Jorieke123 Posted June 14, 2019 Share Posted June 14, 2019 Charly van dit forum heeft nu al een paar jaar echt prachtige tomatenplanten en een geweldige oogst. Om zeer jaloers op te zijn! Met de moestuinforumdag had ze al zulke stevige sterke grote planten om uit te delen! En nu staan ze al dik een meter hoog, bloeien uitbundig, en er hangen al veel tomaten aan!! Nou wil ik wel eens even weten, hoe ze dat toch aanpakt. En zo zijn er vast wel meer forumleden die foto's zien, of bij iemand van het forum op bezoek gaan. En zich dan hevig afvragen hoe diegene toch zulke mooie kolen teelt, zoveel pompoenen kweekt, of van die lange komkommers, of wat dan ook. In dit topic kan je dat hardop vragen, en hopelijk post diegene dan een goede uitleg met hoe hij/zij dat precies aanpakt. Van begin tot eind zeg maar. Graag met veel foto's, uitleg, tekst, enz. Maar kort en beknopt mag ook, als we er allemaal maar van leren? Dus bij wijze van aftrap: Charly, hoe pak jij het aan met die tomaten? Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charly Posted June 14, 2019 Share Posted June 14, 2019 Whoehahaha. Dat is het juist he. Heb het idee dat ik niets speciaals doe! Maar ik zal het stap voor stap gaan uitleggen. Zeer binnenkort. Nu even koken. Leuk idee dit topic sowieso. Kunnen we ook een link maken naar Henkg’s knolselderij topic. En uiteraard wil ik het geheim weten van jouw mega-kolen, Joriek! Quote wees bevriend met kleine dingen Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted June 14, 2019 Share Posted June 14, 2019 Goed topic! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
motormuis Posted June 15, 2019 Share Posted June 15, 2019 Ik ben benieuwd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grork Posted June 15, 2019 Share Posted June 15, 2019 Ah, great, goed idee Jorieke! Bijkomend voordeel: Nu hoef ik vanachter de p.c. niet meer te zeggen dat ik op het forum zit maar een cursus volg. Daar is van huisgenoten vast wat meer geduld voor Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charly Posted June 17, 2019 Share Posted June 17, 2019 (edited) Nou. Komt ie. Hoop dat er wat uit te halen is voor jullie. Hoewel ik het idee heb dat ik vrij standaard te werk ga eindelijk Mijn tomatenopkweekplan is gebaseerd op hoe Diana dat beschrijft op haar Mooiemoestuin.nl site. Ik zaai mijn tomaten rond 1 maart. In een mix van potgrond met ongeveer een kwart brekerszand. In van die trays waar je perkbloemetjes in koopt. In elk gaatje zit dan een p5 (ofzo) bakje. De trays staan op een stenen vensterbank in de woonkamer boven de verwarming in een west/zuidwest erkertje. Ze krijgen veel zon. Als die er is Ik leg de zaadjes op de ‘zaaigrond’ en sprenkel er dan nog een laagje brekerszand over. Gewoon. Heel dun laagje. Dat je het zaadje net niet meer ziet. Ah ja. Ik zorg dat de zaaigrond en de brekerszand op kamertemperatuur zijn. En het brekerszand dat ik als toplaagje gebruik is liefst droog, dat sprenkelt beter. Voorts neem ik me altijd voor om de zaaigrond eenmaal in de bakjes eerst nat te maken, en dan pas te zaaien. Maar dat vergeet ik eigenlijk ieder jaar Als zaadjes eenmaal onder het zand liggen, ga ik met de fijnste stand van de plantenspuit alles vochtig maken. Dat doe ik iedere ochtend en avond. (Grond moet licht vochtig zijn, niet nat. Ik zaai doorgaans 3 of 4 zaadjes per bakje ‘voor de zekerheid’. Die dan vrijwel altijd allemaal opkomen en dan heb ik veeeel meer planten dan gepland/t. Dan als de eerste twee echte blaadjes te voorschijn piepen de zaailingen uitprikken. Eerst allemaal in een eigen p6 balkje. Gewoon weer in de zaaigrond, da’s lekker luchtig. Maar wel diep zetten. Tot zeker halverwege het steeltje. Dan wachten tot ze daarvoor wat groot worden. Nog steeds op dezelfde zonnige plek in de verwarmde kamer. Dus zeg met een blaadje of vier. Dan overpotten in van die snoeptomaten / blauwe bessen bakjes. Die zijn net iets groter dan p9 en zeker wat dieper. Dun laagje potgrond onderin, plantje erin zetten, en opvullen met potgrond, al dan niet nog met wat brekerszand erdoor. Ik graaf dan zeker de halve stengel in weer. Als kiemblaadjes in de weg zitten, knijp ik die eraf. Dan gaan ze weg van boven de verwarming, maar nog steeds in een de verwarmde woonkamer in een raar driehoek erkertje op het zuidwesten. En dan is het goochelen tot aan ergens begin / half