Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Groente voor de medemens ! Of ?


Grork

Aanbevolen berichten

Steeds duiken dit soort berichten op, ondersteuning aan de Voedselbank, waar dan ook!

Spreekt zo'n artikel jou aan?

Doe je eraan mee?

Heb je er mee te maken?

Zou je eraan mee willen doen?

 

WINTERSWIJK - Het zit de tuinders van volkstuinvereniging D’n Goarden uit Winterswijk deze zomer niet echt mee: eerst de droogte, toen de hitte en nu weer die plensbuien. ,,Ik had 250 kroppen sla geplant, maar het is allemaal weg, net als de andijvie”, zegt de 74-jarige hobbytuinder Ben Woordes uit Winterswijk. ,,Beetje jammer voor mij, maar vooral voor de mensen die afhankelijk zijn van de voedselbank. Gelukkig hebben we het najaar nog.”

 

Woordes teelt zijn groenten deels voor mensen die deze niet zelf kunnen betalen. Wekelijks zamelen de leden van volkstuinvereniging D’n Goarden zo vele kilo’s groenten in voor de Voedselbank Oost-Achterhoek. Deze week zijn dat door de slechte zomer ‘slechts’ acht kratjes, maar normaal gesproken is de overproductie goed voor vijftien tot twintig kratten vol boontjes, sla, andijvie, bieten en wat al niet meer. Die worden elke vrijdagochtend opgehaald door de Voedselbank die ze in de pakketten voor haar 350 klanten stopt.

Beetje jammer voor mij, maar vooral voor de mensen die afhanke­lijk zijn van de voedsel­bank. Gelukkig hebben we het najaar nog.

 

Woordes: ,,De voedselbank heeft altijd te weinig verse groenten en fruit. Want zolang het nog vers is, houden de supermarkten het in de schappen. Bij ons wordt er woensdag en donderdag geoogst. Verser kan niet en het is nog onbespoten ook.”

De wekelijkse zendingen uit Winterswijk zijn ‘meer dan welkom’, zegt voorzitter Chris Blaauboer van de Voedselbank Oost-Achterhoek.

 

,,Er is altijd behoefte aan verse groenten en fruit. Een aantal zorgboerderijen levert aardappels en uien en eens per jaar halen we uit de Noordoostpolder uien, wortelen en rode en witte kool. Verder krijgen we diepgevroren groenten van de supermarkten en we benaderen weleens akkerbouwers in de omgeving om een deel van de oogst te schenken. Helaas is dat dit jaar door de droogte allemaal wat minder. Nieuw aanbod is dus altijd welkom.”

Klanten van voedselbank hebben het nodig

 

Ben Woordes van volkstuinvereniging D’n Goarden in Winterswijk is in 2011 met het initiatief begonnen omdat hij zag dat de eigen leden hun oogst soms niet meer zelf op konden of aan familie kwijtraakten. ,,En dan lieten ze de sla maar schieten en werd het ondergespit. Zonde gewoon. Terwijl de klanten van de voedselbank het echt nodig hebben. Die gezinnen hebben minder dan 70 euro per week te besteden aan eten en kleding.”

 

Het oogstseizoen begint meestal in mei met sla en courgettes en loopt door tot soms in november met winterandijvie. ,,En in januari hebben we nog weleens een vrachtje boerenkool.” Alles wat er goed uitziet is welkom bij de voedselbank, weet Woordes. ,,Behalve pompoenen. Die lusten de kinderen meestal niet. Of het wordt de gezinnen toch te duur omdat je in een gerecht met pompoen ook andere producten moet verwerken.”

 

De meeste van de 180 leden van D’n Goarden hebben regelmatig groenten over en sommigen hebben zelfs een deel van hun perceel hiervoor ingeruimd. ,,De meesten weten van bekenden wat het is om van weinig geld rond te komen of hebben dat zelf al eens meegemaakt.”

 

Link van het artikel:

https://www.gelderlander.nl/winterswijk/volkstuinders-uit-winterswijk-schenken-hun-oogst-aan-voedselbank-om-minima-te-helpen~a41af719/?utm_source=dailynewsletter&utm_medium=email&utm_campaign=20190815&utm_userid=&ctm_ctid=9bfeccfa02851d03f53999bb230b8ff8

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi initiatief. Al hoor je ook wel eens dat er voedselbanken zijn die de verse producten niet willen omdat de "afnemers" verse producten niet waarderen.

 

Pompoenen niet gewild? In mijn ogen een perfect product zeker ook voor de kleine portemonnee. Veel verschillende mogelijkheden om iets mee te maken ( ook zonder toevoegingen) en goed te bewaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

,,Behalve pompoenen. Die lusten de kinderen meestal niet. Of het wordt de gezinnen toch te duur omdat je in een gerecht met pompoen ook andere producten moet verwerken.”

 

Deze uitspraak verbaas ik mij totaal over. Juist van pompoen kun je duizend dingen maken en past overal bij en in en is in z'n uppie ook erg lekker in allerlei vormen. En gezond natuurlijk.

Denk eerder dat het de onbekendheid is en dat die "gezinnen" eigenlijk denken dat het teveel werk is etc.

Dat kinderen "het meestal niet lusten" lijkt me ook sterk. Denk dat ze het gewoon niet kennen.

Pracht product voor een voedselbank, lang te bewaren etc.

 

Verder vind ik het gewoon te beschamend voor woorden dat in deze tijd waar ongeloofelijk veel geld verspild wordt aan prestigeprojecten en mislukte ondernemingen, zelfverrijking, overhead en management etc de overheid geen verantwoordelijkheid neemt voor de armoede onder het volk en het overlaat aan vrijwilligers-initiatieven zoals de voedselbank.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas wat mij veel opvalt met mensen die bij de voedselbank lopen, dat het gross van deze mensen wat minder geschoold zijn. Weinig tot niet geleerd hebben nieuwe dingen te leren. Minder van huis uit opgevoed met groente, maar eerder met kant en klare maaltijden. Dus als ze een pompoen in handen krijgen, weten ze al niet wat ze er mee kunnen, behalve dan met Halloween... Met een appeltje banaantje weten ze dan wel weer om te gaan, aangezien dat iets gangbaarder is. (Natuurlijk geldt dit niet voor alle mensen in die situatie.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op facebook zit iemand die een hele groententuin heeft voor de voedselbank. Daar helpen regelmatig schoolkinderen mee om te oogsten, wieden, zaaien en schoffelen. Dat is ook een idee, een ongebruikt stuk van een moestuincomplex bewerken en daarop voor de voedselbank van alles kweken.

 

Zelf is mijn oogst te onregelmatig en te klein voor de voedselbank, al heb ik er wel over nagedacht. Ik woon in een arme regio van Duitsland en als je dan een beetje kan helpen is dat mooi. Mijn moestuin is nog te klein, maar mocht ik ooit heel teveel oogst hebben, dan is doneren aan de voedselbank zeker een optie. Ook de minder gangbare groenten- en fruitsoorten, want ook veel buitenlanders (o.a. midden-oosten) maken gebruik van de voedselbank en die weten wel raad met wat exotischere soorten, denk ik.

 

Het is eigenlijk ook schandalig dat verse groente en fruit duurder zijn dan kant en klare maaltijden uit de supermarkt. Dat zou echt omgekeerd moeten zijn, zodat de mensen ook gezonder gaan eten. Is minder makkelijk klaar te maken, maar je weet dan wel wat je eet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de reacties zitten bijzondere opmerkingen.

Goed dat men iets van de voedselbank vindt en dat sommigen er iets mee doen.

Toch hoort een voedselbank niet thuis in Nederland. We hebben er sinds WOll geen nodig gehad.

Recent las ik over de basis van ontstaan van voedselbanken: "Armoede is een zaak van wanbeleid".

Hier kan ook ik me in vinden.

Helaas lijkt er geen belang de noodzaak van voedselbanken op te gaan heffen.

En zo blijft het probleem, niet dagelijks over voldoende voedsel te kunnen beschikken, voor een grote groep bestaan.

Heb jij iemand in je netwerk die je vanwege armoede zo nu en dan iets culinairs toeschuift ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat voedselbanken niet horen te bestaan in Nederland (en ook Duitsland) ben ik helemaal met je eens. Maar er is wel meer dat niet klopt, het is een kwestie wat de regering belangrijker vindt. En blijkbaar is armoedebestrijding in Nederland (en Duitsland) niet zo belangrijk. Overigens zijn ook veel mensen door hun eigen "schuld" arm geworden, maar ook die mensen moet je helpen. Armoede hoeft niet in Nederland en niemand kiest ervoor om in armoede te leven.

Overigens vind ik dat je ook op de aarde bent om een ander te helpen, dus daar leef ik ook naar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het mooi vinden als voedselbankbezoekers die lichamelijk in staat zijn een paar uur per week mee zouden helpen met het kweken van hun voedsel, en dan zaad etc op kosten van gemeente. Ik denk persoonlijk dat dat veel beter werkt dan gewoon voedsel doneren. Het motiveert, geeft een doel en kan heel gezellig en leerzaam zijn, ook voor de kinderen. Vaak motiveert het ook om meer groente te proberen en creatiever in het leven te staan want zelf gekweekt is altijd leuker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...