Ga naar inhoud

Peper en Paprika Topic 2020

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Hoe ga je te werk, net als bij tomaat?

Stekken maak ik het liefst van de dieven, anders van redelijk ontwikkelde zijtakken van de plant. Ik probeer in ieder geval de moederplant zo min mogelijk te beschadigen om ook daar een normale oogst van te behouden.

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Bedankt voor je reactie Tom, daar kan ik mee vooruit. Ik ga ze dan half/eind januari zaaien met de deno-methode, ervaring leert met paprika dat ze met 21-22 graden ook wel kiemen, al duurt het dan een paar dagen langer.

En ook bedankt voor de waarschuwing van gedroogde exemplaren, daar gaan we zeker heel voorzichtig mee zijn

Geplaatst:

Bedankt paddenstoelengek!

@ GeertH

Paprika's zijn geen pepers...

Zullen mss wel kiemen bij 20-21°C maar zal zeker lang(er) duren en met de deno-methode mss ook beginnen schimmelen dus filters zeker niet te vochtig maken

Pepers ontkiemen beter bij hogere temperaturen en aangezien jij zaad oogst van een exemplaar gerijpt in Laos ...

Als je zelf zaad oogst dan zullen de eigenschappen 'verbeteren' want groeien dan op in ons gematigde landje ipv het tropisch warme Laos

Geplaatst:

paprika's zijn geen pepers

voor de zekerheid toch maar even opgezocht omdat ik toch echt begon te twijfelen aan mijn bovenkamer

De Latijnse naam voor peper is Capsicum. Ze is lid van de nachtschadefamilie (Solanaceae) en behoort tot de groep vruchtgewassen. De zoete paprika en hete peper zijn plantkundig gezien hetzelfde.

gelukkig, de alzheimer light is nog niet ingetreden

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

@GeertH : Ach so, nou de Birds Eye schijnt te vallen onder de Capsicum Frutecens en daar lees ik van dat deze meestal klein blijven, met kleine blaadjes en rechtop staande pepers. Maar ze kunnen ook warrig en bossig en hoog zijn. Lees ook: geschikt om in pot te telen.

https://chiliforum.hot-pain.de/threads/birdeye.35421/

Tot half mei in die potjes moet kunnen denk ik, zolang je maar voeding bijgeeft.

Maar denk ook dat het vroege zaaien bij deze soort niet speciaal nodig is.

Geplaatst:

Dank je Erny, naar die informatie was ik op zoek. Hopelijk denk ik er tegen de tijd dat het zover is ook eens foto's te posten, dan weten we het zeker hoe ze er bij welke leeftijd uit zien.

En om te kunnen vergelijken wat voor peperkweker ik ben, heb ik me ook opgegeven voor de teeltwedstrijd. Ik ga al blij zijn als ik met de wedstrijd niet de kleinste peper ga inzenden. En ik moet er straks natuurlijk aan denken dat ik geen zaad mag nemen van pepers die bij andere pepersoorten bij elkaar hebben gestaan.

Geplaatst:
n ik moet er straks natuurlijk aan denken dat ik geen zaad mag nemen van pepers die bij andere pepersoorten bij elkaar hebben gestaan.

Wat je kan doen is: op het moment dat je bloemknopjes aan de plant ziet waar je zaad van wilt winnen om de knopjes een zakje van vliesdoek binden. Insecten kunnen dan niet zorgen voor kruisbestuiving en er zal (als je regelmatig op de plant even tikt) zelfbestuiving plaatsvinden.

Geplaatst:

Van het gebruik van vliesdoek hiervoor had ik gelezen, maar aangezien ik tot nu toe nog niet zo heel succesvol ben met kweken, denk ik dat ik me daar maar eerst op richt. Ik weet van mezelf dat er weleens iets mis wil gaan als ik teveel tegelijk wil.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb vandaag de eerste voorbereidingen getroffen. Ik wil aan het einde van deze maand de peper gaan zaaien in plastic bekers die in een kweekbak van de IKEA staan. Maar het is voor mij altijd lastig om het verschil te zien tussen onkruid en een opkomend peperplantje. Daarom heb ik nu al de bekers gevuld met de zaaigrond en in de kweekbak geplaatst. Nu weet ik zeker dat alles wat opkomt onkruid is, want de peperzaadjes zitten nog in de envelop.

Geplaatst:

Smart thinking Ad. Ik heb de potgrond alvast binnen gezet zodat het kan opwarmen. Zo heerlijk dat het januari is. De voorbereidingen zijn begonnen! Alleen een vruchtbaar jaar gewenst.

Nog even en het is weer lente.

Geplaatst:

Ik heb 2 wedstrijd peper zaadjes gezaaid. Kijken hoe snel dat gaat en een paar TR kil biber. Ik heb trouwens van vorig jaar 2 planten binnen staan. Ik vond het zo zonde van alle mooie planten, dat ik ze uiteindelijk toch binnen in een potje heb gezet. Alleen geen idee welke pepers het zijn! Dus nog even afwachten welke eraan komen te hangen. Zit vol met bloemknopjes. Ik heb ze net wat extra voeding gegeven want zag met het fotograferen dat ze wat pips begonnen te zien.

f4f46ef8f4466734ef5ef85c875caa11.jpg

Maar toch heel leuk dat ze het doen. Meestal krijg ik last van luizen. De aubergine heb ik om deze reden net voor kerst de deur uitgedaan. Die deed het ook nog binnen.

Geplaatst:

Zonder bijkomende verlichting zou ik ten vroegste beginnen vanaf februari.

Een warmtemat is niet noodzakelijk, licht na opkomst is nog belangrijker. Je kunt ze ook op jouw internetmodem, verwarming ofzo zetten, die geven ook genoeg warmte af.

Geplaatst:

@joëlbosveld Waar wil je de propagator, of het alternatief, voor gaan gebruiken? Alleen om het kiemen te verspoedigen of ook om de kiempjes een tijdje in te houden tot ze klaar zijn voor verspenen?

En heb je in je huis een plaats met genoeg licht en wat warmte om ze goed op te laten groeien?

licht-lichtbehoefte-t12172.html

Geplaatst:
Voor licht adviseer ik je een groeilamp te kopen, bv die van IKEA voor 15 euro.

Heb ik 3 weken geleden ook gekocht maar nog niet gebruikt want nog niets gezaaid.

Bij kamertemperatuur kiemen ze ook maar dan iets langzamer, doch wel snel genoeg daar het pas begin januari is.

Ikea lamp gebruik ik ook, en doet het wonderbaarlijk goed. (Zie de pepper plant bij mijn moestuin seizoen)

Geplaatst:

Whoop whoop!!! Niet alleen de zaden, maar zelfs een zadenmap waar alles zo netjes in was gedaan! @Krikke83 zoooo blij mee!

8bceda3841f497aaab360c517e2df7c2.jpg

3ea1a533e61d5a21e596bf6bbba75c47.jpg

Wat zal ik nu toch eens voorzaaien?

Aaaah! Zaailust!

Mellie, rustig aan, kalm... denk aan je hart

Geplaatst:

Gisteren van verschillende zelf-geoogste zaden een kiemtest gestart. Nu heb ik ook zaden geoogst uit (super)markt-zaden, maar weet iemand hoe groot de kans is dat ze zaadvast zijn? Ik kan me voorstellen dat ze in de kassen meerdere soorten hebben staan, wat dan gaat kruisen. Of dat ze misschien F1-zaad gebruiken, waardoor het ook lastiger word? Anders kan ik misschien beter een paar soorten bestellen, heb ik gelijk iets wat minder gangbaar is.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...