Jump to content
roeier

Knoflook seizoen 2019-2020

Recommended Posts

Hmm mijm knofloken roesten ook steeds meer.

Laten jullie ze drogen met roestbladeren of knippen jullie deze af ?

Onkruidmanager 1.0

Ligt er aan. Als het een paar zijn, haal ik ze er normaal van af. Maar nu was het alleen maar roest... dus heb ik alles zo te drogen gehangen.

De planten hier zijn duidelijk aan het afrijpen.

Ook hier veel roest. Voor de bolvorming geen probleem.

De energie gaat nu daar heen i.p.v. naar de bladeren/stengel. 

Ok dus voor drogen geen probleem, en als ik pootgoed over wil houden ook niet?

Hoe bewaar je pootgoed het beste, gewoon binnenshuis koel donker?

Onkruidmanager 1.0

Ik bewaar zowel het pootgoed als de bollen hangend aan hun loof op een open koele plek.

Bij mij in een aan kant open boetje (schuurtje).

Niet in de zon hangen!

Ik zal even een foto zoeken.

Vorig jaar Blog 5-7-2019:

Na de oogst laat ik ze een dagje drogen op de tuin.

Daarna haal ik de grond en het losse loof er af, dat laatste gaat op de composthoop.

IMG2019070512072759771562326058.thumb.jpg.3811d58f354e6102535026b0fe3fe8d5.jpg

Ik hang ze luchtig te drogen in bosjes van 10. Daar blijven ze tot ze op zijn aan het eind van de winter.

IMG2019070516200158841562337627.jpg.b86d8727f78c002614c3d610790cec9f.jpg

De mooiste bollen zijn voor het pootgoed in oktober en hangen apart.

Dit doe ik omdat de mens geneigd is het eest de grootste bollen te gebruiken in de keuken.

Van mij moeten eerst de kleinste bolletjes op want die bewaren het slechtst.

Het pootgoed:  

IMG2019070516285047961562337630.jpg.ee0d9d53ce465e16e02f9edb959eaadb.jpg

• Like 2

Deel 1 is nu lekker aan het drogen. Toch een mooie oogst vind ik. Had ze erg dicht op elkaar gezet en vandaar dat er veel roest was. 

Dit waren de supermarkt soorten, biologische en niet biologische. Beginnersfoutje om te denken dat de naamkaartjes nog leesbaar zijn na een halfjaar. Weet dus niet meer precies welke bol bij welke supermarkt lag. Kwa grootte zijn ze eigenlijk allemaal hetzelfde. 

IMG_20200612_110705.jpg

• Like 3

Ik ben zover nog niet. Hier op de stoffige steppes van het noorden weinig roest.

Een ras als Eden Rose zet nog even de turbo erop en haalt in lengte nu de andere rassen in:

ERlyts12Juni.jpg.f8b4fff3e4374a2701f4939981142c44.jpg

Dit blijft het meest gedrongen ras; Ljubitovica, maar wel met plompe stelen (de sprietjes rechts zijn sjalotten):

Ljubitovica12Juni.jpg.f6353850c0d5cff4dcd544fac8216f79.jpg

De helft van de Wonha heb ik helaas moeten ruimen. Ik denk iets met de grond wat niet goed is voor Alliums. Vorig jaar stond daar in de buurt een knoflook uit de winkel, die verrotte, en ik dacht dat komt omdat die uit de winkel is, maar nu is ook de Olifanten knoflook verrot, die stond op dezelfde lijn, en nu dus de Wonha. Dat is te toevallig; er moet iets mis met de grond zijn daar. Nee, ik heb niet voortdurend Alliums op dezelfde plek gezet, dat vermijd ik, maar het verrotte spul stond wel allemaal in dezelfde lijn. Jammer, daar maar geen Alliums meer.

Hier de eerste 3 geoogst vandaag. Eentje heeft een mooie bol, eentje een bol met een paar tenen buiten de bol en eentje met niet echt een bol, maar alleen loszittende tenen, de stengel van deze lijkt ook wat hol/gespleten/slap

IMG_20200614_123248.jpg

IMG_20200614_122558.jpg

Intussen nog 2 'rare' gevallen uitgehaald. De rest leek mooie bollen te hebben en heb ik in de grond laten zitten. 

IMG_20200614_140151.jpg

Het lijkt erop dat er wat heksenbezem is geweest; als tijdens de bolvorming de individuele teentjes alweer beginnen uit te lopen. Het is niet heel goed te zien op de foto's, omdat het loof alweer vergaan is, maar die teentjes lijken te zijn uitgelopen.

Dit jaar lijkt een echt 'heksenbezem jaar' te zijn geweest, terwijl je het in een normaal jaar niet of nauwelijks aantreft. Waarschijnlijk komt het door een vreemd temperatuurverloop, waarbij het voorjaar meer kou gaf dan de winter, en zo voor voldoende koude-inductie zorgde om de tenen te laten uitlopen. 

Posted (edited)

Het lijkt inderdaad dat de teentjes terug zijn beginnen uitlopen. Of toch een deel ervan, sommige zijn losse tenen rond een bol. Zou ik deze nog kunnen drogen en opeten? 

De look die ik in de grond heb laten zitten lijkt normale bollen te maken, zou ik deze nog laten zitten of voor de zekerheid ook al oogsten? Zien nog redelijk groen, maar hangen wel al schuin. 

IMG_20200614_155451.jpg

Edited by Vik

Posted (edited)

Dit jaar heb ik 5 soorten knoflook en beste @maarten_1987 ik had ze alfabetisch op naam gepoot in blokjes van 4 x5 naast elkaar (totaal 5 x 20 = 100): handig om te weten waar wat staat. Alleen maar een afko onthouden: GOSTV voor Germidour, Oosterdel, Sulmona, Transsylvanian en Vallelado.

Maar jemig @Vik  wat een verdraaide bollen heb je. Ik wist niet, zoals @roeier  wel, dat dit heksenbezems zijn en dat het weer mogelijk de oorzaak is.

Zelf heb ik ook vrij veel bollen die geen mooi omsluitend vlies hebben en al open staan voordat de stelen knakken of voordat ze meer dan half geel zijn. Maar zo absurd als bij Vik is het niet. Maar misschien heeft Vik een andere kwaal dan ik.

Dit jaar was hier veel meer roest dan anders, en het openstaan van de bollen weet ik daar aan. Op de geoogste bollen van Vik zie ik echter geen enkel spoor van roest.

Bovendien lijkt het soort-specifiek. De Germidours liggen veel meer open dan de andere soorten. De Transsylvanians en de Vallelado’s hebben het een beetje, en de soorten die bloeistengels maakten, de Oosterdellen en de Sulmona’s hebben wel een mooi omsluitend vlies – daarvan zitten de meesten nog in de grond.

Gelukkig staan hier genoeg knoffen om een fiks aantal tegenslagen te incasseren. Het is droevig als je maar een paar planten kon hebben die dan ook mislukken. @Vik: elke volgroeide teen die je nu vers oogst is vast lekker en moet je nu gebruiken. En grabbel eens wat grond weg rond de bollen die je nog niet hebt geoogst. Dan kun je zie hoe ver ze zijn. Succes!

Hieronder de Germidours die open staan

DSC05474.JPG

Hieronder de soorten die het beter doen

DSC05481.JPG

Edited by Vinky
  • Like 1

Van roest geen last gehad. De bollen die nu nog in de grond zitten had ik al afgegraven en die lijken op het eerste zicht oké te zijn. Ga ze dan toch maar in de grond laten zitten tot ze vergelen. De uitlopende tenen zal ik eens vers proberen dan. 