april als er wat niet al te koud weer aan komt. Dan gaan ze in hun potjes naar de kas. Beetje wennen. Zo gauw als ik durf gaan ze de volle kasgrond in. Vaak moet ik al een beetje dieven rond deze tijd trouwens. Wederom een flink stuk stengel onder de grond. Nadeel daarvan is dat soms een eerste tros wat over de grond gaat met de laatste tomaatjes van de eerste tros. Maar ik mulch met houtsnippers; die zijn goed droog. En anders knip ik ze af. De planten komen in een kas te staan waar de hele winter kippen hebben lopen schoffelen (en poepen) dan dus de laag houtsnippers, waarin ik gaten maak, die ik vul met compost, dan de plant erin, en nog wat compost. Niet heel veel allemaal hoor. Denk halve emmer per plant. Als ik ze in de volle grond zet, krijgen ze pas steun trouwens. In de vorm van n stok. Of dit jaar: dikke wilgentakken. Verder af en toe wat koemestkorrels of smeerwortelgier. Als ik eraan denk... Ik ben vrij rigoureus met terugsnoeien van blad. Zodat de trossen veel zon kunnen krijgen. En de onderste bladeren niet nattig blijven en ziek worden. Als ik het zo zelf teruglees, is denk ik wat mij enorm helpt: de heel zonnige woonkamer. En dat ik tijdig ompot en de plantjes de ruimte geef. Ik ben niet zo bang voor langere slungels, ik zet ze toch steeds diep weg. Ik meen begrepen te hebben dat men in moestuinland veel streeft naar korte, compacte plantjes. Dat heb ik dus niet zo. Nou ja. Ik wil geen hele slappe lange slungels, maar zo prachtig klein en compact als ik plantjes vaak zie op de mtfd doe ik persoonlijk dus niet. En tot dusverre gaat dat steeds goed. Een ander ding is natuurlijk dat ik redelijk dichtbij de kust woon. Ik kan eerder planten naar de kas brengen dan mensen in t Noorden of Oosten. Verder zou ik echt niet weten wat ik nog kan toevoegen. Maar mochten er onduidelijkheden zijn, gil gerust. Wat ik trouwens deze week ga doen is een dief in een nat potje duwen. Zodat ik hopelijk wat langer kan oogsten dit jaar. Want dat is dan weer het nadeel van vroeg grote planten: ze zijn ook snel weer ‘op’. Dat wordt dan de blush. Trouw, lekker en makkelijk tomaatje Nou. Wie neemt het stokje over? Joriek met de (Palm)kolen? Paar fotootjes nog:2019 mei2019 juni2018 kas (mulch met stro)2018 oogst fotootje 2018 inmaak Edited June 17, 2019 by Guest Quote wees bevriend met kleine dingen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grork Posted June 18, 2019 Share Posted June 18, 2019 Wat een gave vruchten, da's een mooie beloning voor alle zorg. Ik begrijp dat je geen enkele vijand hebt voor zo'n oogst ? Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 18, 2019 Author Share Posted June 18, 2019 Top Charly, dank je wel! Die verwarming houdt het daar zo'n 20 graden? En direct onder de plantjes nog wat warmer natuurlijk? Misschien moet ik eens aan zo'n warmtematje. De temp. in ons huis schommelt nog zo in de winter/vroege lente. Nou goed, mijn kolen. En dan vooral de palmkolen ja. Want verder heb ik elk jaar een mooie kolen-oogst, maar geen enorme joekels zoals ik hier ook wel eens zie hoor. Maar de palmkolen staan er nu al een paar jaar inderdaad wel erg mooi bij ja. Ik denk dat mijn grond daar vooral heel goed voor is, want ik heb hier nu zo'n 8 a 9 jaar een moestuin en kolen hebben het altijd goed gedaan. Als ze eenmaal groeiden dan... ik tel dan even niet mee dat we al snel elk jaar de koolvlieg op bezoek kregen en we nu onder zo'n gaasgordijn telen. Ik zaal die palmkool nu. Half juni zo ongeveer. Dat is volgens het zakje het laatste moment om het te doen. Maar eerder heb ik er toch nog geen plek voor in mijn tunneltje, daar staan dan nog bloemkolen en spitskool en rode en witte kolen. Ik zaai ze dus ook in een potje, gewoon met zijn allen in een P9 pot met potgrond. Dat potje zet ik al ergens in die tunnel, en ze kiemen zeer snel met dit weer. Ze piepen nu al boven.Zodra ze iets zijn gegroeid deel ik het kluitje op en geef ik de plantjes elk een eigen P9 potje. En zet ze weer in dat tunneltje. En als ze dan nog wat groter zijn, maar voordat ze TE groot zijn (en het hele potje al vol zit met wortels) zet ik ze over naar een P11 of vergelijkbaar formaat pot. En nog steeds staan ze in het tunneltje maar niet op de definitieve plek. Rond die tijd oogst ik uien (groeien ook in dat tunneltje), bloemkolen, enz. En komt er ruimte voor de palmkolen. Pas dan zet ik ze in de vollegrond. En zodra ze wat te hoog worden voor onder dat doek, want dat worden ze, haal ik dat doek en de bogen weg, en ga ik er vanuit dat er geen koolvlieg meer rond vliegt. En/of dat de maden geen echte schade meer aanrichten.Ik let dan nog wel op eitjes van het koolwitje. En slakken hebben we eigenlijk niet meer. Door onze loopeenden. En dan nog komen die slakken in de 1e maanden niet in dat tunneltje natuurlijk. Tenzij er al een enkele in dat veldje zat voordat we alles op hebben gebouwd met bogen en doek. Ik oogst daarna steeds de onderste bladeren, en in de lente eten we ook nog van de bloemknoppen/scheuten die er dan in komen. 12 augustus 2017: Eind september dat jaar: 21 februari 2018: Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
buitenvogel Posted June 18, 2019 Share Posted June 18, 2019 Charly, je kan ook je planten laten zakken! Zo heb je langer oogst. En de grootste tip is toch vroeg uitplanten dan heb je idd vroeg tomaten. Doe ik hier ook al jaren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charly Posted June 18, 2019 Share Posted June 18, 2019 Cool! Mega palmkolen zullen ons aller deel zijn. Dank, Jorieke. Buitenvogel, ik snap dat zakken niet helemaal, maar ben erg geïnteresseerd Bedoel je dat ik stop met de planten opbinden zodat ze gaan hangen ipv dat ik ze top? Quote wees bevriend met kleine dingen Link to comment Share on other sites More sharing options...
buitenvogel Posted June 19, 2019 Share Posted June 19, 2019 Charly: ik heb het zelf ook nog niet gedaan, mr al je uw planten aan touw op bind, dan kun je als de onderste tomaten weg zijn uw touw vanboven laten zakken. Dan komt er een boog in de stam vanonder en tegelijk kan de top weer verder groeien. Dit doen ze in professionele teelt ook. Kan je miss ook wel proberen met uw wilgentakken. Alleen is dit wat moeilijker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paddestoelengek Posted June 19, 2019 Share Posted June 19, 2019 super topic!de tomaten voor volgend jaar en straks aan de gang met de palmkool (was verleden jaar mislukt) Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna3 Posted June 19, 2019 Share Posted June 19, 2019 Mooi topic Weten we eindelijk het succesverhaal van de tomaten van Charly, haha. Toch ligt het ook aan de zee denk ik.. Volg ook al jaren Diana's methode, maar zo groot en vroeg als de oogst van Charly is me nog nooit gelukt. Palmkool heb ik toevallig net gezaaid. Doe ik ook altijd zo laat mogelijk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amrutten Posted June 19, 2019 Share Posted June 19, 2019 @charly.Groen van nijd en van de kleur van mijn tomaatjes: die laatste 3 foto's die zijn toch niet van dit jaar hè. Nee toch. Die zijn van 2018, ja ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charly Posted June 19, 2019 Share Posted June 19, 2019 Ach zut. Dat had ik er wel bij mogen zeggen. Van vorig jaar ja. Zal het er meteen ff bij zetten!Al hebben we deze week wel al een stuk of 5 vleestomaten kunnen oogsten. Dus de hoos komt eraan! Quote wees bevriend met kleine dingen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kruidenvrouwtje Posted June 20, 2019 Share Posted June 20, 2019 HAHA nee jhooo laat nu iedereen in de waan dat je al aan het inmaken bent Quote You can bury a lot of troubles by digging in the dirt Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted June 20, 2019 Share Posted June 20, 2019 De zee ja, het zachte klimaat wat ook doordringt in de kas? En dan de kas zelf, de grootte, de ligging ten opzichte van de zon? Hoever uit elkaar heb jij je planten Charlie en hoe breed is het bed in de kas?Enne Jorieke, die palmkool van jou is idd de mooiste die ik ken, ik heb er zelfs wel eens een instagrampost van gemaakt. Ik heb ze bijna op dezelfde manier behandeld ( niet dit jaar, dit jaar geen netten) maar kreeg toch lang niet die kool zoals jullie en ook die kleur niet. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted June 20, 2019 Share Posted June 20, 2019 Charly, die paarsgroene tomaat is wel heel mooi, welke soort is dat? Hier zijn de tomaten nog ieniminie, die hebben nog weken nodig voordat ik kan oogsten. Sommige planten hebben nog niet eens tomaten! Dank voor je tomatentips trouwens. Veel doe ik hier al, maar het microklimaat maakt ook veel uit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts