Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Alles over Dahlia's


geedee

Aanbevolen berichten

Mijn reactie was meer voor @MSDG, in potten bevriest alles sneller.

In de vollegrond heb ik een grote betontegel op mijn dahlia's gelegd, dan rotten ze niet zo snel en ook bevriest de grond daaronder niet zo snel. Idee heb ik van @Mellie overgenomen, die doet dat ook. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van alle dahlia’s 1 soort aantal weken geleden uitgegraven. Deze zat in een pot, dus om bevriezen te voorkomen. Wat ik vreemd vind is dat het allemaal ronde knolletjes zijn, in plaats van de gewoonlijk langwerpige. Heeft iemand dat ooit gezien? Misschien omdat het een enkelbloemige is? Geeft oranje bloemen, geen idee welk soort, maar de bijen zijn er dol op 😃.

 

Vrijdag 8 nieuwe soorten besteld: 4 dinnerplates en 4 enkelbloemige voor de insecten. Ze komen begin maart, ik trek binnen alles voor. Tegen die tijd wordt mijn man gek van alle volle vensterbanken… 😊.

IMG_5595.jpeg

IMG_5173.jpeg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Ik heb gisteren ook dahlias besteld (bij famflowerfarm). Allemaal gevulde grootbloemigen. Maar volgens de website krijg je maar één knol, geen cluster, trouwens.

 

Tartan, Penhill Watermelon, Penhill dark monarch, Hollyhill spider woman, Myrtle's folly, Pinelands princess en Tsuku yori no shisha. Als het goed is zit er ook nog een gratis Cafe au lait bij omdat het valentijnsdag was. En ook nog wat Zinnia zaden besteld, want daar ben ik vorig jaar ook verliefd op geworden 🥰

 

Dus toen ik vanmiddag bij de Action wat kokosblokken ging halen, hadden ze daar natuurlijk óók dahlias en voor maar €1,95! Dus daar ook nog maar een paar zakken van meegenomen. Half gevulde bloemen, dus daar hebben de insekten ook nog wat aan.

Dan heb ik nog alle knollen van vorig jaar en nog een heel mooi zaaimengsel van de Tuinen van Weldadigheid. 

 

Nu maar hopen op een dahlia-vriendelijk jaar 😀

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@woldistelvrees dat die dahlia’s van de Action voor die prijs niet erg insectvriendelijk zijn helaas. 😩 Biologisch gekweekte dahlia’s zijn erg prijzig en kosten minstens 3x zoveel.

 

Het lijkt erop dat ik al m’n dahlia’s zowaar heb weten te redden dit jaar door ze opgepot eerst in de kas en nu op zolder te hebben gezet. De eerste beginnen alweer uit te lopen, dat was niet echt de bedoeling natuurlijk. Maar ik ben allang blij dat ze niet beschimmeld of verrot zijn en in leven houden lukt me wel. 😄

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, MSDG zei:

dat die dahlia’s van de Action voor die prijs niet erg insectvriendelijk zijn helaas.

 

Ik heb het niet over de kweekmethode, maar over de bloemen.

 

Edit: type bloemen. De enkel- of weinig gevulde bloemen zijn voor insekten goed qua stuifmeel. 

aangepast door woldistel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat begrijp ik, maar de insecticiden die gebruikt worden bij de opkweek komen vaak via de bloemen alsnog in de insecten. Het is een lastig onderwerp, maar ik ga er inmiddels vanuit dat je een paar jaar nodig hebt voordat alle residu weg is en je planten dus schoon zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond eerst dat ik wel genoeg dahlia’s had, maar toen door jullie berichten toch niet. Dus heb ik er net weer (te veel) besteld bij Huijberts (alles bio). Dit keer minder open, dat zijn de dahlias die al heb wel. Deze zijn voor mijzelf voor de pluk. Nu eens kijken of ik ze op tijd steun, zodat de stelen ook recht worden. :

image.jpeg.688469502087e777a574fb4e5bad0262.jpeg

Dahlia David Howard
 
dahlia-sylvia-maren-bio.jpg
BIO Dahlia Sylvia (Maren)
 
dahlia-kiev-bio.jpg
BIO Dahlia Kiev
 
dahlia-my-love-bio.jpg
BIO Dahlia My Love
 
dahlia-orfeo-bio.jpg
BIO Dahlia Orfeo
 
dahlia-sandra-bio.jpg
BIO Dahlia Sandra
 
dahlia-seattle-bio.jpg
BIO Dahlia Seattle
 
dahlia-bilbao-bio.jpg
BIO Dahlia Bilbao
 
  • Like 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Lang op gewacht, maar vandaag geleverd: mijn nieuwe soorten dahlia’s. Het is toch net een snoepwinkel 😉?! Een aantal hele grote omdat ik die zo mooi vind en wat enkelbloemige, ook mooi, maar vooral fijn voor de insecten. Dit weekend pot ik alles op zodat ik half mei hopelijk wat flinke planten in de volle grond kan zetten. Kan niet wachten tot ze gaan bloeien!

IMG_5696.jpeg

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoera, mijn bestelling van dahliaknollen is ook binnen🤸! En wel clusters i.p.v. een enkele knol, dus dat had ik vast verkeerd gelezen. Heel blij mee, ook nog zaden voor Zinnias en een wollige gevulde zonnebloem.

IMG_20240326_1558110272.thumb.jpg.3028b7714eb3604e8ade8027aa0ec304.jpg

 

Happy,happy,happy 🤩

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

😀

Mijn knollen zagen er ook goed uit, er waren in de doos een paar kleine tubers afgebroken, waarvan er eentje al wat uitgelopen was. Dus die heb ik gelijk opgepot.

De rest van de clusters ga ik komend weekend voortrekken. Ik heb ook nog de Penhill dark monarch erbij als mooie aanvulling op de Watermelon. Nou ja, hoop ik.

Dit is mijn eerste keer voor het kweken van dinnerplates en ik verwacht niet veel verschil met "gewone" dahlias. Als ik maar op tijd een steuntje neerzet. Ik heb ook nog wat zaai-dahlias ter aanvulling. 😍

aangepast door woldistel
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook weer een dahlia gekocht, Mexican star. Schijnt naar chocolade te ruiken, ik ben benieuwd.

 

Tot nu toe ben ik met al mijn dahlia's heel blij. Ook leuk om te zien dat @mdubbelm de oranje boldahlia's heeft gekocht die ik ook heb. Ik word al blij als ik dat plaatje zie. 

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zie dat er verschillende leden een voorliefde hebben voor de dahlia .

Misschien dan eens kijken op angelo dorny .be 

Hij heeft pas zijn 11de boek uitgegeven  met als titel dahlia , ode aan de koningin van de pluktuin .

Boek met veel uitleg en foto's .

Andere boeken zijn onder meer liefde voor kippen ,tomaat , goed gezaaid  enz .

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26-3-2024 om 16:27, woldistel zei:

clusters i.p.v. een enkele knol, dus dat had ik vast verkeerd gelezen.

 

De verwarring komt doordat 'dahliacluster' geen gangbaar woord is.

Het heet dahliaknol. En het is een cluster van tubers  ;-)

 

En ja, héérlijk dat het weer begint. Ik heb ze ook dit jaar weer in de grond laten zitten.

Vorig jaar had ik er ook een stel gestekt, maar die kreeg ik niet goed de winter door. Dit jaar weer proberen.

  • Like 2

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Het begin is er weer. De dahlia's bij de composthoop beginnen weer boven de grond te piepen. Dit stukje grond krijgt dan ook maximale zon en dat is goed te merken ook. Een dag of 10 geleden heb ik de beschermlaag tegen vorst, bestaande uit bladeren en het afgesneden eigen loof van vorig jaar, weggehaald. Komt er toch nog een nachtvorstje dan is er snel een vliesdoek overheen gelegd.

 

dahlia6.thumb.JPG.a9e1d4798b82a2b46fdd94d336a5102f.JPG

 

dahlia7.thumb.JPG.a56701263b55da5147947d254959220c.JPG

 

dahlia8.thumb.JPG.3ef8a464c698eb449707a331fe14a217.JPG


Onderstaand plekje is wat kouder en hier laat zich dan ook nog geen uitloper van een dahlia zien. Dat kan niet lang meer duren en daarom heb ik hier vandaag de afscherming tegen vorst weggehaald zodat ik slakken in de gaten kan houden die anders onder het bladerdek ongestoord hun gang zouden kunnen gaan. 

 

dahlia9.thumb.JPG.92b4678ec88c1fbbee14b5bf7bc725f9.JPG


 

  • Like 4

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vooralsnog ben ik erg blij met mijn keuze om de dahlia’s thuis voor te trekken in m’n nieuwe IKEA kasje. Ze zijn allemaal mooi aan ‘t spruiten en iedere dag even een kleine check op naaktslakken voorkomt erge schade tot nu. Helaas wel een derde knol met gal. 😫 Heb dat stukje verwijderd en hopelijk kan de knol gewoon lekker groeien, maar zal wel niet…

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...