Als er geen vlies meer omheen zit is knoflook iets minder lang houdbaar, maar verder nog goed te drogen, consumeren enz. Je knoflookplanten hebben nog gezonde wortels, ik zie geen schimmels, dus ze zullen nog wel aardig lang gezond en goed blijven. Het is alleen wel een beetje teleurstellend zoals ze gegroeid zijn.

Helemaal zeker ben ik niet dat het heksenbezem is, dat zie je het beste als de planten nog groeien. Je zou es kunnen googlen op "witches' broom garlic" om te zien of je die beelden herkent. Hier wordt het bijvoorbeeld genoemd: https://nycgarden.blogspot.com/2012/07/wet-bed.html. Het is een bekend verschijnsel, heksenbezem, maar veel goede info vind je er niet over. Er zijn dit jaar wel opvallend veel meldingen, dus het weer - zachte winter, gevolgd door kou in het voorjaar - lijkt een hoofdoorzaak te zijn.

Dat van Vinky's openstaande Germidours is meer de gebruikelijke zwakte van de zachthalzen, en die Germidour lijkt er dan inderdaad iets meer last van te hebben dan de meeste rassen. Ook zachthalzen kunnen best een behoorlijk stevige steel hebben nog.   

Als ik daarop google lijkt het er net weer iets anders uit te zien. Ik heb vandaag toch maar de resterende look uitgedaan omdat ik aan twee stengels gelijkaardige symptomen zag. Dacht ze eerst nog wat te laten staan omdat ze bij het afgraven oké leken, maar bij 2 van de 6 waren er langs één kant toch weer tenen aan het loskomen. De andere hadden mooie bollen. Ik ga nu alles laten drogen en dan zie ik wel wat het nog geeft. Bedankt voor het meedenken. IMG_20200615_164709.thumb.jpg.3daa00a42fbf239af488cca0172eb038.jpg

On 6/14/2020 at 6:21 PM, Vinky said:

k had ze alfabetisch op naam gepoot

Ik snap dat wel. Maarja, ik werk dan ook in een bibliotheek. 😆

Ik vandaag alles geoogst.

Veel schimmel en met de harde regenbuien hingen sommige al.

Hier en daar wel wat open bollen, en bij 1 van die kleine bolletjes in de steel. Wat kan je daarmee doen?

IMG_20200615_194145.thumb.jpg.767a0c40bcd129d0f9f2d36429a9d832.jpgIMG_20200615_194139.thumb.jpg.7d5c3fadfa6054bd78e2c81f3aa41bb2.jpg

Onkruidmanager 1.0

Vandaag heb ik ook allen knoflook planten geoogst, ben zeer tevreden voor het eerste jaar knoflook telen ! 😃

Nu heb ik bij 2 rassen beste wel veel open knoflook bollen (zie onderstaande foto) hier is niet zo veel aan te doen begrijp ik ?

IMG_1.jpg

IMG_2.jpg

Zachthalzen ontwikkelen wel duidelijk eerder een garderobe probleempje dan hardhalzen. Hardhalzen maken een bloemstengel; een harde steel die vanuit het midden van de bol oprijst, en daar wordt de bol in z'n geheel steviger van.

Maar ook alle zachthalzen zijn niet van die slapjanusen; ik doe nu voor het tweede jaar de rassen Vessalico en Ljubitovica, en die lijken veel steviger dan de Violet de Cadours, die ik al wat langer doe. Andere zachthalzen heb ik niet geprobeerd, maar als ik de ervaringen op dit forum bekijk zijn er toch wel veel rassen in omloop die wat gebreken vertonen; makkelijk om gaan liggen en dan een open bol krijgen.

Ik ga in elk geval voor zorgen dat een rasje als Vessalico meer algemeen beschikbaar komt, want die lijkt wat groei betreft heel stabiel, en het is verder ook een leuk historisch Italiaans ras. Intussen is het denk ik wel een goed idee om naar hardhalzen in de Purple Stripe groepen en de Aziatische groep om te kijken; die doen het ook goed in het Nederlandse klimaat. De zachthalzen komen vooral uit Frankrijk en zijn zeer geschikt voor ons klimaat, maar lijken dus gevoeliger voor groeiafwijkingen.  

Posted (edited)

Door de roest en aanhoudend nattig weer heb ik ook geoogst. Helaas alle 3 rassen door elkaar gegooid door mijn hulpjes maargoed in de pan merken we daar ook niets van. Veel grotere maar ook kleinere.

Enkele open bollen. En 1 met broedsels in de steel. Wat daar mee te doen?

Transsylvanian, germidour, messidrome

IMG_20200615_194145.thumb.jpg.0edfd92b6daf441371fb53a7bb1a8db4.jpg

IMG_20200615_194139.thumb.jpg.0613a308bcaf30513b4c136c2b51a1b6.jpg

ps. ik heb nu van vorig jaar nog goede  bollen in mijn netje. Ik moet zeggen dat de kleine witte bollen het langste bewaren. De grotere laat eerder los in het vel. Zouden de morado van vorig jaar kunnen zijn, die bleef kleiner.

Edited by RobN

Onkruidmanager 1.0

Die goede bewaarders zouden inderdaad Morado's kunnen zijn, maar 'Morado' betekent wel paars, dus dan rijmt de kleur niet echt. Je had een paar opnieuw kunnen poten als je toch zoveel had.

Wat die bolletjes in de steel betreft; misschien gebruiken bij het inmaken van augurken of meestoven met een vleesgerecht?

Wat je met kleintjes ook kunt doen is overwinteren in de koelkast en dan 1 Mei of zo uitplanten om kleine solo-bolletjes te krijgen. Ik probeer dat dit jaar voor het eerst en ontdek dat Maart - April nog te vroeg is om kleintjes te poten voor solo-bollen, want dan splitsen ze zich alsnog, tenzij ze héél klein zijn.

Ik heb enkele van mijn Tulbandjes eruit gehaald. Het hele seizoen wilden die maar niet groeien; bleven klein, hadden voortdurend geel blad, ook toen ze nog jong waren, de stengels bleven slungelig en iel, dus ik had geen hoop op goede bollen, waar ik op hoopte was dat er nog wat aardige teentjes tussen zouden zitten voor een nieuwe kans volgend jaar. Maar de bolletjes bleken verbluffend goed; rond de 5 cm dik. Dat is niet groot, maar bij zulke miezerige plantjes had ik veel minder verwacht. Ik had maar één bolletje gepoot, 8 teentjes of zo, en de helft zit nog in de grond (als ze nog meer dan twee groene bladen hebben laat ik ze nog even).

Mogelijk is die Tulband groep iets voor mensen als @simonvb, die altijd met snel aftakelende plantjes zitten: de Tulband groep groeit snel, ze maken rap een dik bolletje, ook plantjes die niet geweldig zijn. Ze hebben de reputatie met vele klimaten uit de voeten te kunnen, wat voor ons ook een voordeel is, want we zitten wat aan de warme kant hier. Nadeel van de Tulbanden is wel dat ze slechte bewaarders zijn; datgene wat snel groeit bederft vaak ook snel, je moet ze waarschijnlijk in hetzelfde kalenderjaar nog gebruiken.

Deze foto laat hopelijk goed zien hoe miezerig deze Oezbeekse Tulband zich bij mij boven de grond heeft ontwikkeld, maar dat er dan toch Dik Trommetjes aan zijn gekomen in verhouding tot de plant:

OezT.jpg.cba9e8d8c22170f039e64bb1af677f40.jpg

😲

Zulke mooi knoflook zou ik laten staan.

De bollen groeien nu nog,.

Zelf oogst ik ze als ze twee derde afgestorven zijn. 

Vorig jaar met drie droge warmte was dat op 7 juli.

Maar als je om knoflook verlegen zit oogst je toch wat je nodig hebt?

Kan je ze gelijk in de gaten houden.