Jump to content
angela

Wat heb je net gegeten, of ga je nog eten (uit eigen tuin) 2020

Recommended Posts

@Mellie, hoe jij toch met drie kids en allerlei tijdrovende projecten, nog zo uitgebreid kan koken altijd, is me een raadsel. Mens waar haal je de tijd vandaan
En super lief van je aanbod mbt de desem en het meel! Maar vond vandaag bij nadere inspectie nog eens 15 kg glutenvrij meel. Dus moet dat van mezelf eerst opmaken. (Ook geen straf hoor. Je bakt er geweldige pannenkoeken mee bijvoorbeeld)

Vandaag gegeten:
7a9d55b6921df3191602284a1b970f70.jpg
“Rijst met restjes”
Ik kook altijd een grote pan rijst. Want daar kan je nog dagen mee vooruit en het is veel fijner om met rijst te wokken / bakken die al een dag in de koelkast ligt ook.

Is gebaseerd op dit receptje van Jamie

Maar ik had uiteraard niet allemaal dezelfde groenten die op moesten.
Dus de wortel en (oer)prei aangevuld met oliefantenknoflookprei, bloemkool (uit de vriezer) en erwtjes (uit de vriezer) En wat spek dobbelsteentjes erdoor. Was heel best te nassen!

wees bevriend met kleine dingen

Hier vandaag soep met veel kruiden uit de tuin, want die stonden in de weg voor de laatste pootaardappels.

Verder een grote salade uit de tuin met de eerste asperges aangevuld met wat restjes.

e57b17df5fab449d6e2bb6e118a2d4f0.jpg

Ja de tuinkruiden zijn hier ook favoriet nu (zie naamloze klodder op foto boven) Verder moeten de piepers op, want de uitlopers zijn inmiddels dik 10 cm. Ze smaken echter nog wonderwel. (Sevilla)

Ik had er een schouderkarbonaadje bij willen bakken, maar ontdooide per ongeluk een varkenshaas (labelen, het blijft een issue ;) ) Dus onverwacht genoten van dit luxe stukje vlees. Medaillonnetjes en even door de bloem en dan afbakken. Smaakvol en mals. Super lekker gegeten.

Gisteren gebarbecued. Veel eigen kruiden en sla ed gebruikt. Zelfs de eerste dille en koriander! Was heerlijk. Vandaag met de restjes kip een curry.

De coleslaw met eigen kruiderij

74b2a1cd41c2c89ad44db538cdc466d4.jpg

Cacik met eigen yoghurt, knof en kruiden
cebce41ecc737fb2af25704b65f75d57.jpg

Ook de kruidenboter en knoflooksaus waren van eigen makelij. Lekkerrrr!

Morgen rabarber uit eigen tuin met sla, gebakken aardappelen.en ribkarbonade.mijn schoondochter en ik hebben een half varken gekocht.dus vriezer ligt vol.

Posted (edited)

Een variatie van 5 of 6 slasoorten en ei uit eigen kip. Daarbij (niet uit eigen tuin) gehakt balletjes gedraaid met ui, knoflook, en rode peper erin, daarover lauwwarme pasta met lenteui, ingemaakte paprika en

A0046F41-0EB7-445A-89C3-A307A3F17A6E.thumb.jpeg.7845a309ec54055f962c93811400be51.jpeg

Edited by Witch
Fotootje

You say witch like it's a bad thing...

Posted (edited)

Hier is veel sla gegeten in wisselende samenstelling.

De radicchio groeit nog flink en is weer een  aanvulling nu de winterpostelein bijna op is.

Ook is er kas andijvie i.p.v. de witlof.

Vanavond staat er ook andijvie op het menu, maar dan gekookt.

En natuurlijk zijn er af en toe wat opgespaarde asperges.

Edited by Patrijs

Geen plaatje van, maar over vijf minuutjes eten we asperges uit de tuin, eieren van onze kippen.

Het enige van buiten is het zout, nootmuskaat en boter....mmmm...😉

Is dat een bamboescheut, dat witte ding met hokjes? Wat ziet dat er anders uit dan uit een blikje van de toko zeg!

Erg stoer uet

Is dat een speciale soort bamboe dan, neem ik aan? Of kan iedereen zo van z’n woekerende bamboe af komen! icon_thumbup.gif.2be77fb652c4db3f1cc2752786c9bb12.gif

Hier een aardappeldag gehad / aan het hebben.

Aardappel flat bread gemaakt (zeker okay bevonden)

Het slaapverwekkende aardappel ‘over night’ brood staat te reizen, evenals het Duitse aardappelbrood, wat over een klein uurtje de oven in gaat.

Ikzelf eet vanavond dus ook aardappel. En eigenlijk niets erbij, want geen puf meer. Hahaha. Maar dat hoeft ook niet. Want deze roast potatoes met tijm en laurier zijn Echt Heel Lekker.

https://youtu.be/Pvb1Pt_ZVbU

(Ik heb de derde variant gemaakt, maar dan met reuzel ipv ganzenvet. En omdat ik mijn kransslagaderen niet helemaal om zeep wil, half om half met olijfolie. Pokkig veel werk, met ook aardappelen schillen enzo, wat ik normaal nooit doe. Maar heus erg erg lekker)

Ik weet niet of alle bamboe kan, maar ik zal er een topic over maken van de week. Met wat foto's enzo.

Hier verder ook een aardappeldag (want harde wind buiten), morgen weer eentje. Ik wil dat flatbread ook proberen ja! En dan eten we ook van die superkrokante aardappeltjes, ik heb ze nu al door de schrapmolen gehaald :) 

IMG_0669.JPGIMG_0670.JPGIMG_0671.JPG

Een schrapmolen. Johhhh. Die had ik nog nooit gezien. Kan ie in de vaatwasser?

:lol: Nee, dat kan ie niet. Tenminste, er zit een stuk op/in waar dat hendeltje in gaat en daar zit het draaimechanisme en daar komt dan vast een boel water in. Ik spoel em gewoon na gebruik meteen af, je hoeft niet eens te boenen ofzo. En dan uitlekken en weer de kast in. Er kunnen alleen kleine aardappeltjes in hoor. Of misschien ook wel een 3 of 2-tal grotere exemplaren? Nooit geprobeerd. Maar goed, die kan je net zo goed even snel schillen denk ik dan? 

Gisteren

Asperges en bloemkool, uet.

uiensoep nuet

vandaag:

spanakopita, met spinazi uek.

44c53398d8107b22deb27679cce0f33b.jpg

Dit recept: Zoetzure kip met Chinese roerbakgroente & noedels https://www.ah.nl/r/1193641

Maar dan ipv noedels mie en zonder kip maar met garnaal en dan Ui prei lente ui bietenblad snijbiet en restje bieslook van de soep uet.

We hadden vooraf tomatensoep met eigen tomaten en wat cherry tomaten die aan het verrimpelen waren. Ow ja. Met de bieslook dus en wat overbleef ging door de mie.

9da79c97daab29bc709d079dfc22f977.jpg

Op de pasta en aardappel na, alles uit eigen tuin. Zó lekker!

Plaaaaatje, Mellie! :thumbup:

Hier ook plaatje.
Met alleen pompoen uit eigen tuin. Maar toch!
8ab24c283c59659b23a390a25429e024.jpg

Heeeel nieuwsgierig hoe dit smaakt Charly! Ziet er heerlijk uit. Welk recept heb je gebruikt?

was even nieuwsgierig over bamboe:

Bamboe is een grassoort, bijna een soort onkruid zo snel groeit het. Wat we eten zijn de scheuten die net (of zoals bij asperges nog net niet) de grond uitschieten. Van de 1575 soorten zijn er slechts 110 soorten eetbaar. Van nature zit er een stofje (taxiphyllin) in dat in je maag wordt omgezet in cyanide. Gelukkig is bamboe in de toko altijd voorbehandeld (simpelweg: goed doorgekookt) waarmee dat stofje is geëlimineerd. Verse bamboe (van de juiste soort in het juiste seizoen) is mals, sappig en zoet, maar kan ook een beetje bitter zijn. Bamboe uit de vriezer komt erbij in de buurt. Bamboe uit blik stinkt.

https://www.aziatische-ingredienten.nl/bamboe/

:thumbup: RobO, maar ik kwam onze soort niet tegen in die lijst met eetbare soorten en vroeg me dus al hevig af of we dan laatst niet-eetbare bamboe hadden gegeten :eh:

Maar hier lees ik dan weer dat onze soort wel degelijk eetbaar is, en nog rauw ook? Ik ga nog even verder zoeken hoor... voor de zekerheid ;) Morgen maak ik even een eigen bamboe topic aan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Phyllostachys_aureosulcata