rommert Geplaatst: 23 augustus 2011 Geplaatst: 23 augustus 2011 ik tref nu ook al bij 1 van de tomaten bruine vlekjes op de stengel Quote
geedee Geplaatst: 23 augustus 2011 Geplaatst: 23 augustus 2011 ik tref nu ook al bij 1 van de tomaten bruine vlekjes op de stengel Ik had 6 tomaten planten staan waarvan 1 vorige maand een paar zwarte bladeren had en een klein stukje stengel aangetast; De plant hing barstensvol en aan de tomaten zag je niks. Ik heb de gft bak tot aan de plant gereden en de hele zaak, met pijn in mn hartje) erin gegooid. De overige 5 goed in de gaten gehouden en zodra de tomaten een beetje gelig werden, geplukt en binnen op de vensterbank laten afrijpen. Ik heb op die manier zo'n 15 kg rode tomaten geoogst van mn vensterbank en er liggen nu nog ongeveer 5 kg groen/gele te rijpen. Ik controleer ze elke dag en soms is het jammer dat er eentje het net niet haalt voor de eindstreep maar ook die op de foto is "geruimd". Eergisteren de overige 5 planten weggedaan( begonnen ook ziek te worden) en alles eraf geplukt. Ik heb er achteraf, als ik alles hier zo lees, een goed gevoel over; snel erbij zijn en zieke planten geen kans geven anderen te besmetten. Quote
rommert Geplaatst: 23 augustus 2011 Geplaatst: 23 augustus 2011 dus nu de tomaten plukken? ik heb al trossen vanaf begin juli die nu nog niet rijp zijn de zijn nog steeds groen. Quote
geedee Geplaatst: 23 augustus 2011 Geplaatst: 23 augustus 2011 Ik heb het in ieder geval gedaan en er geen spijt van gehad. Quote
appelvrouw Geplaatst: 23 augustus 2011 Geplaatst: 23 augustus 2011 Ik begrijp Sokrates welIk heb ook groentes ( vooral kool) die ik niet meer in de tuin wil kweken ivm ziektes. Ook bij tomaten heb ik het jarenlang buiten laten zitten. Toch ben ik dit jaar weer begonnen, je weet immers nooit wat voor een jaar het wordt, ik heb ook jaren gehad met een megaoogst tot diep in september.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Berti Geplaatst: 23 augustus 2011 Geplaatst: 23 augustus 2011 naar goed voorbeeld hier op het forum ga ik ook mijn groene maatjes maar plukken want het gaat hard opeens met de phyto.morgen dan maar groene tomaten chutney maken.....altijd leuk en dan heb je er tenminste nog wat aan.... Quote
Tnetsiser Geplaatst: 23 augustus 2011 Geplaatst: 23 augustus 2011 Om eerlijk te zijn is het buitenkweken van tomaten in de zompige Hollandse grond eigenlijk niet te doen. De groeitijd is gewoon te lang om te hopen dat er geen flinke buien komen. En als het een beetje regent is het altijd raak. Ik ben er dit jaar mee gestopt, nadat ik vorig jaar een recordoogst kon weggooien door de phyt. En als het er eenmaal in zit is er geen redden meer aan. Ik kweek ze dit jaar uitsluitend in de kas. Overigens heb je met potten minder kans op phyt, vooral als je de grond afdekt. Een flink afdak erboven schijnt ook redelijk te werken. Toch gaat er niets boven de buitengekweekte zontomaat. Ik zag dit jaar in frankrijk al die moestuinen in de Auvergne en dan ben ik wel wat jaloers. Zij wel.....Zoals ik de mensen op dit forum probeer duidelijk te maken, het kan wel .. Het bewijs is in mijn (en vast ook in die van anderen) achtertuin. Zoek resistente soorten, en/of maak een afdakje. En wees er enorm snel bij als de eerste tekenen zich gaan voordoen. Ik heb er bijna 100 staan, tot nu toe nog steeds slechts 2 gerooid. De helft staat zonder afdak, en alhoewel ik her en der flink moet ingrijpen (en soms ook wel wat tomaren moet weggooien), oogst ik elke dag enorm veel tomaten. We kunnen ze nauwelijks opeten met 3 a 4 personen! Er is nog hoop, mede tomatenliefhebbers! Quote
