Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten Topic 2020


TomP

Aanbevolen berichten

Magnesiumsulfaat (dat ook voor de helft uit zwavel bestaat) kun je voor een heleboel planten gebruiken en zeker ook voor tomaten, opgelost in water door de kiemgrond, of later als meststof. Zwavel als stof is dus niet slecht voor tomaten. Jouw mix ken ik niet precies en misschien heeft iemand anders er meer verstand van, maar ik verwacht geen problemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga mijn tomaten eind deze week verplaatsen naar de kas, waar ik ze in 20 liter potten wil zetten. Wat is jullie advies wat betreft de samenstelling van de grond? Ik dacht zelf aan een mix van potgrond en compost maar lees ook dat sommige zand mee mengen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben echt fan van compost! Zeker in 20L potten droogt dit eigenlijk nooit uit!

 

De reden om er zand bij te doen (of vermaculiet bijv.) is om, met name potgrond in kleine potjes, water vast te houden! Omdat 20L potten al vrij groot is, drogen die niet snel uit tov bijv. P9 potjes! 

 

Dit jaar is het kwartje bij mij echt gevallen, en zie echt het verschil! Ik had een tomatenplant al verpot, zonder zand / vermiculiet, naar een ietwat groter potje als P9 en die was helemaal uitgedroogd paar weken geleden! Terwijl de verpotte planten met compost / grondaarde dit niet hadden! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Saalk86 zei:

Ok! Lastig hoor! Ik heb dus een aquaponics systeem maar vissen gaan vaak dood. Probeer het dit jaar maar zonder vissen te doen, handmatig voeding toevoegen dus. Zit zo’n 1300/1800L  in het systeem vermoed ik. Nog tips?

Dat is vrij veel water in je systeem om voeding aan te maken maar begrijpelijk voor aquaponics. Waarom je vissen dood gaan ligt in deze kleine systemen vaak aan de watertemperatuur die teveel varieert over 24 uur.

 

lastig? valt mee de oplossing aanmaken is minder dan 5 minuten werk

 

Ik maak handmatig de voedingsoplossing aan in een zuurkoolvat 60 liter iedere plantpot heeft een buffer van 2 liter een dompelpomp verdeelt het water vanuit het zuurkoolvat naar elke pot 6x per dag elke avond vervang ik het water of vul bij. ik gebruik perliet als substraat is een drogere wortelomgeving

lekker compact en eenvoudig systeem zo en simpel bij te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nu toch aan het twijfelen. Ik heb de potten gekocht ivm de grond is de kas (klei, misschien niet het beste voor tomaten?) en het feit dat je de tomaten niet elk jaar op dezelfde plek kan zetten. Maar nu lees ik toch veel mensen die betere resultaten behalen in de volle grond. Dat laatste zou ik heel wat liters compost en aarde schelen in aanschaf. What to do, what to do 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klassieke keus @Lsjr33. Mede MTF’ers correct me if im wrong want ik wil geen FAKE NEWS! verspreiden, maar ik zag vorig jaar toch echt een extreem groot verschil in tomatenplanten in pot, en in volle grond! Ondanks dat ik de potten zelfs in kas had! En dan zelfs 25L potten!
 

Paprika’s daarin tegen kunnen en in kleinere potten en zelfs met z’n 2en!! Toen ik in het najaar alles opruimde kwam ik erachter waarom: tomaten hebben veel meer, echt veel meer, wortels! 


Ik zou ze zeker in volle grond zetten als dat kan! En ‘gewoon’ na 5 of 6 jaar het grond (grotendeels) verversen, of 1 jaar dus geen tomaten in de volle grond in de kas maar een andere teelt dan. Owja, en wie weet hoe de wereld er over 5/6 jaar uit ziet (misschien verhuist of heb je al 3 kassen 😉).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klei en compost ... meestal een fantastische mix!

Ik teel ook in volle grond (Klei/leem) en gebruik massa's compost en ben super tevreden, de beste grond die ik ooit had

 

Potten vragen toch continu opvolging voor wat watergift betreft.

 

Volle grond: als je geluk hebt en het is ook nog vochthoudende grond dan ben je echt goed af, de compost verhoogt oa het humus gehalte en de grond wordt luchtiger.

Elk jaar opnieuw een extra laagje aanbrengen doet wonderen.

