Ga naar inhoud

Hoe gaat het met de pompoenen.

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Bij mij is het dit jaar een tegenvallend pompoenen jaar.

Sommige jaren leverden tientallen pompoenen maar dit jaar kwam alles maar traag op gang.

Het gevolg is weinig en kleine pompoenen.

Hoe is het bij jullie gegaan dit jaar? Ik hoor meer verhalen over een tegenvallende oogst, bij pompoenen en komkommers.

Misschien is het landinwaarts warmer geweest en beter gegaan?

20190920175246-284051569065936.jpg

Geplaatst:

Ik was van plan te dunnen om grote pompoenen te krijgen maar dat was er niet van gekomen. Toch van 2 planten samen 6 heul grote en 3 iets kleinere Jack O Lantern geoogst. Van een uchi kuri 5 mooie pompoenen. Maar de turkse muts gaf de grootste verrassing: 6 knoeperds. De rolets waren een enorme tegenvaller: 3 niet groter dan een tennisbal. De butternut stond heel beroerd en leverde dan ook maar 2 pompoenen op maar dat was ingecalculeerd.

Of het nu een pompoen of een courgette is, weet ik niet (er wordt verschillend over gedacht) maar ik ben het meest blij met de muskaatcourgette: Tromba d'Albenga. Stapels met kleine vruchten geplukt. Lekkerder dan een courgette. Blijft mooi stevig. Goed te stoven, bakken en grillen. Ik laat er 2 uitgroeien en dan schijn je een goed houdbare vrucht over te houden die naar butternut smaakt. Zeggen ze....

Ze zien er ook leuk uit. Grijns.

2f35e9f796db2a6ea6fc9e8a13bb70e5.jpg

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Mijn Uchiki Kuri's die normaal heel goed gaan, gingen dit jaar heel slecht. Van 3 planten op superplaatsen (oude mesthoop!) heb ik welgeteld 2 pompoenen ter grootte van een tennisbal kunnen oogsten. Dat is wel een tegenvaller.

Mijn muskaatpompoen "Musquee de Provence" die op dezelfde mesthoop stond, deed het wel heel goed. Daar heb ik 5 grote pompoenen van geoogst. Te vroeg, maar dat komt door de nachtvorst die wij hier al een aantal nachten hebben. De plant is kapotgevroren. Hopelijk rijpen deze pompoenen nog goed na.

Geplaatst:

goed en slecht, 5 grote jumbo, 4 blue, nul uchiki kuri

ook weinig en late courgette's

snap er niks van, alles verwend met compost, mest, bescherming en liefde

Geplaatst:

Hier sterft de plant zelf steeds meer af. Is dit niet erg vroeg? Mijn vader heeft een ander soort pompoen, ik weet niet precies welke maar die is nog helemaal groen. Verder niet ontevreden voor een eerste jaar. b4617931600924cb3ae09bd09a4b958d.jpg

Geplaatst:

Bij mij het slechtste pompoenjaar sinds ik met moestuinieren ben begonnen. Veuls en veel te droog . Van de 9 planten die ik heb gezet heb ik 7 kleine pompoentjes met een gemiddeld gewicht van 750 gram.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ramonad, dat ziet er vrij normaal uit. Als een pompoen meterslange ranken maakt, dan verwelken de oudste stukken.

Wat trouwens geloof ik zo is, is dat als een rank over de grond sliert, de plant daar kan gaan wortelen. Omdat deze over planken gaat, gebeurt dat niet en dat kan meespelen als nadeel.

Ik heb het zelf nooit echt bewust gezien, dat van dat wortelen van de ranken, maar ook nooit zo op gelet. Kan iemand het bevestigen of ontkennen?

Over dit pompoenenjaar klaag ik niet. Het begin was moeizaam, ik heb daarop geanticipeerd door een paar keer bij te zaaien, want je zag aankomen dat de opbrengst per plant gering zou zijn. Het is toch al geen overbodige luxe om 20+ zaailingen pompoen te hebben hier, want haperende zomers zijn de norm, niet de uitzondering. Maar ik heb me redelijk aangepast. Ik hou mijn eigen zaad over, en dat helpt, want daar hoef ik niet zuinig mee te zijn en de ontkieming is goed.

