Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Gisteren gebarbecued en het laatste potje geroosterde paprika’s in de yoghurtsalade gedaan. 15/12/18 staat er op. Zo lang geleden alweer?!

In elk gerecht zat wel iets uit de tuin doorheen. Vooral kruiden nog, maar ook bv spinazie voor De spinaziesalade van Yotam
ottolenghi. Die stond qua lekkerheid overigens met stip op 1. Was heerlijk.

Geplaatst:

Als ik hier al die lekkere dingen uit eigen tuin voorbij zie komen, moet ik denk ik volgend jaar (of komend najaar) een paar dingen maar anders aanpakken. Hier tot op heden vooral veel pluksla uit eigen tuin, een beetje rucola en diverse kruiden van vaste kruidenplanten.

Geplaatst:

Eitjes en een salade tussen de middag
Avondeten was niets uit eigen tuin. Wacht! De kruiden: bieslook, peterselie en thijm. Kijk eens aan, toch nog iets

Geplaatst:

Uienfoccacia, omdat de uien ook op moeten. Heb gewoon het uitgelopen groen erbij gesneden. Ging prima.

Brood zelf was een smaakvol succes trouwens. Daarbij kakelverse sla, zoals bijna iedereen op dit moment - heerlijk. En wat kipfiletstukjes van eigen vleeskip, gemarineerd in een theelepel citroenmarmelade en n scheutje soja-saus. Toe hadden we nog citroen merengue. Plof zowat, maar heel lekkere maaltijd!

• Like 1

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Die rechter is prachtig! Dat groen met het felle rood :clap:
Maarre: die naaktslak op de boterham ernaast laat ik even aan me voorbij gaan hoor. :D

• Like 1

Geplaatst:

Zelfgebakken brood met jam voor het ontbijt!

e9e0b0a40c7e5eb03bc6ef1137efea95.jpg
De dikke stroperige jam is pruim met kaneel en waanzinnig lekker met een plakje kaas erbij. Kinderen eten het zonder.

8fc5b3ad79362bd680a4862e742a7f89.jpg

Vandaag een nieuwe pot jam geopend, ook pruim van vorig jaar en ik dacht. Heeee wat lekker! Mooie honingkleur ook. Maar hoe heb ik dit gemaakt? Kon het niet plaatsen en toen kwam er steranijs uit de pot. Aha! Met steranijs gemaakt dus. Blijvertje. Heb ook nog steeds een pot pruimenjam met nectarines die ik nog moet proeven en het is alweer bijna tijd voor nieuwe inmaak. Lekker hoor!

Geplaatst:

Mmmm de eerste aardappels alweer!

Hier uit eigen tuin, pompompommmm, ispanak yemegi, een soort stoof van spinazie met eigen eitjes, chilivlokken en een dot yoghurt. Heerlijk!
Op de foto nog garend overigens979ce12d3b1445594e584e7f27420404.jpg

Geplaatst:

@Mellie

Deze variant ken ik niet.

Wel heb ik veel firinda yumurtli ispanak yemegi gegeten.   (als ik het goed geschreven heb.)

Soortgelijk maar dan uit de oven met een mooi bergje rijst.

Zal eens kijken of ik dat nog een keertje kan maken, al smokkelde ik wel eens door i.p.v. ispanak andijvie te gebruiken 🤫.

Geplaatst:

@Patrijs bijna goed! Yumurtali (met ei) mmm klinkt ook lekker en lijkt me soortgelijk iets. Hier zit ook rijst in.
@vastone Had wel een mega huilpartij van de middelste die weigerde te eten. Uiteindelijk eieren voor zijn geld gekozen ‘en bleek het koud ineens wel heel lekker’. Dus...

Voor de liefhebber het recept:

Ong 1 kg spinazie voor 4 tot 5 pers
Grote ui
3/4 waterglas vol met rondkorrelrijst
Chilivlokken
Tomatenpuree
Evt tomaat
1 ei pp plus paar extra
Tr yoghurt met evt teentje knof

Rondkorrelrijst wassen en apart opzetten en koken

Ui snipperen en bakken
Blokjes tomaat erbij
Spinazie wassen en vrij nat grof hakken en erbij doen het water van de spinazie zorgt dat het sneller slinkt en het iets sauzeriger wordt
Rijst erbij doen. Even goed roeren. Nu een flinke snuf chilivlokken erbij en de eetl tom puree
Als alle spinazie is geslonken, eitjes erbij doen deksel op de pan en 5 min met rust laten tot de eitjes zijn gestold. Ik heb overigens krieleieren die zijn wel sneller gaar dan die grote uit de supermarkt.

Serveren met tr yoghurt waar je naar smaak wat knoflook doorheen hebt geperst. Zout gaat altijd na serveren erbij hier want nog kleine kinderen, maar voor spinazie heb ik een uitzondering gemaakt. Echt te weinig smaak als je geen zout erop doet.

Lekker vega maaltijd en weer eens wat anders. Bordje naar de buren gebracht en zij waren ook erg blij ermee.

Afiyet olsun

Geplaatst:

Op 6-5-2020 om 09:29, Anna3 zei:

Salade met geroosterde asperges en ingemaakte 'verhoute eindjes van de asperges'.20200505_194135.thumb.jpg.495632cf4ea74316087f4a04b99c129a.jpg

ingemaakte houtige eindjes, hoe dan please?
(wij hebben heul veul houtige eindjes)

• Like 1
Geplaatst:

Frietjes uit de vriezer (super tip hoor, dat half afbakken en dan uit de vriezer hoppa!) met vega balletjes (appie) ennnnn salade uit de tuin. Ik had echter niet genoeg sla, en dus op zoek naar aanvulling. Viel mijn oog ineens op het buitenste blad van wat spitskolen-in-wording. Leek me wel wat. Fijn gesneden, gember/kerrie dressing, wat cashewnootjes. Smaakte wat raar. Erg ‘groen’ en soort van raar droog aan je tanden. Maar goed. Uit eigen tuin. Dus je eet door he.
Nou, dames / heren: dat was geen goed idee. We wilden een leuke serie gaan kijken na het eten, maar zijn niet echt meer aan toegekomen, moesten beiden een sprintje trekken, zeg maar. Veel plastischer zal ik me niet uitdrukken.
Enfin. Je leeft, je leert!

• Like 1

Geplaatst:

Het klonk zo hoopvol Charly met je gember kerrie en cashewnootjes erbij...
alweer opgekikkerd hoop ik!

Eitjes voor de lunch met kruiden en diner salade.

Geplaatst:
Op 16-5-2020 om 07:39, RobO zei:

ingemaakte houtige eindjes, hoe dan please?
(wij hebben heul veul houtige eindjes)

Wij ook, wij ook @Anna3, en ook benieuwd, hoe smaakte het? En was het niet meer houtig?

wij aten een zondagsmaal met asperges puur gekookt plus een deel  door de salade die natuurlijk ook uit de tuin komt, de allerlaatste aardappels in een soort kerriewok samen met Puylinzen van de bioboer hier. Mmmm heerlijk.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
Op 19-5-2020 om 13:43, Anna3 zei:

restjes.

Thanks en heb je al geproefd Anna? Voordat ik veel omhaal voor iets wat dan toch via de achterdeur op de composthoop komt? Daar ben ik goed in..alhoewel de flessen brandnetelbier uit 2016 geloof ik nog staan te wachten op verbetering. De flessen pastinaak wijn hebben het niet gered.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...