Jump to content

Prei

Jorieke123

Recommended Posts

Ik heb zojuist wat preitjes uit de grond getrokken, omdat ze door begonnen te schieten. Het zijn nu preitjes van zo'n 1,5 cm doorsnee.

Volgend jaar zet ik ze weer, maar dan echt later, zodat ik ze in de winter kan oogsten. Ik houd al niet zo van prei... dus heb ze vooral staan voor door boullion en soepjes.

Dan plant ik ze nog dieper uit, en zet ik ze dichter bij elkaar. Best een leuke groente om te telen

92_3c6bdebdc4f02fd6ce745eed17b512a6.jpg

92_a3bd2fe5be4c27902e12f02dddc8d059.jpg

Hebben jullie ook prei om nu te oogsten? Of alleen winterprei?

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

Wij gebruiken nu de dikke stengeluien (in maart gezaaid) als prei. De prei is ook al een eindje op weg en zou nu al geoogst kunnen worden. Die blijft gewoon heel de winter staan om naar behoefte te oogsten.

ja.. maar niet als ze doorschieten toch?

dat heb ik eigenlijk nog niet zo vaak gehad de afgelopen jaren. Alleen na de winter. Welk ras heb je staan? Sommige rassen zijn gevoeliger voor doorschieten als ze te vroeg gezaaid worden. Maar inderdaad die met (beginnende)bloemstengel kan je beter nu al oogsten.

@rommert, nee nog niet groot genoeg maar je hebt daar toch een topic over?

Het zijn er een paar die ik bij de welkoop had gekocht als plantjes. Dus welk ras het is, weet ik niet meer.

Ik heb trouwens nog een tray staan met plantjes, zwaar verwaarloosd, veeeeeeel te lang in te kleine potjes, maar ze leven nog steeds. Kan ik die nu nog uitplanten? Of schiet dat niet meer op?

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

Het zijn er een paar die ik bij de welkoop had gekocht als plantjes. Dus welk ras het is, weet ik niet meer.

Ik heb trouwens nog een tray staan met plantjes, zwaar verwaarloosd, veeeeeeel te lang in te kleine potjes, maar ze leven nog steeds. Kan ik die nu nog uitplanten? Of schiet dat niet meer op?

Je kan altijd proberen e

Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.

Winterprei

Handboek Ecologisch Tuinieren geeft twee teeltwijzen voor winterprei.

1. Winterteelt.
    Zaaien in april, uitplanten in juli/begin augustus, oogsten januari - mei
  2. Zeer vroege teelt (zou typisch Belgisch zijn)
    Zaaien in juli, uitplanten in september, oogsten mei - juli.

Kortom 't zou nog moeten kunnen.

Ik hoop het (fingers crossed), want ik heb een paar dagen terug nog twee rijtjes winterprei uitgeplant. Ook van die verwaarloosde plantjes, maar ze staan er nu fier en vrolijk bij .

Als de bladeren van de plant spitser gaan worden en in het groeibeginsel zie je een bloemknop komen.

nou ben ik natuurlijk heel erg een beginner, maar vandaar mijn vraag ook.

Hoe moet ik die bloemknop voor me zien? En klopt het dat je met het groeibeginsel het preigedeelte bedoelt dat het diepst onder de grond direct boven de wortel zit?

Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/