tomaatje Posted August 7, 2011 Share Posted August 7, 2011 Hallo forum,Na vele,vele urenzorg en liefde aan mijn tomaten te hebben gegeven,moet ik nu helaas toezien dat alle planten gaan verpieteren, geen oogst dit jaar ,jammer jammer jammer,Kunnen jullie mij adviseren wat te doen ,ik weet dat het heel moeilijk is om buitentomaten te kweken soms lukt het wel.weet iemand nog tomatenplanten te koop? je weet maar nooit!!!!!!!!!!Groet Marja.(tomaatje) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted August 7, 2011 Share Posted August 7, 2011 Zonde he, ik denk dat veel forumleden eenzelfde ervaring hebben. Buiten tomaten is altijd een beetje geluk hebben met het weer. Helaas was dat de afgelopen weken zeer ongsunstig, zelfs in de kas zijn er twee planten ziek. Probeer anders volgend jaar de tomaten onder een afdak (bijv een zelfgemaakte tunnel van plastic) te zetten, dat scheelt al iets en ook de juiste plantafstand en bladsnoei zodat de tomaten plant na regen snel kan opdrogen. De aangetaste bladeren / plantdelen dan ook direct verwijderen. Vroege rijpende tomatenrassen zijn ook een idee om de ziekte zoveel mogelijk voor te zijn en zo toch nog wat te kunnen oogsten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 7, 2011 Share Posted August 7, 2011 Hier beginnen ze helaas ook op sommige plekjes. Gaat dit een herhaling worden van vorig jaar? WEER geen/amper oogst? Grrrrrr.Volgend jaar meer planten in de kas (op de plek waar nu 4 stomme litchi tomaat planten staan), en nog eerder zaaien en uitplanten. Dat had dit jaar zomaar goed kunnen gaan.Ook de plant inderdaad luchtig snoeien, zorgen dat er zeker geen blad of tomaten op de grond hangen. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
rommert Posted August 7, 2011 Share Posted August 7, 2011 bij mij zijn ze (nog) niet ziek maar ik heb wel veel trossen maar de eerste tros is nog niet een rijp @ marja heb jij geen phytopthora (of hoe je het ook maar schrijft) in je planten? mijn aardappelen hebben er last van en aardappelen en tomaat zijn familie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted August 7, 2011 Share Posted August 7, 2011 Als tomaten nu ziek worden zou ik iig alle nieuwe bloempjes en alle hele kleine tomaatjes verwijderen. Misschien redden de grote groene tomaten het dan nog net.En slim blad snoeien, maar dat was al genoemd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kruidje Posted August 7, 2011 Share Posted August 7, 2011 Het is niet te stoppen. Ik denk dat er ook van de tomaatjes die er nu aanhangen niets overblijft. Note to self: Volgend jaar niet talmen met uitplanten c.q. grote pot. en de zijtakken op aparte stokken zetten. Hoop dat het eens wel goed gaat. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lisa Posted August 8, 2011 Share Posted August 8, 2011 Ik heb door dit onregelmatige weer zelfs in de kas zieke tomatenplanten moeten weggooien. Natuurlijk speelt m'n onervarenheid in het kweken ook mee, maar het weer heeft ook niet bepaald geholpen. Misschien dat je in het tuincentrum kunt proberen de laatste plantjes mee te nemen als ze dat nog hebben. Quote http://www.hobbyzaden.nlZaden te koop al vanaf 0,25 €. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bonnie f Posted August 8, 2011 Share Posted August 8, 2011 Ik ben dit voorjaar bewust op zoek gegaan naar tomatenzaad voor buitentomaten. Niet te vroeg zaaien om slappe planten te vermijden. Goede bladsnoei en de planten klein houden. Niet te veel willen oogsten door trossen te beperken tot 4 trossen en de trossen ook niet te groot laten. Ik heb de tomaten voor het grootste deel in potten. Goed bewateren (maar ook niet laten zwemmen). Goed bemesten (is nog een hele kunst). Gereedschap schoon houden!Kortom: ga voor kwaliteit en niet voor kwantiteit! Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?” Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 8, 2011 Share Posted August 8, 2011 Ik had wat flinke dieven gestekt, die heb ik een tijdje terug uitgeplant. Hopelijk gaan die nog goed, als het straks nog zomer wordt Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
bart Posted August 8, 2011 Share Posted August 8, 2011 Op de wijkboerderij staat één eenzaam tomatenplantje helemaal los, maar zelfs die heeft phytophtora gekregen.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts