Patrijs Geplaatst: 2 april 2020 Geplaatst: 2 april 2020 Volgens mij wel, hier is het al weken droog en schraal weer. Geen weer voor roest. k zal eens naar mijn planten onder glas kijken maar zelfs daar is de toplaag opgedroogd. Quote De moestuin van Patrijs
rorror Geplaatst: 2 april 2020 Geplaatst: 2 april 2020 (aangepast) 1 uur geleden, ADOPEG zei: Ik zat de mijne nog eens goed te bekijken en ja hoor, roest. Heb ik de primeur? Als ik de foto zo bekijk; zie ik wel een orangje achtig vlekje, maar vanwege de kwaliteit van de foto, zou ik zeggen geen roest Ik mis een beetje de velle kleur en uitstulping. Kan je een beter ingezoomde foto plaatsen? 2 april 2020 aangepast door rorror Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
roeier Geplaatst: 2 april 2020 Auteur Geplaatst: 2 april 2020 Dat lijkt me wel roest, en dat valt me tegen dan. Volgens mij heeft Adopeg pas half December de knoflook erin gedaan, en dan kan het loof nog niet zo oud zijn, maar nog jong en daardoor beter bestand tegen ziekten, zou je zeggen. Als het nou even droog blijft, dan gaat de roest niet zo hard, daar is het dan hopen op. Vorig jaar had ik al roest eind Maart, maar het ging niet woekeren, daar waren het de omstandigheden niet naar. De eerst aangetaste planten leverden me toen toch nog knoflook bollen op met een diameter van 6 cm, goede bollen dus. Dit jaar heb ik nog geen roest gezien, maar ik verwacht het wel ieder moment. Ik hoop dus ook op droog weer de komende tijd. Verder kun je er niet zoveel aan doen. Quote
ADOPEG Geplaatst: 3 april 2020 Geplaatst: 3 april 2020 De foto is niet zo scherp, maar het ziet er wel echt uit als roest. En dat was inderdaad de reden dat ik later gepoot heb. De ziektedruk is te hoog denk ik op het tuincomplex. Ik zag bijvoorbeeld op omliggende grassen ook roestplekjes. Tot nu toe is het altijd zo gegaan, al vroeg roest en in de loop van de tijd zit het er helemaal onder. Inderdaad maar hopen op een goede oogst, want meestal heb ik wel bolletjes, al zijn ze niet zo groot. Ik zit er wel over te denken om met zaad te gaan werken en dan iets te gaan selecteren dat het goed onder mijn omstandigheden. Quote ~ Vita rosa est ~
roeier Geplaatst: 3 april 2020 Auteur Geplaatst: 3 april 2020 Roest is een Allium ziekte, het komt op allerhande Alliums wel voor, maar niet op grassen voor zover ik weet. Het verplaatst zich makkelijk van de ene Allium op de andere. Het heeft een levende gastheer nodig om te overleven, dus zou ergens een tijdje geen Alliums groeien, dan krijgt de schimmel een klap. Zou je ergens afgelegen zitten, dan zou je om die reden dus een deel van het jaar geen Alliums op je tuin kunnen toelaten. Op een volkstuincomplex heb je een probleem, want daar staat altijd wel ergens ui of prei, dus de roest heeft altijd een gastheer. Je kunt proberen je knoflook er zover mogelijk vandaan te zetten, maar je blijft er waarschijnlijk niet vrij van. Hopelijk remt droog weer en je nog jonge loof de roest afdoende om nog een goede oogst te krijgen. Anders helpt het late poten misschien nog op een andere manier: omdat een teen een bladoksel nodig heeft om in te groeien, en er minder bladeren groeien omdat je laat pootte, zou je ook minder tenen moeten hebben, maar die dan per stuk wel groter zijn. En meestal werk je toch met tenen, en niet met hele bollen... Het is een beetje persoonlijk, maar ik heb liever een klein getal forse tenen per bol dan een hoop kleintjes. Ook ik heb een rasje pas half December gepoot, namelijk de Eden Rose. Die houdt van warmte, wat er niet is bij mij, dus die bollen blijven klein. Daarom heb ik dit rasje als laatste gepoot, zo hoop ik minder tenen te krijgen, dat compenseert dan de geringe bolgrootte. Als ik kijk naar hoe de Eden Rose er nu bij staat, dan zie ik dat de meeste plantjes nog maar 3 of 4 bladeren hebben. Dat is weinig. Er zal nog wel wat bijkomen, maar veel zal het niet zijn, en zo hoop ik dus bollen met veel kleine teentjes te vermijden. Quote
