Geplaatst: 2 juni2 Jun Wat mooi @Frans, zo groot al. Ik heb twee zaadjes uit de BZD van dit jaar. Als ik zie hoe snel het kan gaan (was ze eigenlijk vergeten), dan ga ik ze deze week zaaien.
Geplaatst: 2 juni2 Jun Plant stond in de volle grond en in 2018 gekocht. Al die tijd op dezelfde plek gestaan. Vind het heel erg balen. Niet dat ik wat met de peper doe, maar vond het toch een geinig ding. Vooral de mega doorns vond ik wel wat hebben.
Geplaatst: 2 juni2 Jun 49 minuten geleden, Dahli zei: ga ik ze deze week zaaien. Ik weet dat Frans, Henk en ik alle drie van hetzelfde zaad hebben gezaaid en alleen Frans had succes. Hij heeft de zaden dacht ik een koude behandeling gegeven. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 3 juni3 Jun Ja, mijn vorige zaai is mislukt. Twee maanden geleden opnieuw gezaaid, met vers zaad. Eerst een week of zes bij kamertemperatuur, nu staan ze alweer twee weken in in de koelkast. Over 3 weken weer een week of vijf bij kamertemp. En daarna weer een tijdje in de koelkast Daarnaast ga ik in oktober de luie manier doen: zaaien (veel) in een bloembak, buiten, onder een afdak. Daarna gewoon afwachten tot maart / april ... Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 3 juni3 Jun Dat zaad wat jij heb Dahli is denk ik uit 23. Ik heb nog van 24 als je het wilt proberen. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 3 juni3 Jun 1 uur geleden, appelvrouw zei: Dat zaad wat jij heb Dahli is denk ik uit 23. Ik heb nog van 24 als je het wilt proberen. Dank je wel voor het aanbod! Maar ik heb net even gekeken en de zaadjes die ik uit de BZD heb, zijn ook van 2024 van @Arja. Tenminste, dat heb ik er op geschreven 😃. Als ik @henkg zo lees, dan ga ik voor de luie methode. Dat op en neer de ijskast in, dat gaat hier ongetwijfeld mis. Dat ga ik vergeten omdat het steeds verder achterin verdwijnt. Ik heb het voor begin oktober op de kalender geschreven.
Geplaatst: 3 juni3 Jun Ik heb wat zaden van vorig jaar a la luie methode van @dahli in een bakje gegooid… hopelijk doet het wat. Was toch meer aan gehecht aan die duivelse doornen dan ik dacht [emoji849]
Geplaatst: 13 juli13 Jul Onze Szechuan deed het vorig jaar prima, we hadden toen onze - het zij bescheiden -eerste echte oogst. Dit jaar zijn er alweer veel bessen te zien, maar het blad wordt langzaamaan rood. Ziet er niet goed uit. Balen. Het is op een plek in de tuin waar ook al twee meidoorns het loodje gelegd hebben, en de nashi peer een rare kale stam heeft zonder bast. Misschien is er een verband.
Geplaatst: 13 juli13 Jul Hopelijk een erg vroege herfst?Mijn "koelkast"-zaai staat net weer bij kamertemperatuur. Laatste keer, een vervolgpoging pas in november. Dan de luie methode. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 13 juli13 Jul Zou wel heel vroeg zijn, en geen idee waarom. Aan mijn foto's te zien was het blad in september vorig jaar nog knettergroen.Luie methode is zaailingen zoeken onder de bestaande struik?
Geplaatst: 13 juli13 Jul De luie methode is natuurlijke stratificatie in de winter buiten. Ik reed vandaag door het dorp, maar ik zag ook al flink wat blad vallen. Oude bladeren, of de droogte of zonnestress? Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 14 juli14 Jul Rood blad = stress.Staat deze Zanthoxylum aan de natte kant of krijgt die veel water?
Geplaatst: 7 augustus7 Aug Er is er eentje opgekomen!Zaai op 27-04, bij kamertemperatuur. Daarna ongeveer elke 3 weken verhuisd naar koelkast en v.v.Terzijde: vergeleken hiermee was die Golden egg best wel snel met kiemen.^ Nu nog een paar dagen de harde zaadhuls vochtig houden (nevelen en een heel klein stukje vochtig keukenpapier over de huls.Uiteraard ga ik ook door met de overige nog niet ontkiemde zaden: zes stuks licht aangevijld, en zes niet aangevijld. Zoals mijn moeder zei: "ach, het eet geen brood" (weggooien kan wel even wachten).Daarnaast ook de luie methode (methode Gele lis): midden oktober zaaien, buiten zetten, licht vochtig houden, en afwachten tot minstens mei '26. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 8 augustus8 Aug Voor dit jaar: zaaien eind oktober en zaaisel buiten plaatsen. Het zaaisel afdekken met fijn grind om onkruid en mosvorming tegen te gaan. Zorg dat er geen vogels, huisdieren of kinderen bij het zaaisel kunnen komen. Eventueel de pot afdekken met kippengaas. Zaaisel heel de winter buiten laten staan, dat het vriest maakt niets uit. De zaden ontkiemen in april/mei afhankelijk van de temperatuur in het voorjaar.N.B. Alleen vers zaad gebruiken. Mijn ervaring is dat zaden die een jaar oud zijn bijna niet meer kiemen.
Geplaatst: 29 augustus29 Aug Ze gaan traag, maar gestaag. Zaai 27 apr, opkomst 7 aug. Ze zijn inmiddels verspeend naar verse potgrond.Wat ik bijzonder vind: het lijkt er sterk op dat uit één zaadje er drie plantjes gekomen zijn. Bij verspenen zag ik dan ook drie aparte worteltjes. Wat opvalt is dat de rechtse plant kiemblaadjes (zaadlobben) heeft, de andere twee niet. De zaden waren groot genoeg om ze -met een pincet- keurig apart te zaaien, op zeker 2 cm van elkaar.Close up van de drie-eenheid, direct na opkomst:Dat zie ik ook op deze foto (rechts) van @Brabantse Tuinprins :https://www.moestuinforum.nl/topic/24015-szechuanpeper-zanthoxylum/page/3/#findComment-500060Ze staan nu nog binnen, onder een LED batten. Is het beter om ze nu buiten te zetten, en buiten te laten? Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 29 augustus29 Aug Ik ga ook naar eens zaaien, want onze boom is inmiddels een skelet geworden.
Geplaatst: 1 oktober1 Okt Ze leven nog, en er zit groei in (maar niet in nr. 3)Zonet verpot van P9 naar P11.Vraag: Ze staan nu nog binnen. Wat zal ik doen? Tot het voorjaar binnen houden, of vanaf nu naar buiten (wel eerst een paar dagen afharden) Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 1 oktober1 Okt Henk hier het antwoord van de gulle gever van de zaden:Je pense que tu peux essayer dans un endroit un peu protégé ... Le Sichuan est rustique mais il sont très jeunesGardes un à l'abri, si l'hiver était trop froid.BisesVertaling toegevoegd door henkg:Ik denk dat je het op een enigszins beschutte plek kunt proberen... Szechuanpepers zijn winterhard, maar ze zijn nog erg jong. Houd er eentje veilig voor het geval de winter te koud is.Kusjes We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 2 oktober2 Okt Dank Henk de vertaling was niet mee gekopieerd..( Haha die kusjes..zo Frans😻💋) We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 2 oktober2 Okt De szechuan is hier ondertussen uitgegroeid tot een enorme boom en zit weer vol bessen dit jaar. We hebben hem nu een jaar of 9 denk ik. De eerste jaren in pot was het een kleine plant en groeide nauwelijks. Stond zonder problemen in de winter buiten. Ik denk een jaar of 5 -6 geleden in de volle grond gepland en enorm gegroeid. Zal zaden toevoegen aan de zadendoos. Ik weet niet meer hoe we eraan gekomen zijn, maar het lijkt me dat stekken wellicht sneller gaat als zaaien. Ik snoei hem hier tegenwoordig behoorlijk vanwege de overlast van doornen, dus kan prima stekken nemen. Ik heb geen onderzoek gedaan, maar denk dat voorjaar daar beter voor is.
Geplaatst: 14 oktober14 Okt Op 3-6-2025 om 08:49, henkg zei:Ja, mijn vorige zaai is mislukt.Twee maanden geleden opnieuw gezaaid, met vers zaad. Eerst een week of zes bij kamertemperatuur, nu staan ze alweer twee weken in in de koelkast. Over 3 weken weer een week of vijf bij kamertemp. En daarna weer een tijdje in de koelkast Daarnaast ga ik in oktober de luie manier doen: zaaien (veel) in een bloembak, buiten, onder een afdak. Daarna gewoon afwachten tot maart / april ...Koud kasje koud genoeg? Het zaterdag van Vincent gekregen bosje ligt hier nog in de keuken, enkel zakje opengevouwen https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 14 oktober14 Okt Een koude kas of koude bak lijkt mij ook prima. Daarin is het 's ochtends vroeg net zo afgekoeld als buiten.Maar waarom op één paard wedden? Zaai in twee potten, eentje voor buiten, eentje voor in de kas. En dan ook een stuk of tien zaadjes per pot, om de kans te vergroten dat er op zijn minst eentje opkomt.Misschien overdreven, maar "even" opnieuw zaaien kan pas een klein jaar later.Ik laat de verse zaden van Vincent, nog met velletje, eerst 1 à 2 weken drogen. Zaai eind oktober. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 23 oktober23 Okt Ik laat de verse zaden van Vincent, nog met velletje, eerst 1 à 2 weken drogen. Zaai eind oktoberEen kleine twee weken later:De schilletjes (het te gebruiken product) kwamen vanzelf los, en waren snel gedroogd. Nu nog op zoek naar mijn vijzel.De zaden zijn gisteren gezaaid. Twintig stuks van Goldfish (die hierboven, super vers), en twintig van Appelvrouw (oogst 2024). Bij elkaar moeten er toch wel een paar opkomen. Dat is gelijk een test om te zien of zaad van Szechuan zo snel kiemkracht verliest.Bloembak staat buiten onder een afdak, en blijft daar tot het voorjaar.(En gelijk maar -in dezelfde bak- ook Gele lis gezaaid, veel, heeft dezelfde behandeling nodig) Inhoud bloempot of bak berekenen
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.