Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Alles over Dahlia's

Featured Replies

Geplaatst:

Oh @Vinky wat prachtig! Zowel in de tuin als in de vaasjes! En wat veel 😍. Die grote witte, is dat de café au lait?

Geplaatst:

Ja, die grote witte is de café au lait @Dahli. Op de foto's komt het niet goed naar voren, maar de kleurnuances die er in zitten zijn heel subtiel, van crème naar roze en paarsig. en een zweem van koffie verkeerd. Het is nu te laat om betere foto's te maken, maar als je wilt doe ik dat morgen.

Geplaatst:

Ze zijn super mooi!

Hier waren de 3 planten die ik had volledig weggevaagd door de slakken. Hoop volgend jaar op net zulke mooie bloemen als die van jullie.

Geplaatst:

Prachtig @Vinky.

Ik ben dit jaar al tevreden met het in levenhouden van alle knollen, eigenlijk. En af en toe krijg ik een bloem voor de moeite 🙂

Deze heet nu roomijs met veel  bramensiroop, want het kaartje is opgegeten (zelfs kaartjes met een dahliafoto worden gewaardeerd door de slakken), maar ik heb de bestellijst nog wel om op te zoeken hoe ie officieel heet

IMG_20240820_201528972.thumb.jpg.9991a71111f6604597e31b2f3b9778d6.jpg

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Wat een beauty met die gekrulde blaadjes!! Als je wilt opzoeken hoe deze heet, graag! Hij staat nu als ‘roomijs met bramensaus’ op mijn lijstje voor volgend jaar. Om alvast te onthouden 😊.

Geplaatst:

Het is dahlia "Tartan". Ik heb er zelf ook gelijk een niet eetbaar label bij gezet.

Geplaatst:

😂 Dank je @woldistel!

Geplaatst:
Op 22-8-2024 om 09:27, woldistel zei:

roomijs met veel  bramensiroop, want het kaartje is opgegeten

Lachen, hoe je een dahlia kunt omschrijven 😍

Tegen het opvreten van labels en kaartjes (of verkleuren of verregenen), hang ik ze niet aan de planten. Bij het planten van de uitgelopen knollen in het voorjaar, als ze nog klein zijn, leg ik een naamkaartje bij iedere soort en dan zet ik het geheel op de foto, zodat ik precies weet wat waar staat. Dat kaartje kan daarna weg. Verder teken ik ook altijd een plattegrondje, met een noordpijl, zodat er geen misverstand is over links/rechts en opdekop.

Voor iedereen bij wie het een drama werd dit jaar: hopelijk kun je gezonde knollen overhouden en gaat het volgend jaar beter 👍

Toevoeging:

Ik zie op foto's dat ik het dit jaar anders had gedaan. Na het planten geen naamkaartjes bij de planten gelegd, maar stokjes gezet en daaraan een wasknijper met de naam er op. Maar het idee is hetzelfde: na het planten haal ik dat weer weg.

Foto is van 8 mei toen de laatsten de grond in gingen.

IMG_0829.thumb.JPG.b2129bf346b92605c0830126be280b0a.JPG

aangepast door Vinky

Geplaatst:

Nog eentje voor @Dahli, de café au lait. De bloemen zijn aan de achterkant net zo mooi als aan de voorkant.

IMG_1073.thumb.JPG.6bfc86a0eb455b012e40c48770909f21.JPG

Geplaatst:

Ook een hele mooie!

Geplaatst:

Oooh 🥰

Geplaatst:

Prachtig @Vinky! Jouw Café au lait en de Tartan van @woldistel staan op het lijstje voor volgend jaar! Morgen ga ik de eerste Penhill watermelon plukken, die vult in z’n eentje ook een hele vaas. Foto volgt.

Geplaatst:

Die PW gaat bij mij niet bloeien, maar de andere Penhill, Dark Monarch heeft een knop. Dan moeten er nog een paar andere bloeien. Maar zijn in ieder geval nog in leven.

Zaadmengsel van de Tuinen van Weldadigheid zit nog in de zakjes. 

Ach volgend jaar wordt alles geweldig 🤞😀

Geplaatst:

Hier is hij dan de PH watermelon, net voor het noodweer geplukt gelukkig! Heb de diameter van de bloem gemeten, 25 cm 😃

IMG_6444.jpeg

Geplaatst:

@Dahli Wouw.... wat een mooi exemplaar!

Geplaatst:

Dit jaar duurde het erg lang voor er bloemen kwamen, pas sinds 2 weken geleden. Daarvoor werden iedere keer de knoppen eruit gegeten door de slakken. 

Geplaatst:

Tsja, die slakken @Gitta, daar hebben we het al over sinds eind mei.

Maar het mooie is: vorig jaar kon ik op 12 november nog een vaasje vol dahlia's plukken. Daar gaan we voor 🤩

• 2 weken later...
Geplaatst:

Kevin Floodlight 

IMG_20240906_162907.thumb.jpg.97867577fb89b8eabe5739fde507a089.jpg

Cafe au lait royal

IMG_20240906_162919.thumb.jpg.120c40e58aa26f52fea579f63ae802aa.jpg

Smokey zou dit jaar nog kunnen bloeien, maar heeft nog geen knoppen.

De andere 3 zijn te klein en iel, wegens aanhoudende slakkenvraat.

Geplaatst:

Deze kwam dit voorjaar spontaan weer op, blijkbaar vergeten op te graven. Geen idee hoe hij heet want hij zat vorig jaar in zo’n pretpakket. Bloeit pas net, dus wel een latertje.

IMG_6489.jpeg

Geplaatst:

@acpronk Die kleurt echt veel rozer door dan de gewone c-a-l. Mooi, hoor 😍

Geplaatst:

1 dahlia + 1 hortensia = volle vaas 😀

IMG_20240912_174106194_PORTRAIT.thumb.jpg.ce28969cc83db5e2e1779c2e661b6f0b.jpg

Geplaatst:

Oh @acpronk wat een mooie!

• 3 weken later...
Geplaatst:

Heeft er iemand van jullie ervaring met het laten zitten van de knollen in de winter? Ik heb veertien dahliaknollen in verhoogde bakken gestopt maar zelfs daar hebben de slakken een feestje gehouden. Nauwelijks drie van de knollen hebben bloemen gegeven (lang leve de Café au lait!). Als ik de knollen wil opgraven, moet ik heel de bak overhoop halen omdat ik dus niet kan zien waar er nog een knol zit. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.