Patrijs Geplaatst: 3 april 2020 Geplaatst: 3 april 2020 14 minuten geleden, roeier zei: Roest is een Allium ziekte, het komt op allerhande Alliums wel voor, maar niet op grassen voor zover ik weet. Op grassen komen drie soorten roest voor: kroonroest, bruine vlekkenroest en oranje strepenroest De roest op ui achtige is lookroest of Puccinia allii. Het kan ook via bladafval verspreid worden. Bij composteren verdwijnt het grotendeels. Vooral luchtig zetten helpt het beste tegen roest. Ik heb vandaag de knoflook schoongemaakt en bij de knoflook onder glas gekeken omdat die in een vochtiger en windvrijer klimaat meer last van roest hebben. Gelukkig geen sporen van roest gezien, maar de toplaag van de grond en in de kas zijn nu droog en na watergeven lucht ik onder glas. Quote De moestuin van Patrijs
roeier Geplaatst: 4 april 2020 Auteur Geplaatst: 4 april 2020 Ik ga er bij die roest op grassen van uit dat het hier om een ander type roest gaat, dat die grassen nodig heeft als gastheer, en dat de roest op Alliums alleen op Alliums gedijt, dus dat daar geen uitwisseling plaats vindt. Ik drukte me slordig uit toen ik zei dat roest alleen op Alliums voorkomt, ik dacht vanuit de beheersingsstrategie. Het zegt denk ik wel veel over de omstandigheden voor roest als je die ook op grassen tegenkomt. Binnen de knofloken zie ik toch ook wel verschil in vatbaarheid voor roest. De artisjok types, zoals op Patrijs' foto's te zien zijn, zijn relatief vatbaar. Bij mij komt het altijd het laatst op het ras Wonha. Ik had vorig jaar dus al in Maart roest, maar de laatste Wonha's oogste ik pas in Juli. Ondanks dat de planten erg vochtig waren komen te staan, o.a. door overwoekering door aardappelplanten hebben ze het lang volgehouden. Hier staan de foto's van vorig jaar nog: https://www.moestuinforum.nl/topic/23251-knoflook-avonturen-2018-2019/page/7/?tab=comments#comment-383558. Dus misschien een aanrader voor Adopeg ook, die Wonha. Werken met zaad, écht zaad, om zo weerstand op te bouwen, zal een lange en moeilijke weg zijn, om te beginnen omdat knoflook steriel is en echte bloemetjes en zaadjes dus hoogst zeldzaam zijn. Bij mijn Olifanten knoflook heb ik nog nooit roest gezien, dat is niet echt knoflook, maar het kan misschien voor sommigen met roest problemen een alternatief zijn. Al zou het ook wel roest moeten kunnen krijgen, maar ik weet niet of anderen dan wel heftige roest op de Olifanten hebben gehad?.. Quote
roeier Geplaatst: 9 april 2020 Auteur Geplaatst: 9 april 2020 Een paar dagen terug, op 7 April, zag ik bij mij ook roest bij een paar rasjes. 5 April was de eerste dag met een lentetemperatuur hier, dan wil het wel. Het mag dan zeer droog zijn, maar er verschijnt 's nachts een zware dauw, dan wordt het loof nat, dus zo tegenstrijdig is het niet dat je dan roest aantreft. Maar zonder regen erbij zullen de gevolgen nog wel wat meevallen. Op de foto Pskem. Quote
rorror Geplaatst: 9 april 2020 Geplaatst: 9 april 2020 (aangepast) @roeier Als je met de gieter giet, of tuinslag. Dan is het dus ook veiliger om op de aarde te gieten, in plaats van boven af de plant ook nat te maken? 9 april 2020 aangepast door rorror Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Patrijs Geplaatst: 9 april 2020 Geplaatst: 9 april 2020 Met die wind en zon hier zijn de plantjes zo opgedroogd. Overigens giet ik niet, de planten staan hier diep genoeg om zelf genoeg water te bekomen. Quote De moestuin van Patrijs
roeier Geplaatst: 16 april 2020 Auteur Geplaatst: 16 april 2020 Ik giet meestal 's avonds, bij de knoflook doe ik de broes er af om beter tussen de planten door te kunnen gieteren. Er zit nog wel vocht in de grond, maar er verschijnen grote, diepe barsten in de klei en daar hebben gewassen last van, dus als ik voor m'n plantjes wil zorgen moet ik wel gieten. Dit is een bol Eden Rose uit mijn vorige seizoen, nog in perfecte staat; niet uitgelopen, niet uitgedroogd. De Creoolse groep heeft de naam goed bewaarbaar te zijn en nu merk ik dat. De velletjes zitten er strak omheen, dat is goed voor de bewaarbaarheid maar het maakt ze lastig te pellen. Het is handig om eerst andere rassen te gebruiken en zo'n rasje als dit te bewaren voor het voorjaar. Het lijkt ook wel of de smaak ervan nu pas goed tot zijn recht komt. 1 Quote
Saalk86 Geplaatst: 18 april 2020 Geplaatst: 18 april 2020 Begin het wel lastig om de potten hier niet uit te laten drogen dezer dagen / afgelopen weken. Zover ik kan zien nog totaal geen roest! Ik vind zelf dat alle knoflook er echt mooi bij staat. Ze kunnen er in juni uit? En hoe drogen jullie ze? Misschien loop ik wat op de zaken voor uit 😉 Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Patrijs Geplaatst: 18 april 2020 Geplaatst: 18 april 2020 (aangepast) Ik droog even op het land als ze vochtig zijn om de aanhangende aarde er af te halen, daarna droog ik ze op een luchtige plek in de schaduw. Bij mij kan dat in een half open schuurtje. Maar dat is pas eind juni. Kan je geen onder bakken gebruiken bij je potten en daar in gieten? 18 april 2020 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
henkg Geplaatst: 18 april 2020 Geplaatst: 18 april 2020 Dit knoflookseizoen verloopt voor mij nogal anders dan andere jaren. Poten van de tenen, daar kwam het steeds niet van. Als kunstgreep heb ik op 16 januari -even snel, snel- de tenen in bloembakken gezet. Dan konden ze nog wat winterkoude meemaken. Gisteren eindelijk een bedje klaargemaakt. Deze droogte in april kan ik me niet van eerder herinneren. Enorm droog, ook hier op de zeeklei. Onkruid verwijderd, geëgaliseerd, bevochtigd met de broes. In totaal heel ruim 100 liter op dat kleine stukje. Geultjes gebikt: Geultjes vol laten lopen met water, daarna deels potgrond erin, en de knoflook staat er nu: Dit is natuurlijk niet zoals het hoort, maar enkel een geval van Nee heb je, maar Ja kun je krijgen. Eindresultaat zal ik melden. Een probeersel van een volledige teelt in bloembakken, een paar jaar terug, was geen succes. Wel prima stengels om vers te gebruiken maar geen bolvorming van betekenis. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
roeier Geplaatst: 18 april 2020 Auteur Geplaatst: 18 april 2020 Die grote zwarte bak van Saalk ziet eruit alsof hij een beetje ingegraven kan worden. Voor vochtbehoud dan hè. Op zich is dit zonnige weer juist goed voor knoflook, en moeilijk voor roest. Mits je de grond vochtig kunt houden. De planten moeten nog een paar maanden, we lopen nog absoluut niet tegen het einde aan. Quote
