Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Zaaien in WC-rolletjes

Ja, maar ik heb er lang niet genoeg (voor b.v. sugar snaps, peultjes, winterwortel, mais)

Daarom maak ik kokertjes van krantenpapier. Als mal gebruik ik een WC-rolletje.

Zo dus:

20200302_063820.jpg

Men neme:

Eén WC-rolletje: de herbruikbare mal.

Een krant (standaard tabloid formaat)

Knip daarvan paginabrede horizontale stroken van ca 2 cm breder dan de lengte van het WC-rolletje.

(Je zou ook langere (verticale) stroken kunnen knippen: Dat geeft een omwenteling extra, dat is iets steviger.

Rol het papier om het WC-rolletje (niet al te strak), aan één kant moet er moet een paar millimeter van het WC-rolletje zichtbaar blijven. Vouw het aan één kant uitstekende krantenpapier gedeelte naar binnen, en trek het WC-rolletje eruit. Dat is in het begin een beetje gepruts, maar al doende gaat dat een stuk makkelijker. Niet te strak rollen dus.

Daarna aan de bovenkant iets inscheuren en omvouwen. Dan rolt het papier niet meer af. Een nietje bovenaan kan ook (milieu?)

Enzovoorts, tot je er genoeg hebt.

Vullen met aarde, strak tegen elkaar zetten (b.v. in een bloembak), en zaaien.

Bij het vullen niet te natte aarde gebruiken, daarmee wordt het krantenpapier al nat bij het vullen: geeft kans op scheuren.

Na watergeven en bij uitplanten voorzichtig hanteren, anders valt het kokertje uit elkaar.

(Krantenpapier, met name de kleurenfoto’s, is dat schadelijk? -> Dat weet ik niet.)

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Echt werkje voor dit regenweer, Henk. 😇

Over die wortelzakjes uit China....weet niet of het verschillende waren van die Paddenstoelengek en Erny gebruiken .....bij mij groeiden wortels van bijvoorbeeld koolrabi en tomaat er wel door....maar omdat tuinboon en erwt veel dikkere wortels hebben, zou ik ze daarvoor niet gebruiken want de weving is klein...ik veronderstel dus dat die er niet zo makkelijk door zullen groeien.  Wel weet ik dat ik de zakjes van toen nu na bijna 3 jaar  (met de wortels en grond van de planten die er in zaten) nog steeds ongeschonden en 0% verteerd terugvind in de tuin en in compost (en dus maar in de vuilnisbak gooi).  Mijn conclusie is dat  de claim van "bio-degradability" die erbij gemaakt werd op Aliexpress echt niet klopt.  

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst: (aangepast)

Dat klinkt niet goed. Misschien zijn er meer mensen die ervaring hebben met de Ali expres zakjes? Verschillende zenddingen van andere bedrijven op Ali kan ook natuurlijk. Weknow is het zoiets zoals sommige theezakjes die ook totaal niet vergaan?

Henk ik ga er even wat proberen te maken, van jouw rolletjes en zien hoe stevig die zijn voor mijn erwtenzaai over twee weken.

aangepast door appelvrouw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Ok ik heb me even op het potjes van wc papier maken geworpen. Een krantenpagina levert precies drie stroken op. Om het stevig te maken heb ik een dubbele pagina gerold. Om het rolletje eruit halen te vergemakkelijken heb ik het krantenpapier niet helemaal tot de bovenkant van t rolletje laten lopen. Dat ging gemakkelijk. Daarna het omvouwen van de bovenkant dat ging beter nadat ik het had ingeknipt, beter nog 4 kleine knipjes dan twee. Omdat de potjes niet wilden blijven staan toen ik ze gewoon dicht gefrommeld had heb ik nog een potje gedaan met 4 knippen aan de onderkant, zoals ik dat ook met de wc rolletjes doe. DIchtgevouwen en dat potje gevuld met aarde, en voila. Zie foto s..691AEBCD-344F-4B06-9A1A-7944CA61085E.jpeg.62a341bd0c584f0ed5b3abbaa1d8be69.jpeg
E3453296-CEF6-41DD-9028-583265F05103.jpeg.2dfe24461a72383bff65e7b019c9efd0.jpeg17F146A3-AB59-4BD2-879A-03E630CB6D90.jpeg.090798dc5907b3b1b65bf842f6007d7e.jpeg

aangepast door appelvrouw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik zaai altijd in stukjes pvc-buis (32 mm drukbuis van een cm of 5 lang).

Mengsel van ongeveer 50% potgrond en 50% kokosgrond (beiden gezeefd). Onderste helft van de grond in het buisje licht aandrukken om een bodem te vormen, daarna aanvullen met losse grond en daarin zaaien. Deze buispotjes staan bij mij op een drainagemat zodat ze van onderaf vochtig blijven.

Met het verspenen pak ik ze voorzichtig op en druk ik de kluitjes van onderuit omhoog hun 'potje' uit. Meestal blijft het dan een redelijk mooi kluitje, en als ik de grond eraf wil hebben omdat ik meerdere zaailingen in een potje heb staan, breek ik het kluitje zonder veel beschadigingen in stukken door de grond er vanaf te tikken. Geen gedoe met uitgraven uit een potje waarmee je wortels beschadigt, en goed herbruikbaar.

