelijk gaten kan maken, mss met een verhitte pook insmelten?, zonder dat dit uitscheurt. Of bedoel je Henkg gewoon als soort van afboording en niets op de bodem? Zou een oplossing kunnen zijn voor iemand die een lange strook wil aanleggen met meerdere planten?Wel stukken arbeidsintensiever, bij kuipen graaf je gewoon een gat per kuip op de juiste afstand, een strook moet volledig worden uitgegraven.Prijs van kuipen valt reuze mee dus daar moet je het niet voor laten. Prijs van vijverfolie (EPDM) zal vermoedelijk (maar kan mis zijn!) hoger zijn maar zoals gezegd, dit is zeker een interessant idee... Als je in zandgrond (en andere) grote hoeveelheden compost inwerkt dan verbetert dat de waterhuishouding sterk.Compost buffert water en is ineens een perfecte gift van humus en zorgt voor de nodige schimmels.Makkelijkst is natuurlijk als je op zure grond zit dan geen gedoe met turf, kuipen, folie of what ever. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted April 12, 2019 Share Posted April 12, 2019 Er zijn overigens 2 zeer uitvoerige topics die de teelt van blauwe bessen behandelen he ? 1 over teelt in kuipen, ingegraven of niet, afwatering, waterbuffering en mengverhoudingen substraten en 1 voor teelt in de volle grond. Zie zoekfunctie Kunnen we dit topic over de vraag houden, waar dit topic over gaat. Thnx Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted April 12, 2019 Share Posted April 12, 2019 Er staat nog een interessante vraag open van topic starter waar ook ik graag een antwoord op zou willen hebben.En kan je ook een hele vroege met een hele late blauwe bes combineren? Kruist zich dat nog met bestuiven? Want het zou extra leuk zijn als we een lange bessen-oogst hebben.Zo vind ik het vreemd dat op alle labels van de verschillende rassen blauwe bessen die ik kocht als bloeimaand mei wordt aangegeven terwijl bijvoorbeeld het ras Duke al in juli rijp zou zijn en Jersey pas in september. Foute info op de labels wat bloeitijd betreft of klopt dit inderdaad ? Als het klopt (wat ik hoop want kruisbestuiving bij blauwe bes is altijd beter dan zelfbestuiving) dan zou ongeacht het ras er altijd een kruisbestuiving mogelijk zijn. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brabantse Tuinprins Posted April 13, 2019 Share Posted April 13, 2019 Van sommige soorten groeien en rijpen de bessen langzamer dan van andere terwijl ze toch ongeveer op dezelfde tijd bloeien. Hetzelfde zie je bij appels, peren, kersen etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TomP Posted April 13, 2019 Share Posted April 13, 2019 Het enige dat ik hier kan vaststellen is dat ze toch ook op verschillende tijdstippen bloeien.Heb er een 3 tal die de bloei al voorbij zijn, de rest moet nog beginnen dus qua bevruchting zal men toch de juiste soorten moeten combineren. Afrijping van de soorten verloopt over een periode van +/- 8 weken, was meteen ook de reden waarom ik allemaal verschillende heb gezet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sparky Posted April 14, 2019 Share Posted April 14, 2019 De bloei van de meeste blauwe bessensoorten overlapt elkaar prima. Vroege soorten bloeien in de regel inderdaad iets eerder, maar het verschil in oogstrijpheid zit hem vooral in de ontwikkeling van de bes na bestuiving. De oplossing voor het gestelde vraagstuk is mijns inziens al genoemd. Zet de rode bes zo in de grond, graaf voor de blauwe bessen een (goed lekgestoken) kuip in waar je turf in doet om in te planten. Ze kun je ze mooi naast elkaar zetten en genieten van de bessen die je wilt hebben. Zo complex is het allemaal niet. De blauwe bes en rode bes bestuiven elkaar niet zoals iemand zich eerder in dit topic afvroeg. Veel plantplezier en veel goede oogsten gewenst! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts