Jump to content

Featured Replies

Posted

Beste moestuinierders, 

Dit is het eerste jaar dat we met een aantal vrienden een moestuin gestart zijn. 

Sinds eergisteren zitten we met deze vlekken op onze aardappel planten. Ik heb het opgemerkt de dag nadat er wat nachtvorst was. Zou de schade hierdoor komen of is het mogelijk de aardappelziekte? 

Alvast bedankt voor de hulp! 

IMG_20200513_161145.jpg

IMG_20200513_160205.jpg

IMG_20200513_160203.jpg

Welkom Tim,

Dit is lichte vorstschade, er was de afgelopen nachten bijna overal vorst aan de grond.

Je aardappels groeien hier wel doorheen.

Hoi, ik wil hier wel even graag op reageren. Ik kwam vanochtend van de moestuin en trof zo'n beetje hetzelfde aan. Het hele complex heeft het overigens. Je zegt dat ze hier wel doorheen groeien. Ik ben geen expert maar weet je dat zeker?

IMG_20200516_084458887.jpg

IMG_20200516_084321278.jpg

IMG_20200516_084452797.jpg

Ja, zeker. Wel een tik gehad, maar komt goed.

Ik schrok me wezenloos vanochtend. Laten we het hopen.

Dank.

Dit gaat wel ten kostte van de opbrengst dus dit jaar kiezen, puree, patat of chips, maar niet alle drie.

De pootaardappel heeft nog reserve en zal opnieuw uitlopen als alles bevroren is geweest.

Zo te zien op de foto is er alleen een deel van het blad verloren en dat deel sterft af.

Er blijft genoeg over om door te groeien.

Je zal wel een deel van de oogst als leergeld moeten betalen.

Is opnieuw poten een optie? 

1 uur geleden, Patrijs zei:

dus dit jaar kiezen, puree, patat of chips, maar niet alle drie.

😁🤪 Lol...

Gelukkig kun je er goedkoop inslaan

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2020/03/26/miljoen-ton-aardappelen-door-coronavirus-onverkoopbaar

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

51 minuten geleden, JT50 zei:

Is opnieuw poten een optie? 

Dat zou niet mijn keuze zijn, maar als je nog pootgoed hebt kan dat.

Je loopt dan wel weer meer risico op phytophthora infestans later in het seizoen vanaf eind juni.

Voor mij een van de redenen om de vroege en middelvroege aardappels ook vroeg te zetten.

Ik zou in het geval van pootgoed over bij poten...

Ieder jaar is er wel iets wat de oogst bedreigt, ziekte, coloradokevers, droogte, vorst nattigheid etc.

En zoals weknow terecht opmerkt, de aardappels zijn nu te geef.

Edited by Patrijs

Ik heb een paar jaar ook nog pas in juni wat aardappels in de grond gedrukt en dat gaf best een leuke oogst. Zeker als je ze ook de hele winter nog in de grond laat zitten zoals ik hier altijd doe. Maar wij zitten dan ook op zandgrond en het regent bijna niet meer hier in het Oosten dus weinig kans op phytophthora. 

Maar ik zie op deze foto's nou niet echt hele rampzalige planten hoor. 

Ik denk toch dat ik het zo laat. Bedankt voor de reacties allemaal.