Ik had nog wat stukken pvc liggen van de aanleg van de beregening hier in de kas en heb daar de eerste potjes van gezaagd, maar ben later naar de lokale pvc-groothandel gegaan en heb voor bijna niets een hoop reststukken buis kunnen meenemen.

IMG_0538.jpg.aa9867c6ca19ee6b95aac6f10d7529a8.jpg

Oudholland

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

• 1 year later...
Geplaatst:

Wortelzakjes (van AliExpress). Die zouden afbreekbaar zijn?

Gisteren vond ik een pot, met daarin -strak tegen elkaar aan- een stuk of negen van die zakjes.

Vorig jaar mei heb ik die zakjes gevuld met aarde, en mais daarin voorgezaaid.

Terzijde: mais kwam op, maar aan het uitplanten ben ik toen niet toegekomen.

Nu, na een jaar (ja: na een heel jaar!) buiten, in zon, regen en wind):

20210622_141425.jpg

Dus: die zakjes zijn dus absoluut niet afbreekbaar. Wellicht dat er alleen! dunne worteltjes door de minuscule gaatjes heen kunnen groeien, maar daar heb ik niks aan.

Ik heb nog geprobeerd om de zakjes in te scheuren. Kansloos.

En dat terwijl zo'n lichtgroen, dun, flodderig afbreekbaar zakje voor keukenresten die in de groene kliko kunnen, met warm weer al binnen een week al deels verteerd is. Met name de onderkant. Tijdens overbrengen naar de groene kliko heb ik nu al 2x de hele inhoud over de keukenvloer gehad ...

Kokertjes van kartonnen WC-rolletjes, of zelf kokertjes maken van krantenpapier, dat werkt wel gewoon goed.

• Like 2

Die wortelzakjes van @henkg lijken verdacht veel op de theefilters die ik gewoon bij de supermarkt koop. Die belanden regelmatig op de composthoop en daar heb ik nog nooit iets van teruggevonden.

Ik ga het morgen meteen proberen als ik weer wat wedstrijd venkel ga zaaien.

aangepast door Annem@rie
Geplaatst:

Het schijnt dat veel bioplastics niet afbreekbaar zijn in onze composthopen. Die groene plantpotjes die afbreekbaar zijn b.v, moet je ook niet in de eigen composthoop stoppen. 

Maar op AliExpress hebben ze ook wel veel fantasie. Ik heb ook 100% biodegradable mulchmatten gekocht die van polyester bleken (had ik ook ingecalculeerd). Het beste is even de brandtest. Als je een fliebertje verbrandt en laat doven, en er blijft een klompje plastic aan zitten, dan is het polyester. Meestal zie je aan hoe het brandt al, dat het plastic is.

• Like 2
  • 1 year later...
Geplaatst:
Op 22-6-2021 om 15:59, henkg zei:

Wortelzakjes (van AliExpress). Die zouden afbreekbaar zijn?

Toen (22-6-2021) schreef ik al, ruim een jaar na 1e gebruik: Nee, echt niet afbreekbaar.

Nu, zonet, vond ik in een hoekje er nog een paar van toen (mei 2020).

Na twee jaar in wind, zon, en regen:

20220903_Wortelzakjes2020.jpg

Niet meer helemaal als nieuw, want met wat moeite kan ik ze scheuren.

Kortom: Rommel. Niet kopen.

Rare jongens, die Chinezen: spul waarvan je hoopt dat het lang meegaat, gaat snel stuk. En als je juist wilt dat het snel stuk gaat, dan ....  

• Like 1

• 6 maanden later ...
Geplaatst:

Mijn WC-rolletjes (voor voorzaaien) waren op, dus ik liet google er op los voor een voorbeeldje van krantenpapier rolletjes. En landde in dot topic, lol. Maar bij even doorzoeken kwam ik dit tegen, van Jelle’s makkelijke moestuin:

Ehm. Iemand dit al eens vergeleken?

31D69D3C-DA7B-41D4-8546-C6A9B11FB5CB.jpeg

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Je was me voor, @Patrijs. Maar het ging me niet zozeer om dat hele vehaal, als wel wat ik er uit haalde. Dat wc rolletjes slechter zaaien dan gewone potjes. Ik was benieuwd naar de ervaringen. Want ik gebruik altijd wc rolletjes 🙃

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:
On 3/6/2023 at 6:56 PM, Tanja65 said:

Je was me voor, @Patrijs. Maar het ging me niet zozeer om dat hele vehaal, als wel wat ik er uit haalde. Dat wc rolletjes slechter zaaien dan gewone potjes. Ik was benieuwd naar de ervaringen. Want ik gebruik altijd wc rolletjes 🙃

Ik heb deze ervaring ook. Als de plantjes snel groeien en je ze ook al snel verplant is er geen probleem, maar plantjes die ik in het verleden wat langer in de wc rolletjes liet zitten groeiden inderdaad minder. 

Geplaatst:

De wc rolletjes gebruik ik vooral voor peultjes, sugarsnaps, Lathyrus, boontjes, mais e.d. Dingen die snel groeien, snel diepe wortels maken en niet heel lang in de rolletjes hoeven te staan. Vanuit de rolletjes gaan ze de volle grond in (met het rolletje... ).

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...