Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoe kom je aan klei-/leemgrond?


Elmigo

Aanbevolen berichten

Tuincentra verkopen veel verschillende soorten tuinaarde en potgrond voor bijvoorbeeld palmboompjes. Mijn carambola vereist voedingsrijke en goed doorlaatbare klei-/leemgrond.

 

Is er een manier om dit zelf te maken of ergens te kopen? Hoe of waar zou je mij aanraden om dat te doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus je tuin bestaat uit zandgrond?

Indien ja dan gewoon Bentoniet toevoegen.

 

Bentoniet = kleine kleimineralen uit natuurgesteenten

Deze toevoeging maakt je grond vetter want maakt een verbinding met de aanwezige humus waardoor de grond compacter wordt en ook beter vocht vasthoud en de opname van voeding verbetert.

 

Graaf de nodige hoeveelheid zand uit je tuin, meng met een flinke hoeveelheid compost en Bentoniet.

Bentoniet kan tot 10x zijn eigen gewicht aan vocht opnemen.

 

Off Topic...

Carambola is toch stervrucht hé?

Al eerder geprobeerd?

Lukte dit dan? Vruchten kunnen oogsten/eten?

Zet je de plant in de winter dan binnen of volstaat de serre met wat extra bescherming??

Link naar reactie
Delen op andere sites

TomP vroeg het hierboven al: wat heb je nu?

Ijsselmeerpolders: klei.

Zie deze bodemkaart (geheel Nederland): https://www.wur.nl/web/file?uuid=923a46de-bbff-459d-986a-e614f94e334b&owner=112e842f-28bd-4d36-9b6d-52aa0a473d45

Helaas zijn de stedelijke omgevingen niet gekarteerd.

Komt waarschijnlijk omdat het dan sterk afhankelijk is van het bouwrijp maken, en wat ze in de tuintjes gestort hebben.

 

Misschien ook interessant: https://www.vanraaijen.nl/tuinaanleg/tuinaanleg-almere/

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is vijvergrond min of meer het zelfde als klei leem en ook goed doorlaatbaar? Is dat niet beter geschikt voor waterplanten qua samenstelling? Het is alleen dat de grond ondanks dat het uit klei bestaat ook goed doorlaatbaar moet zijn, maar vooral in de zomer ook goed vochtig moet blijven. Voeg ik dan gewoon een handje vermiculiet toe aan de klei mix? Ik weet niet of ik iets geks zeg nu hoor... Bentoniet is als ik het goed begrijp het zelfde als kleileem?

 

Carambola is inderdaad een stervrucht. Heb er zelf nog nooit een mogen oogsten, of überhaupt laten groeien. Een kennis wel, die heeft er een in pot in de serre en 's zomers buiten in de volle zon. Ze kunnen temperaturen net boven het vriespunt verdragen, maar niet voor een lange tijd. Ze kunnen ook niet tegen warme, droge wind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de linkjes trouwens! Nu zit het zo, ik heb aan een vriendelijke mevrouw met een stuk land gevraagd om klei-/leemgrond. Ze wist niet zeker wat ze zelf had, maar ik heb wat van deze grond mee mogen nemen. De brokken zijn hard als steen maar verpulveren tot zand als je erop slaat met de hamer. Ook zitten er schelpjes in en als je het nat maakt wordt het zachte grijsbruine modder.

 

2019042300015335031555972724.jpg

 

Heeft iemand een idee of dit inderdaad kleileem is? Het lijkt wel wat zanderig. Dat ik straks niet alle planten de hoek om stuur met verkeerde grond

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt mij gewoon klei, middelzwaar. Als het uit de buurt komt: zeeklei. IJsselmeer was vroeger immers zee: Zuiderzee.

Wel erg droog. Voor gebruik in een pot zou ik het eerst verpulveren tot brokken van maximaal ongeveer pingpongbal grootte en daarna goed vochtig maken, en houden. Niet kletsnat, dan spoel je waardevolle voedingsstoffen uit. En modder / blubber laat geen lucht door.

(Voor een "gewone" teelt, aardbeien / aardappelen en veel meer zou ik humus (organische mest / compost) toevoegen, ook om het luchtiger te krijgen.)

 

Wat is klei: https://nl.wikipedia.org/wiki/Klei Leem is enigszins vergelijkbaar, maar op een andere wijze ontstaan.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bentoniet zijn gewoon kattebakkorrels. Leem is grovere korrel toch.

 

Vijverbodem moet toch waterdicht zijn?

 

Klei wordt normaal toegevoegd om vocht vast te houden en voor een compactere groei, door lagere doordringbaarheid voor wortels.

 

Is er geen duidelijker/concreter substraatadvies voor die teelt?

 

Edit: dit is enige wat ik zover kan vinden, chrome vertaald uit Koreaans:

 

carambola

Carambola (Averrhoa carambola) is een boom die groeit in Maleisië en Indonesië. Het produceert karakteristieke, stervormige vruchten met gele kleur. Deze bloem heeft aantrekkelijke, harige bladeren. Het gebeurt dat thuis bloeit en bevrucht (4-5 jaar na het planten). Zaden moeten worden gezaaid in een mengsel van nat turf en zand met een transparant materiaal (om de luchtvochtigheid te verhogen en het risico van vernietiging van jonge bomen door tocht te verminderen). Carambola ontspruit snel - een week na het zaaien. De pot moet in een halfschaduwrijke plaats worden geplaatst. https://nl.newpathwaytohealth.com/jekzoticheskie-cvety-nazvanija.html

 

Anders even vragen bij de palmvrienden die telen een grote varieteit aan tropische exoten: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=36&t=13724.

 

Duitse zadenverkoper heeft de volgende tip:

 

germination instructions Averrhoa carambola - Starfruit:

Please use for sowing Jiffy 7 Peat Pellets, soak them in water and put in a plastic pot.

Alternatively, normal seed substrate could be used as well.

 

Sow the seeds on the peat pellets and cover the seeds with a thin layer of peat (about 2 mm).

 

Then put the plastic pot in a ziplock bag - with a pot size of 6 cm , a ziplock bag of size 12 x 17 cm is recommended . Fill in the ziplock bag as much tap water with a few drops of universal fertilizer, so that after the absorption of the substrate a few mm of water remain on the bottom. Then close the ziplock bag - Ready!

 

More watering is not required because no moisture evaporates through the ziplock bag .

 

Location: on the windowsill or in a small greenhouse in partial shade, daytime temperatures at about 75-83 F, somewhat lower at night at 68-75 F. The resulting micro-climate provides ideal conditions for germination. https://www.exotic-plants.de/seeds/fruit-trees/Averrhoa-carambola.php

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal het inderdaad maar mengen met wat compost om het luchtiger te maken. Het ziet er verder goed uit. Het komt wel van een onbekende plek dus ben wat huiverig om hier mijn planten in te zetten. Zeker als het om een tropische vrucht gaat zoals de averrhoa carambola.

 

Bedankt voor de info iedereen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...