Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoeveel water geven jullie je tomaten zodra ze naar de kas gaan? Binnen gaf ik ze erg weinig water, dat ging prima. Ze staan nu een kleine week in de volle grond in de kas, waar het goed warm wordt overdag met al die zon. En dan hangen de blaadjes er toch wat slap bij ‘s avonds. Na een flinke plens water staat het er weer mooi bij. Maar elke dag water lijkt me te veel. Is dat in deze fase niet erg en moet ik afbouwen? Of gewoon door de slappe blaadjes heen kijken en nu al minderen met water geven? 

Geplaatst:

Valt me op hoeveel mensen van bij het begin reeds extra voeding bijgeven.

Tomaten hier zijn tsn 15 en 30 cm hoog, een deel reeds in de serre uitgeplant in volle grond, nog een massa in potjes

15 cm staat in P9, 30 cm in P11/13

Geen extra voeding wel in pure compost en alles nog in topvorm, lastigste (mijn mening) is de dagelijkse watergiften want potjes drogen relatief snel uit

Teveel voeding zou idd wel eens kunnen ...

Geplaatst: (aangepast)

@Lsjr33

hangt vooral van je grond af...

Ik persoonlijk geef enkel in het begin water totdat de planten goed zijn aangeslagen

daarna geef ik slechts +/- om de 3 weken water (als het héél warm is) of wacht zelfs nog veel langer indien weer minder warm/goed bewolkt

Lees je palnten, hangen de bladeren 's avonds af en ook nog 's morgens = water nodig, zijn ze 's morgens weer fris en monter dan niet dringend

Tomaten zijn sterk en wortelen diep

Dagelijks water geven maakt dat ze oppervlakkig wortelen en zwakker zijn

Als je toch 'regelmatig' water moet geven vanwege bvb droge zandgrond dan beter veel op 1 bepaalde dag (bvb om de 2 à 3 dagen) dan een klein beetje dagelijks

Smaak van tomaten is intenser als ze minder watergiften krijgen

Mss is de opbrengst iets minder maar de smaak is alvast stukken beter

aangepast door TomP
was gesaved maar niet volledig
  • Thanks 1
Geplaatst:

Ik ga ze vandaag in grotere potten zetten met verse grond erbij (biokultura)

Er zou genoeg voeding in de grond moeten zitten maarja, dat zegt elke fabrikant.

Maar goed, ik ga de voeding en watergiften minderen, bedankt!

Geplaatst:

Van P11 (inhoud +/- 1.3 liter) naar 5 liter = +/- 3.7 liter extra verse grond, daar kunnen ze een lange tijd mee verder zonder extra voeding

hangt idd af van de kwaliteit grond

Weet je waarsch wel maar mis dit in de posts, water geven langs onderen en niet bovenin

Geplaatst:

Ik zie dat je in terracotta potten kweekt, die verliezen ook via de poreuze pot en het gat flink wat vocht.

Heb je ze op onder schalen staan?  

Misschien staan ze ook wat koud? Of gaan ze 's avonds weer naar binnen?

Ook zie ik een flinke dief zitten, zijn het struik tomaten?

Tomaten trekken gelukkig snel weer bij als de omstandigheden beter worden.

Geplaatst:
3 uren geleden, Lsjr33 zei:

Hoeveel water geven jullie je tomaten zodra ze naar de kas gaan? Binnen gaf ik ze erg weinig water, dat ging prima. Ze staan nu een kleine week in de volle grond in de kas, waar het goed warm wordt overdag met al die zon. En dan hangen de blaadjes er toch wat slap bij ‘s avonds. Na een flinke plens water staat het er weer mooi bij. Maar elke dag water lijkt me te veel. Is dat in deze fase niet erg en moet ik afbouwen? Of gewoon door de slappe blaadjes heen kijken en nu al minderen met water geven? 

Lastig.... is bijna niet te zeggen zo via forum omdat het gewoon zo erg verschilt qua kas / locatie / temp!

Er zijn forumleden die posten dat ze 1x in de week water geven.... Well, als ik dat doe dan heb ik geen oogst 😅 Net als bij jou staat mijn kas behoorlijk op de zon en de temp loopt echt enorm op! De tomaten in 25L potten geef ik nu al 2x per dag water (wel heel weinig). 

De planten in volle grond kijk ik een beetje aan. Ik gok dat ik ze eens in de 2/3 dagen water geef. 

Geplaatst:

Ben aan mijn 2e ronde bezig

1e ronde kapot, niet door de kou maar wel nav een stevige hagelbui

Ze slaan aan maar groeien niet veel, je ziet hun kleur veranderen naar diep groen, duidelijk verschil (die ook heel gezond zijn) met de tomaten in pot(jes)

De koude, zolang het niet vriest ten minste kunnen ze zeker aan.

In België tsn Bxl en kust zakt temperatuur soms nog naar +/- 4°C en dit deert ze niet

Geplaatst:
16 uren geleden, Charly zei:

Prachtig bushokje! Gefeliciteerd.

Heb ook zoiets gemaakt. Maar dan met de kas in de rug en de aangrenzende pergola gedeeltelijk voorzien van doorzichtige platen. Aan de zijkanten wel open. Benieuwd hoe het gaat bevallen.

Zet jij ze in de volle grond of laat je ze in potten in je tomatenhuis?

