TomP Geplaatst: 9 juni 2020 Auteur Geplaatst: 9 juni 2020 Neen, bij de stamtomaten dieven weghalen en hoofdstam ondersteunen is voldoende. Naarmate de planten groeien kan je onderaan eventueel ook enkele bladeren weghalen (dus ik zelf pas laat op het seizoen) om meer lucht in de plant te laten. Meningen hierover zijn verdeeld, er zijn er ook die nooit blad weghalen en anderen die op het einde zo goed als alles weghalen. Quote
Liekie Geplaatst: 9 juni 2020 Geplaatst: 9 juni 2020 In de kas heb ik alle bladstengels tot net boven de eerste/onderste trossen tomaten weggehaald. Vooral om schimmels door opspattend water vanaf de grond te voorkomen en ook omdat ik eigenlijk de boel een beetje te dicht op elkaar heb gezet en het nu al een redelijk oerwoud aan het worden was. Ook kan de zon beter direct op de tomaatjes schijnen zodat ze sneller afrijpen. Dat laatste zit misschien meer in mijn hoofd dan dat het ook echt zo is, de kas is wellicht al wel licht genoeg voor rijpende tomaten, ook als ze in de schaduw van een blad hangen. Quote
JessicaL Geplaatst: 9 juni 2020 Geplaatst: 9 juni 2020 Ja mijn tomatenplanten staan verdeeld over volle grond en staande kassen en laatste staan dus in potten. Dus zet ik ook vaak gewoon buiten de kas in de zon en zet ze in regenperiodes en in de avond terug in de staande kas om te beschermen tegen beesten en regen. Quote
redzebra Geplaatst: 10 juni 2020 Geplaatst: 10 juni 2020 @Liekie bladeren verwijder ik ook tot net onder de eerste vrucht stengel omwille van dezelfde reden als jij, bladeren erboven probeer ik zolang mogelijk te laten staan aangezien deze voor suikers in je tros zorgen. Aangezien ik in een plastiek tunnel kweek moet ik elk jaar wel opletten dat het binnen niet te vochtig wordt en er genoeg ruimte is rond de planten. Ik heb al gemerkt dat bv ossenhart en roma een stuk gevoeliger zijn voor bladvlekkenziekte, dus die worden wat vaker getrimd. Je moet wel opletten, directe zon op je tomaat tijdens de zomermaanden is ook niet zo goed dan heb je weer meer risico op groenkraag. Quote
Charly Geplaatst: 10 juni 2020 Geplaatst: 10 juni 2020 Groenkraag? Bladvlekziekte? Narigheid allemaal zeg. Ik kende beide ziektes niet en heb ze gegoogled. Gelukkig komen ze me, na het zien van de foto’s, nog steeds niet bekend voor en ga ik er maar vanuit dat ik die hier nog nooit gehad heb. Ik ben overigens een verfend blad-weghaler. Ik laat alleen de bovenste 5 tot 7 volwassen bladeren staan. Vandaar dus onderstaande bloterds. Ik kijk ze rijp echt. Iedere dag. Maar nog geen spoortje blozendheid te ontdekken hoor. Hierboven trouwens Coral Queen. Productieve tomaat. En lekker ook wel. Maar zo gelig-oranje met een diep roze hart is toch vooral mooi. Hieronder komen de Atomic Grapejes tot wasdom, met op de achtergrond de eveneens blauw beschilderde Alice Dream. Maar in alle eerlijkheid: niet alles gaat goed. De Glossy Rose Blue wil niet dit jaar. Massa’s bloei maar tot op heden slechts 2 bevruchte bloempjes. Ik heb in mijn kas nooit 100% bevruchting hoor. Ik gok - verschilt dus best per plant - 70%. Maar de GRB spant dus de kroon dit jaar, in negatieve zin.Kijk dan wat een trieste kale takjes. Andere zijde van t spectrum zit trouwens de Tasty Tom. Daar heb ik dan weer nog niet 1 bloempje onbevrucht gevonden. Nah ja. En zo kom je steeds weer voor verwonderingen he. Nu tijd om te slapen. Morgen weer een nieuwe ronde rijpkijken! 2 Quote wees bevriend met kleine dingen
redzebra Geplaatst: 10 juni 2020 Geplaatst: 10 juni 2020 (aangepast) Ik denk dat iedereen zijn eigen ervaring heeft, het hangt ook van de omstandigheden en regio. Je hebt een mooie kas, ik zit in hartje Limburg (belgie), zandgrond en nog op een heuvel (grondwater zit 30 meter diep), ik mag nog zoveel compost in mijn tunnel steken bewatering blijft nodig en dat zorgt dan weer op bepaalde dagen voor vocht en ideale omstandigheden voor schimmels. Bladvlekkenziekte is eigenlijk niet erg, je verwijdert gewoon op tijd die bladeren en gedaan. Het beperkt zich meestal ook tot een paar rassen. Groenkraag is geen ziekte hangt ook weer af van ras en directe zon. Je tomaten staan wel al een pak verder als bij mij . Ik probeer dit schema https://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/tomaten-telen-waarom-hoe-en-wanneer-blad-snijden-2/ te volgen, maar dat lukt wel niet altijd omdat de bladeren van mijn planten meestal niet zo mooi blijven als op die foto's. 10 juni 2020 aangepast door redzebra Quote
Liekie Geplaatst: 11 juni 2020 Geplaatst: 11 juni 2020 Wauw @Charly wat staan die er mooi bij zeg! Herkenbaar dat rijp kijken trouwens. Ik ben benieuwd wat je vindt van de Alice Dream. Mooie tomaat vond ik, maar ik kreeg ze niet gesleten aan de familie in paarse vorm. Dus die zitten (nog steeds) in pot om gebruikt te worden in de lasagna ofzo. Wel vreemd trouwens, een pot gele tomatensaus, dat doet echt gekke dingen met je hoofd. Gele tomatensoep hoef ik ook niet mee aan te komen hier... Balen van die onbevruchte stengels. Ik neem aan dat je wel af en toe aan de blommen rammelt? Overigens hier ook (nog) geen ervaring met groenkraag en/of bladvlekkenziekte. Vorig jaar wel wat last van verbranding door de hitte (ook de paprika's), dus er komt wellicht wel kalk op de kas dit jaar. Hoe doe jij dat Charly? Quote
Mellie Geplaatst: 11 juni 2020 Geplaatst: 11 juni 2020 Wow Charly weer eens prachtige tomaten! Hier pas de eerste bloemen. Ook tevreden mee hoor al hè ik liever al tomaten gehad. Maar komt. De zomer is nog lang! Quote
TomP Geplaatst: 11 juni 2020 Auteur Geplaatst: 11 juni 2020 12 uren geleden, Charly zei: Ik heb in mijn kas nooit 100% bevruchting hoor Ik tik en schud al mijn planten dagelijks (soms zelfs 2 of 3x per dag als ik this ben) en dan is de bevruchting wel volledig. Verder staat alles open, ramen én deuren. Al geprobeerd? Quote
Charly Geplaatst: 11 juni 2020 Geplaatst: 11 juni 2020 @TomP, Deur is idd altijd open, maar de raampjes gaan met zo'n automatisch ding op temperatuur. Ik denk dat ik die ook maar es goed open ga zetten, eens kijken of het verschil maakt, dank voor de tip! @Mellie, Volgend voorjaar zaai ik er weer wat voor voor je hoor. In de hoop dat de MTFD dan wel doorgaat enzo! @Liekie, Ik ken em al, die Alice Dream en vind het inderdaad een prachtige tomaat. Al is ie idd wel bijzonder van kleur als je em in saus verwerkt ja hahaha. Wij snijden in de zomer al onze kleurtjes in plakjes op een groot pizzabord. Wat zout, citroen en goede olijfolie erover en dan is het zo'n prachtig gezicht joh! @redzebra, Ja we doen allemaal wat anders en spieken dan weer bij elkaar om een beetje te leren, dat maakt het ontzettend leuk. Zo had ik nog nooit gelezen dat je tomaten zoeter worden als je het blad eraan laat. En ook kende ik dat schema van Plantaardig niet, dank voor het delen. Ik vind het eng om met meer blad te experimenteren uit angst voor een hogere luchtvochtigheid en dus nog minder bevruchting, en inderdaad het ontstaan van ziektes. Je bent toch geneigd om te blijven hangen in iets wat je kent he. Hahaha. Ik heb echter ook een paar buitentomaten onder afdak. Daar heb ik het blad wel aan gelaten, vanuit de beredenering dat zij meer energie nodig hebben omdat ze wat frisser staan (ja ik bedenk ook maar wat hoor ) Eens kijken of ik verschil proef tussen de kas- en de buitentomaten straks (behoudens het vermoedelijk taaiere velletje) Nou leuk om bij iedereen mee te gluren zo. Quote wees bevriend met kleine dingen
Gianni1234 Geplaatst: 11 juni 2020 Geplaatst: 11 juni 2020 Hier nog enkel bloemen (wel veel clusters), maar een cherry tomaat hier (Black Cherry variant) is in 11 dagen tijd 28 cm gegroeid. Circa 2,5 cm per dag dus. Zijn er hier mensen die nog snellere groei weten te bewerkstelligen? Ben eigenlijk wel benieuwd! Quote
appelvrouw Geplaatst: 11 juni 2020 Geplaatst: 11 juni 2020 (aangepast) In mijn nieuwe kas wordt het bloedje heet..nou ja bloedje, heter eigenlijk 46.2 heb ik al gemeten. Lie heeft een raampje bovenin de kas tegenover de achterdeur eruit gehaald dat zal wat luchtstroom genereren. De zijdeur en een raampje blijven constant open. De druif in de kas zal nog wat meer schaduw moeten geven, maar ik denk dat er wel een mooi klimaat in de kas heerst, ondanks de hitte. Verder ben ik erg tevreden over de aarde. Die blijft mooi vochtig ondanks de warmte. Ik heb ruim water gegeven bij het planten en 4 dagen later tien liter per plant. Vandaag 10 dagen later weer eens tien liter per plant. De bovenste laag van de kas aarde was droog vandaag maar op 3 cm zat vocht. En de planten stonden en staan er nog prima bij. Het idee is dat ik misschien nog 1 x veel water moet geven en dat de planten ondertussen zo diep wortelen dat het gieten niet meer nodig is, allen nog af en toe voeding geven. 11 juni 2020 aangepast door appelvrouw Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 12 juni 2020 Geplaatst: 12 juni 2020 Mijn planten staan er volgens mij wel mooi bij. Hier en daar hangen al flinke tomaten! 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 12 juni 2020 Geplaatst: 12 juni 2020 Mooie sterke tomatenplanten, Jorieke!Mag ook wel, in zo’n bjoetie van een kas natuurlijk Jij hebt er een aantal per 2 staan he? Benieuwd hoe dat bevalt. Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 12 juni 2020 Geplaatst: 12 juni 2020 Ik heb ze allemaal per 2 staan ja. Behalve de struiktomaten dan. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Erny Geplaatst: 12 juni 2020 Geplaatst: 12 juni 2020 (aangepast) In de kas zit de groei ook écht in de tomaten die daar al geplant zijn. Dat gaat echt snel zeg. Heb na het planten geen water meer gegeven maar dat kunnen ze duidelijk zelf goed vinden. Bij voorbereiding van de kasgrond heb ik wel de grond "geimpregneerd" met water. Want grond extreem droog dus met slang scherpe straal water van dichtbij in de grond gespoten. Erg leuk om te doen en blijkbaar, aan de planten te zien, ook nuttig. Het is afgelopen week nog behoorlijk koud geweest, 3 graden grondtemperatuur en dus nog wel 6 graden in de kas. Dat verschil met overdag, 30+, is dan wel erg groot. Heb gisteren dan ook alles open gezet vanwege de te verwachten hitte. Tomaten voor buiten heb ik vorige week in grotere potten gezet totdat ze groot genoeg zijn voor het buitengebeuren. Denk dat ze dan (hopelijk) volgende week de grond in gaan. Staan tot die tijd in de kas geparkeerd. En als het meezit gaan er ook nog wat binnen tomaten in de kasgrond. Maar tot die tijd blijf ik lekker thuis vlakbij de koelkast en vriezer met ijsblokjes. 12 juni 2020 aangepast door Erny Quote
Gianni1234 Geplaatst: 12 juni 2020 Geplaatst: 12 juni 2020 (aangepast) Quote Bij voorbereiding van de kasgrond heb ik wel de grond "geimpregneerd" met water. Want grond extreem droog dus met slang scherpe straal water van dichtbij in de grond gespoten. Erg leuk om te doen en blijkbaar, aan de planten te zien, ook nuttig. Dat heb ik dus ook gedaan, althans in de buitenlucht, idem in verband met droge grond. Veel water toegevoegd en daar heb ik niet bepaald spijt van gekregen. De planten sloegen goed aan, zelfs ondanks het koudere weer (tot aan vriezen aan toe aan de grond!) wat erop volgde. Ik heb nu op het zuiden 5 zeer sterke tomatenplanten staan met al dikke stammen. @Jorieke: Mooie planten. Heb je ze nu met een koord ondersteund naar de bovenkant, of wat zie ik? Een ander vraagje trouwens: ik heb boven het eerste bloemencluster bij een paar planten één of twee dieven laten zitten. Ik heb begrepen dat dit een goed idee is (zolang het maar tot een paar blijft). Delen anderen hier die mening ook m.b.t. het dieven? 12 juni 2020 aangepast door Gianni1234 Quote
