Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Het weer in 2020

Featured Replies

Geplaatst:
1 uur geleden, Patrijs zei:

Het blijft voorlopig nog af en aan buiig, jullie komen vast nog aan de beurt.

Ook vandaag trekt alles boven ons langs... 

We sproeien dag en nacht want anders groeien de varkensvelden niet aan en ook al de boompjes die we hebben gepoot moeten goed water. Een heel gesleep met slangen en sproeiers. Wie had er bedacht om zo'n grote tuin te nemen? :thumbdown: 

Mooi dat het in ieder geval op een paar plekken wel goed heeft geregend, ik vond de term 'pittige buien' een beetje overdreven. Maar ze waren hier en daar wel pittig dus. 

Geplaatst:

Alles, maar dan ook alles, weer terug in de kas gezet. Kans op hagel en windstoten. En als er kans op is, dan krijg ik het zeker. Het dak is al een keer van mijn schuur gewaaid, de pannen van het woonhuis zijn dubbel vastgeschroefd aan de panlatten.

Geplaatst:

Hier zitten beide regentonnen weer helemaal vol en ze waren schoon leeg. Geen idee hoeveel mm er is gevallen maar het heeft de tuin zeker goed gedaan.

Geplaatst:
3 uren geleden, tielse flipje zei:

Alles, maar dan ook alles, weer terug in de kas gezet. Kans op hagel en windstoten. En als er kans op is, dan krijg ik het zeker. Het dak is al een keer van mijn schuur gewaaid, de pannen van het woonhuis zijn dubbel vastgeschroefd aan de panlatten.

Vanmorgen een flinke hagelbui gehad hier. Ook sinds gister flink veel wind. Drie weken terug een Japanse Esdoorn (acer) geplant, metertje hoor. Maar die is gewoon half uit zijn plantgat gewaaid.. Staat nu schreef 🤣

Geplaatst:

Hier heeft het gisterenavond en vanmorgen gewoon flink gehageld. Beste grote hagelstenen, en het waait ook flink. De klimroos ligt al voor de tweede keerop de grond, terwijl die toch met veel touw vast zat. Laat het dan maar gewoon droog blijven hoor. Ben blij dat bijna alles op de tuin nog onder vliesdoek zit, ga morgen maar eens kijken hoe het erbij staat.

Geplaatst:

Lichte nachtvorst. Overdag normale temperaturen met wat neerslag tussendoor en 's nachts dus lichte vorst. Gedoe, zo blijf ik aan de sleep met mijn planten.

Geplaatst:

Ik werd wakker van lichte regen, en draaide me tevreden om en sliep nog wat verder. Buiten ziet het er heerlijk uit. Maar er viel maar 1 mm?! :eh: 

Komende nachten wordt het idd koud, ik ga maar eens even wat spullen klaarleggen om wat planten te beschermen. 

Geplaatst:

~Hier zijn net de afelopen nachten koud geweest...ik hoopte juist dat het afgelopen was. Jorieke wat een gedoe met het water.  Wij hadden wel genoeg, 43 liter sinds het ging regenen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

Afgelopen ruime week: ongeveer 18 mm regen.

Iets anders: Vandaag was het hier wat frisjes, een windje, maar vrijwel onbewolkt en knalblauw. Geen vliegtuigspoor gezien.

Dat bleek voor mijn 13 zonnepaneeltjes een top (momentopname) van 3,020 kWh te zijn:

20200504_PV_1200u.png

In twee jaar heb ik dat nog niet eerder gezien. Op naar het volgende record, want die dingen moeten natuurlijk wel presteren voor hun geld.

Morgenochtend even kijken wat de dagopbrengst was ...

Geplaatst:

Hier vrees ik ook voor nachtvorst, de temperatuur daalt snel!

Heb een klein deel van mijn aardbeienplantjes afgedekt. Die zitten vol in de bloem. Hopelijk vriezen ze niet stuk, ik wil graag aardbeien kunnen oogsten dit jaar.

Geplaatst:

Niet om jaloers te maken hoor.maar hier in de nacht 12 graden.ik heb het zelf nog te warm in de slaapkamer.overdag rond de 26 

Geplaatst:

Ik zit volgens het kaartje net op de grens, gelukkig ligt mijn tuin wat hoger tegen het duin aan, en zakt de koude lucht naar beneden.

Dat kan net dat graadje verschil maken.

Alle kwetsbaren staan hier nog beschermd, maar niet de aardappels en aardbeien.  🥶

Geplaatst:

Hier net geen vorst aan de grond de afgelopen nacht, maar het is toch -6 geweest op de grens van Groningen en Drenthe :

1097188259_minimumgrondtemperatuur6-5-2020.thumb.jpg.104829b83a57e520a52cb60ca530be21.jpg

aangepast door Patrijs

Geplaatst:

Nou maar hopen dat de kas (ondanks de ramen op een kiertje) net genoeg grondwarmte heeft vastgehouden voor de tomaten, want volgens het kaartje was het buiten licht onder nul.   Ik verwacht eerlijk gezegd van wel en anders ben ik blij dat ik nog 14 plantjes thuis in reserve heb staan.    De pompoenen en komkommers gaan zeker nog niet de volle grond in gezien de verwachting voor begin volgende week.   Zowel grondvorst als hagel.

Geplaatst:

Volgens buienradar, zakt de tempratuur bij mij vannacht tot 9 a 10graden. Windkracht 1. Volgens mij een mooie tempratuur om de peppers eens een nachtje buiten te laten staan. Morgen nacht 10a11 graden. 

@Patrijs is dat volgens jouw kaartje ook zo? Wil het zekere voor het onzekere nemen. 

Geplaatst:

Hier wordt voor aanstaande maandag en dinsdag nachtvorst en sneeuw voorspeld. Daar zit ik niet echt op te wachten, is ook wel wat raar nu het overdag zo'n 20 graden en zonnig is.

Geplaatst:

Hier was het vannacht min 2, dus alles wat niet vorstbestendig is, is kapot. En ik wacht maar even met nieuw, want volgende week komt er nog meer vorst. Jammer.

Geplaatst:

Ik verwacht dat bij mij de vorst aan de grond nu voorbij is met de stijgende temperaturen.

Dit is het kaartje van vanmorgen:

1246484960_minimumgrondtemperatuur8-5-2020.thumb.jpg.f089ac2aee6bb25173ad142033832e8b.jpg

aangepast door Patrijs

Geplaatst:

Untitled.thumb.jpg.1e4fa336044fd703ad80fdde4b4e5a4d.jpg

ik bibber nog even voor volgende week, 3 graden op hoogte dus aan de grond...

en we blijven gieteren...

Geplaatst:
  • Auteur

De laatste dagen was het 's nachts in het Noordoosten koud.

Gemiddelde verschillen zijn al groter dan ik eerder dacht.

De laatste dagen is het verschil in nachttemperatuur wel heel fors:

2020mei_MinTemp.png

Gegevens: KNMI, metingen in open gebied, lastig vergelijken als je een tuin aan huis hebt, zoals ik.

Daarom heb ik de blauwe lijn gestippeld: metingen van mijn eigen weerstation, Sint Philipsland (Zld), in een beschutte omgeving.

Ik kon het niet laten om het temperatuur verschil tussen ZW en N/NO NL op nog een andere manier te visualiseren:

trilbyAVT.jpg     roeierAVT.jpg

Geplaatst:
1 uur geleden, henkg zei:

De laatste dagen is het verschil in nachttemperatuur wel heel fors:

De verschillen zijn zeker groot. Ook lokaal, afgelopen nachten heeft het niet onder de 11gezeten bij mij. 
Vanacht blijven de planten dan ook gewoon voor de 3de nacht op rij buiten staan.
Alleen morgen rond een uur of 11 a 12:00 Komt de wind hard opzetten en hebben we windkracht 4 a 5. 
En aangezien ik op de benedenhoek van de flat woon, krijgen wij de wind om de hoek geslagen.

Om even te laten zien hoe ik het terras moet beschermen tijdens de wind of een stormpje.

Zouden ze de hoek omkomen?

Ik kan morgen dus geen parasol opzetten, en mijn buren direct naast mij, beweegt de parasol niet eens.

Geplaatst:

Volgende week komt de winter terug. Afdekken en redden wat nog te redden is. Anders na volgende week opnieuw beginnen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.