Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Knoflook seizoen 2019-2020


roeier

Aanbevolen berichten

De knoflook hier begint er uit te zien alsof ze zo langzamerhand klaar zijn met dit seizoen.

Het kleurt geel en verdroogt, de roest mag er weer op en er komen in de grote knoflook bloemknoppen.

 

Ik denk dat het een vroege oogst wordt dit jaar, maar zolang het niet te nat wordt laat ik ze nog even staan.

Reminder voor komend seizoen, iets meer compost onderspitten. (!)

 

20200531_122936.thumb.jpg.f87141afa2e5f2c95bd88cfc1d88bdb1.jpg

 

Et avec le No 8: 

 

 

20200531_122836.thumb.jpg.c4daedbaf352635c83abac9919d95061.jpg

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is de Wonha, die is ook al aardig geel aan het worden, een beetje vroeg naar mijn zin:

 

603533586_Wonha1Juni.jpg.67ef23e7720783161cf0164a9eb98190.jpg

 

En dit is de Vessalico, de meeste rassen zien er bij nog redelijk groen uit, met zo af en toe een gelere staak ertussen. Ik weet niet hoe het komt, maar ik heb ieder jasr wel een stuk of wat planten die voortijdig aan hun einde komen, zoals die in het midden vooraan - die gaat niet goed:

 

Vessalico.jpg.6ef30df41000f1198209300c17da503d.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is nog niks, Saalk. 🙄 Probeer de oogst zolang mogelijk uit te stellen, want de bol komt pas op het allerlaatste moment.

Niet meer water geven als de boel geel begint te worden, want ze worden nu ontvankelijk voor schimmel.

Als ééntje het echt opgeeft trek die er maar uit, maar laat stelen staan die nog mooi wat groen hebben. Ze hoeven er niet allemaal tegelijkertijd uit, zeker niet bij die kleine hoeveelheden die wij hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag een gedeelte van de knoflook geoogst. De stengels bleken na het uit de grond halen zachter en vochtiger te zijn dan ik dacht. Te vroeg geoogst vrees ik en zo ja ... heeft dit nog nadelen ? Slechtere houdbaarheid misschien ?

 

IMG_7027.thumb.JPG.3d4617f088ffd21b9cc2737b23aca880.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ziet er op het oog niet te vroeg geoogst uit. Al is begin Juni wel erg vroeg, maar die bollen zijn heel bol van vorm en de individele tenen zijn al heel duidelijk gemarkeerd, bij een paar bollen misschien iets minder.

Te laat geoogst is zeker slecht bewaarbaar, want het vlies rond de bollen is gewoon de onderkant van de bladen, en als die al zover vergaan zijn dat de tenen bloot komen te liggen, dan zijn de bollen minder lang te bewaren. Of te vroeg geoogst ook de houdbaarheid beïnvloedt weet ik niet, ik heb dat wel eens gelezen geloof ik, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat een beetje vroeg oogsten effect heeft. Waarschijnlijk zijn deze bollen over een half jaar nog wel goed.

 

Knoflook bewaar je trouwens niet zoals uien in de zon, maar zoveel mogelijk uit de zon. Wel zodat de wind er doorheen kan.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de olifantenknoflook die ik vorig jaar vroeger had geoogst, was de smaak veel minder lekker. De bollen en tenen waren nochtans al volledig gevormd en de latere oogst was zeker niet groter, ik ga dit jaar langer wachten zodat het loof afsterft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het al eens geschreven maar bij een wat latere oogst is ook de kiem beter ontwikkeld.

Dit is vor sommigen een nadeel in de keuken (optisch en smaak), maar voor gebruik van eigen plantgoed voor komend seizoen een voordeel.

 

Ook ik sluit me aan bij de Roeier, ik zou blij zijn met zo'n oogst, al wacht ik meestal tot het loof voor 2/3 afgestorven is.

Bewaarbaarheid lijkt mij geen issue bij een paar bollen.  😁 

aangepast door Patrijs
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had ze 3 weken terug gok ik al uit de grond gehaald. Had in totaal van 2 knofloken alle teentjes gepoot. Dit is het resultaat, 2 kleine knofloken al opgegeten. Gister het gedroogte loof afgeknipt. 

Ik ga de 6 grootste knofloken bewaren om ze in oktober weer te poten.

DSC_3541.thumb.JPG.bdd1b19f75880a5668e084b474eee958.JPG

aangepast door rorror
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de olifantenknoflook en de supermarktknofjes, heb ik alles gerooid. Zat onder de roest.... ok stond er wel naast maar geen roest, maar de rest helemaal onder. Zat het al een week voor me uit te schuiven. De knoflook aan de voorkant van het huis ziet er prima uit. Maar ja. Dat is dan weer merkloos uit de super. Toch jammer.

Ik kay ze drogen en dan gaan ze in eind nov de grond in. En niet meer op die plek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mellie, er zijn op dit forum mensen die roest op Olifanten knoflook melden. Ik ben er van overtuigd dat er meerdere rassen OK zijn, en dan heb jij er eentje die niet ontvankelijk is voor roest. Mogelijk dat je met dit ras door wilt. Als je nieuw pootgoed koopt kan het best zijn dat het een ras is wat wel roest krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geloof ik ook wel Roeier. De ok ziet er nog prima uit. Heb als eerste ooit bij denieuwetuin.be besteld. Ook 1 x bij vreekens en afgelopen jaar bij levenvanhetland. Dat waren overigens ook de grootste bollen. Ik heb 1 soort in een pot en daar zag ik vandaag beginnende roestvlekken, maar is de enige. Dat is de ik van vorig jaar en dat is van vreekens. Ben benieuwd hoe lang ze het volhouden. Hopelijk doen ze het beter dan de andere knofjes. Zo zonde allemaal...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25-5-2020 om 18:59, Flup zei:

Erny, hoe doe jij dat dan om de knoflookplanten precies in de gaten te krijgen?

Nou, ik steek gewoon een teentje in elk gat. De plantjes groeien vanzelf naar boven door het gat.

En ik had het worteldoek dus nog liggen en voor de uien en knoflook bevalt het prima.

 

Vorige week de eerste roest ook gesignaleerd, zoals verwacht na de regen.

 

20200601_175209.thumb.jpg.dcb8ad5228526c174f7d64f3837346b9.jpg

 

Verwacht dat na de regen van afgelopen week het zich nu wel meer verspreidt heeft.

 

Enne... ben benieuwd hoe het oogsten straks gaat met dat plastic en die gaten... wat als de bollen nou groter zijn dan de gaten... :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Erny zei:

als de bollen nou groter zijn

Ha dat zou mooi zijn!

 

hier de eerste en de enige Rose de Lautrec geoogst, hij was bij de bol omgeknakt. Een aardig bolletje. Toch komt deze soort er niet meer in, hij wordt niet voor niks in ZuidFrankrijk geteeld en niet in het noorden. Van de 5 geplante tenen deed eentje het goed. Volgend jaar maar weer NoordFranse soorten, die bevallen duidelijk beter.

image.thumb.jpg.5a610fc6dc50f55e2f5240abca3166d3.jpg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch doet die het bij mij heel aardig. Als ik tenminste de Eden Rose en de Rose de Lautrec op één hoop mag gooien. Lautrec is een streek in Frankrijk, en als zo'n bolletje niet daar wordt gekweekt, mag het niet 'de Lautrec' heten. Dus is buiten de Lautrec die knoflook tot Eden Rose omgedoopt. Ik geloof dat het zo zat, of Eden Rose is een sterk verwante knoflook uit dezelfde streek - misschien dat Franse bronnen hier duidelijker over zijn. Nou ja, ik heb Eden Rose, en dat is zoiets als Rose de Lautrec, daar komt het op neer.

Het is wel een lastige groep, die Creole groep, als je in het noorden zit. De Eden Rose was vorig jaar in Nederland niet te koop voor zover ik heb gezien, want te klein gebleven bij een belangrijke Nederlandse leverancier van het pootgoed.

Veel groter dan 5 cm waren ze bij mij ook niet, maar dat vind ik er dan net zo'n beetje mee door kunnen. Maar die bewaarbaarheid hé. Ze beginnen nu wel langzaam uit te lopen, die van vorig jaar, maar zijn nog erg stevig, geen uitdroging, en het is haast de enige knoflook van de oogst van vorig jaar die ik nog kan gebruiken. Even linken naar een foto van een Eden Rose bol van een tijdje terug: https://www.moestuinforum.nl/topic/24325-knoflook-seizoen-2019-2020/page/7/?tab=comments#comment-395749

 

Om het groen van de knoflook te gebruiken bevalt me totaal niet, het is me te stug, dus dat is voor mij geen alternatief. Prima als andere mensen dit wel graag gebruiken, maar ik zit al een tijd aan de Eden Rose bollen.

Ik ben benieuwd hoe de oogst van de Eden Rose gaat worden, de planten zijn nog wat verder gegroeid, ze zijn nog volledig groen en hangen wat schuin vanwege de storm, maar zijn niet geknakt. Het is een laat ras, ik ben benieuwd of later poten voordeel heeft gegeven. We zullen het zien. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Leven van het Land en Vreeken is de Eden Rose inderdaad dezelfde als de Rose de l'Autrec.
Als die zo goed bewaarbaar is, dan wil ik die ook nog wel in beperkte mate zetten. De 3 van mij van vorig jaar (dit jaar heb ik 5 soorten) halen max 10 maanden. Een hele enkele teen is nu nog net goed genoeg, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Groeien doen ze nauwelijks, eerder uitdroging.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die Eden Rose/Rose de l'Autrec gaat inderdaad wel een jaartje mee. Er komen groene puntjes in, dat is alles, alle bolletjes zijn nog knoerdhard, niet verdroogd.

Die puntjes zijn wel scherp, ik snij ze eruit voor gebruik. Het schijnt dat die kiempunten ook voor je mondgeur zorgen.

 

Maar ook de Wonha gaat wel een jaartje mee. Hieronder links twee Eden Rose tenen, rechts een bolletje Wonha. Eén teen Wonha heb ik er vanaf gebroken en gepeld. Zie je uitdroging? Even die beginnende worteltjes eraf, het puntje eruit en dan doe ik het hier graag mee. Foto van vandaag, de nieuwe oogst komt er haast aan, dus ik zit niet met een periode dat ik geen knoflook heb.

 

ERWlyts8juni.jpg.44d68a5a9790b0e8e6d84f16ce6c83bd.jpg 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...