Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten Topic 2020


TomP

Aanbevolen berichten

Ze groeien vooral ontzettend hard de afgelopen 7 dagen.  Het mooie weer heeft zeker meegeholpen. De planten hebben ook verreweg het grootste deel van de dagen buiten gestaan. Jammer dat het volgende week wat minder is, maar misschien dat ik het erop gok en er al een paar in de grond zet.  Volgens mij is het beter om dat te doen als het een beetje bewolkt / wisselvallig is. 

aangepast door Gianni1234
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

62511e46a0222527ba5488a730f88f03.jpg

Iedereen is lekker bezig, lees ik. Jaloers op de leemgrondmensen. Hier zandgrond en veel, veel heermoes. Vandaar de bodembedekking. (Niet dat dat veel helpt, maar dan houden ándere onkruiden zich in ieder geval rustig) Tomaten (en paprika’s) staan nu een week in de kas. Ook planken met potten (paprika’s en pepers) dit jaar, en wasmanden (tomaten) buiten. Vanwege de loei-hoeveelheid planten die ik over had door het niet doorgaan van de mtfd. De wasmanden stonden al buiten, maar vind het net ff wat te koud worden de komende nachten en dus gisteren weer allemaal de kas in gesjouwd.

Ook de eerste ronde echt gediefd gisteren. Mijn handen waren weer prachtig zwartgroen en roken zo vertrouwd naar tomaat!

Hier ook eerste bloemetjes trouwens. Het wordt nu menens hoor

 

2b96ebc96e773ff46f4ac813296172ac.jpg

  • Like 1

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ziet er echt weer TOP uit Charly!

Ik heb ze ook in de kas, maar nog niet in de grond. Ze staan nog in potjes en dan in een bescherming gebouwd van palletranden en daar drapeer ik dan een wit laken overheen als het TE zonnig is, en 's nachts ook. Als extra isolatie zeg maar. Het nieuwe afharden....

 

Hier al wel (groene) tomaatjes trouwens, maar dat zijn de Ida Gold planten die ik nog net even wat eerder heb gezaaid en die in de vensterbank al bloeiden. Die 2 Ida Gold planten staan al wel met hun wortels in de vollegrond. 

 

IMG_0712.JPGIMG_0713.JPGIMG_0714.JPGIMG_0718.JPG

 

 

  • Like 1

Kom 13 april ook naar de moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Jorieke123 zei:

daar drapeer ik dan een wit laken overheen als het TE zonnig is, en 's nachts ook. Als extra isolatie zeg maar. Het nieuwe afharden..

Ik ging er steeds van uit dat plantjes zijn gewoon van achter glas te staan in vensterbank als ik ze naar de serre plaatst is het niet nodig om deze nog te laten wennen aan de zon .

 

Hier zijn er een deel vorige week zondag in volle grond geplaatst ander deel morgen die staan nog in P6 potten . deze avond bezig geweest in serre en het viel me op dat er al een verschil te merken is tussen de uitgeplante en niet uitgeplante . vermoed dat de vochtigheid van de grond er ook iets mee te maken heeft ,volle grond constanter .

 

iemand ervaring met Venus tomaat ? Mijn broer heeft er 1 in de vensterbank staan vermoed bijna 5 jaar oud die hij jaarlijks drastisch snoeit staat in een 3 liter pot vermoed ik. Deze word niet groter dan een 30cm. Zaden van deze plant heb ik vroege voorjaar gezaaid samen met pepers/paprika's en deze in bato bak uitgeplant in serre deze staat bijna een meter hoog vermoed ik . Zaden van mijn broer kwamen van liefhebster die zaden oogstte en verkocht dus geen F1 vermoed ik . In zijn huis staat enkel deze soort dus kruisbestuiving lijkt me ook uitgesloten . Kom dit grote verschil enkel door de grote potmaat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Waaslander Mijn planten staan/stonden niet in de vensterbank op het zuiden, maar onder een lamp. Dan is de overgang wel groot. Ik heb geen zin om mijn (grote) kas te witten, nog nooit gedaan ook, dus daarom deze oplossing ;) 

Ook komt er meer licht door het enkel glas van de kas, dan door dubbelglas bij de vensterbank.

Kom 13 april ook naar de moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow charly wat een mooie gestructereerde kas!

 

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik heb het grootste deel van mijn tomaten in de vollegrond uitgeplant ongeveer tegelijk met jeanne heijmans, alleen woon ik niet in Frankrijk 😬. De 14daagse weersverwachting gaf geen nachttemperaturen onder de 7 graden en in mijn ommuurde tuintje durf ik wel een risico te lopen. 

Tot nu toe gaat het goed en mochten ze het niet redden, dan heb ik er binnen nog een paar op reserve.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, Charly zei:

Jaloers op de leemgrondmensen

Nou, jij jaloers, kom op zeg, wij liggen allemaal te kwijlen boven onze iPad (🥵) bij het zien van jouw foto’s...

18 uren geleden, Jorieke123 zei:

dat zijn de Ida Gold planten

Gele tomaatjes neem ik aan. Is dat een echte vroege tomaat zoals gartenperle en balkonstar?