Oh en@Vastone: wauw wat ziet jouw kasje er strak en onkruidvrij uit. Mooi hoor :thumbup:

Ik zet ze in de volle grond, meng er een 70 liter zak potgrond doorheen.

Geplaatst:

@Saalk86Ik heb hetzelfde idee voor morgen. Alleen zie ik vandaag dit.

WEerbericht.PNG.5ee77b447d54fc6c6918f62b105b55c5.PNG

Echt, werkelijk nou? Half mei en het vriest bijna. 
Het wordt een grote gok als ik dat hier ga doen. Ik heb een beschutte achtertuin met twee schuttingen en een heg, dus dat scheelt misschien 1 of 2 graden, maar zelfs dan zal er schade optreden.

De grote vraag is: gaan jonge plantjes kapot in een dergelijke kort tijdbestek, óók als je ze al heel diep hebt gezet? De grond zal immers allicht isolerend werken voor het grootste deel van de plant. 

Geplaatst:
1 uur geleden, Gianni1234 zei:

Echt, werkelijk nou? Half mei en het vriest bijna. 

Dat is de reden dat ze zeggen, pas na ijsheiligen te gaan planten. IJsheiligen 11 tot 14mei. De periode tot wanneer er gemiddeld vorst aan de grond is. Dus men houdt de datum 15mei aan om te gaan planten. Maar dan nog is het uitkijken.

Geplaatst:

@rorror Gezien hoe april en mei steeds warmer worden is dit toch niet meer wat je tegenwoordig verwacht.  Begin mei moet het toch wel echt gedaan zijn, maar zo te zien is dit dus inderdaad een 'trage' maand. 

In ieder geval: ik gok het erop met komende week. Als ze kapot gaan dan heb ik nog een berg andere planten achter de hand, maar ik verwacht niet dat zo erg zal zijn. 2/3 van de plant die ik ga planten staat immers ook in het zand en dat zal wel isolerend werken. 

@TomP: Er van uitgaande dat het hier 3 graden ongeveer is 's nachts, kan dit 2 nachten op rij naar jouw ervaring?

Geplaatst:
43 minuten geleden, Gianni1234 zei:

Gezien hoe april en mei steeds warmer worden is dit toch niet meer wat je tegenwoordig verwacht. 

Tja hoe warmer het wordt, hoe extremer de schommelingen in tempratuur. 

Misschien heb je wel eens wat gelezen over de sahara, overdag 50graden, en 'snachts kan de tempratuur tot ver onder het vriespunt zakken. Dit komt omdat daar nagenoeg geen wolken zijn. 

Geplaatst:

Ik wacht nog lekker! Moet ook omdat de schilder hier ook boven de bakken moet schuren en schilderen dus de bakken staan noodgedwongen leeg tot minimaal eind mei :((  Heb wel bijna alle plantjes in 5 liter potten gedaan zodat ze het wat langer uithouden tot juni.

Geplaatst:
2 minuten geleden, jwedding zei:

Moet ook omdat de schilder hier ook boven de bakken moet schuren en schilderen dus de bakken staan noodgedwongen leeg tot minimaal eind mei :((

Ik zou de bakken afdekken met plastic, zodat je niet de geschuurde verfstofdelen in je moestuinbakken komen. (geen idee of ze al met substraat gevuld zijn)

Geplaatst:

Ja, de bak die het dichtste bij de kozijnen staat hebben al bonen groeien, de anderen zijn leeg, dus ik houd de planten tot die tijd lekker mobiel in hun 5 liter potten en zal de bakken zelf idd even afdekken, goeie!

• Like 1
Geplaatst:
Op 6-5-2020 om 10:28, jwedding zei:

Mijn tomaten gaan eigenlijk niet zo heel goed op het moment en ik heb het vermoeden dat de potjes te klein worden (11x11x12)

Voeding krijgen ze 1x per week (Tomato Focus) wat misschien te weinig is dus ik heb ze net weer een halve dosis gegeven.

Ze krijgen water als de toppen van de bladeren slap aanvoelen en deze check ik twee keer per dag religieus.

Ik heb ook gekeken naar het schema wat Rorror had gepost een paar pagina's terug, maar het zijn allemaal verschillende dingen lijkt mij.

IMG_7060.jpg.d8722bb61bac02b0e2ddd98e1fbd90ee.jpg

geef je ze niet teveel water? en/of teveel mest?

misschien beter nieuwe te zaaien in schone potgrond/aarde en na een week of 4 uitplanten in grond?

ben je wat later maar het zijn snelle groeiers

Geplaatst:

Die van mij zijn al uitgeplant (net zoals de pepers/paprika’s). Ze staan wat hoger en de serre kan direct opwarmen zodra het zonnetje begint te schijnen. 1 nachtje van 2 graden is mss wat koud maar zullen ze wel overleven. 

11474EC2-8418-410C-BFE6-CC9412462F3D.jpeg

• Like 2

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Geplaatst:

@RobO Ik heb ze gisteren overgeplant van 1,3L naar 5L en dat lijkt tot nu toe wel goed te gaan.

Ik zag ook tijdens het overplanten dat veel toch aardig wat oppervlakkige wortels hadden dus heb ze dieper geplant in de grote potten en 'zet' ze in water ipv bovenaf te gieten.

Hoop dat dit werkt, misschien toch maar voor de zekerheid extra zaaien?

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...