 

Er zijn mensen die al 20 jaar en meer in 'dezelfde' grond tomaten zetten zonder ziekten, zou komen door de compost

Als je veel compost gebruikt dan moet je ook geen extra meststoffen toedienen die voor een teveel aan zouten in de bodem zorgen

 

Verder, je kan tomaten verschuiven zodat ze niet elk jaar opnieuw op exact dezelfde plaats staan.

 

Ik heb nog geen 20 jaar een serre maar toch wel al 5 of 6 jaar, gebruik deze heel intensief ook gedurende de winter, grond werd nog nooit vernieuwd en alles groeit zeer goed, geen ziektes noch plagen. Elk jaar breng ik +/- 5 cm nieuwe compost aan.

Ik geef bijna nooit (ifv het weer mss eens om de 3 of meer weken - natuurlijk niet mogelijk op bvb droge zandgrond) water in de serre en in de moestuin buiten echt nooit.

Enkel in het begin wordt regelmatig een beetje water gegeven om zaailingen ea kleine pas gezette plantjes te laten aanslaan.

 

Zaaien en opkweken doe ik tegenwoordig ook in pure compost, geen potgrond meer, geen toevoegingen, geen meststoffen noch andere sproeistoffen tegen plaagdieren, werkt voor mij

aangepast door TomP
Link naar reactie
Delen op andere sites

@M1RJAMBedankt. Ik denk ook dat het wel goed zit. 

@Lsjr33Ik heb aanzienlijk minder ervaring dan de andere kwekers hier, maar mijn beste resultaten heb ik ook behaald in de volle grond. Vorig jaar had ik het bijkomende probleem dat ik zwarte plastic potten had (circa 45 liter) en tijdens de extreme hitte had ik veel meer moeite om de tomaten goed bewaterd te houden. Ik herken dus ook wat @TomPschetst. 

Ik denk dat een tomatenplant in de volle grond qua watervoorziening meer vergevingsgezind is, omdat de omringende grond minder makkelijk uitdroogt dan het geval is bij een pot. Verder is er ook per definitie meer ruimte wat mij betreft, óók voor de plant om naar water te zoeken.

Het opvallende was dat vorig jaar de planten in de potten in het begin sneller gingen (ik had ze in een verrijkte potgrond gezet overigens, volgens mij 6 / 10 / 10) maar later in het seizoen het toch echt lastig kregen. Dit jaar speel ik op safe en gaat alles de volle grond in op een plek die ik daarvoor heb geprepareerd en waar nog geen tomaten hebben gestaan of andere gewassen. Wel ga ik de bodem verrijken met wat turf (het is net de sahara op die plek...) en natuurlijk een hoop mest korrels. Aftoppen met wat mulch verder.

De grond hier moet echt geprepareerd worden, want het is een typische Brabantse zandgrond die ongeveer zo droog is als wat er nu in Deurne en omstreken staat af te branden. 

aangepast door Gianni1234
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het werden bij mij flinke planten van zo'n anderhalve meter hoog, heb je genoeg potten en ruimte dan zou ik voor een plant kiezen.

Het water geven komt er dan ook minder op aan.

 

Maar het is lang terug dat ik ze in potten had, er zijn hier genoeg pottenkwekers die het ongetwijfeld precies weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Maj-Maj zei:

40 cm doorsnee is deze en aan de onderkant 30cm. Maar voor 1 plant denk ik hè?

Opzich kunnen er 2 in hoor, maar die worden dan lang zo groot niet als je 1 plant erin doet! Behalve als het bijv struiktomaten zijn (determinate), dan zou het wellicht kunnen. 
Maar als je ruimte / potten genoeg hebt, zou ik 1 doen! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit jaar voor het eerst een serre en verlaat grotendeels de buiten pottenteelt😀. Ik ga wel nog 2 noire de crimée buiten in plantzakken zetten. Deze deden het elk jaar super buiten. Plantzakken macheren bij mij beter dan potten (al is het verschil niet groot). Hoe groter het volume, hoe gemakkelijker voornamelijk het water geven. Ik gaf in de grote potten 2-3 keer per week. Ik zou dus ook maar 1 tomaat nemen, 2 planten hebben weer meer water nodig en soms was ik er een weekend niet (al valt dit momenteel, in coronatijd te betwijfelen). Dan was het goed dat mijn planten het gewend waren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...