Saalk86 Geplaatst: 18 april 2020 Geplaatst: 18 april 2020 Hele goede tip Roeier, thanks! Vandaag even aan de onderkant gekeken: vochtiger dan ik vermoedde! Ik denk dat de droogte best meevalt nog (gelukkig). Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
roeier Geplaatst: 1 mei 2020 Auteur Geplaatst: 1 mei 2020 Misschien niet zo'n goede tip, want het vochtverlies met zo'n plastic bak zal wel wat meevallen. 🤔 1 Mei... dan zou de knoflookplant zo'n beetje op z'n best moeten zijn en dat de bolvorming langzaam begint. Een paar dagen terug schraapte ik wat aarde rond een stammetje weg; ik zag nog totaal geen verdikking. Sommige rasjes vind ik ook nog wat onvolwassen ogen bij mij. Ik heb laat gepoot, het kan zijn dat het voor die rasjes iets vroeger had gemogen. Of misschien dat er nog wat groei komt en de oogst iets later wordt, wat dieper in Juli of zo? Alles ziet er nu nog erg groen uit. Dit is zo'n rasje, de Ljubitovica, die ik nog niet helemaal volwassen vind ogen: Ik ben benieuwd hoe het gaat bij de mensen die al heel vroeg roest hadden. April was wel héél droog en zonnig, ik kan me haast niet voorstellen dat die roest sterk om zich heen heeft geslagen bij deze omstandigheden? Quote
Patrijs Geplaatst: 1 mei 2020 Geplaatst: 1 mei 2020 Ik zal vanmiddag eens een foto trekken van mijn knoflookjes. Ze zien er redelijk uit, maar wel met flink verschil in grote, ik vermoed dat dat door de nog maar gedeeltelijk aanwezige voeding van een voorteelt komt. Toevallig zag ik net wel de eerste lichte roest aantasting op de twee planten die ik oogstte uit de platte bak. Ook is er al duidelijk bolvorming te zien. Quote De moestuin van Patrijs
maarten_1987 Geplaatst: 1 mei 2020 Geplaatst: 1 mei 2020 Zo staan ze er bij mij bij. Een close-up foto van de bladeren. Redelijk wat roest te zien. Quote
rorror Geplaatst: 1 mei 2020 Geplaatst: 1 mei 2020 Bij mij geen roest te zien, vorige week een keer wat aarde weggehaald, bolletjes van 4cm diameter ongeveer, in pot. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
simonvb Geplaatst: 1 mei 2020 Geplaatst: 1 mei 2020 Hier helaas al redelijk wat roest op de knoflook, afwachten hoe het evolueert. Quote
Vinky Geplaatst: 2 mei 2020 Geplaatst: 2 mei 2020 Alles op 22 oktober 2019 geplant. En hier hadden de eerste twee knoflookplanten (transsylvanians) al op 21 maart een paar spikkeltjes roest. Inmiddels hebben precies in de droge periode ook de germidours, de oosterdellen, sulmona’s en de valelado’s wat roest gekregen, en dan vooral op de oudste buitenste en deels al vergeelde bladeren. Omdat de knoffen elk jaar wel wat roest hebben en toch een goede oogst geven, trek ik me er niets meer van aan. In vergelijking met 9 mei 2019 lijken de planten nu ietsje weelderiger te zijn met iets dikkere stelen en meer en breder blad. Om de bolvorming te helpen, vandaag nog vertroeteld met wat extra kali. Opmerkelijk is dat zowel een sulmona als een valelado twee stelen hebben gemaakt. Dat had ik nog niet eerder meegemaakt. Ben benieuwd hoe dat straks uit de grond komt. Quote
Ikbeginbijmezelf Geplaatst: 3 mei 2020 Geplaatst: 3 mei 2020 Die van jou zien er wel heel mooi uit Vinky! Mijn knoflook is meer zoals die van Roeier, loopt een beetje achter. Maar ik ga ze sowieso ruimen vandaag of morgen, mineervlieg zit erin 😔 Quote
Moonsparkle Geplaatst: 3 mei 2020 Geplaatst: 3 mei 2020 Hier een foto van mijn knoflook, vind het er een beetje anders uitzien dan die van jullie. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.