Ga naar inhoud

Hoe best gedeelte van tuin onkruidvrij maken

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoe kan ik best een gedeelte van mijn siertuin onkruidvrij (zevenblad) maken ,om later te herbeplanten

Afdekken met karton en laag hakselhout er op ,hoe lang moet dat dan blijven liggen vooralleer daar resultaat van  ?

Afdekken met Zwarte plastiek ,hoe lang moet die blijven liggen vooralleer resultaat ?

Wie heeft ervaring met het onkruidvrij maken van een siertuin ? 

Geplaatst:

Bij karton en mulch kun je wel gaten prikken in het karton en zo direkt planten. Dan laat je het, en langzaam zal het verteren, afhankelijk van de houtsoort. Dat is het idee, ik heb het zelf niet gedaan, en ben niet bekend met zevenblad, ja, er groeit hier wel iets in de boomwal, maar in een hoekje waar het donker is, dus daar kan ik verder toch niks mee, en dan kan dat zevenblad me niet zoveel schelen. Het is dacht ik niet één van de hardnekkigste onkruiden, met regelmatig uittrekken waarschijnlijk wel weg te krijgen.

Plastic kent nogal wat nadelen, in elk geval zou je het plastic ook weer moeten bedekken, anders desintegreert het na een tijdje door UV straling. Maar mulch zal niet zo makkelijk blijven liggen op glad plastic, en de wisselwerking tussen bodem, bodemorganismen en de mulchlaag is er nauwelijks zo. De methode van afdekken met plastic wordt toegepast, maar het lijkt me verre van optimaal, en niet echt iets voor een siertuin ook.

Grond afgraven en vervangen zou ik alleen overwegen als de grond zelf erg slecht was. Dan nog zou je moeten weten hoe diep de wortels van zevenblad eigenlijk zitten, want als er stukken wortel blijven zitten is het misschien zelfs vergeefse moeite. Maar zo onuitroeibaar is zevenblad dacht ik niet. 

Geplaatst:

Gewoon heel simpel met een spitvork steek voor steek eruit halen. De stukjes wortel die misschien achterblijven later opgraven en verwijderen. Afgraven en afvoeren is echt zonde! Gedoe met karton en plastic, al die tijd kun je er niets planten en het ziet er niet uit. Maar na een weekendje spitten heb je maar zo een flink stuk direct beschikbaar om te planten. Geen spade gebruiken, maar een vork, dan blijven de wortels heel. Alleen op heel vette klei werkt dit niet zo goed. 

Geplaatst:

Dat is inderdaad de snelste oplossing en een die ik ook regelmatig toepas. 

Het ligt er ook erg aan wat je wil met de grond, zet je kort staande gewassen of lang staande?

In het laatste geval met de grond wel schoner zijn. 

Een beetje opslag is niet zo erg als je die bij de volgende zaaironde weer aan kan pakken.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Hier ook last van zevenblad. Elke keer met onderhoud en onkruidtrekken eruit halen, uit eindelijk verdwijnt het dan wel. Kwetsie van volhouden en verder niks speciaals.

Geplaatst:

Zevenblad is hardnekkig. De wortels zijn erg breekbaar, vandaar met de spitvork uitgraven. En blijven herhalen, dat helpt. Ik heb zelf zo'n 5m2 stuk met zevenblad (en ander onkruid) verwijderd en heb er daarna een dikke laag mulch overheen gedaan. Dat remt de groei ook.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...