Jump to content

Ziek appelboompje

kerkuil

Recommended Posts

Beste leden en lezers,

Ik heb sinds een jaar een klein appelboompje in mijn tuin staan die vorig jaar is geplant.

Ik heb de juiste periode aangehouden voor het snoeien van dit boompje maar ik zie sinds het mooie voorjaar en de bloei wat verontrustende ziekten in deze boom.

Wellicht is het een schimmel infectie maar het boompje begint nu ook zieke takken te krijgen.

Ik weet niet goed wat ermee te doen.

Ik zie taksterfte, slechte blad ontwikkeling, blad sterfte, witte schimmelvorming op de bladeren.

Is het verstandig dit boompje te laten gaan of beter te rooien?

IMG_20200503_111807.jpg

IMG_20200503_111819.jpg

IMG_20200503_111747.jpg

IMG_20200503_111736.jpg

Een kenner ben ik niet, maar als dit boompje pas vorig jaar is geplant heeft het nog weinig tijd gehad om zich goed te wortelen. Waarschijnlijk is het laagstam, dat betekent zwak groeiende onderstam met niet snel groeiende wortels. Het kan dus zijn dat de wortels nog wat moeite hebben om de weelde van de ontluikende kroon van voldoende voedsel te voorzien. Als je het stammetje makkelijk heen en weer kunt bewegen weet je zeker dat de beworteling nog niet geweldig is. De problemen die je ziet kunnen hieruit voortvloeien. Ik zou zeker niet rooien.

Waar er verwelkende bladeren te zien zijn zie ik ook beschadigde bast eerder aan de tak, op foto 2 heel duidelijk, dat lijkt op onderbroken sapstroom, want aan de andere kant van de beschadiging zien de bladeren er wel goed uit. Hopelijk weet je waar de beschadigingen door komen en kun je die in het vervolg voorkomen.

Wat ik in elk geval zou aanraden is dit boompje nog weinig of geen appels te laten dragen, want dat betekent nog meer belasting voor de boom, en die is daar nog niet sterk genoeg voor. Dus opzwellende vruchtjes kunnen tezijnertijd weggeknipt worden. Dat is dan jammer voor dit jaar, maar het boompje moet eerst investeren in z'n gestel.

De witte schimmel kan ik niet goed duiden; meeldauw? Is dit een beschaduwd, vochtrijk plekje? Wat aangetaste blaadjes zou ik weghalen en dan hopen dat het geen structureel probleem is.

Nog een opmerking over snoeien; met de problemen heeft het niets te maken, maar er lijkt een algemeen geloof te bestaan dat fruitboompjes voortdurend gesnoeid moeten worden. Dat is maar de vraag. Een minder goede snoei kan tot ongewenste hergroei leiden, terwijl een boompje wat met rust wordt gelaten uit zichzelf een mooie balans zoekt, en op den duur minder onderhoud oplevert. Het hangt er natuurlijk wel vanaf of het boompje op een plaats staat waar hij z'n gang kan gaan, maar met snoeien zou ik selectief zijn. In de praktijk zie ik om me heen dat mensen fruitboompjes vaak te stevig snoeien.  

Boomkanker zie ik ook. Bij een oude boom is het niet zo'n probleem (heb ik al jaren op mijn goed dragende appelboom), maar bij een jonge boom is dat niet handig. Die kan daar niet tegenop. Ik zou de boom drastisch snoeien, net wat Yuras zegt.