Jorieke123 Geplaatst: 24 augustus 2011 Geplaatst: 24 augustus 2011 Het heeft dus ook te maken met opspattend zand? Je moet dus de boel goed onkruidvrij houden, zodat alles luchtig is, maar daardoor heb je een grote zandvlakte, wat dus ook weer een probleem is? *zucht* Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Kruidje Geplaatst: 24 augustus 2011 Geplaatst: 24 augustus 2011 Moeten we dan maar plastic of vlies neerleggen? Ik zit nog te bedenken wat ik volgend jaar ga doen met de tomaten. Ze zijn toch zoooo lekker direct van de plant. Denk dat ik Leslies voorstel zal volgen en ze ga neerzetten op diverse plaatsen (zon/halfschaduw/pot/etc). Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
sokrates Geplaatst: 24 augustus 2011 Geplaatst: 24 augustus 2011 Sorry mensen, ik wilde niet te negatief overkomen. Het gaat alleen om mijn eigen ervaringen. Die zijn niet positief. Alle keren dat ik buiten,onbeschut en in de volle grond, tomaten kweekte vielen ze allemaal ten prooi aan Phyt. Voor zover ik het begrijp is het een schimmel die zich via de lucht op de plant zet, maar in de grond eronder moet zitten. Als het regent verspreiden de sporen zich vanaf de grond met het opspattende water. Dat moet je dus zien te voorkomen, vandaar mijn suggestie om de grond (of de plant) af te dekken. Dat planten in potten er minder last van hebben is logisch: die grond is bijna altijd schimmelvrij. Resistente rassen heb ik nooit gekweekt, geef ik toe. Het is mij trouwens nooit gelukt om de groene tomaten van besmette planten alsnog te rijpen. Als ze al rood werden, waren ze direct daarna vies bruin. Vooral vorig jaar was een rampjaar, met een zeer veelbelovende hoeveelheid tomaten aan zo'n tien planten die binnen een paar dagen verrot waren. Teintallen kilo's tomaten heb ik moeten afvoeren... Overigens doen mijn kastomaten het, zoals ieder jaar, prima. Maar de grond in mijn kas is nu wel tomatenmoe. Ik kan volgend jaar, qua vruchtwisseling, eigenlijk geen kastomaat meer kweken. Iemand een suggestie voor een alternatief in de kas volgend jaar (afgezien van komkommer, meloen, paprika en aubergine)? Quote
rommert Geplaatst: 24 augustus 2011 Geplaatst: 24 augustus 2011 de planten in pot?ik had vorig jaar pas last van phytopthora begin oktober met de buitentomaat maar ik heb ook nu al symptomen van de ziekte en we zijn nog maar augustus. ik heb nog geen rijpe tomaat gegeten Quote
Jorg Geplaatst: 24 augustus 2011 Geplaatst: 24 augustus 2011 Ik heb juist geleerd dat de schimmelsporen enkele kilometers door de wind en insecten meegevoerd kunnen worden en dat dit de grootste besmettingsbron is. Maar ik ben het met je eens, opspattend water zal een deel van de besmettingen op zich nemen. Ik ben een voorstander van vruchtwisseling maar bij tomaten in de kas maak ik inmiddels een uitzondering. Er zijn meerdere forumleden die al jaren tomaten op dezelfde plek telen zonder noemenswaardige problemen. Bodemschimmels als kurkwortel hebben tot nu toe nog niet tot noemenswaardige problemen geleidt. Ik moet er wel bij zeggen dat ik in de kas geen kunstmest gebruik, alle bladresten meteen op ruim, maatregelen neem bij de eerste tekenen van besmetting en aan het einde van het seizoen een behoorlijke hoeveelheid compost onder werk. Schiet me niet direct een groente te binnen als je geen enkele van de genoemde groenten families wilt / kunt planten vanwege de vruchtwisseling. Misschien iets van fruit? Quote
appelvrouw Geplaatst: 24 augustus 2011 Geplaatst: 24 augustus 2011 Iemand een suggestie voor een alternatief in de kas volgend jaar (afgezien van komkommer, meloen, paprika en aubergine)? Misschien zoals Rommert zegt, de tomaten in een pot in de kas kweken, en dan misschien de grond van de kas vol met afrikaantjes om de grond schoon te maken... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Tnetsiser Geplaatst: 24 augustus 2011 Geplaatst: 24 augustus 2011 Het heeft dus ook te maken met opspattend zand? Je moet dus de boel goed onkruidvrij houden, zodat alles luchtig is, maar daardoor heb je een grote zandvlakte, wat dus ook weer een probleem is? *zucht*Het "probleem" is opspattend water, wat je kan voorkomen door stro of hooi of iets dergelijks op de grond rondom de tomaten te leggen. Overigens haal ik de meeste "onkruiden" niet weg (als het echt te gek wordt haal ik wel wat weg, het gaat erom dat de tomaten nog goed kunnen drogen), en bij mij staan de tomaten nog steeds zonder veel problemen in redelijke gezondheid. Alle keren dat ik buiten,onbeschut en in de volle grond, tomaten kweekte vielen ze allemaal ten prooi aan Phyt.Al eens echt resistente soorten geprobeerd? Quote
hansm Geplaatst: 25 augustus 2011 Geplaatst: 25 augustus 2011 op spattend water is vrij makkelijk op te lossen door de stammen vrij hoog kaal te houden zowiezo blad snoeien tot ze aan de kale kant zijnnu met vochtig weer periode is handig, zeker de grote bladeren halveer ik, stammen zijn tot 50 cm kaal.Stro en vooral hooi lijkt mij aardige bron van schimmels enzo zou ik niet rond me tomaten willen hebben.Zoveel mogelijk luchtig en droog rond de planten. en ik ben met Jorg eens dat het komt aanwaaien als een buurman ofzo zieke planten laat staan kan je doen wat je wil maar dan krijg je het toch, daarom zo snel mogelijk zieke planten ruimen. Quote Players only love you when they're playing.
sokrates Geplaatst: 25 augustus 2011 Geplaatst: 25 augustus 2011 Bedankt voor de input qua kastomaatprobleem. Ik heb nu een paar jaar achter elkaar tomaat gekweekt op ongeveer dezelfde stukjes grond in de kas. Maar ik wil er een jaartje mee stoppen (of wellicht langer als het moet). Mijn tomaten, maar ook mijn paprika's, komkommers en meloenen, krijgen last van een schimmel die stengels vanaf het infectiepunt heel snel laat verdrogen. Hierdoor wordt de watertoevoer naar de verder gelegen vruchten steeds meer afgeknepen, tot de rest van de plant verdort. Met snel terugsnoeien kan ik de plant wel redden, maar het zou me niks verbazen als een tijdje rust voor de grond een goede optie is. Ik heb overigens geen flauw idee om welke ziekte het gaat. Maar om de grond nou drie jaar vol aardbeien te zetten.... Quote
Ludo Geplaatst: 25 augustus 2011 Geplaatst: 25 augustus 2011 Voor degenen die tomaten kweken in (koude) serre:Al jaren "ontsmet" ik mijn serre met solferpoeder (zwavelpoeder) : in de LEGE serre plaats je op de grond een oude bloempot met wat verfrommeld dagblad in en dit bestrooi je rijkelijk met solferpoeder. Vensters dicht, dagbladprop in brand steken , deur uitlopen en deur dicht. Opgepast ! de gassen zijn giftig ! De eerste twee a drie dagen niet inkomen ! Nadien goed luchten. In de biologische kweek mag dit ook gebruikt worden en druivenkwekers doen dat ook zo tegen ongediertje en schimmels. Dit wil niet zeggen dat gedurende de kweek van groenten en of tomaten in de serre er geen slakken kunnen binnenkruipen en dat er geen schimmel kan optreden. Het helpt in alle geval om van veel verlost te zijn. Solferpoeder kan je gewoon verkrijgen vij aveve, hier toch. Quote
pet Geplaatst: 26 augustus 2011 Geplaatst: 26 augustus 2011 Ik wilde, in overeenstemming met Hansm, ook nog even bevestigen dat het plukken van bladeren een positief effect lijkt te hebben. Vorig jaar ook al mijn tomatenplanten weg kunnen gooien en geen enkele tomaat geoogst. Nu dit jaar heb ik tomaten in de koude kas en buiten (zonder afdak) in de volle grond en in potten en eigenlijk niet of nauwelijks problemen. Ik heb de stammen (dit jaar voor het eerst) ook voor een groot deel kaal geplukt. Af en toe zie ik een verdacht blaadje wat er meteen afgaat. Maar de oogst is prima, zowel in de kas als buiten. Dat ga ik volgend jaar in ieder geval weer doen. Quote
cindy's moestuintje Geplaatst: 26 augustus 2011 Geplaatst: 26 augustus 2011 ik heb ook 2 weken geleden al alles kunnen ruimen als alleen me tiny tom tomaat in pot die was nog goed, en die heeft er gisteren aan moeten geloven. echt zonde Quote Wie zijn eigen tuintje wiedt, ziet het onkruid van een ander niet
Jorieke123 Geplaatst: 7 januari 2012 Geplaatst: 7 januari 2012 Ik heb een 7-tal soorten besteld die allemaal in min of meerdere mate bestand schijnen te zijn tegel phyto. 6 soorten in een combi verpakking, en nog een los soortje. Ze komen bij Vreeken vandaan.Omdat dit allemaal Duitse soorten zijn, en die blijkbaar in Duitsland worden verpakt, en meneer Vreeken denkt dat ons Duits vast heel goed is, staat de beschrijving er alleen op in het Duits.Nu red ik me aardig, dus zo mis had hij het nog niet Nu stond er alleen 1 zin, waarvan ik niet helemaal zeker ben wat het betekend. De vertaalcomputer maakt het ook niet voor 100% duidelijk, dus bij deze hoop ik dat er mensen zijn die deze zin meteen snappen: Diese Sorte sollten Sie mehrtriebig am Spalier erziehen, damit der Ertrag höher ausfällt. Dit maakt google er van: Deze variëteit, moet je opvoeden meerdere scheuten op een hekwerk, zodat de opbrengst hoger is. Ze willen dus dat ik de takken op een hekwerk bind? Als een soort lei-boom? Die manier van tomatentelen ken ik niet. Iemand....? Ik zal iig in dit (of een nieuw) topic bijhouden wat mijn ervaringen zijn van deze 7 soorten. Er moeten er iig een paar afvallen voor volgend jaar, want ik heb er ook nog wat 'normale' rassen naast, en het is wat veel Ik denk persoonlijk dat de witte kerstomaatjes ('Bianca Cherry') in ieder geval gaan afvallen, maar wie weet zijn ze heerlijk en fantastisch. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
geedee Geplaatst: 7 januari 2012 Geplaatst: 7 januari 2012 Ja je ze hebben steun nodig van een trellisscherm en de diverse zijscheuten leien ; je kunt meerdere " takken " per plant laten vruchtmaken; meer opbrengst dus: Kijk hier eens voor meer (duits) ondersteuningsfoto: http://www.tomaten-forum.com/archive/index.php/thread-249-4.html Het is dus een soort lei-tomaat.. zo iets als lei-bomen Quote
Eefje78 Geplaatst: 8 januari 2012 Geplaatst: 8 januari 2012 Jorieke, ik ben erg benieuwd naar je ervaringen met deze soorten. Bij mij gaan bijna alle tomaten elk jaar ten onder aan Phytophthora, ik heb dan ook geen kas. Ik zou de mix van Vreeken zelf wel willen proberen, ware het niet dat ik al genoeg verschillende soorten heb (ja, blijf het proberen hoor ) voor dit jaar. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 8 januari 2012 Geplaatst: 8 januari 2012 Thanks Geedee, ga ik dat eens proberen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Helly Geplaatst: 8 januari 2012 Geplaatst: 8 januari 2012 Lijkt mij erg handig op zo'n trellis Quote Good things come in small packages
snekermoestuin Geplaatst: 8 januari 2012 Geplaatst: 8 januari 2012 Wat geweldig Jorieke dat je de moeite neemt te experimenteren met meerdere soorten die geschikt zouden zijn.Ga je ze ook plaatsen op een stuk grond waar phytophthora in zit?Super dat je ons op de hoogte gaat houden. Quote Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.