Jorieke123 Posted August 6, 2011 Share Posted August 6, 2011 Ik heb zojuist wat preitjes uit de grond getrokken, omdat ze door begonnen te schieten. Het zijn nu preitjes van zo'n 1,5 cm doorsnee. Volgend jaar zet ik ze weer, maar dan echt later, zodat ik ze in de winter kan oogsten. Ik houd al niet zo van prei... dus heb ze vooral staan voor door boullion en soepjes. Dan plant ik ze nog dieper uit, en zet ik ze dichter bij elkaar. Best een leuke groente om te telen Hebben jullie ook prei om nu te oogsten? Of alleen winterprei? Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
aardbeijim Posted August 6, 2011 Share Posted August 6, 2011 Ik zou wel kunnen oogsten maar zo DUNNNNNNNNNNNNNN????????? Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted August 6, 2011 Share Posted August 6, 2011 Wij gebruiken nu de dikke stengeluien (in maart gezaaid) als prei. De prei is ook al een eindje op weg en zou nu al geoogst kunnen worden. Die blijft gewoon heel de winter staan om naar behoefte te oogsten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 6, 2011 Author Share Posted August 6, 2011 ja.. maar niet als ze doorschieten toch? Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
rommert Posted August 6, 2011 Share Posted August 6, 2011 dit gaat eigenlijk niet over prei oogsten maar over uitplanten:zijn deze sprietjes sterk genoeg om uit te planten? sorry voor de wazige foto ik heb hem met de mobiel genomen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted August 7, 2011 Share Posted August 7, 2011 ja.. maar niet als ze doorschieten toch?dat heb ik eigenlijk nog niet zo vaak gehad de afgelopen jaren. Alleen na de winter. Welk ras heb je staan? Sommige rassen zijn gevoeliger voor doorschieten als ze te vroeg gezaaid worden. Maar inderdaad die met (beginnende)bloemstengel kan je beter nu al oogsten. @rommert, nee nog niet groot genoeg maar je hebt daar toch een topic over? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rommert Posted August 7, 2011 Share Posted August 7, 2011 oja dat is ook zo maar dan plant ik ze wel in september uit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 7, 2011 Author Share Posted August 7, 2011 Het zijn er een paar die ik bij de welkoop had gekocht als plantjes. Dus welk ras het is, weet ik niet meer.Ik heb trouwens nog een tray staan met plantjes, zwaar verwaarloosd, veeeeeeel te lang in te kleine potjes, maar ze leven nog steeds. Kan ik die nu nog uitplanten? Of schiet dat niet meer op? Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
rommert Posted August 7, 2011 Share Posted August 7, 2011 ik had ze van een winkel die ook slordig met de plantjes omging en ze moesten daarna nog drie dagen in de kas liggen toen heb ik ze verplant en ze zijn bijna allemaal goed aangeslagen. ik denk wel dat het dan kan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aardbeijim Posted August 7, 2011 Share Posted August 7, 2011 Het zijn er een paar die ik bij de welkoop had gekocht als plantjes. Dus welk ras het is, weet ik niet meer.Ik heb trouwens nog een tray staan met plantjes, zwaar verwaarloosd, veeeeeeel te lang in te kleine potjes, maar ze leven nog steeds. Kan ik die nu nog uitplanten? Of schiet dat niet meer op? Je kan altijd proberen e Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 7, 2011 Author Share Posted August 7, 2011 Inderdaad Jim Maar als iemand het nou al eens heeft geprobeerd, en mij de moeite kan besparen, omdat het toch niets wordt... Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
wesleyb Posted August 7, 2011 Share Posted August 7, 2011 Hoe kun je eigelijk van de buitenkant zien of prei klaar is?Gr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aardbeijim Posted August 7, 2011 Share Posted August 7, 2011 Gewoon naar de dikte kijken. @Jorieke winterprei of zomerprei? Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 7, 2011 Author Share Posted August 7, 2011 Winterprei Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted August 7, 2011 Share Posted August 7, 2011 WinterpreiHandboek Ecologisch Tuinieren geeft twee teeltwijzen voor winterprei.Winterteelt.Zaaien in april, uitplanten in juli/begin augustus, oogsten januari - meiZeer vroege teelt (zou typisch Belgisch zijn)Zaaien in juli, uitplanten in september, oogsten mei - juli.Kortom 't zou nog moeten kunnen. Ik hoop het (fingers crossed), want ik heb een paar dagen terug nog twee rijtjes winterprei uitgeplant. Ook van die verwaarloosde plantjes, maar ze staan er nu fier en vrolijk bij . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aardbeijim Posted August 7, 2011 Share Posted August 7, 2011 IK heb mijn winterprei al in februari gezaaid. Maar jorieke als het winterprei is zal het zeker nog gaan zoals hierboven al beschreven werd Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wesleyb Posted August 7, 2011 Share Posted August 7, 2011 Ff een vraagje tussendoor; hoe groot word een rode biet?Die heb ik nu staan , er zit veel blad aan maar een kleine bietGr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted August 7, 2011 Share Posted August 7, 2011 In januari kun je al zomer en winterprei in de kas zaaien, en die in mei uitplanten.Het lijkt me niet dat je grote preien krijgt als je nu nog gaat zaaien, maar het is de moeite waard om het te proberen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
snekermoestuin Posted August 8, 2011 Share Posted August 8, 2011 hoe zie je of je prei gaat doorschieten? Quote Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
aardbeijim Posted August 8, 2011 Share Posted August 8, 2011 Als de bladeren van de plant spitser gaan worden en in het groeibeginsel zie je een bloemknop komen. Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
snekermoestuin Posted August 9, 2011 Share Posted August 9, 2011 Als de bladeren van de plant spitser gaan worden en in het groeibeginsel zie je een bloemknop komen. nou ben ik natuurlijk heel erg een beginner, maar vandaar mijn vraag ook.Hoe moet ik die bloemknop voor me zien? En klopt het dat je met het groeibeginsel het preigedeelte bedoelt dat het diepst onder de grond direct boven de wortel zit? Quote Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 9, 2011 Author Share Posted August 9, 2011 Je ziet de afstand tussen de bladeren (op de steel) ook groter worden bij preien die doorschieten. En de (beginnende)bloem lijkt op die van knoflook. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pauline Perenboom Posted August 10, 2011 Share Posted August 10, 2011 Dit is mijn doorgeschoten prei van afgelopen winter Ze staan nog steeds, vind de bollen erg mooi.Binnenkort gaan ze er wel uit want ik heb nog nieuwe sprietjes staan. Ben ik nog niet te laat? Quote weblog: http://paulineperenboom.blogspot.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted August 10, 2011 Share Posted August 10, 2011 Leuke prei Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
snekermoestuin Posted August 10, 2011 Share Posted August 10, 2011 nee, mijn prei ziet er gelukkig nog niet zo uit Quote Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts