Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Van mosterd zaad hoor ik zeggen dat het er niet op gevroren heeft ,het blijft doorgroeien

Winterkoren en rogge pas in Oktober zaaien ,daar het anders ook te hoog wordt ,en in het voorjaar eerst met een zeis moet ingekort worden om nog omgespit te kunnen worden

Geplaatst:

Vorig jaar had ik Phacelia dat ik in heb gezaaid na de aardappelrooi. Uitgetrokken en ter plekke laten vallen net voor de bloei erinzat.

Dit jaar heb ik een mix met veel klaver, maar door de droogte komt er nog niks op...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Snijgerst vorig jaar in september en oktober gezaaid. Na het zaaien was het vrij droog, dus de gerst was in het voorjaar niet hoger dan 30cm. Stoelt wat uit (er ontstaan meerdere stengels per zaadje). Bevriest inderdaad niet, in het voorjaar geschoffeld en wat ondergewerkt. Uitstekend bevallen; dit jaar weer snijgerst.

• Like 1
  • 3 years later...
Geplaatst:

Mix van phacelia en mosterd in de kas en op wat losse plekken. Vooral de mosterd is fijn om de harde kleilaag wat dieper in de grond los te krijgen. Phacelia uiteraard voor het organisch materiaal. Ik pas chop en drop toe, dus goed diep wegknippen en dan kan je de wortels in de grond gewoon laten vergaan. 👍

• Like 2
Geplaatst:

Alweer lang geleden, toen ik nog spitte omdat dat 'zo hoorde', heb ik een keer de tuin ingezaaid met rogge. Het onderspitten was een ramp, erger dan onkruid.

Daarna ben ik langzaam afgestapt van spitten en meer de bodem bedekt gaan houden met al of niet eetbare gewassen zoals afrikaantjes, zegekruid, ananaskers, klimmende (kruipende OI kers), veldsla, slangenkruid, lupinen, en nog veel meer, kunnen na afsterven blijven liggen de winter over. Daar komen nog herfstbladeren, compost, paardenmest bij en kan de boel rijpen tot het voorjaar en gaat het meer richting natuurlijk tuinieren en minder/geen spitwerk meer hoeven doen. De wormen hebben het dieptewerk overgenomen.

• Like 5
Geplaatst:

Ik heb 1 veld bezaait met mosterzaad om uit te proberen. Dat gaat niet meer bloeien en als het in het voorjaar nog staad ga ik er met de zeis doorheen alvorens ik de volgende plantjes plant. 

Geplaatst:

Ik zaai ieder jaar een groot stuk van de tuin in met rogge. Dat kan je tot laat in het jaar zaaien dus het kan achter veel teelten aan qua tijd. Vorige week het laatste stuk gezaaid, ook de kas zaai ik in. Dan blijft de grond lekker los en wordt die in de kas niet zo droog.

In het voorjaar maai ik het met de bosmaaier zo kort mogelijk af en wordt het ondergefreesd. Ik moet er wel 2x met de frees door om het mooi onder te krijgen, maar dan is ook 98% weg. En het laatste sprietje dat nog gaat groeien schoffelen we wel weg voor we gaan zaaien/planten. Ik heb er geen problemen mee dat ik het niet onder krijg.

En rogge is geen familie van gewassen die we in de moestuin telen, dus het draagt geen ziektes over. 
Mosterd bijvoorbeeld is een kruisbloemige en dus familie van de kool. Dat is niet handig met knolvoet.

• Like 1
  • Thanks 1

Oudholland

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Geplaatst:

Ik zaai alleen phacelia en dat laat ik staan. Vriest toch kapot en dan hoef ik er verder ook niks aan te doen. Verder laat ik de planten veel langer staan, waardoor de tuin er wel rommeliger uitziet, maar dat is dan maar zo. Een bedekte bodem is beter dan een kale bodem. Nu staan er nog Tagetes en Goudsbloem. Dat laatste trek ik er wel uit als het echt helemaal prut wordt, maar nu bloeit het nog steeds. Ondanks nachtvorst.

