Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2020

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

eindelijk de overloop van de watertonnen gemaakt, terras naar slootkant was al flink verzakt

flink gediefd, partytent met net over het bessenveldje gezet,weer  rondje bonen en spinazie gezaaid,

kale tuinboonplant gespot, megaslak zwemles gegeven, hij kon er niks van

klimbonen de goede kant op gewezen: dáár jongens, niet over de grond of bij de buren hè...

Geplaatst:

Hier ook de aspergehaantjes en hun kinderen bestreden met duim en wijsvinger.

Ik ben een nieuwe rij asperges aan het kweken en deze jonge tweejarige planten moeten beschermd worden.

Het is ook een beetje mijn eigen schuld, in het verleden heb ik veel asperges uitgedeeld die men nu kweekt als groene asperges en waarvan men al vaak vroeg het loof laat groeien. Een mooie habitat voor dit insect. De witte asperge komt pas eind juni in het loof en mist daardoor de eerste vlucht van het haantje.

• Like 1
Geplaatst:

Ja dat is ook mijn ervaring. Je hebt het meeste last van de haantjes als je jonge planten hebt. Bij mij is het gelukkig het laatste jaar dat ik kort van de nieuwe rij oogst, volgend jaar gaan we los. Het is trouwens wel zo dat je nu nog ff alert moet blijven, wij hadden drie dagen geleden zoveel larven doodgeknepen maar waren gisteren verbaasd van de hoeveelheid larven die er weer aan de topjes zaten te knagen.. Er zitten nu wel minder eitjes “ in de wacht” Op de stengels en bloemen zag ik, het einde is in zicht.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Stukje onkruidvrij gemaakt en wat dingen ver-, of geplant en gezaaid. Veel water gegeven ook. De yacon ging direct de kopjes omlaag laten hangen. Ziet er gelukkig alweer beter uit. Ook een heerlijk geurende bos bloemen geplukt. Dit is de allerlekkerste geur roos die ik heb. De geur dat je denkt dat een roos zou moeten hebben. De kleur vind ik ook zo mooi. Lekker middagje kortom.

81df45b7d233d2039fe8780ac6d4de04.jpg

Geplaatst:

Gourgette alweer opgebonden, op een of andere manier lukt dat niet goed om blijvend te zijn,

Bij een paar tomatenplanten aarde bijgevuld, wat paprika's ontluist, wat geoogst, gediefd, bewatert en ja, nu komt het:

De drie muismeloenplanten verplaatst.

De muismeloenplanten stonden binnen en zijn tegen het raam-met-klimrek aangegroeid.

Raam was vol en nog steeds geen meloentje kunnen oogsten. Ze verdorren waar je bij staat.

Dus húp! Nee heb ik en ja kan ik krijgen: naar buiten met dit gevaarte!  ( klimrek + 3 flink uitgegroeide planten in twee hoge bakken)

Verplaatsen, hoe doe je dat ? 

Er is geen beweegruimte, er zijn maar twee handen en dan drie dingen tegelijk verplaatsen...

Soms is het leven van een hobbyïst niet gemakkelijk. Van een muismeloen waarschijnlijk ook niet...715850900_alsdatmaargoedgaat.gif.8a173e3f958d876ec00acadd2a1d5a6a.gif

Resultaat: Er staat nu buiten één bak met alledrie de planten naast de kas.

De rest is over het gaas van dat dak gedrapeerd.

Wordt vervolgd.

• Like 1
Geplaatst:

heb de knijpstrijd met de aspergebeestjes opgegeven, overal rupsen en eitjes, =een rijtje met elke 3 mm een zwart bolletje, dus toch maar de spuit er op

tomaten binnen en buiten groeien heel hard, gediefd en geleid

bloemkool bijgemest, nog 2 uit 6 over, de rest is omgevallen door geenwortelsmeer

ff lekker in de zon gezeten

• Like 1
Geplaatst:

Tomaten gediefd en opgebonden in de kas. Ziet er weer netjes (en overzichtelijker) uit. 20200618_201150.thumb.jpg.84d58f89ee45a9356ee0921c624fc941.jpg