Ik had wel wat pakjes zaad gekocht ook, o.a. van wat rassen die tussen pompoen en courgette inhangen. Achteraf gezien gelukkig, want die opbrengst is wat beter dan bij pure pompoenen.

Trombo d'Albenga is nog altijd bezig:

TdA17861569442937.jpg

Dat vind ik dan wel meer een courgette dan een pompoen, maar ik ben gekapt met de courgettes een paar jaar terug, want het leuke was eraf, en dan is deze Trombo d'Albenga wel een geweldig alternatief. Maakt leukere vormen, is lekkerder en beter bewaarbaar dan een gewone courgette.

Een andere twijfelaar tussen pompoen en courgette is de Mongogo du Guatemala. Die gaat ook nog altijd door:

MdG93541569443658.jpg

Die is me veel te productief geweest. Ik had ook teveel planten staan, maar ja, er stond op het pakje dat de kieming slecht was. Vreeken doet zelf kiemtesten, en als de kieming tegenvalt doet hij wat extra zaden in het zakje. Maar de kieming van deze zaden was helemaal niet slecht, en het bleek ook nog een super productief ras te zijn. Gelukkig heb ik er een partij van verkocht via de volkstuinvereniging.

Maar echte pompoenen zijn de Trombo d'Albenga en de Mongogo du Guatemala niet. Ik had één pakje echte pompoenen gekocht, de Boliviana. 7 zaadjes in een pakje, daarvan ontkiemden er maar 2, en die 2 wilden maar niet op gang komen. Wel zit er nu aan elk van die planten een klein pompoentje, maar ik geloof dat maar één daarvan een Boliviana pompoen is, want een naamkaartje wil weleens uit een potje vallen, en die andere lijkt een pompoen uit eigen zaad te zijn. Dat zal mijn eigen slordigheid zijn.

Dan krijg ik dus maar één klein pompoentje uit dat pakje zaad, niet meer. Ik zal het zaad overhouden, maar volgens mij heb ik hem bevrucht met stuifmeel van die andere, waarvan ik dacht dat het een Boliviana was, maar die het niet blijkt te zijn.

Die kleinste op de foto, dat zal een Boliviana zijn, de voorste niet:

Boliviana95351569445529.jpg

Hier wat pompoenen uit zelf overgehouden zaad, dit is Buttercup x Turkse Muts, zo te zien 2 kilo per stuk:

BxTM93591569445763.jpg

Een beetje laat heb ik nog 3 zaadjes Uchiki Kuri gezaaid, ik weet niet meer of ik het uit een zelf gekweekte of gekochte pompoen heb gehaald, maar die Uchiki Kuri blijkt toch goed met een matige Nederlandse zomer overweg te kunnen; alle 3 geven nu enkele vruchten.

Deze 3 vruchten moeten nog wat rijpen en zullen aan de kleine kant blijven, maar dan heeft de plant het toch goed gedaan:

Kuris91961569446497.jpg

Vooral van eind Juli tot begin September ging het hier goed met de pompoenen, toen was er voldoende warmte en eind Juli hebben we regen gehad. Daarvoor was het nogal droog en was het ook vaak koud, en nu is het ook weer te koud; vrouwelijke bloemen kwijnen weg voordat ze open gaan en vruchten die nog moeten groeien worden niet meer groot. Het was niet een lange periode waarin de omstandigheden echt goed waren, maar met iets van 2 weken vanaf de bevruchting kan een Maxima pompoen bijna op maat zijn, dus er was wel wat mogelijk. Ik zal iets van 20 'echte' pompoenen hebben, sommigen wel wat aan de kleine kant. De Trombo's en Mongogo's reken ik dan niet mee, die groeien rapper maar hebben niet die echte pompoensmaak.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...