Rogge, klaver en grassoorten durf ik als groenbemester niet zo aan. Ben bang dat dat juist een onkruid'plaag" gaat worden en slecht weg te krijgen is.

• Like 2
Geplaatst:

@acpronk Dat klopt helemaal, phacelia en goudsbloem zaaien heel makkelijk uit, maar dat vind ik niet erg. Waar het in de weg staat, kun je het makkelijk wegschoffelen of uittrekken.

Tagetes zaait inderdaad niet uit hier, dat vind ik eigenlijk wel jammer.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Een combinatie van verschillende groenbemesters is ook een interessant idee. Denk aan winter rogge / mosterdzaad / rammenas / winter erwten / klaver / luzerne. Een combinatie van verschillende gewassen levert een positieve bijdrage aan het bodemleven, en de biodiversiteit. Maar vooral belangrijk zijn de levende wortels in de bodem gedurende de wintermaanden. Zaaien begin tot half september, zo schieten de gewassen niet meer in het zaad. Wintererwten bezitten veel stikstof en versnellen in het voorjaar de vertering van de andere groenbemesters. Winter rogge is heel interessant omdat het veel ondergrondse wortels maakt.

• Like 1

Veredelaar en kweker van groentezaden, advies ziektes en plagen in groentegewassen.

https://www.natuurlijk-vitaverda.nl/

Geplaatst:

Dit jaar een combinatie van phacelia en mosterd gezaaid, ook op een stukje in de kas. Helaas pas begin oktober aan toe gekomen en de plantjes zijn daardoor nog wat klein. Ik vermoed wel dat zodra de dagen weer langer gaan worden dat de groei er dan snel inkomt. Wonderbaarlijk genoeg overleefd zelfs de op papier niet winterharde phacelia hier gerust -5. Zoals Peter boven mij ook al aangeeft, het feit dat je levende wortels in de bodem hebt tijdens de wintermaanden zorgt ervoor dat er uitwisseling blijft tussen het bodemleven en planten en daarmee hou je de populatie in stand. Het organisch materiaal is mooi meegenomen en eventuele stikstof door vlinderbloemigen ook. Het structuurbehoud, de grond slaat immers niet/nauwelijks dicht, en het blijven voeden van het bodemleven is voor mij de reden om ze te blijven zaaien.

• Like 1
  • 3 weeks later...
Geplaatst:

Ik speel met het idee om in een bed met winterrogge ook wat tuinbonen in de grond te stoppen. Voornamelijk voor de oogst ervan, al zal ik de wortels na afloop in de grond laten zitten ter verrijking van de bodem. 

Iemand ervaring met deze combi? Goed idee, slecht idee? Ik ga dan de winterrogge gewoon door laten groeien zolang het me niet in de weg zit. Een roggebroodje lijkt me straks ook wel interessant. Na de tuinbonen komen daar bv courgettes in juni/juli. 

• 2 years later...
Geplaatst:

Wij hebben een stuk hele arme grond, dat momenteel hopeloos is. Ik overwoog er in april lupine te zaaien als groenbemester, vanwege de toegevoegde stikstof en dan natuurlijk biomassa. Maar bij nader inzien bedacht ik dat ik er ook doperwten of peulen op kan zaaien, die hebben immers weinig nodig en doen hetzelfde. En dan hebben wij toch nog wat opbrengst. Dan knip ik daarna alles af en werk door de grond. Of is dat gek gedacht? 

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Ik ga dit jaar Japanse haver en Winterrogge proberen. Eigenlijk wil ik al jaren iets met groenbemesters doen, maar meestal denk ik er te laat aan. In oktober of november ofzo.  Dus bij mijn laatste bestelling van Van der Wal zaten ook groenbemesters, dan heb ik ze alvast maar in huis.

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...