En daarna op slakkenkacht bij de dahlias... (Het had net flink geregend)

20200618_204808.thumb.jpg.c4e4005c87e09d6d46db20b2ba205f10.jpg

• Like 1
Geplaatst:

Nou eerlijk gezegd niet, (gelukkig!) was in afgelopen 4 maanden nog maar 2 slakken tegen gekomen ofzo en ook nog niks aangevreten dus waar deze in eens vandaan kwamen?  Ook in de moestuin (wat verder in de tuin helemaal geen last van slakken ofzo)

Geplaatst:

Whoaaahhhhh Vastone! Die slakken... what the...: dat is echt geen kattenpis. Ik had er ook gigantisch veel last van hier aan het water. Ik gebruik nu voor het 2e jaar edialux slakkenkorrels en kan ik zowaar genieten van mijn oogst. Tot 2 jaar geleden zaaide ik bv 50 pompoen en 50 courgette en dan hield ik er 1 of 2 van over...

Ik heb pastinaak geoogst en gemulcht met het blad. Tomaten gedieft en een paar diefjes in de grond gestopt. Geen pastinaak meer, dus heb ruimte onder het afdakje. Onkruid verwijderd, de mini watermeloentjes over gezet in een grote bak waar in het midden een zoete aardappel staat. Geen idee of die combi kan, maar dat was ruimtegebrek. Kon nergens vinden welke combi’s konden. Normaal denk ik daar ook beduidend minder over na moet ik bekennen. Vond wel dit wat in interessant vond http:// https://www.ccbt.be/sites/default/files/files/Teelthandleiding%20bataat_pdf.pdf

Paar frambozen uitgegraven en weggegooid en een paar verplant. Ik heb nu een heus frambozenlaantje! Ook de daglelie verplaatst want die werd helemaal ondergesneeuwd door alle frambozen. Nieuwe lading erwtjes in de grond incl klimrek. Alles kreeg nog een plens water en nu doen de weergoden er nog een scheutje bovenop. Lekker’

Geplaatst:

Onkruid gewied, schapenwol als mulch op mijn lasagnabed gestopt en bij mijn yakon en de eerste tomaat uit de kas gegeten. Lekker!

Geplaatst:

Ondanks spierpijn nog een laag over de steiger. Wel echt een stomme kleur. Het was eiken, want dat was een lichte kleur en mahonie ed is gelijk zo donker. Ziet er echt niet uit... maar wel weer beschermd voor de komende jaren. Dus het moet maar.

Ik heb ook met de verkeerde verf à €85 een stuk dakgoot al voor de 2e x geschilderd. Binnenverf!!! Dus... had duidelijk gezegd dat het voor buiten was. En bedankt maar weer. Voelt toch als een zinloze actie al dat geschilder van de afgelopen dagen.

Geplaatst:

Heerlijk Grork. Daar wordt mijn moeshart toch weer een beetje week van. Prachtig hoe jij élke cm weet te benutten! Kun je niet een pompoen naar het balkon van de buren leiden? Doe ik ook altijd met de mijne over het hek naar de slootkant. Scheelt weer ruimte ;-)

Ik ben met een zaag in de weer geweest. Een kwee een kop kleiner gemaakt. Geeft geen vrucht, laat staan bloesem, maar wel veel schaduw. Dat is brandhout geworden. De andere helft staat nog en dat zien we dan wel weer hoe dat gaat uitlopen.

De laurier gesnoeid. Dit zijn maar 4 takken..! Echt een berg.
8c4b0c4d2bd5567d8b186da4e7820c18.jpg

Werd zo gigantisch. Al die kippenmest zorgt voor een explosieve groei (hij staat tegenwoordig in de ren. Of net andersom eigenlijk. De ren is om de boom gebouwd). Buren hebben allemaal een bos gehad en ik neem de rest mee naar iemand die er mede van gaat brouwen. Hoe leuk is dat?!

Verder veel andere uit de klauwen gegroeide dingen gezaagd zoals mijn witte seeing. Die vindt de paardenmest die die al 2 jaar krijgt, heerlijk. Groeit als kool... ook de vlinderstruik is wat charmanter geworden in vorm. Brandhout van de dikke stukken. Lange takken zijn steunstokken geworden en het blad mulch en de rest de kliko in. En wat er niet in paste, ernaast... gras is ook weer gemaaid (toe maar, niet 8 weken gewacht deze X!!)

Ik heb wel 2 meter lange brandnetels eruit getrokken. Geen overdrijving. Ruimschoots over mijn hoofd, dus minstens 2 m hoog... kwam allemaal in het zicht toen ik driftig aan het snoeien was. Met kettingzagen en recipro’s ed spelen vind dit moesje dusdanig leuk, dat ik mezelf streng had toegesproken en had beloofd op te houden als de accu leeg was. Gelukkig bleef mijn zaagblad steken in een snede dus kon ik toch nog ietsje langer zagen! een van de leukste tuinklusjes die er zijn.

• Like 3
Geplaatst:
Op 18-6-2020 om 06:46, RobO zei:

heb de knijpstrijd opgegeven

Jammer Rob maar zeer begrijpelijk. Met wat heb je gespoten, spruzit toch? Ik ben benieuwd of het helpt, wij knijpen nog even door...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Patio compleet opgeruimd en@Grork even opletten nu, wel 10 potten minder! Ha!
Ik vond het toch eigenlijk van het zotte dat ik naast mijn tuin nog tig potten overal heb staan wat ik laatst ergens nav jouw comment postte, dus ben vanaf vandaag flink aan het minderen. Mega opgeruimd en heel veel gesjouwd, geleegd en/of samengevoegd. 1 dode bougainville verwijderd. Weer een pot over. Ik denk dat ik hem heb verzopen, had hem al 2 x de winter door geholpen. Die pot heeft helemaal geen afwateringskanaal! De boom dreef erin en stond helemaal in een moeilijk te bereiken hoekje... afijn. Wel weer er pot leger. Ik heb bomen in hele grote potten en daar zitten bloembollen bij, maar in deze tijd van het jaar groeit er niets. Nu dus enkele zomergroeiers daarbij, zoals bv de peruaanse postelein.
Ik zag ook dat de schezuan peper zijn eerste peperbollen heeft. Zo leuk! Maar die mag nu in de volle grond. Was nog een fiks stekelig partijtje om hem uit de pot te krijgen zeg. Nounounou, leuk is anders. Wel weer een pot minder.

Nu heb ik dus heel veel lege potten die ik ook daadwerkelijk weg ga doen, want stel je voor dat ik weer besluit een pot te vullen. Dat wil ik niet meer. 100 potten is te ruim geschat, maar zeg dat het er 75 zijn. Is nog te veel. Morgen ga ik lekker verder met potten verminderen! Be strong Mellie

En weer heel veel frambozen geplukt. De gele frambozen lopen nog wel achter, maar er staat heel veel te rijpen.
5667eedfdc6c1d38358be9c18946caa6.jpg

• Like 1
Geplaatst:
11 uren geleden, appelvrouw zei:

Jammer Rob maar zeer begrijpelijk. Met wat heb je gespoten, spruzit toch? Ik ben benieuwd of het helpt, wij knijpen nog even door...

ja spruzit, geen rups meer te zien

Geplaatst:

Oh @Mellie , die frambozen.. zo jaloers! 😋 er gaat qua fruit toch echt niks boven frambozen en laat ik die hier nu net (nog) niet in de tuin hebben staan. Daar gaan we van het najaar eens naar kijken om aan te planten.

Geplaatst:

Hele vette gefeli, RobO!!!
Wat zullen jullie blij zijn.

Hier oogsten oogsten oogsten.
Moet echt de kroezels en de aalbessen oogsten voor de jam / gelei. Maar de erwten kunnen ook geen dag langer.
Tomaten komen ook goed door. Dat wordt weer saus maken dus.
Het is de drukste tijd, maar oh wel heel leuk!

• Like 2

wees bevriend met kleine dingen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...