Mellie Geplaatst: 12 juni 2020 Geplaatst: 12 juni 2020 Jeeeetje wat een grote kas Jorieke! Zien er allemaal goed uit! @Charly Volgend jaar is in alle opzichten een beter jaar hoop ik die tomaten zijn dan mooi meegenomen.Mijn tomaten ga ik maar eens dieven vandaag. Het warme weer doet ze goed buiten onder hun afdakje. Nu nog hun uitzicht weghalen. 1,5 m hoge pastinaken. De woelmuizen zijn rijkelijk vertegenwoordigd in onze tuin, maar heb van hun vraat nooit wat gemerkt. Pastinaken zijn ze dol op blijkbaar. Allemaal knaagsporen. Niet erg appetijtelijk allemaal. Quote
RobN Geplaatst: 12 juni 2020 Geplaatst: 12 juni 2020 Oei, na wat dagen regen en hagel, hebben enkele planten verkleuring op het blad. Ze staan bij mij in open lucht. Iemand een idee wat het kan zijn, en wat ik moet doen? Quote Onkruidmanager 1.0
Jorieke123 Geplaatst: 12 juni 2020 Geplaatst: 12 juni 2020 @Gianni1234: ik heb de planten om zo'n metalen staaf groeien die gekronkeld is. Dus je draait de plant er omheen en die kan dan niet naar beneden zakken als ie straks zwaar is met vruchten. En in die stokken zit bovenaan een gaatje en daar heb ik dan weer een ijzerdraadje door gedaan en ze aan een horizontaal gespannen ijzerdraad gemaakt. Zodat de stok niet langzaam een kant op kan zakken. Want dat doen ze als ze zwaar worden. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
redzebra Geplaatst: 12 juni 2020 Geplaatst: 12 juni 2020 Ik zal morgen ook wat foto's posten, maar lijkt geen goed jaar te worden voor mij, ik zag vandaag al een aanzet op bladeren wat ik hoopte dat er dit jaar niet zou zijn, maar de laatste dagen met hoge luchtvochtigheid en warmte hebben zeker niet geholpen.. Ik heb het probleem dat ik ver van huis werk en in het weekend alleen thuis ben. Ik heb de watergift semi geautomatiseerd in de serre, maar deze laatste weken blijkbaar veel teveel paprika's zien er ook niet echt goed uit, zie het gevolg pas in het weekend. Quote
redzebra Geplaatst: 12 juni 2020 Geplaatst: 12 juni 2020 Lichte plekken op blad wijzen zowat naar bladvlekziekte, dat heb ik nog nooit zo gehad zo vroeg op het jaar. iet wat achter op de rest hier, dit zijn grootste nu op een geneente plant. Quote
redzebra Geplaatst: 12 juni 2020 Geplaatst: 12 juni 2020 (aangepast) Ik heb altijd veel plantjes zelf gezaaid, nadien deels overgeschakeld naar geënte, het probleem is dat je bij geënte niet zoveel keus hebt. Ik had er dit jaar ook in duitsland besteld, helaas heeft de transportfirma daar anders over beslist (ze hebben 10 dagen gewacht in hun hub met 2 vriesnachten). resultaat : . Nog onder lamp gezet maar helaas eentje heeft het maar overleefd en is nu 10cm groot. Dus volgend jaar wil ik niet zo meer afhankelijk zijn. Hebben jullie ervaring met sommige onderstammen ik heb begrepen dat het soms niet zo eenvoudig is om op tijd aan de correcte zaden te geraken. 12 juni 2020 aangepast door redzebra Quote
redzebra Geplaatst: 12 juni 2020 Geplaatst: 12 juni 2020 @jorieke zo'n kas daar droom ik van. Maar je maakt het jezelf wel moeilijk met je spiralen en een ijzerdraad. Zie je het zwart op de vorige foto? Dat is een pp draad, mijn bedrijf heeft die nodig voor een bepaald procedé, maar die worden ook in tonnen gemaakt voor voor de serre teelt. Maak gewoon een losse lus onderaan en als de plant groeit draai je m errond, pak goedkoper en efficiënter. Als je planten ontzettend hard groeien kan je zelfs een klosje gebruiken. Quote
simonvb Geplaatst: 12 juni 2020 Geplaatst: 12 juni 2020 (aangepast) Heb ik nu al last van de plaag in de serre? Ik geef 1 keer per week water aan de voet van de planten. Eigenlijk staat de plant behalve de vlek er mooi bij met al mooie tomaten in wording. Kan ik hier nog iets aan doen? Het zwarte gedeelte voelt niet zacht, rot, moeshie aan. Aan te raden om uit te snijden met een gedesinfecteerd mes of iets anders of zo laten? 15 juni 2020 aangepast door simonvb Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.