12 uren geleden, Waaslander zei:

iemand ervaring met Venus tomaat

Bedoel je Teton de Venus tomaat?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is de Ida Gold, oranjegeel inderdaad. https://denieuwetuin.be/home/613-ida-gold-.html?search_query=ida+gold&results=1 

 

Ik teel hem al jaaaaren, en zet maar een paar planten waar ik dan lekker vroeg al wat van kan plukken. Het is een struiktomaat dus hij zou volgende keer ook onder de vaste tafel in mijn nieuwe kas kunnen :think::thumbup: 

 

Kom 13 april ook naar de moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, appelvrouw zei:

Nou, jij jaloers, kom op zeg, wij liggen allemaal te kwijlen boven onze iPad (🥵) bij het zien van jouw foto’s...

Inderdaad! 😅

 

Prachtige foto’s mensen! Ziet er werkelijk schitterend uit!

 

Het gaat hier echt knetterhard. Komende week wat meer bewolking maar dat zal de planten vermoed ik alleen maar goed doen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

45 minuten geleden, aalterse-willy zei:

Mijn serre is een rommeltje.

Zei hij, terwijl het er prachtig uitziet.....tis valse bescheidenheid Willy. De mijne is een heerlijk rommeltje. Zal geen foto maken daarom. Staat overvol vol met vele papaw-zaailingen, Diospyros virginiana,s, aardbei, winterpostelein, 30 geente boompjes, lege potten, yacon, chayote en apios opgepot en nog het een en ander. aan opgekweekte ui, prei, sla en kool. Moeten spoedig een 20-tal tomaten, een meloen en 3 komkommers in gaan komen. Creatief tuinieren en lekker bezig zijn noem ik dat. 😜

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben m'n tomatenplanten (en paprika) aan het afharden, gaan elke ochtend naar buiten en elke avond naar binnen, nu gaat het regenen maar ik neem aan dat je ze dan ook gewoon buiten zet? Klinkt als een stomme vraag want straks in de grond krijgen ze ook met regen te maken, maar dit is het eerste jaar dat ik tomaten en paprika probeer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, aalterse-willy zei:

Ben toch wat beter nu, kan al weer redelijk bukken. Naar omhoog kijken lukt maar voor een paar seconden.

Mijn serre is een rommeltje.

 

Ik had al een beetje vrees dat we niets meer van je zouden horen Willy....
en rommeltje?  waar dan :D

mijn tomatenkas voor dit seizoen bestaat nog uit (te) weinig onderdelen

aangepast door paddestoelengek

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, appelvrouw zei:

Bedoel je Teton de Venus tomaat?

Heb ze des tijds gekocht gewoon onder Venus . Als ik de tenton google krijg ik puntige vruchten maar geen planten .

 

Als ik google op enkel Venus Krijg ik hier https://www.graines-baumaux.fr/170414-tomate-venus.htmltomate-venus.jpg.5e8041ee8e0dfd7c4f0672bb69db7684.jpgDus klein plantje met ronde vruchten zoals bij mijn broer

1291289000_venus4-2020.thumb.JPG.9ae62e5f080b6b844fb523f803bc5184.JPG

 

mijn plant nu even gemeten juist 1 meter hoog .

Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden, appelvrouw zei:

of dat de liefhebster toch heeft veredelt

Was een vrouw die toen hier ook actief was maar er mee gestopt is iets met zwangerschap en een allergie of zo iets .

Badskin was hier vroeger zeker ook lid dacht ik . Vind niet direct hoe ik een forumlid kan opzoeken of dat dit mogelijk is ? Maar met zoeken op Venus vond ik wel haar site https://badskinsgarden.be/ Daarom haar deze vraag gesteld via haar site.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik blijf dat toch erg mooi blad vinden... misschien vergelijkbaar met van die plooivachten bij sommige bulldog rassen. Al zijn die niet zo mooi voor de hond zelf, dus die vachten wil ik niet aanbevelen.

De tomatenplant zal er weinig hinder van ondervinden, mogelijk later wel met water wat op de bladeren blijft en de kans op ziekten ietsje vergroot.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de valreep gelukt. Het streven was dit jaar eens vóór 1 mei het eerste rijpe tomaatje uit de kas te kunnen oogsten. Zaden Sungold F1 gelegd in de eerste helft van januari. Planten de eerste maanden op laten groeien m.b.v. een 10 watts groeilamp van Ikea. Waarom ? Hoofdzakelijk voor de lol. ☺️

 

Niet goed zichtbaar op de foto maar de  5e bloemtros van de planten staat gedeeltelijk al in bloei. 6e bloemtros in ontwikkeling.

IMG_6889.thumb.JPG.1cf32e5c8b0500d80ecab7b620c61c6d.JPG

 

IMG_6882.thumb.JPG.dbca41894667b9286db46c9c74b8c3b5.JPG

  • Like 2

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier een beginnende moestuinierder. Ik ga dit weekend mijn tomaten pas verspenen (was wat laat begonnen met zaaien). Ik heb hiervoor P9 potjes gehaald. Zijn die groot genoeg om ze op te groeien totdat ze de volle grond in mogen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...