Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten Topic 2020


TomP

Aanbevolen berichten

mooi Jet!

hier lekker veel goede zaailingen, ook voor buiten

nog een vraagje: vorig jaar veel last gehad van bladvlekken, Fulvia, ondanks water op de bodem, veel luchten, etc.

weet iemand een versterkend/preventief spulletje voor dit probleem? niet mancozeb...

aangepast door RobO
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn tomatenplanten seizoen 2020. 

 

Ik heb in 3 verschillende partijen gezaaid. Met 2 planten van het ras Sungold F1 ben ik (erg) vroeg begonnen omdat ik dit jaar eens wilde proberen begin mei de eerste rijpe tomaatjes uit de kas te oogsten. Dat lijkt te gaan lukken maar daarvoor was wel de eerste maanden de hulp van een 10 watts groeilamp (Ikea) nodig die een dag/nacht ritme van 16/8 voor ze mogelijk maakte. De zaden werden in de eerste helft van januari gelegd.

 

De kleintjes in het kweekbakje zijn saptomaten. Ze moeten nog verspeend worden naar p9 potjes en zijn bestemd om in de tweede week van mei in de vollegrond te worden gezet. Hun zaaidatum was 27 maart.

tomaat3.JPG.3f12cc7192c56850f920d59dc437eb0e.JPG

 

 

tomaat4.JPG.6dc6039f9d7852dd7190fe68729aeb4c.JPG

 

De planten in de p9 potjes zijn op een Noire de Crimée na allemaal kerstomaatjes van verschillende rassen. Morgen krijgen ze hun definitieve pekje in de kas en worden dan ongeveer 10 cm dieper gezet dan dat ze nu staan. Zaaidatum was begin maart. 


tomaat5.JPG.e6f79f896bd5d205d99d937c88491c7b.JPG

  • Like 1

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23 maart zaaide ik 4x4 tomaten. Nu bereiken de wortels van de plantjes de buitenkant van de turfpotjes. Ik twijfel nu wanneer het moment is om deze tomaten te verpotten. En naar hoe grote potten dan? De meeste varianten zijn zelftoppende struiktomaten, op advies van enkelen hier op dit forum. Uiteindelijk wil ik ze in potten van 12 liter op het balkon zetten na afharden in mei. Klinkt dat verstandig? En hoe ziet het proces eruit tot die tijd? Dank jullie wel voor het meedenken. 

20200418_142407.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze daarna nog 1 maal verpotten. De kiembladeren eraf halen en zo diep mogelijk zetten zodat je stevige planten hebt, daarna in de 12 liter potten. Aangezien ik het altijd wat werk vind (potjes zoeken, potgrond uithalen,...) zou ik ze allemaal op dezelfde moment verpotten naar een groter potje.
Ik weet ook niet of het nodig is om ze meerdere keren te verpotten maar zo krijg ik alleszins steeds mooie, stevige planten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tomaten mogen met het mooie weer zo ie zo naar buiten. Eventueel met een koude nacht in de kas, of tegen het huis uit de wind zetten.

Volgens mij heb jij met jouw bakken tussen de gebouwen in, best wel wat beschutting, en warmte afgift vanaf de gebouwen.
En anders een folie over de bakken heen 's nachts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahaha wat een verschil met vorig seizoen mensen!! Herkenbaar hoor de verhalen hier!! Ik moet ze eigenlijk al verpotten naar buiten maar kan nog niet! Sowieso alles al wel in de kas staan! 
 

Afgelopen week had ik ze 1 dag wat langer buiten laten staan, in de noorderwind. Dat vonden ze niet fijn! Koude nacht buiten al helemaal niet vermoed ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het begin paar uurtjes afharden, maar niet tussen 11:00 15:00 te hoge uv

 

dus b.v. van 9:00 tot 11:00 en dan in de schaduw, daarna late middag / avond nog een paar uurtjes zon

aangepast door rorror
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, rorror zei:

In het begin paar uurtjes afharden, maar niet tussen 11:00 15:00 te hoge uv

 

dus b.v. van 9:00 tot 11:00 en dan in de schaduw, daarna late middag / avond nog een paar uurtjes zon

Ja, terwijl het hier dus echt te koud is tot 12 uur! Heb nog geen last van verbrande bladeren. Meestal staan ze hier buiten van 12/13 uur tot 17 uur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@jweddingwat rorror zegt: in stapjes.  Ik begin altijd met een uurtje en dat voer ik dan in een paar dagen op tot een volledige dag. Ik maak mij persoonlijk meer zorgen om windschade dan zonschade in het begin overigens.

Vandaag de plantjes overigens weer buiten gezet, in de zon. Gooi ik twee kleine potjes met zaailingen om. Eén geknakt en de ander zag er nog erger uit, een beetje vermorzeld zelfs. 

Ik heb ze maar uitgegraven en diep in het zand gezet, in de hoop dat het misschien goedkomt.  Wie heeft er ervaringen hier met het slopen van plantjes? 😪

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Gianni1234 Hangt beetje van grootte af denk ik. Als ze geknakt zijn vrees ik niet veel goeds 😬 Misschien stekjes nemen van de oksels?

 

Ik heb buiten echt plek zat (luxe), dus ik wil dit jaar graag de tomaten buiten in hele grote bakken zetten. Nu merkte ik vorig jaar dat de planten in potten toch echt wel (veel) meer beperkt(er) blijven dan de planten in volle grond in kas. Ondanks zelfs een aantal 25liter potten!

 

Ik heb een aantal 80 liter vaten op t oog (oude olievaten). Deze wil ik door midden flexen en vanaf halverwege mei dan buiten in doen. Vanzelfsprekend wel schoonmaken. Wat is jullie idee hierover? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Gianni1234

 

Na deze  'mishandeling ' zul je zien dat er versneld diefjes tot ontwikkeling komen. De mooiste laat je staan om verder te  laten groeien als nieuwe kop. 

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Saalk86Ze staan allebei weer soort van recht, hoewel eentje wordt ondersteund. De bladeren zoeken het licht nog en de planten zijn weer tot leven gekomen, dus ik denk dat het goed komt. Ik heb ze overvloedig water gegeven verder, maar ik denk dat ze nu wel weer een goede week achter liggen op de rest. 

De geknakte planten waren alleen aan de binnenkant geknakt zo het leek, dus ze diep ingraven met een berg zand eromheen geeft ze misschien zelfs wel een voorsprong op de rest op termijn :think:.

aangepast door Gianni1234
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tomaten zijn echt sterk!

Diefjes wortelen vrij vlug als je voldoende vocht en licht voorziet, geen rechtstreekse zon!

Ik vermeerder resistente plantjes van duur zaad altijd op deze manier.

 

Zoals Frans ook zegt,

eens de kop eruit, kop ook als stek behandelen, maken ze diefjes aan

Sterkste dief aanhouden en als hoofdstam laten opgroeien.

 

Mijn 'persoonlijk record' is 17 plantjes van 1...

Laatste plantjes gaven wel geen rijpe oogst meer want te laat gestekt maar groeiden wel uit tot volwassen planten, er kan enorm veel met tomaten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om de lachers op mijn hand te krijgen hier nog even mijn avant garde:

 

AvantGarde.jpg.535d908e7d592706498542e6f6cf00a8.jpg

 

Zojuist groter gepot vanuit p9: 2x Tula (zwarte potten) en 1x Friesje. Ik sleep een beetje van buiten naar binnen op het moment.

4 April wat rasjes gezaaid, de Zwarte van Tula was het snelst boven, na 8 dagen in mijn onverwarmde vertrek (ik hou niet van warm).

De New Yorker - zaadjes ooit van Koolrabi gekregen - was ook snel, maar die heb ik een paar dagen later pas gezaaid.

De Tula maakt tot nog toe de meeste indruk op me, groeit gewoon goed ondanks de lage temperaturen die beginnende tomaatjes bij mij krijgen.

We gaan heus nog wel wat koudere tijden krijgen voordat we de echte zomerwarmte ingaan, als een tomaat daar goed mee om weet te gaan is dat een enorme plus.

De laatste paar dagen van Mei was er vorig jaar nog echte vorst of op z'n minst grondvorst hier en daar, precies weet ik het niet meer, maar om half April al grote tomatenplanten te hebben kan problemen geven. Ik vind het best om nu kleintjes te hebben en met het eerste verpotten bezig te zijn; rap zat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraagje: 

Eerder heb ik NPK mix gehaald (  12 / 12 / 17)  die ook voor 20% uit zwaveltrioxide bestaat. Per saldo ongeveer 6% zwavel. 
Nu zag ik dat de mest voor een hoop dingen geschikt was, waaronder voor aardappelen (wat gewoon dezelfde familie is als tomaten). Ik neem aan dat het er niet toe doet, maar enig idee of de zwavel inhoud voor problemen kan zorgen?

Anders haal ik alsnog andere mix.  Maar het lijkt mij niet dat het kwaad kan. 

aangepast door Gianni1234
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...